اخبار داغ

نگاهی به تاریخ هیئت‌های مذهبی؛

تربت حیدریه پایه‌گذار تشرف هیئت‌های مذهبی به حرم مطهر رضوی

تربت حیدریه پایه‌گذار تشرف هیئت‌های مذهبی به حرم مطهر رضوی
هیئت ابوالفضلی تربت حیدریه در سال 1324 خورشیدی به عنوان نخستین هیت عزاداری برای سوگواری ایام سوگواری اربعین حسینی و مراسم عزای چهل و هشتم به صورت گروهی و همراه با سینه زنی به مشهد مقدس عزیمت و در حرم مطهر رضوی با برگزاری مراسم زنجیر زنی و سینه زنی به سوگ می نشینند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ هیئت ابوالفضلی تربت حیدریه در سال 1324 خورشیدی به عنوان نخستین هیت عزاداری برای سوگواری ایام سوگواری اربعین حسینی و مراسم عزای چهل و هشتم به صورت گروهی و همراه با سینه زنی به مشهد مقدس عزیمت و در حرم مطهر رضوی با برگزاری مراسم زنجیر زنی و سینه زنی به سوگ می نشینند و لذا پس از آن سال این رسم در سایر هیات مذهبی در شهرستان و سایر شهرستان ها مرسوم گردید. و در همان سال این هیئت مذهبی افتخار پایه گذاری تشرف هیات مذهبی شهرستان ها به حرم مطهر رضوی را یافت و از سوی آستان مقدس رضوی نیز مورد توجه خاص قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, ,

بعد از شهریور 1320 و رفتن رضا شاه هیئت های عزاداری آزاد شدند و طبق سنت شرع به فعالیت پرداختند که. در تربت‌حیدریه چهار هیئت عمده وجود داشت(تهرانچی، 1388: ص130).

,

هیئت حسینی، 1270خورشیدی: وابسته به محله شیب به سرپرستی مرحوم حاج سید محمد حسینی(پیشین)

, هیئت حسینی، 1270خورشیدی: وابسته به محله شیب به سرپرستی مرحوم حاج سید محمد حسینی(پیشین),

هیئت متحده‌ی حسینی مرکزی، نخستین هیئت عزاداری تاسیس شده در شهرستان است که پیش از سنه ی 1270 خورشیدی توسط عده ای از سادات زواره ی اصفهان که به سادات حسینی اصفهان معروف بوده‌اند در تربت‌حیدریه پایه­گذاری شد.

,

معروف ترین، متدین ترین و با نفوذ ترین آن‌ها مرحوم حاج سید حسین اصفهانی موسس هیئت متحده‌ی حسینی بود که بعد از فوت آن مرحوم تنها فرزند دخترش عهده دار برگزاری مراسمات عزاداری بر اهل بیت پیامبر بوده است.

,

مرحومه بی بی سکینه ی حسینی، همچون پدرش مراسم عزاداری را در منزل اش برگزار می نمود؛ آن مرحومه برای برگزاری آیین های سوگواری، بهترین گوسفندهای پرواری و مرغوب ترین گندم های محصول کشت دیم را آرد کرده و در آیین های گوناگون استفاده می‌کرده است. وی همچنین طی60 روز محرم و صفر و ایام فاطمیه، آیین های سوگواری را همراه با پذیرایی از سوگواران حسینی و فاطمی و... در منزل شخصی اش برگزار می نموده است.

,

 پس از بازگشت رضا خان از سفر ترکیه و ممنوعیت برگزاری آیین های سوگواری و عزاداری ابا عبدالله الحسین؛ مرحومه  بی بی سکینه ی حسینی مراسم های عزا داری را متوقف نکرد و همچنان به صورت مخفی این آیین های دینی را برپا داشت. بدین صورت که مردم از پشت بام ها راهنمایی می‌شدند و در انبار بزرگ انتهای منزل اش که از کوچه دورتر بوده اجتماع نموده به سوگواری و عزاداری می پرداختند. وی به این منظور ماموری هم از دولت وقت در درب منزل می­گذاشته و از ورود افراد نا آشنا به داخل خانه جلو گیری می‌کرده است.

,

گفته اند در یکی از همان سال‌ها در روز تاسوعا هر چه مرحومه بی بی سکینه از مردان تقا ضا می‌کند که جهت برگزاری مراسم در خیابان حضور یابند. مردها جرات نمی‌کنند تا  اینکه آن مرحومه روز بعد یعنی روز عاشورا، خود به پرچم سیاه امام حسین (ع) را بر دورش گرفته و حسین حسین کنان از بازار سنگ فرش وارد خیابان مرکزی (فردوسی) می­شود؛ که ماموران رژیم با دیدن این صحنه باتوجه ‌به این که مرحومه فرد با نفوذ و مورد احترامی بوده است کنار رفته و مسیر را برای عبور وی می گشایند و پس از این جریان مرد ها جرات پیدا کرده  و دسته های عزاداری بر پا می‌شود و مردم حسین حسین کنان به عزاداری و سینه زنی مشغول می‌شوند.

,

مرحومه بی بی سکینه ی حسینی در مسیر کربلای معلا و نجف اشرف و پس از بازگشت از عتبات عالیات، به علت بارندگی و سرما بیمار شده و سر انجام در تربت‌حیدریه فوت می‌نماید.

,

با فوت این بانوی مومنه، مردم سیاه  پوش، بازار تعطیل و عزادار می‌شوند. و پس از برگزاری مراسم باشکوه تشییع؛ پیکر او در جوار پدر بزرگوارش در مزار قطب‌الدین حیدر که بخشی از گورستان شهر به شمار می آمده به خاک سپرده می­شود.

,

پس از فوت این بانوی مومنه همسر و پسر عموی وی؛ حاج سید حسین سردسته، سرپرستی و تولیت امور هیئت متحده‌ی حسینی را عهده دار گردید. این رخداد همزمان با آغاز سلطنت محمدرضا و شرایط به‌گونه‌ایست که برگزاری عزاداری ها  کمی آزادتر است و از حالت خفقان کاسته شده است.

,

در چنین شرایطی برگزاری مراسمات دینی آیین های مذهبی و به ویژه عزا داری های هیئت مذهبی با شگوه و عظمت به پا داشته و مراسم شبیه خوانی نیز در آیین های مذهبی رونق می‌گیرد.

,

در سال 1336 خورشیدی حسینیه ی کنونی توسط مرحوم اخوان بنا و وقف هیئت حسینی می‌گردد. لذا برگزاری مراسمات مذهبی که پیش از آن در منزل برگزار می گردید به حسینیه ی کنونی منتقل می‌گردد. پس از فوت حاج سید محمد سردسته در سال 1364 فرزند بزرگ وی مرحوم حاج سید حسین حسینی نسب سرپرستی و تولیت این هیئت را عهده دار می‌گردد. که مراسمات مذهبی و جشن‌های انقلاب و میلاد ائمه در این هیئت با شگوه هر چه بیشتر به پا داشته می شود. 

,

این هیئت در برگزاری آیین جشن‌های انقلاب اسلامی پیشرو بوده و اهالی آن در صفوف نخستین انقلاب حضور داشته و در اعزام و هم در نیرو به جبهه‌های حق علیه باطل و تجلیل از رزمندگان اسلام  فعال بوده است. و شهدایی را هم در حادثه‌ی نهم دی که منجر به سقوط پایگاه رژیم ستمشاهی در شهرستان شد و هم در هشت سال دفاع مقدس و سایر عرصه های انقلاب تقدیم اسلام و انقلاب نموده است.

,

پس از فوت مرحوم حاج سید حسین حسنی نسب در سال 1391 این هیئت توسط فرزندان آن مرحوم اداره می‌شود.

,

این هیئت با عنوان هیئت متحده‌ی حسیبنی مرکزی مشتمل بر هیئت هفت محله ی شهرستان می‌باشد.

,

1-هیئت انصار الحسـین محله ی رباط بالا

,

2- هیئت موسی ابن جعفر کوچه ی کاریز

,

3-هیئت انصار الحســین انتهای رباط بالا

,

4- تکیه ی حسینی کوچه ی نمـد مال ها

,

5- هیئت فدائیان حسـینی خیابان لشکری

,

6- هیئت فـاطمـــیه خیـــــابان قـــائم

,

7- حسینیه ی ارشاد کوچه قاضیان درانتهای خیابان قائم

,

هیئت این محله ها در ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین، به ویژه روزهای اشورا و تاسوعا بنا بر رسومات گذشته در مسیرهایی از شهر به عزاداری و سینه زنی می پردازند.

,

همچنین سه هیئت دارالتبلیغ حسینی، جواد الائمه و مظفریه پیش از این از هیئت زیر مجموعه‌ای این هیئت جدا شده و در حال حاضر استقلال یافته اند.

,

 هیئت حیدری، 1280خورشیدی: وابسته به محله ی صدر و بارزار به سرپرستی مرحوم حاج شیخ علی‌اکبر تربتی(پیشین)

,  هیئت حیدری، 1280خورشیدی: وابسته به محله ی صدر و بارزار به سرپرستی مرحوم حاج شیخ علی‌اکبر تربتی(پیشین),

این هیت که بیشتر منتصب به تربتی‌های اصیل شهرستان تربت‌حیدریه است. «بزرگ این خاندان از مرحوم "حاج شیخ یوسفعلی" بانی یک مدرسه [حوزه‌ی علمیه ی حاج شیخ  یوسفعلی تربتی در زمان ناصرالدین شاه قاجار] و حمام شروع می‌شود. فرزندانش: «شیخ هادی» «شیخ عبدالجواد» و «شیخ محمد» هستند. فرزندان شیخ هادی بیشترین تبار تربتی­ها را تشکیل می‌دهند که عبارت‌اند از مرحومان «شیخ عباسعلی»، «شیخ میرزا علی‌اکبر» و «میرزا علی‌اصغر» و «میرزا محمدتقی روحانی». حاج هادی آقا و مرحومان حاج مهدی و منوچهر فرزندان مرحوم حاج شیخ عباسعلی می‌باشند»(تهرانچی، 1390، ص 400).

,

در سال 1280 هجری خورشیدی برای برگزاری آیین های مذهبی و برگزاری عزاداری ها، با ارادت خاص نسبت به علی ابن ابی طالب،  به ویژه آیین های عزاداری ابا عبدالله الحسین و سایر آیین های عزاداری در محله ی صدر مشهور به گُذَر صدر پایه گذاری شد.

,

پیش از بنای مکان مسجد کنونی آیین های عزاداری توسط حاج شیخ عباسعلی تربتی - از افراد سرشناس و صاحب نفوذ تربت‌حیدریه-  در منزل شخصی وی که در حال حاضر بنای مسجد هیئت بر آن قرار گرفته است برگزار می گردید. این آئین های عزاداری و اطعام گاهی در مسجد ابریشمی معروف به مسجد خُوردی، مسجد حاج شیخ یوسفعلی، معروف به مسجد مدرسه، برگزار می گردید.

,

مرحوم عماد تربتی نماینده ی دوره‌های چهاردهم تا بیستم مجلس شورای ملی  پس از رفتن رضا شاه در سال 1320برای اولین‌بار هیئت حیدری را با هزینه ی شخصی برای ایام محرم تجهیز و آماده کرد که این مراسم تا آن موقع ممنوع بود(تهرانچی ، 1388، ص 241).

,

در سال 1347 پس از فوت و وصیت شیخ عباسعلی تربتی و تأکید بر انجام آیین های عزاداری، فرزندان آن مرحوم حاج شیخ علی‌اکبر و حاج شیخ علی‌اصغر تربتی وصیت پدر را عملی ساختند.

,

در سال 1348 حاج شیخ علی‌اکبر تربتی کار بنای ساخت مسجد را بر منزل پدر آغاز نمود. و پس از دو سال بنای مسجد در سال 1350 خورشیدی به پایان رسید. و پس از آن تمامی آیین های مذهبی و عزاداری تاکنون در این مسجد بر پای داشته می‌شود.

,

تولیت اداره ی این مسجد پس از حاج شیخ علی‌اکبر تربتی توسط مرحوم حاج مهدی تربتی فرزند برومند و درحال حاضر با مدیریت حاج هادی تربتی فرزند دیگر حاج شیخ علی‌اکبر تربتی اداره می‌گردد.

,

هیئت های وابسته به هیئت حیدری:

,

1- هیئت سجــــادیه که در اواخر دهه‌ی پنجاه و پس از انقلاب اسلامی از هیئت حیدری مستقل گردید.

,

2- هیئت علی‌اصغری که از هیئت حیدری مستقل گردیده است.

,

3- هیئت صـــــــدر

,

4- هیئت کــرمانی ها

,

5- مسجد جـــــراح

,

از افتخارات این هیئت حضور صدها نیروی رزمنده در دفاع مقدس و تقدیم ده شهید والا مقام می‌باشد.

,

1- شهید غلام‌رضا صابریان (شهید نهم دی 57 تربت‌حیدریه و پیروزی انقلاب در این شهر).

,

2- شهید حمید احمدیان مقدم

,

3- شهید علیرضــا خاکساری

,

4- شهید مهدی شــریفی تربتی

,

5- شهید محــمود صـــادقـیان

,

6- شهید خلـــــیل فتوحــیان

,

7- شهید مرتضــی قـــــربانی

,

8- شهید غلام‌رضا لطفی قرایی

,

9- شهید ناصــــر مقـنی باشی

,

10- شهید علی مهــری چهری

,

از دیگر افتخارات این هیئت راه یابی متولی فعلی هیئت جناب حاج هادی تربتی(1307ه.ش) به عنوان نماینده ی دوره ی بیست و چهارم مردم ولایت مدار تربت‌حیدریه در مجلس شورای ملی از 1354 تا 1358 می‌باشد، که وی به پیشنهاد مرحوم حاج سید محمد باقر طباطبایی از روحانیون مبارز و برجسته ی شهرستان برای حضور در مجلس شورای ملی شرکت نموده و با رای مردم به مجلس راه می‌یابد

,

 هیئت علی‌اکبری، 1297 خورشیدی: وابسته به محله ی باغ سلطانی به سرپرستی مرحوم حاج غلامحسین شرکت و پسرش مرحوم حاج علی‌اصغر شرکت به این سرپرستی«سردسته» می گفتند(پیشین)

,  هیئت علی‌اکبری، 1297 خورشیدی: وابسته به محله ی باغ سلطانی به سرپرستی مرحوم حاج غلامحسین شرکت و پسرش مرحوم حاج علی‌اصغر شرکت به این سرپرستی«سردسته» می گفتند(پیشین),

هیئت علی‌اکبری در منطقه ی باغسلطانی و در سال 1297 خورشیدی توسط حاج غلامحسین شرکت که پیش از آن پایه گذاری شده بود سرپرستی این هیئت را برای بر پاداشتن آیین های سوگواری برعهده گرفت. پس از وی حاج علی‌اصغر شرکت و سپس حاج عباس شرکت سرپرستی این هیئت را  عهده دار بوده است و در حال حاضر نیز حاج محسن شرکت عهده دار امور این هیئت می‌باشد.

,

تا پیش از بروز انقلاب اسلامی بنای اولیه و قدیمی نود سال پیشن از آن مورداستفاده قرار می گرفت ولی پس از انقلاب اسلامی ساختمان فعلی این هیئت بر روی بنای قدیمی آن احداث و مراسم ها و آیین سوگواری در بنای جدید برگزار می‌گردد.

,

هیئت های وابسته به این هیئت، هیئت مذهبی بخش(سُفلی یا پایین دست) جنوبی حومه ی شهر می‌باشد.

,

1- هیئت مُلـــــکی

,

2- هیئت بیـستقفیزن

,

3- هیئت مــــزجرد

,

4- هیئت برج عــابد

,

5- هیئت رباط سفلی یا رباط پایین

,

6- هیئت علی‌اکبری شکری ها

,

7- هیئت علی‌اکبری غفور زاده

,

 هیئت ابو الفضلی، 1300 خورشیدی: وابسته به محله ی شمال شهربه نام خیابان به سرپرستی مرحوم آقا سید حسین قاسمی، که اکنون فرزندش حاج سید محمد قاسمی به جای پدرش می‌باشد(پیشین)

,  هیئت ابو الفضلی، 1300 خورشیدی: وابسته به محله ی شمال شهربه نام خیابان به سرپرستی مرحوم آقا سید حسین قاسمی، که اکنون فرزندش حاج سید محمد قاسمی به جای پدرش می‌باشد(پیشین),

هیئت ابوالفضلی یکی از جمله تکایای قدیمی تربت‌حیدریه است. که از سال‌های 1300 پایه گذاری و تاریخ احداث بنای  آن سال 1325 می‌باشد. در کنار این هیئت و با همت متولیان این مسجد؛ سالن بزرگی احداث شده است که در طول سال به منظور فعالیت‌های گوناگون فرهنگی مذهبی استفاده می‌شود. در بیشتر ایام سال به مناسبت های گوناگون اعم از برگزاری جشن و یا عزا داری، سایر برنامه‌های دینی و فرهنگی در این سالن برگزار می‌گردد.

,

هیئت ابوالغضلی شهرستان تربت‌حیدریه موقوفه ی حاج شیخ غلامحسین مجتهدی(1357-1275) فرزند حاج محمد صادق مجتهدی می‌باشد.

,

حاج شیخ غلامحسین مجتهدی در سال 1323 بخشی از املاک خود را -که اکنون در حاشیه ی خیابان فردوسی شمالی حدفاصل مسجد جامع شهرستان تا چهار راه شورا واقع شده است.- با عنوان حسینیه و برای اقامه ی عزاداری چهارده معصوم علیه‌السلام و اقامه ی سایر مجالس خیریه و دینییه ی اثنی عشری از سوی مومنین در وفات و موالید چهارده معصوم علیه‌السلام، وقف امورات خاص آل عبا و اولاد العالمین نمود.

,

واقف از دیگر امور استفاده ی تکیه را در سایر اوقات سال که ایام برگزاری مجالس یاد شده در حسینیه نمی باشد برای تأمین اجاره و سایرذکر کرده است. و همچنین عایدی حاصل از منفعت موقوفه همه ساله بعد از وضع عشر و نیم حق التولیه صرف نگهداری هیئت و مابقی در تعزیه ی خامس آل عبا به هر موقوفه و به هر قسم و کیفیتی که متولی وقت صلاح بداند هزینه گردد.

,

همچنین واقف در خصوص حق و حقوقات عاید از همه‌ی موقوفات را مشخص نموده است. و این حق و حقوقات متولیان و ناظران را برای صرف مخارج لازمه، عمران و آبادانی، تنقیه قنوات، عوارض دیوانی و دولتی و مابقی در اقامه ی تعزیه داری حضرت ابا عبدالله الحسین، به‌گونه‌ای که متولی وقت صلاح بداند از حیث؛ زمان و مکان یا در یکی از تکایای شهر و یا خارج از شهر هزینه نماید.

,

حاج شیخ غلامحسین مجتهدی دراین‌خصوص پیش از انقلاب اسلامی، از محل این موقوفات وجوهی را برای کمک به مردم مظلوم فلسطین اهدا نموده است. در زمین لرزه ی سال 1356 طبس نیز 12 کامیون پتو و پوشاک از محل این موقوفات به مردم زلزله زده ی طبس اختصاص داده و به منطقه ارسال شد.

,

براساس وصیت مرحوم حاج شیخ غلامحسین مجتهدی که در دهه‌ی چهل خورشیدی تنظیم و تحریر شده است. املاک خانه مسکونی وی پس از فوت و به تشخیص متولی وقت برای گسترش و توسعه‌ی امورات خیریه و عام­المنفعه هیئت تعیین شده است.

,

بنابر همین وصیت و در راستای موقوفات قبلی؛ پس از انقلاب اسلامی ششدانگ منزل مسکونی مرحوم که در پایین و یا در قسمت جنوبی هیئت قرار دارد صرف احداث سالن اجتماعات برای انجام فرایض و امورات دینی، اجتماعی و فرهنگی گردید.

,

بخشی از فعالیت‌هایی که پس از احداث؛ همه ساله در این سالن اجتماعات انجام می‌شود؛ برگزاری نمایشگاه های مختلف با همکاری نهادهای مختلف آموزشی فرهنگی مانند ادارات اوقاف و امور خیریه، فرمانداری و فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره تبلیغات، آموزش‌وپرورش و سایر ارگان ها و مراکز آموزشی می‌باشد.

,

برگزاری نمایشگاه کتاب در زمینه های مختلف به ویژه علوم قرآنی با غرفه های متعدد در حوزه‌های قرآنی، نرم افزار و تصاویر مربوط به عفاف و حجاب است. در زمینه های علوم قرآنی، مذهبی، روان‌شناسی، خانواده، عرفان، ادبیات، تاریخی، پزشکی، رایانه، ورزشی، کودک و نوجوان و اطلاعات عمومی با عنوان بی‌شمار از مهم‌ترین نمایشگاه هایست که در معرض دید اقشار گوناگون قرار می‌گیرد.

, .,

همچنین نشست های تخصصی از جمله مباحث قرآنی، قرائت قرآن، مسابقات قرآنی ویژه‌ی کودکان و مسابقات نقاشی در کنار برپایی نمایشگاه های گوناگون در سالن این هیئت برگزار می‌گردد.

,

از دیگر اقدامات خداپسندانه ی حاج شیخ غلامحسین مجتهدی که به صورت مشترک و با مشارکت همسر ایشان، مرحومه بانو بی بی معصومه ی هادیزاده(1357-1280) در سال 1351 انجام شده است؛ عایدات بیش از 42 رقبه موقوفه­های خود را با نیت تعزیه داری حضرت فاطمه ی زهراء(س) و حضرت ابوالفضل(ع)، در یکی از تکایای شهر و یا خارج از شهر و در صورت مازاد اطعام و افطار و کمک به یتیمان و مستضعفین و انجام برنامه‌های قرآنی و مراسم تعزیه داری و روضه خوانی همچنین کمک به خرید دارو و درمان و مراکز درمانی و ویزیت و تأمین دارو، کمک به نیازمندان و محرومان، خرید جهیزیه و کمک به ازدواج؛ و کمک به واحد های مذهبی مانند تکایا و حسینیه ها و فعلیت های مساجد و نیز کمک به طلاب، مدرسین مدارس علمیه و مدارس علوم دینی و کمک به واحدهای خدماتی و عمومی اختصاص داده اند.

,

در حال حاضر تمام ششدانگ املاک موقوفه ی واقع در حاشیه ی خیابان فردوسی شمالی با عنوان تکیه ی ابوالفضلی در سه بخش مذهبی (ساختمان هیئت که محل برگزاری مراسمات مذهبی است) در مرکز، بخش فرهنگی(سالن اجتماعات تازه احداث که فعالیت‌های قرآنی و نمایشگاه فصلی و دائمی کتاب در آن است.) در قسمت جنوبی تکیه، و بخش تجاری(که شامل حدود سی واحد تجاری) در قسمت شمالی تکیه واقع شده است، نیات واقف را محقق ساخته است. 

,

محراب و منبر هیئت ابوالفضلی در هنگامه و شور و نوای شکل‌گیری انقلاب به ویژه در روزهای منتهی به پیروزی انقلابیون در نهم دیماه تربت‌حیدریه کانون سخنان پرشور و سازماندهی نیروها برای براندازی رژیم منحوس پهلوی می‌باشد. که از جمله می‌توان به سخنان آتشین حجت الاسلام حسن ربانی و سایر روحانیون انقلابی اشاره نمود.

,

در حال حاضر مسئولیت هیئت و برگزاری کلیه ی  آیین های عزاداری، مناسبت های مذهبی به ویژه تاسوعا و عاشورای سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام و مناسبت های دینی بر عهده ی آقای حاج سید محمد قاسمی(1309 ه.ش) می‌باشد.

,

هیئت های وابسته به هیئت ابوالفضلی شهرستان تربت‌حیدریه، هیئت های شمالی(اولیا یا بالادستی) شهر.

,

1- هیئت ابوالفضــلی حُســنی

,

2- هیئت ابوالفضــلی حیدرآباد

,

3- هیئت ابوالفضــلی منــــظر

,

4- هیئت ابوالفضلی کارخانه قند(در دهه‌های اخــیر منحل شــده است).

,

5- هیئت ابوالفضلی فرزق(از دهه‌ی پنجاه خورشـیدی مستقل شده است).

,

6- هیئت ابوالفضلی بنهنگ(از دهه‌ی پنجاه خورشیدی مستقل شده است).

,

شهدای گرانقدر هیئت ابوالفضلی تربت‌حیدریه 25 شهید که سه شهید مربوط به حادثه نهم دی می باشد.

, شهدای گرانقدر هیئت ابوالفضلی تربت‌حیدریه 25 شهید که سه شهید مربوط به حادثه نهم دی می باشد.,

منزل مرحومان ذوالفقاری و بیضی، 1300 خورشیدی به بعد.

, منزل مرحومان ذوالفقاری و بیضی، 1300 خورشیدی به بعد. ,

همه ساله در ایام عاشورا و تاسوعا هیئت های مذهبی تربت حیدریه با برگزاری مراسم سینه زنی، زنجیر زنی و نوحه خوانی از مقابل منزال مرحومان عبدالکریم و حاج ماشالله ذوالفقاری و حاج محمد و حاج برات بیضی در خیابان باغسلطانی تربت حیدریه عبور کرده و سپس در پای نخل به ذکر مصیبت پرداخنه به سمت بازارچه قیصریه و سپس مسجد جامع و از آنجا در مقابل مسجد مرحوم حاج شیخ یوسفعلی با اقامه ی نماز جماعت ظهر و عصر پایان می یابد و هر هیئتی مسیر خود را به سمت بازگشت به مبدا مراسم سینه زنی ادامه می دهد

,

پیشینه و تاریخ عزاداری و خرج منزل مرحوم ذوالفقاری به سال های 1300 به بعد خورشیدی در کوچه ... و مرحوم بیضی به دهه ی 1335 خورشیدی و در انتهای خیابان باغسلطانی برمی گردد.

,

اخوان ذوالفقاری مرحومان عبدالکریم و حاج ماشاالله ذوالفقاری از سال های حدود 1300 خورشیدی در دهه های اول محرم و به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا، منزل شخصی خود را با سیاه پوش کردن و تزئین و هم چنین خرج برای برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالحسین و حضور هیات مذهبی شهرستان طی دو روز و دو شب آماده می نمودند.

,

اخوان بیضی نیز از سال های 1335 خورشیدی با آماده سازی مزل شخصی خود در انتهای خیابان باغسلطانی (منزل مرحوم قربانیان) را برای برگزاری مراسم عزاداری ایام عاشورا و تاسوعا در محدوده ی باغ سلطانی خرج می داده اند.

,

در سال های 1354 هنگامی که مرحوم ذوالفقاری اقدام به فروش منزل خود نموده، فروش را مشروط به ادامه ی مراسمات عزاداری در ایام دهه ی اول محرم می نماید.

,

خانواده مرحوم بیضی نیز که در صدد گسترش و توسعه ی منزل برای برگزاری این مراسم در پی خرید مکان بزرگتری یودند  بر حسب اتفاق از طریق یکی از کارکنان بانک ملی در می یابند که مرحوم ذوالفقاری قصد فروش خانه را دارند و لذا پس از تماس با دختر مرحوم ذوالفقاری که در امریکا به سر می برده خانه توسط مرحومان حاج برات اله و حاج محمد بیضی خریداری و از آن سال به بعد و پس از باز سازی و مرمت و گسترش فضای حیاط منزل، مراسم دهه ی اول محرم را در این منزل برگزار می نمایند.

,

بر همین اساس همه ساله در مدت سه روز 6 هیئت مذهبی به ترتیب  ذیل در منزل حضور یافته به عزاداری، سینه زنی، و ذکر مصیبت و نوحه خوانی و مداحی می پردازند.

,

شب ماقبل تاسوعا دو هیئت علی اصغری و سجادیه

,

شب تا سوعا هیئت های حیدری و علی اکبری

,

شب شام غریبان  هیئت های ابوالفضلی و حسینی

,

و در دو روز تا سوعا و عاشورا مسیر حرکت هیئت های مذهبی عزاداری به گونه ایست که تمام هیئت های مذهبی از مقابل منزل مرحوم بیضی عبور و در حسینیه ی پای نخل در ابتدای خیابان باغسلطانی توقف و عزاداری کرده از مقابل کاروانسرای قیصریه عبور و هر هیئت به تناسب جای گیری و مسیر خود پس از اقامه ی نماز به سوی هیئت خود حرکت می نمایند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه