اخبار داغ

یادداشت؛

آیا شوک ارزی در راه است؟

آیا شوک ارزی در راه است؟
در روز های گذشته طلا و دلار با افزایش رو به رو بوده و در حالی که انتظار کاهش برای ارز و دلار وجود داشت، توانست از 29 هزار تا بیش از 31 هزار تومان صعود کند، اتفاقی که بخش از آن پس از عوامل روانی بر بازار و نشات گرفته از اعلام تحریم برخی از بانک های کشور بود، اتفاقی که در واقع بانک های تحریم، دوباره تحریم شدند و هدف روانی این اعلام کمی وضعیت بازار را تحت تاثیر قرار داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ در روز های گذشته شاهد این بودیم که طلا و دلار که همخوانی خوبی در اقتصاد ایران دارند با افزایش رو به رو بوده و در حالی که انتظار کاهش برای ارز و دلار وجود داشت، دلار توانست از 29 تا بیش از 31 تومان صعود کند، اتفاقی که بخشی از آن پس از عوامل روانی بر بازار و نشات گرفته از اعلام تحریم برخی از بانک های کشور بود، اتفاقی که در واقع بانک های تحریم، دوباره تحریم شدند و هدف روانی این اعلام کمی وضعیت بازار را تحت تاثیر قرار داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در طلا هم قیمت هر گرم طلای 18 عیار اکنون فراتر از یک میلیون و 450 رفته و سکه نیز بالاتر از 16 میلیون قرار گرفته است و این سوال وجود دارد که آیا این روند افزایش همچنان وجود خواهد داشتو یا به نقل های شوک ارزی در راه اقتصاد ایران است؟

,

قیمت نفت و میزان فروش آن یکی از فاکتورهایی است که در قیمت ارز در کشور تاثیر گذار است؛ شنیده ها و گزارش ها نشان می دهد که فروش نفت و دسترسی به ارز ناشی از آن در شرایط بهتری از گذشته قرار گرفته است و همچنین قیمت نفت نیز با خبرهایی که از واکسن کرونا و تقابل اقتصاد های بزرگ دنیا آلارم هایی که دریافت کرده مقدمه ای برای روند صعودی است، که می تواند خبر خوبی برای اقتصاد کشور باشد.

,

علاوه بر آن شفاف شدن چرخه صادراتی و ارز به دست آمده از آن و اجبار برای برگرداندن آن نیز از عوامل تاثیر گذار است که اگر به خوبی ادامه یابد می تواند تقاضا ارزی در بازار را تا حد زیادی پاسخ دهد که هر چه این نظارت و اجبا ربهتر و بیشتر انجام شود، اتفاقات بازار می تواند نوسانات خود را از آن نشات بگیرد.

,

این در حالی است که بانک مرکزی نیز تلاش می کند بتواند قیمت ارز را کنترل و رفتارها و نوسانات آن را در اختیار بگیرد از این رو طرح های مختلفی را در پیش گرفته است که یکی از آن ها افزایش عرضه اسکناس به صورت روزانه در بازار تا 50 میلیون دلار است، که این نیز عامل تاثیر گذار در بازار است؛ علاوه بر آن بانک مرکزی در تلاش است بتواند از پتانسیل بانکی کشور عراق در این جریان استفاده کند و از این رو رئیس بانک مرکزی سفری به عراق نیز داشت که به گفته بسیاری این سفر دستاوردهای خوبی داشته است.

,

علاوه بر آن مذاکرات برای بازگرداندن پول های بلوکه شده در کشور کره نیز به جد بالا گرفته است و پالس های مثبت این مذاکرات بر بازار نمایان شده است که در صورت محقق شدن یکی دیگر از اتفاقات خوب برای بازار ارزی خواهد بود؛ اما شاید باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که نقش عوامل روانی در اقتصاد کشورمان و قیمت دلار در اغلب اوقات بر دلایل اقتصادی بازار می چربد و تاثیر گذار تر است.

,

در بازار طلا نیز در کشور که باید عامل تاثیر گذار برای نوسان قیمتی را قیمت ارز عنوان کنیم اما در جهان خوش بینی ها برای خروج از شرایط کرونایی و همچنین قرار گرفتن در نیمه دوم سال میلادی که همیشه با کاهش تقاضا همراه است می تواند شرایط متفاوتی در بازار طلا را رقم بزند که می تواند در بازار داخل نیز تاثیر گذار باشد.

,

یکی از موضوعاتی که مطرح می شود بیان شوک ارزی در کشور به معنای کاهش 6 تا 10 هزار تومانی قیمت دلار است که البته اگر فاکتورهای اقتصادی را در آن بررسی کنیم خصوصاً در مذاکرات کره و عراق اتفاقی دور از ذهن نیست و می تواند، اتفاق بیفتد اما در این میان نقش عوامل روانی در بازار به شدت بالاست و باید دید تقابل این محرک ها سرانجام به سود کدام یک رقم خواهد خورد.

,

در این میان سوای عوامل اقتصادی و روانی بازار، شاید خو گرفتن بازار با حرکت لاک پشتی کاهشی در عرصه های مختلف نیز می تواند مانع بزرگ شوک ارزی باشد و عامل تاثیر گذار در این اتفاق باشد؛ شوک ارزی هر چند دور از ذهن است اما می تواند حباب ها را در بسیاری از بازار ها بترکاند که شاید نیاز این روزهای گره های اقتصادی است.

,

به طور کلی توصیه می شود در حال حاضر خرید برای حفظ نقدینگی و یا کسب سود به هیچ عنوان در بازار طلا و ارز انجام نشود که شرایط بسیار شکننده و اگر اقدامات در حال انجام به نتیجه برسد، می تواند بازار را در شرایط متفاوتی سوق دهد؛ البته باز هم توجه به عوامل روانی در بازار بسیار اهمیت دارد.

,

*جمشید حسینی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه