اخبار داغ

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد؛

پیش بینی افزایش سطح زیر کشت گندم و جو/کشاورزی قراردادی در حمایت از کشت جو پای کار آمد

پیش بینی افزایش سطح زیر کشت گندم و جو/کشاورزی قراردادی در حمایت از کشت جو پای کار آمد
کاظمیان با اشاره به آغاز فصل زراعی کشت محصولات گندم و جو در پاییزه جاری گفت: پیش بینی می شود که در این فصل زراعی سطح زیر کشت محصولات گندم و جو در خراسان شمالی بیش از سال گذشته بشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد نقی کاظمیان، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: با آغاز فصل زراعی در پاییز امسال، سطح زیر کشت ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به استان خراسان شمالی برای کشت محصول گندم آبی 47 هزار و 386 هکتار و برای کشت گندم دیم نیز 98 هزار هکتار اعلام شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ر , عصر اترک,

کاظمیان گفت: با آغاز کشت این محصول در استان، تا به کنون سه هزار و 500 هکتار زیر بار کشت گندم آبی و هزار و 300 هکتار زیر بار کشت گندم دیم قرار گرفته اند که انجام کشت این محصول در استان ادامه دارند.

,

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود در فصل پاییز امسال با هوایی خنک، با بارش کمتر از نرمال همچنین در فصل زمستان امسال با زمستانی ملایم با بارشی بالاتر از نرمال مواجه باشیم همچنین شروع بارش های موثر در نیمه دوم امسال از اواسط آذر ماه به بعد خواهد بود، گفت: این شرایط آب و هوایی تاریخ کشت محصول گندم دیم را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

,

وی پیشنهاد کرد: گندمکاران استان در مزارع دیم خود گندم را به صورت خشکه کاری بکارند و درصورتیکه شرایط برای کشت گندم دیم مهیا نبود از اواخر آذر ماه تا اواسط اسفند ماه حبوبات و گیاهان علوفه ای را بکارند.

,

با این وجود، کاظمیان اعلام کرد: پیش بینی می شود در این فصل زراعی جاری سطح زیر کشت گندم در استان به عللی از جمله افزایش نرخ خرید تضمینی و افزایش سطح زیر کشت گندم در مزارع دیم، به بیش از سطح ابلاغی اشاره شده، افزایش پیدا کند.

,

وی در بخش دیگری از سخن خود به کشت جو نیز اشاره کرد و گفت: در این فصل زراعی جاری سطح ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به خراسان شمالی برای کشت محصول جو آبی 25 هزار هکتار و برای کشت جو دیم 23 هزار هکتار است.

,

به گفته وی، تا به کنون 990 هکتار از سطوح زیر بار کشت جو آبی و 50 هکتار زیر بار کشت دیم قرار گرفته اند که سطح سبز جو آبی 110 هکتار و سطح سبز جو دیم 10 هکتار شده اند.

,

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: در راستای کاهش وابستگی به واردات جو به کشور، مشکلات تبادلات مالی بانکی متاثر از اعمال تحریم ها همچنین خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک در کشور، سطح زیر کشت ابلاغی برای محصول جو در استان برای فصل زراعی جاری 15 تا 20 درصد بیشتر از سطح ابلاغی در فصل کشت پاییزه سال گذشته بوده است.

,

وی همچنین یادآور شد: با توجه به اینکه بهای این محصول در بازار تا کیلویی چهار هزار تومان و بهای کاه تا کیلویی دو هزار تومان افزایش یافته و در این فصل زراعی نیز انجام کشت قرار دادی جو در دستور کار قرار گرفته است، پیش بینی می شود سطح زیر کشت جو در استان افزایش یابد.

,

وی در ادامه بیان کرد: برای انجام کشاورزی قراردادی جو در استان با شرکت پشتیبانی امور دام استان مکاتبات انجام شده است تا با جوکاران عمده مالک استان قرارداد منعقد کند که این امر انجام شده است.

,

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این شرکت محصول تولیدی جو را از جوکاران استان با قیمت توافقی خریداری خواهد کرد.

,

کاظمیان خاطر نشان کرد: در سال گذشته هیچ یک از جوکاران استان محصول برداشت شده خود را به علت پایین بودن نرخ تضمینی محصول جو به دولت تحویل ندادند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه