اخبار داغ

نماینده مردم کرمانشاه در بازدید از دفتر شبکه اطلاع رسانی مرصاد:

شبکه اطلاع رسانی مرصاد با روحیه انقلابی فعالیت می کند/ به دنبال معرفی کرمانشاه به عنوان قطب کشاورزی هستیم

شبکه اطلاع رسانی مرصاد با روحیه انقلابی فعالیت می کند/ به دنبال معرفی کرمانشاه به عنوان قطب کشاورزی هستیم
محمد رشیدی, نماینده مردم کرمانشاه گفت: مرصادنیوز در این سالها خوب کار کرده و با همان روحیه انقلابی، چارچوب آن مشخص است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصادنیوز , محمد رشیدی یکی از نمایندگان جوان مجلس شورای اسلامی است که چند ماهی می شود با اعتماد مردم کرمانشاه، به خانه ملت راه پیدا کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصادنیوز ,

او در دوران انتخابات کاندیدای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کرمانشاه بوده است. رشیدی عصر روز 22 مهر ماه به دفتر شبکه اطلاع رسانی مرصاد آمد و به سوالات این مجموعه خبری پاسخ داد. مشروح این گفتگو در ادامه می آید: 

,

مرصاد: شاهد هستیم که مردم به مجلس جدید نگاه خاصی دارند و انتظارات از نمایندگان بالا رفته است. از طرفی هم شاهد بودیم هجمه‌ ها و انتقادات نابجایی به مجلس وارد شده است. تحلیل شما چیست؟ چرا به این سمت کشیده شد که این مجلس باید متفاوت شود؟ 

, مرصاد: شاهد هستیم که مردم به مجلس جدید نگاه خاصی دارند و انتظارات از نمایندگان بالا رفته است. از طرفی هم شاهد بودیم هجمه‌ ها و انتقادات نابجایی به مجلس وارد شده است. تحلیل شما چیست؟ چرا به این سمت کشیده شد که این مجلس باید متفاوت شود؟ ,

رشیدی: اینکه توقع مردم از این مجلس بیشتر شده سخن درستی است زیرا بافت مجلس، شعارهای تبلیغاتی و از طرف دیگر تأکیدات مقام معظم رهبری در جلسه ای که به صورت ویدیو کنفرانس مطرح کردند سطح انتظارات را افزایش داده‌ اما نکته حائز اهمیت، جریان خزنده ای است که بسیار دقیق وارد عمل می‌شود و به دنبال زمین زدن و فشل کردن مجلس است تا مجلس را از دید عموم بیاندازد به گونه‌ای که تأکیدات مقام معظم رهبری درباره مجلس خنثی شود. 

,

این جریان سطح انتظارات را افزایش و امید را کاهش می دهند تا بگویند مجلسی که باید چنین کارهایی را انجام می‌داد چهار ماه گذشته و کاری نکرده است پس نمایندگان عده ای شعار گرا، جوان و بی تجربه هستند! از یک واکسن که در تمام وزارتخانه‌ها و نهادها وارد شده حاشیه سازی کردند تا خودروهایی که علیه آن فضاهایی ایجاد شد؛ درحالی که دوره های قبل به نمایندگان مجلس خودرو سراتو که قیمت آن بسیار بالاتر از این دوره بود، می دادند. 

,

اینکه قیمت خودرو بسیار رشد کرده تقصیر نمایندگان نیست. باید یک نوع خودرو را در حوزه انتخابیه نمایندگان و خودرویی را در تهران به نمایندگان اختصاص دهند در حالی که هزینه استهلاک، بنزین و روغن آن در طول چهار سال سه برابر اقدام فعلی مجلس در خصوص خودروها می‌شود؛ از سویی هیچ نماینده ای درخواست خودرو نداده است. 

,

در واقع به دنبال حاشیه‌سازی برای مجلس هستند تا امید را کاهش دهند در حالی که در گذشته انتظارات را بالا برده اند. باید همه چیز معقولانه باشد. نمایندگان مجلس منجی عالم بشریت نیستند بلکه در چارچوب وظایف می‌توانند موثر باشند و در این راستا مجلس خوب کار کرده به گونه ای که 30ساعت کار مفید در صحن و کمیسیون‌ها انجام می‌دهند درحالی که نمایندگان دوره های قبل به این اندازه وقت نگذاشته بودند و کارهای نمایندگان این دوره خروجی هم دارد و مباحث خوبی را پیگیری کرده اند. 

,

نمونه هایی از طرح های پیگیری شده توسط مجلس

, نمونه هایی از طرح های پیگیری شده توسط مجلس,

 از آغاز مجلس بحث مالیات بر خانه‌های خالی مطرح بود که سبب توقف سرعت افزایش قیمت مسکن شد. طرح خرید تضمینی به عنوان طرحی مردمی نیز مطرح شد که شورای نگهبان هم به آن ایرادی وارد نکرد هرچند به امسال نرسید. 

,

از سال بعد ده ها هزار میلیارد تومان به سرمایه کشاورزان افزوده خواهد شد زیرا طرح قیمت گذاری برای خرید تضمینی کاملا مردمی و موثر در حوزه کشاورزی و دامپروری خواهد بود. سابقه نداشته کشاورزی درباره قیمت محصول خود تصمیم بگیرد درحالی که دولت پیش از این دو برابر قیمت محصول داخلی را به کشاورز خارجی برای واردات گندم اختصاص می داد و این اتفاق بدی بود که انجام می شد. 

,

مجلس طرح جهش تولید مسکن را با دو فوریت مطرح کرد و در دستور کار قرار دارد همچنین اگرچه مجلس طرح یارانه معیشتی را در نظر گرفته اما عده ای دنبال آن هستند که این اتفاق نیافتد و این مجلس را تخریب کنند. 

,

باید از این فضاها عبور کرد و نمایندگان باید آگاه باشند و محملی ایجاد نکنند که مجلس تخریب شود؛ باید تلاش کنیم سرعت کار را افزایش دهیم. 

,

در حال حاضر مجلس دولت را که علاقه ای به کار نداشته، وادار به کار کرده به گونه ای که هر هفته وزرا در کمیسیون ها حضور دارند و از آنها سوال و به آنها تذکر داده می شود. 

,

آنچه وظیفه نمایندگی بوده که شامل قانون گذاری است، انجام شده و مجلس نمی تواند درباره افزایش قیمت دلار و خودرو کاری انجام دهد بلکه تنها می‌تواند در میان مدت و بلندمدت مانع برخی مسائل ‌شود اما در کوتاه مدت این اقدام بسیار سخت است. متاسفانه دولت در مهار تورم و مدیریت اقتصادی با سوء تدبیر مواجه شده است. 

,

مرصاد: یکی از طرح‌هایی که مردم به آن امید بسته اند طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس است. آیا رای خواهد آورد؟ 

, مرصاد: یکی از طرح‌هایی که مردم به آن امید بسته اند طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس است. آیا رای خواهد آورد؟ ,

رشیدی: رای خواهد آورد؛ هرچند اتفاقاتی که برای مجلس افتاده نمایندگان را به شوک فرو برد اما شفافیت آرا باید چارچوبی داشته باشد با این حال دنبال طرح آن در صحن هستند. بسیاری از نمایندگان دو فوریت آن را امضا کردند. شفافیت آرای نمایندگان باید چارچوب داشته باشد زیرا در برخی مواقع که اسم افراد آورده می‌شود، پای آبروی افراد در میان است و ممکن است به حوزه انتخابیه لطمه وارد کند؛ مثلا هنگامی که می خواهند به وزیری رای دهند یکی رای مخالف می‌دهد و این باعث می شود که بعدها به استان آن نماینده بودجه کمتری اختصاص داده شود. 

,

شفافیت نباید در سخن باشد که به فلان شخص رای دادم و عکسی منتشر شود؛ بلکه سایت مجلس شفافیت را نشان دهد و مردم به آن دسترسی پیدا کنند. در دنیا هم همین است اینکه عده ای چیزی را افشا کنند شفافیت نیست بلکه باید چارچوب‌ آن مشخص باشد؛ در واقع نیازی به بازگو کردن توسط نماینده نیست. 

,

مرصاد: شما در فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس عضویت دارید. چرا با وجود اینکه چندین سال رهبر معظم انقلاب بحث شبکه ملی اطلاعات را مطرح کردند اما دولت کار خاصی انجام نمی دهد؟ 

, مرصاد: شما در فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس عضویت دارید. چرا با وجود اینکه چندین سال رهبر معظم انقلاب بحث شبکه ملی اطلاعات را مطرح کردند اما دولت کار خاصی انجام نمی دهد؟ ,

رشیدی: شرایط فضای مجازی در کشور رها شده و شبکه ملی اطلاعات نیز تقویت نشده است و امروزه برخی کاربران بی محابا در فضای مجازی هستند و فضای مجازی حتی به خانواده‌ها آسیب می‌زند. 

,

در پیشرفته ترین کشورهای اروپایی که فکر می‌کنند مهد آزادی هستند، درحالی که ما قبول نداریم، فضای مجازی چارچوب دارد و اینستاگرام باید پاسخ دهد که کاربران آن چه هویتی دارند اما در ایران این گونه نیست و شبکه های مجازی پاسخگو نیستند؛ بنابراین باید شبکه ملی اطلاعات که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و از صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده تقویت شود؛ در حالی که هزینه های زیادی برای آن شده اما نیمه کاره رها شده است. 

,

البته در فراکسیون رسانه و فضای مجازی هم چند جلسه تشکیل شده و مبحث شبکه ملی اطلاعات پیگیری می شود تا در فضای مجازی حداقل افراد شناسنامه دار سخن بگویند نه اینکه رها باشد. 

,

البته با چنین اقداماتی دنبال فیلتر کردن فضای مجازی نیستیم اما باید افراد نسبت به کارهای خود پاسخگو باشند و در پاسخ به اینکه چرا دولت کاری نکرده باید گفت این دولت در بسیاری از مسائل دیگر کشور هم کاری نکرده است! گویا بدش نمی آید چنین فضایی باشد و با آن موج سواری کنند. هر چند که این حوزه از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است. 

,

در جلسات نخستین مجلس یازدهم که وزیر ارتباطات حضور یافت نمایندگان به دلیل اینکه درباره شبکه ملی اطلاعات کاری نکرده اعتراض کردند که وی در پاسخ گفت من مسئول تولید محتوا نیستم درحالی که مبحث محتوا مطرح نبود بلکه باید متولی فضای مجازی در کشور شناخته شده باشد و منشا اتفاقات مشخص باشد. 

,

مرصاد: با توجه به عضویت شما در کمیسیون کشاورزی آیا کرمانشاه قطب کشاورزی محسوب می‌شود؟

, مرصاد: با توجه به عضویت شما در کمیسیون کشاورزی آیا کرمانشاه قطب کشاورزی محسوب می‌شود؟,

رشیدی: هنوز قطب کشاورزی نیستیم اما به دنبال آن هستیم که در برنامه هفتم توسعه کرمانشاه را به عنوان قطب معرفی کنیم زیرا به واسطه برخورداری از یک میلیون و 730 هزار هکتار اراضی جنگلی و مرتعی که در کشور کم نظیر است و چهار فصل تنوع اقلیمی، محصولات زراعی و منابع آبی این ظرفیت را دارد اما هنوز قطب کشاورزی نیست با این حال در حال پیگیری در کمیسیون هستیم که این اتفاق رخ دهد. 

,

شبکه اطلاع رسانی مرصاد با روحیه انقلابی فعالیت می کند.

, شبکه اطلاع رسانی مرصاد با روحیه انقلابی فعالیت می کند.,

مرصاد: یک سول در خصوص یارانه ها داشتیم. طرح هایی نظیر پرداخت یارانه به شش دهک در چه مرحله ای قرار دارد؟ 

, مرصاد: یک سول در خصوص یارانه ها داشتیم. طرح هایی نظیر پرداخت یارانه به شش دهک در چه مرحله ای قرار دارد؟ ,

رشیدی: رئیس مجلس درحال پیگیری موضوع است و طرح مذکور با دو فوریت رای بسیار بالایی آورد و اکنون در کمیسیون اقتصادی است. همچنین در کمیسیون کشاورزی درباره گوشت مرغ با توجه به اینکه ۵۰ درصد نهاده های موجود با ارز به اصطلاح جهانگیری تامین می شود و فساد آور است پیگیری هایی صورت گرفت. نهاده ای هم دست مرغداران نیست بلکه در بازار آزاد است. درصدد حذف ارز ترجیحی هستیم که قیمت مرغ افزایش می یابد در آن صورت افرادی که می توانند مرغ می‌خرند اما ۶ دهک دیگر یارانه پروتیین دریافت می‌کنند. 

,

مرصاد: ما این سوال را از میهمانان خود می پرسیم که فضای رسانه ای استان را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما شبکه اطلاع رسانی مرصاد در کجا قرار دارد؟

, مرصاد: ما این سوال را از میهمانان خود می پرسیم که فضای رسانه ای استان را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما شبکه اطلاع رسانی مرصاد در کجا قرار دارد؟,

رشیدی: فضای رسانه ای استان از سطح ملی پایین تر است و یکی از ضعف های رسانه های استانی این است که در این سطح مانده اند درحالی که اگر در تراز ملی چند رسانه داشتیم به همان اندازه در استان رشد می کردیم. در کل از برخی استان ها جا مانده ایم. البته مرصادنیوز در این سالها خوب کار کرده و با همان روحیه انقلابی، چارچوب آن مشخص است. 

,

یکی از کارهای نمایندگان این است که از رسانه به عنوان پیوست رسانه‌ ای استفاده کنند و به رسانه هم کمک کنند. نیمی از کار نمایندگان رسانه است؛ اگر طرح ها و لایحه هایی را که دنبال می‌کنند در رسانه مطرح کنند ممکن است به اتفاق خوبی تبدیل شود بنابراین نیمی از کار نمایندگان این است که پیوست رسانه ای داشته باشد و تعامل خوبی با رسانه ها داشته باشند. 

,

شخصا سعی کرده ام ارتباطم را با رسانه ها از هر جناح حفظ کنم زیرا رسانه ارزشمند است و معتقدم به همان اندازه که رسانه ها در هر استانی رشد کند وضعیت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی استان رشد خواهد کرد زیرا امروزه توسعه با رسانه است؛ درواقع هر اندازه قدرت و تاثیرگذاری داشته به همان اندازه موتور توسعه را حرکت می دهد. 

,

در استان ازنظر پیگیری رسانه ای خوب هستیم اما جای رشد دارد باید بتوانیم چند رسانه استانی را در سطح ملی مطرح کنیم. اگر نمایندگان اخبار کمیسیون ها و همچنین اتفاقاتی که در صحن رخ می دهد را به رسانه ها دهند، در تراز ملی ثبت خواهند شد. 

,

در واقع لازم است یک تعامل دو سویه برقرار شود و مجمع نمایندگان با رسانه‌ها جلسه پرسش و پاسخ بگذارند. در این تلاطم های رسانه‌ای هنگامی که اتفاقاتی نظیر آنچه در مجلس گذشت، رخ می دهد باید چند رسانه انقلابی پیشرو باشند تا دیگر رسانه ها از آنها خط بگیرند. ممکن است رسانه ای موضع خوبی بگیرد اما دیگر رسانه ها کار دیگری انجام دهند. در واقع جبهه فرهنگی رسانه را در فضای انقلابی نداریم به گونه ای که هر کسی حرف خود را می‌زند.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه