اخبار داغ

ماجرای یک بام و دو هوای سهمیه آرد در نانوایی ها؛

کمبود نان صحت ندارد/ دستگاه های نظارتی با شایعه پراکنان برخورد کنند

کمبود نان صحت ندارد/ دستگاه های نظارتی با شایعه پراکنان برخورد کنند
طی چند روز اخیر شایعات مربوط به کمبود نان و آرد در بعضی از شهرهای نقاط کشور، دامن استان کردستان را نیز در برگرفت و در سقز شاهد افزایش صف در نانوایی ها بودیم اما معاون اقتصادی استاندار کردستان این کمبود را تکذیب کرد و اعلام کرد که مشکلی در تامین آرد مورد نیاز مردم وجود ندارد و هیچ نوع افزایش قیمتی نخواهیم داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، همین چند روز پیش بود که خبر کمبود آرد و نان در شهرستان ارومیه به گوش مردم رسید و ناخودآگاه اکثر شهرهای ایران را در برگرفت که آیا در این شهر هم کمبود آرد و نان واقعیت دارد یا یک شایعه است چرا که نان به عنوان قوت روزانه مردم سفره هر ایرانی است؛ معمولا در کنار هر غذایی نان نیز می آید و زمانی این تحفه عزیزتر می شود که سایر اقلام گران می شود و مردم تعداد وعده های نان را زیاد می کنند؛ به بیانی می توان گفت نان جانشین ساده و ارزانی برای وعده های غذایی ایرانیان است. هر موقع سفره ها کوچک شود، صف نانوایی ها طولانی می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

هر چند اختلاف قیمت آرد یارانه ای و آزاد موجب سوء استفاده سودجویان و خروج آرد از سیستم توزیع شده بود که این تخلف موجب افزایش کنترل ونظارت ها از سوی سازمان صمت و دستگاه های نظارتی در استان شده است.

,

هر چند نانواییان خودشان می گویند؛ مشکل نان به خاطر شایعه‌ای مبنی بر کاهش سهمیه آرد به وجود آمده است و بار روانی این شایعه بر طولانی شدن صف ها و احتکار نان در منازل نیز منجر می شود اما جو روانی افزایش قیمت نان در شهرهای دیگر شهرستان سقز را نیز دچار کرده است و حکایت از کمبود آرد و نان در این شهرستان است.

,

آنها ادعا می کنند شاید به دلیل گرانی برنج مردم مجبور باشند که از نان استفاده کنند که این باعث افزایش صف شده است و این شایعه که کمبود آرد و نان وجود دارد مردم را اذیت کرده در حالی که هیچ نوع کمبودی وجود ندارد.

,

, ,

سهمیه آرد نانوایی ها به چهار کیسه کاهش یافته است

, سهمیه آرد نانوایی ها به چهار کیسه کاهش یافته است, سهمیه آرد نانوایی ها به چهار کیسه کاهش یافته است,

با گشت و گذاری در نانوایی های شهر سنندج هر چند همانند قبل نان وجود داشت و شاهد افزایش طولانی صف نبودیم اما پای صحبت نانوایی ها که می نشینیم سخن از سهمیه کم آرد را بیان می کنند اینکه قبلاً روزی هشت کیسه آرد می پختیم حال فقط چهار کیسه به ما آرد تعلق می گیرد.

,

وی گفت: برای اینکه سهمیه آرد ما کفاف خرید مردم را بدهد مجبور هستیم که روزی 4 کیسه آزاد آرد بخریم که هر کیسه که قبلا 110 هزار تومان بود با افزایش قیمت 70 هزار تومانی به 180 هزار رسیده است و این برای ما هم نمی صرفد.

,

, ,

شهرستان سقز تحت تاثیر جو روانی شهرهای همجوار قرار گرفت

, شهرستان سقز تحت تاثیر جو روانی شهرهای همجوار قرار گرفت, شهرستان سقز تحت تاثیر جو روانی شهرهای همجوار قرار گرفت,

فرماندار شهرستان سقز گفت: حدود یک هفته شهر سقز تحت تاثیر شهرستان‌های همجوار در استان آذربایجان غربی که در آنجا تفاوت قیمتی دارد، قرار گرفته بود.

کامیل کریمیان افزود: این شائبه ایجاد شده بود که قرار است نان در سقز هم گران شود و برخی از خانواده‌ها با این ذهنیت که با این گرانی نان کمیاب می‌شود به نانوایی‌ها هجوم بردند.

,
,
,

وی اضافه کرد: به ۲۰ نانوایی‌ مجوز دادیم که تا پاسی از شب کار کنند تا این جو روانی از بین برود بنابراین این نیاز وجود دارد که سهمیه‌های نانوایی ها افزایش پیدا کند.

,

کریمیان اظهار داشت: هیچگونه خروج آرد از شهرستان سقز گزارش نشده است و نگرانی از این جهت وجود ندارد بنابراین نمی‌توانیم بگوییم به دلیل کاهش عرضه آرد در نانوایی‌ها شاهد ازدحام بودیم.

,

, ,

کمبود آرد و نان در کردستان صحت ندارد

, کمبود آرد و نان در کردستان صحت ندارد, کمبود آرد و نان در کردستان صحت ندارد,

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، در خصوص ادعای کمبود آرد در خبازی های سقز و عدم تامین نان مورد نیاز مردم، اظهار داشت: عده ای به دنبال ایجاد جو روانی هستند.

,

خالد جعفری خاطرنشان کرد: شاید در بعضی محلات جدید عدم نیاز به نانوایی های جدید، فشار روی برخی نانوایی ها را افزایش داده اما اگر خروج آرد از چرخه مصرف انسانی اتفاق افتاده، در حوزه  آرد یارانه ای داخل استان و سهمیه نانوایی ها نیست.

,

معاون اقتصادی استاندار تاکید کرد: سهمیه آرد استان بالاتر از میانگین کشوریست و مشکلی در تامین آرد مورد نیاز مردم نداریم.و هیچگونه افزایش قیمت هم نداریم.
جعفری افزود: با توجه به افزایش قیمت برنج، مصرف نان افزایش یافته و ممکن است به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی ، آرد از شبکه مصرف انسانی خارج شود در هر مقطعی که اختلاف قیمت زیاد بوده  اتفاق افتاده است.

,
,

وی با اشاره به تشدید نظارت ها از چندماه قبل با تشکیل کمیته نظارت، یادآوری کرد: استانداری و فرمانداری ها به عنوان نماینده دولت، نظارت بر سایر دستگاه ها و مدیریت موضوع را بر عهده دارند لذا در این مقطع نیز لازم است نظارت ها و کنترل ها با جدیت بیشتری با مسئولیت سازمان صمت انجام شود. 

,

معاون اقتصادی استاندار در ادامه با تاکید بر اینکه نباید کیفیت آرد تولید استان به گونه ای باشد که خبازی ها تمایلی به خرید آن نداشته باشند، گفت: جا دارد نیاز استان به آرد نوع دوم (نیمه یارانه ای) از کارخانجات استان تامین شود چون بر روی آردهای تولید استان نظارت و کنترل کافی وجود دارد. 

,

وی خاطرنشان کرد: آردهایی که از استان های دیگر وارد می شوند به دلیل برخی مغایرت ها در میزان سبوس گیری و سایر، باید بیشتر کنترل شود.

,

, ,

سرانه تخصیص آرد برای هر نفر در کردستان حدود 9 کیلوگرم است

, سرانه تخصیص آرد برای هر نفر در کردستان حدود 9 کیلوگرم است, سرانه تخصیص آرد برای هر نفر در کردستان حدود 9 کیلوگرم است,

محمد دره وزمی رئیس سازمان صمت کردستان با بیان اینکه رصد نحوه توزیع آرد و پخت نان در نانوایی‌های شهرستان‌های مختلف در اولویت کاری ما خواهد بود اظهار داشت:علاوه بر عوامل روانی ممکن است عرضه خارج از شبکه و یا انتقال نان پخت شده به دیگر مناطق وجود داشته باشد که بر ازدحام در نانوایی‌ها منجر می‌شود.

,

وی اضافه کرد: خرید گندم و تهیه آرد برای دولت کیلویی بیش از سه هزار تومان هزینه دارد اما آن را به قیمت ۸۰۰ تومان در اختیار خبازان قرار می‌دهد بنابراین کسی حق ندارد سهم مردم را خارج کند و شایسته نیست این سهمیه به صورت کامل به مردم نرسد.

,

دره‌وزمی با اشاره به اینکه همه سهمیه آرد توزیعی در استان بیشتر از متوسط کشوری بوده است، یادآور شد: سرانه تخصیص آرد برای هر نفر در استان ۹.۸ کیلوگرم است که رقم کمی نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه