اخبار داغ

فراز و فرود تولید بادام زمینی در دشت مغان؛

پارس آباد رکودار تولید بادام زمینی/ سود فروش همچنان به نفع دلالان می چربد

پارس آباد رکودار تولید بادام زمینی/ سود فروش همچنان به نفع دلالان می چربد
شهرستان پارس آباد مغان با خاک زرخیز خود که به قطب کشاورزی معروف است، سالانه با کشت بیش از 6 هزار هکتار بادام‌ زمینی رکورددار کاشت این محصول در کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان‌ما، بادام زمینی از مهم‌ترین محصول زراعی شمال استان اردبیل و مخصوصا شهرستان پارس آباد است که به دلیل خاک حاصلخیز آن از با کیفیت ترین نوع بادام در کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

کشت این محصول هر سال در ماه های اردیبهشت و خرداد و برداشت آن در فصل پاییز و مهر ماه آغاز می شود.

,

 این دانه مغذی که به آن پسته شامی نیز می گویندف دانه های خوراکی آن در زیر خاک می روید، بادام زمینی که تقریبا 4 سانت طول دارد و بصورت جفت و در زیر یک لایه ی نازک قهوه‌ای و یک غلاف محکم قرار گرفته است.

,

1925201

, 1925201,

بادام زمینی یکی از مغزهای پر خاصیت و بسیار خوشمزه است که علاقه مندان بسیار زیادی دارد. این دانه گیاهی سرشار از پروتئین و منابع غنی است و تشکیل شده از چربی های غیراشباع است که یک نوع چربی بسیار خوب برای بدن انسان ها به حساب می آید.

,

مصرف بادام برای افرادی که به دیابت دچار هستند، بسیار مفید است و به درمان و پیشگیری از دیابت کمک بسیار زیادی می کند.

,

1925224

, 1925224,

پارس آباد قطب تولید بادام زمینی کشور

,

امامی فرماندار پارس آباد در گفتگو با خبرنگار ما، افزود: شهرستان پارس آباد با کشت ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار  بادام‌ زمینی، رکورددار کاشت این محصول پرطرفدار در کشور است.

,

وی تصریح کرد: امسال پیش بینی شده است بیش از ۲۵ هزار تن از این محصول از زمین های حاصلخیز شهرستان پارس آباد مغان برداشت و به بازار ارائه شود.

,

رضایت کشاورزان از سود اندک تولید بادام

,

سینا ایمانی یکی از کشاورزان محصول بادام در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه بیشترین بادام را در منطقه کاشته است، اظهار داشت: امسال با توجه با بارندگی های خوبی که بوده، کیفیت و میزان برداشت این محصول بهتر از سالهای قبل است.

,

1925229

, 1925229,

وی با تاکید به کیفیت مرغوب این محصول، افزود: امسال قیمت فروش بادام زمینی مناسب تر است و کشاورزان از وضع موجود نسبتا راضی هستند.

,

قلی زاده یکی دیگر از کشاورزان پارس آبادی حین برداشت بادام از زمین های خود با شکرگزاری بخاطر کیفیت خوب محصول، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با رعایت پروتکل های بهداشتی و شکست کرونا، انشاالله نوروز امسال، سفره های عید هموطنان را با بادام زمینی مرغوب دشت مغان رنگین می کنیم.

,

تولیدات کشاورزی موجب اشتغال می شود

,

تولید محصولاتی همچون بادام زمینی در سال جهش تولید، موجب اشتغال اهالی و بیکاران منطقه می شود.

,

1925225

, 1925225,

قاسم محرمی یکی از جوانانی مشغول در مزرعه بادام زمینی، گفت: چند روزی است که اینجا مشغول بکار هستم، محصولات برداشت شده را بار می زنم.

,

وی افزود: رونق تولید محصولاتی مثل بادام که فروش خوبی نیز دارد، موجب اشتغال جوانان جویای کار می شود.

,

تولید کره گیاهی از بادام زمینی مغان

,

عزیزی کارشناس جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: بادام زمینی تولید شده درمنطقه پارس آباد مغان، از کیفیت بسیار بالایی برای مصرف آجیلی برخوردار است.

,

1925217

, 1925217,

وی افزود: به علت درصد بالای روغن موجود در بادام زمینی مغان، بهترین محصول برای تولید کره گیاهی محسوب می شود.

,

سود اصلی در جیب دلالان غیر بومی

,

با گشتی در مزارع برداشت و مکان های خرید و فروش بادام زمینی متوجه شدیم که سود اصلی این محصولات به جیب دلالان غیر بومی واریز می شود.

,

یکی از خریداران حاضر در مزارع در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: محصول خریداری شده را به شهرستان سلماس بارگیری و آنجا فرآوری می کنیم.

,

1925231

, 1925231,

خریدار اهل آستان اشرفیه نیز افزود: بستگی به کیفیت  بادام زمینی پارس آباد را 18 الی 19 هزار تومان خریداری می کنیم.

,

وی افزود: با انتقال به آستان اشرفیه و فرآوری محصول، بستگی به وضع بازار، کیلویی تا 50 هزار تومان می فروشیم.

,

با افزایش قیمت محصولات آجیلی از جمله بادام زمینی در بازار کشور و رغبت کشاورزان برای کاشت بیشتر این محصول، انتظار می رود سال آینده هم سطح زیر کشت بادام زمینی دراین منطقه افزایش یابد که این کار الگوی کشت دشت مغان را به چالش خواهد کشید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه