اخبار داغ

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان خبرداد؛

اصفهان رتبه دوم تولید مرغ در کشور/ لزوم توجه تولید کنندگان مرغ گوشتی به تولید مرغ با وزن حداکثر دو کیلو و 200 گرم

اصفهان رتبه دوم تولید مرغ در کشور/ لزوم توجه تولید کنندگان مرغ گوشتی به تولید مرغ با وزن حداکثر دو کیلو و 200 گرم
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان رتبه اول را در ظرفیت تولید و رتبه دوم را در تولید مرغ در کشور دارد؛ در هر ماه در استان اصفهان به طور متوسط 7/5 میلیون جوجه ریزی انجام می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین ایراندوست در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: در استان اصفهان یک هزار 850 مرغداری گوشتی داریم که ظرفیت تولید 36/5 میلیون قطعه در هر دوره بوده  که دوره های تولید دو ماهه است؛ سالیانه در استان اصفهان بیش از 200 هزار تن گوشت طیور تولید می شود که از جمله مرغ گوشتی، بوقلمون و بلدرچین است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: استان اصفهان رتبه اول را در ظرفیت تولید در کشور و رتبه دوم را در تولید مرغ در کشور دارد؛ در هر ماه در استان اصفهان به طور متوسط 7/5 میلیون جوجه ریزی انجام می شود.

,

وی در ادامه افزود: عمده خوراکی که مرغداران مصرف می کنند، ذرت و کنجاله سویا است که بیش از 90 درصد خوراک را تشکیل می دهد که این دو قلم با ارز یارانه ای چهار هزار و 200 تومانی در اختیار مرغداران قرار می گیرد و همچنین وام ها و بسته های دیگر حمایتی نیز برای مرغ دارها وجود دارد.

,

ایراندوست عنوان کرد: اگر بتوانیم تمام نهاده مورد نیاز مرغ دار را در اختیارش قرار دهیم، برای مرغ دار قیمت تمام شده کمتری داشته و صرفه اقتصادی دارد؛ با توجه به محدودیت هایی که در پی تحریم ها اتفاق افتاد در اوایل امسال ارز به موقع تامین نشد و همچنین نهاده ای هم که به جنوب آمده بود، به موقع ترخیص نشد و بازار نهاده بهم ریخت و در نتیجه ما نتوانستیم سهم قابل توجه ای از نهاده را در اختیار تولید کننده مرغ گوشتی قرار دهیم.

,

حسین ایراندوست در ادامه عنوان کرد: از این رو تولید کننده مجبور شد بخشی از نهاده خود را از بازار آزاد تامین کند و طبیعتاً محصول تولید شده بهای تمام شده بیشتری پیدا کرد؛ هر ساله ستاد تنظیم بازار کشور با توجه به اینکه ذرت و کنجاله سویا را به صورت یارانه ای در اختیار مرغدارها قرارمی دهد، متقابلاً محصول که گوشت مرغ هست را نیز قیمت تنظیم بازاری برای آن قرار می دهد.

,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: این روند امسال نیز اتفاق افتاد و قیمتی برای تنظیم بازار اعلام شد، البته این قیمت با فرض این بود که 100 درصد ذرت و کنجاله سویا با ارز رایانه ای در اختیار مرغدار قرار گیرد، اما در شرایطی که نتوانیم این نهاده ها را یارانه ای در اختیار تولید کننده قرار دهیم، نمی توانیم قیمت مصوب را نیز عملیاتی کنیم.

,

وی ادامه داد: امروز مرغدارها از دو جهت گله مندند چرا که اگر شرایط به شکلی باشد که نتوانیم صد در صد نهاده را در اختیار آن ها قرار دهیم از این بابت گله مند هستند و همچنین اگر انتظار داشته باشیم محصول خود را با قیمت تنظیم بازار عرضه کنند نیز گله مند هستند و طبیعتا قابل انجام نیست.

,

ایراندوست با بیان اینکه در شرایطی که نمی توانیم صد در صد نهاده را در اختیار مرغدار قرار دهیم، مجبور هستیم سقف قیمتی را بالا ببریم، افزود: این اتفاق در اصفهان انجام شد و به مرغدارها اجازه دادیم، مرغ زنده را تا قیمت 12 هزار و 500 بفروش برسانند؛ در سه ماه گذشته تقریباً بازار در کل کشور و در اصفهان در این محدوده حفظ شد.

,

حسین ایراندوست اذعان کرد: مرغدار مرغ زنده را 12 تا 12 هزار و 500 به بازار عرضه می کرد و مرغی که به دست مصرف کننده نیز می رسید با قیمت حداکثر 18 هزار و 750 تومان تامین می شد؛ در حال حاضر یک هفته ای است که دوباره در قیمت مرغ تغییراتی ایجاد شده و با افزایش رو به رو بوده است.

,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد:  بخشی از این افزایش ممکن است به دلیل افزایش قیمت نهاده مطرح باشد اما دلیل عمده آن این است که در یک ماه گذشته قیمت جوجه گوشتی به شدت تغییر کرد و در حالی که مصوبه تنظیم بازار دو هزار 950 تومان بود اما در بازار تا 300 تومان نیز عرضه شد.

,

وی افزود: این کاهش قیمت جوجه به مرغدارن گوشتی کمک کرد و بخشی از ضرر مرغداران گوشتی در گران شدن نهاده را جبران کرد اما در مقابل مزارع مرغ مادر آسیب زیادی دیدند که نهاتاً برای مدیریت بازار مزارع مرغ مادر چند روز تخم مرغ در دستگاه ها قرار ندادندو نتیجه آن افزایش قیمت جوجه تا نزدیک سه هزار تومان شد که این وقفه مزرعه های مرغ مادر را نجات داد امام ممکن است در جوجه ریزی اثر گذار بوده و با کاهش همراه شده باشد.

,

*سامانه بازارگاه نهاده ها را مستقیم در اختیار مرغدار قرار می دهد

, *سامانه بازارگاه نهاده ها را مستقیم در اختیار مرغدار قرار می دهد, *سامانه بازارگاه نهاده ها را مستقیم در اختیار مرغدار قرار می دهد,

ایراندوست بیان کرد: از روز گذشته دوباره فروش جوجه آغاز شد که مقداری قیمت جوجه افت خواهد کرد و همچنین انگیزه مرغدار برای جوجه ریزی بیشتر خواهد شد، این در حالی است که وضعیت تامین نهاده ها روز به روز در حال بهتر شدن است؛ سامانه جدید بازارگاه رونمایی شده که مرغدار مستقیماً می تواند از این سامانه نهاده را خریداری کند.

,

حسین ایراندوست در ادامه تصریح کرد: این سامانه به سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور متصل شده و همچنین به سامانه قرنطینه دامپزشکی نیز متصل شده است که نتیجه این خواهد بود که سامانه بازارگاه به صورت هوشمند ظرفیت جوجه ریزی را از سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طییور می گیرد و بر اساس این ظرفیت سقف خرید را برای یک ماه برای مرغدار مشخص می کند.

,

*لزوم توجه تولید کنندگان مرغ گوشتی به تولید مرغ سایز

, *لزوم توجه تولید کنندگان مرغ گوشتی به تولید مرغ سایز, *لزوم توجه تولید کنندگان مرغ گوشتی به تولید مرغ سایز,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در این سامانه صد در صد سویا و ذرت در اختیار مرغدار قرار خواهد گرفت اما فقط برای یک تا 40 روزگی چرا که ما برنامه ای دیگر را نیز دنبال کرده تا بتوانیم مرغ سایز را ترویج کنیم، مرغ سایز مرغی است که زنده وزنی بین 2 تا دو کیلوو 200 گرم دارد و وزن لاشه حدااکثر یک کیلو و 800 گرم باشد.

,

وی با اشاره به مزایای تولید مرغ سایز گفت: اینگونه هم بهره وری بیشتر شده و محصول با کیفیتی به بازار عرضه می شود و همچنین مصرف خوراک در مرغداری ها کاهش می یابد، علاوه بر آن الگوی مصرف در جامعه نیز تغییر خواهد کرد؛ در استان اصفهان در چند سال گذشته مطلوبیت های بازار و مصرف کننده به مرغ های درشت رفته که تولید مرغان درشت نه به نفع تولید کننده و نه به سود مصرف کننده است.

,

ایراندوست بیان کرد: امروز یکی از سیاست های جهاد کشاورزی این است که مرغ را در اندازه سایز تولید کند که علاوه بر مزایای دیگر، اگر در شرایطی نیاز مصرفی کاهش پیدا کرد و یا تولید افزایش داشت امکان صادرات به کشورهای دیگر باشد، چرا که لاشه مرغ بالای یک کیلو و 800 گرم در کشورهای دیگر اصلاً خریداری نمی شود و خارج از سایز تعریف می شود.

,

حسین ایراندوست ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های دیگر سامانه بازارگاه این است که وقتی مرغدار نهاده را گرفت باید این موضوع را در سامانه تایید کند و وقتی مرغ را نیز به کشتارگاه داد باید آمار فروش را در این سامانه ثبت کند و گر نه در دوره بعد از گرفتن نهاده محروم خواهد بود.

,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ در حال حاضر به دلیل کاهش عرضه رخ داده است،  گفت: علاوه بر آن بهای تمام شده نیز افزایش پیدا کرده است بنابراین قیمت 10 هزار تومان قبلی امکان اجرایی نداشته و ممکن است این موضوع اصلاح شود و شاید قیمت 12 هزار و 500 که در اصفهان سقف گذاشتیم، عادلانه تر باشد.

,

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:در فروردین ماه که به دلیل بیماری کرونا مصرف مرغ کاهش پیدا کرد، برای حمایت از تولید کننده حجم زیادی از مرغ ها را در این زمان خریداری شد و ذخیره شد که اگر لازم باشد به بازار عرضه می شود و قیمت مرغ متعادل تر می شودف اما هنوز به این نقطه نرسیدیم.

,

*قیمت بالاتر از 18 هزار و 750 به رسمیت شناخته نمی شود

, *قیمت بالاتر از 18 هزار و 750 به رسمیت شناخته نمی شود, *قیمت بالاتر از 18 هزار و 750 به رسمیت شناخته نمی شود,

ایراندوست با اشاره به اینکه پیش بینی ما از بازار این است که خود بازار مرغ به زودی خود را متعادل می کند و قیمت با کاهش رو به رو می شود، افزود: در حال حاضر مرغ دار در اصفهان حق دارد مرغ زنده را 12 هزار و 500 تومان بفروشد و مرغ فروش نیز حداکثر باید 18 هزار 750 تومان مرغ را به فروش برساند و بالاتر از این قیمت را به رسمیت نمی شناسیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه