اخبار داغ

اولین دانش‌آموز نابینای جنوب خراسان مطرح کرد؛

ابتدایی و راهنمایی را جهشی خواندم/ بی‌انصافی برخی ادارات در استخدام معلولان

ابتدایی و راهنمایی را جهشی خواندم/ بی‌انصافی برخی ادارات در استخدام معلولان
قاسمی گفت: دوران تحصیل از ابتدایی تا پایان کارشناسی را طی حدود 12 سال سپری کردم و در پایان به عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه پیام نور فارغ التحصیل شدم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، امروز روز بزرگداشت نابینایان و به نام عصای سفید، نامگذاری شده است. به همین مناسبت با یکی از نابینایان موفق شهر بیرجند گفت‌وگو کردیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,

سید علی قاسمی کارمند بازنشسته بهزیستی استان خراسان‌جنوبی که دارای معلولیت شدید نابینایی است در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: سابقه 35 سال کار در بهزیستی استان را دارم.

,

وی که رئیس هیئت مدیره انجمن نابینایان بشارت است، افزود: معلولیت من از 5 سالگی و بر اثر بیماری آبله و تب شدید ایجاد شد و چون آن زمان واکسیناسیون آبله انجام نمی‌شد، از شدت بیماری نابینا شدم.

,

قاسمی عنوان کرد: در حال حاضر رئیس تشکل مربوط به نابینایان استان هستم و حدود 400 پرونده در این تشکل برای خدمات‌دهی به نابینایان و کم‌بینایان استان تشکیل شده است.

,

وی که مدیر عامل تعاونی سکنی گستر نیز است، اظهار کرد: حدود 800 تا یک‌هزار واحد مسکونی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه هدف بهزیستی اعم از نابینایان، ناشنوایان، معلولان جسمی، حرکتی و تمام اقشار جامعه هدف بهزیستی ساخته و در اختیار آن‌ها قرار داده شده است.

,

این فرد نابینا، در مورد تحصیل، اشتغال، فعالیت‌های جانبی و ازدواج علی‌رغم داشتن معلولیت، بیان کرد: با توجه به این‌که محدودیت و معلولیتی دارم قطعا موانعی سر راهم وجود داشته و دارد اما موانع را با کمک خدا، حمایت والدین و سازمان بهزیستی، معلمان، همکاران و همسرم پشت سر گذاشتم.

,

قاسمی با بیان این‌که مراحل تحصیلم را در بیرجند گذراندم، اظهار کرد: در سال 1361 به عنوان مددجو وارد مجموعه بهزیستی شدم و با توجه به این‌که آن زمان 15 سال سن داشتم، تحصیل را آغاز کردم چراکه قبل از آن شرایط تحصیل برای افراد نابینا در بیرجند فراهم نبود و اگر نابینایی از بیرجند قصد تحصیل داشت باید به مشهد می‌رفت.

,

طی دوران تحصیل از ابتدایی تا کارشناسی در 12 سال

, طی دوران تحصیل از ابتدایی تا کارشناسی در 12 سال, طی دوران تحصیل از ابتدایی تا کارشناسی در 12 سال,

وی افزود: تمام دوره ابتدایی را طی 9 ماه گذراندم، دوران راهنمایی را طی دو سال به صورت جهشی خواندم و تحصیل در دوران دبیرستان و دانشگاه را چون پزشک به دلیل شرایط جسمی به من اجازه نداد، جهشی استفاده کنم طی 6 سال مدرک دیپلم را دریافت کردم.

,

این شهروند بیرجندی عنوان کرد: در مقطع کارشناسی نیز در رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی دانشجوی ممتاز دانشگاه پیام نور بودم و طی سه سال و نیم مقطع کارشناسی را به پایان رساندم و در همان زمان جذب سازمان بهزیستی شده و به عنوان معلم نابینایان و مربی خط بریل مشغول بکار شدم.

,

قاسمی با بیان این‌که حدود 20 سال مسئول توانبخشی شهید هاشمی‌نژاد بودم، گفت: بعد از آن مسئولیت، چند شرکت و تشکل ایجاد کردم و در اداره کل بهزیستی استان نیز مسئول رفاه سازمان بودم.

,

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر راه‌اندازی تعاونی مسکن، تعاونی خدماتی برای معلولان ایجاد کرده و برای 45 نفر ایجاد شغل شده است.

,

این فرد نابینا در مورد انجام فعالیت‌های شخصی خودش، بیان کرد: خوشبختانه در انجام کارهای شخصی فرد مستقلی هستم اما خانواده نیز به من کمک می‌کنند. سعی می‌کردم به دلیل معلولیتی که دارم سربار خانواده نباشم و خودم زود کارهایم را یاد گرفته و انجام می‌دادم.

,

قاسمی بیان کرد: شرایط تحصیل من بسیار خاص بود و شبانه‌روزی دوران ابتدایی را گذراندم. مسیر خانه ما تا مدرسه بسیار دور بود اما تمام این مسیر را شبانه به صورت پیاده طی کردم و هیچ وقت خسته و نا امید از تحصیل نشدم.

,

وی با بیان این‌که برای نابینایان استفاده از وسیله جهت ایاب و ذهاب سخت بود، افزود: خوشبختانه قدرت جهت‌یابی من بسیار قوی بود و با کمک این قدرت مسیر خانه تا مدرسه را پیاده طی می‌کردم.

,

این فرد نابینا عنوان کرد: من فرزند بزرگ خانواده بودم و در بحث کمک برای در‌س بیشتر از معلمان و برخی اقوام که در آموزش و پرورش مشغول بکار بودند کمک می‌گرفتم.

,

قاسمی بیان کرد: در تشکل‌هایی که زیر نظر بهزیستی است و برای نابینایان راه‌اندازی شده به دوستان خدمات توانبخشی، پیراپزشکی، مددکاری، آموزشی، مهارت‌های خودیاری، مهارت‌های قبل از ازدواج، برگزاری اردو و ... ارائه می‌شود.

,

ازدواج

, ازدواج, ازدواج,

وی با بیان این‌که دارای سه فرزند شامل دو پسر و یک دختر هستم، گفت: همسرم هیچ معلولیتی ندارد، خانه‌دار است و نقش مهم و برجسته‌ای در زندگی من داشته و دارد و همیشه همراه و یاور بوده است.

,

قاسمی در مورد ازدواجش علی‌رغم داشتن معلولیت، اظهار کرد: همسرم با معلولیت من هیچ مشکلی نداشت و در اولین دیداری که برای آشنایی داشتیم بدون هیچ تعللی به پیشنهاد ازدواج جواب مثبت داد و خوشبختانه تاکنون بدون هیچ مشکلی در کنار هم به خوبی زندگی کرده‌ایم.

,

وی به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم اشاره کرد و گفت: این طرح موفق بوده و در حال حاضر نابینایی بسیار کاهش پیدا کرده است.

,

وی اظهار کرد: در حال حاضر علم پزشکی به مرحله‌ای رسیده است که می‌تواند پاسخگو باشد و در جامعه تعداد کم بینایان از نابینایان خیلی کمتر است.

,

قاسمی با بیان این‌که ابتدای آغاز نابینایی مقدار کمی بینایی داشتم، عنوان کرد: چون سیر معلولیت من پیش رونده بود به تدریج بینایی‌ام را از دست دادم.

,

وی بیان کرد: برای درمان نابینایی چندین نوبت به پزشکان متعددی مراجعه کردم اما تاکنون برای نابینایی من و امثال من که به دلیل بیماری آبله نابینا شدیم پزشکان نتوانستند اقدامی انجام دهند که قدری بینایی خود را به دست آوریم.

,

این معلول نابینا خطاب به افراد سالم و بدون هیچ‌گونه معلولیت، عنوان کرد: باتوجه به این‌که 85 درصد توانمندی افراد به بینایی مربوط است، به افرادی که از نعمت بینایی برخوردار هستند یادآوری می‌کنم قدر این توانایی را بدانند.

,

اولین دانش‌آموز نابینای جنوب خراسان

, اولین دانش‌آموز نابینای جنوب خراسان, اولین دانش‌آموز نابینای جنوب خراسان,

قاسمی افزود: من اولین دانش آموز نابینای جنوب خراسان بودم که درس می‌خواندم و با مشکلات زیادی مواجه بودم اما مشکلات را پشت سر گذاشتم و راه رشد و تکامل را پیدا کردم.

,

وی عنوان کرد: افراد عادی که الحمدلله تمام امکانات و عوامل برای آن‌ها فراهم است، باید قدر داشته‌های خود را بدانند و تلاش کنند چراکه انسان با کوشش به هر چه که می‌خواهد می‌رسد و تا حرکتی از سوی فرد وجود نداشته باشد به جایی نمی‌رسد.

,

مشکلات نابینایان

, مشکلات نابینایان, مشکلات نابینایان,

این معلول نابینا در مورد مشکلات و محدودیت‌های مربوط به نابینایان، عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از نابینایان دارای تحصیلات عالیه و توانمندی‌های خوبی هستند اما در آزمون‌های استخدامی که شرکت می‌کنند بسیاری از ادارات بی‌انصافی کرده و سهم سه درصد معلولیت را در نظر نمی‌گیرند.

,

قاسمی ادامه داد: بسیاری از نابینایان در آزمون‌های استخدامی قبول می‌شوند اما زمان مصاحبه به دلیل محدودیت بینایی پذیرفته نمی‌شوند.

,

وی تأکید کرد: انتظار ما از جامعه، سازمان‌های مربوطه و استانداری این است که همکاری لازم را با نابینایان داشته باشند که حق آن‌ها تضییع نشود.

,

این فرد نابینا با بیان این‌که مشکلات و محدودیت‌های دختران نابینا زیاد است، عنوان کرد: مهمترین مشکلات دختران نابینا در بحث ازدواج و اشتغال است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه