اخبار داغ

معاون امور توانبخشی بهزیستی اصفهان:

9 هزار و 161 نفر روشن دل در اصفهان تحت پوشش خدمات توانبخشی هستند/ مشکلاتی که مانع حضور نابینایان در جامعه می شود

9 هزار و 161 نفر روشن دل در اصفهان تحت پوشش خدمات توانبخشی هستند/ مشکلاتی که مانع حضور نابینایان در جامعه می شود
9 هزار و 161 نفر به دلیل معولیت بینایی در اصفهان تحت پوشش خدمات حوزه توانبخشی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ روز بیست و چهارم مهر، روز عصای سفید است؛ روزی که روشن دلان جهان طراوت، پویایی و نشاط را به جویبار زندگی فرامی خوانند. ما حتی می توانیم با همین چشمان به ظاهر بسته خویش، در زلال شعور و صفای فطرت خدایی مان، جلال و جمال حضرت حق را بنگریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
 
,
می توانیم با چشم لامسه خود با همه کس و همه چیز سخن بگوییم و حتی با تأمل در گردش حکیمانه چرخ روزگار، به مهمانی همه نشانه های خلقت برویم. عصای سفید چونان پرچمی است که به نشان استقلال در دست روشن دلان به حرکت درمی آید و آینه ای است که قدرت و نعمت خدایی را به تماشای تأمل و تفکر دیگران می گذارد. این روز بر تمامی روشن دلان عزیز ایران اسلامی مبارک باد.
,
 
,
بسیاری از نابینایی ها قابل پیش گیری هستند؛ زیرا نابینایی و کم بینایی، یا ارثی است یا غیرارثی که هر کدام، پیش گیری و درمان مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال در موارد ارثی، می توان با انجام مشاوره های پیش از ازدواج، از بروز آن ها جلوگیری کرد و در موارد غیرارثی، می توان با مراجعه به موقع به پزشک متخصص و رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی، از بروز آن جلوگیری به عمل آورد. پس بهتر است با توجه عملی به شعارِ «پیش گیری، بهتر از درمان»، زندگی ای سرشار از سلامت و نشاط برای خود، خانواده و جامعه به ارمغان آوریم.
,
 
,
در این زمینه با پژمان پورشبانان، معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به گفت و گو پرداختیم.
,
 
,
*صاحب نیوز: درخصوص معلولیت نابینایی و فعالیت های سازمان بهزیستی در این زمینه توضیح دهید.
, *صاحب نیوز: درخصوص معلولیت نابینایی و فعالیت های سازمان بهزیستی در این زمینه توضیح دهید., *صاحب نیوز: درخصوص معلولیت نابینایی و فعالیت های سازمان بهزیستی در این زمینه توضیح دهید.,
 
,
پورشبانان: 80 درصد اطلاعاتی که از محیط پیرامون خود به دست می آوریم از طریق حس بینایی است، زمانی که فردی نابینا می شود و با معمولیت نابینایی به دنیا می آید و به دلیل همین محدودیت دریفات اطلاعات از پیرامون دارد؛ دچار معلولیت شدید می شود.
,
 
,
ما در حوزه توانبخواشی سازمان بهزیستی وظیفه داریم که استفاده از آن بخش از حواسی که فرد دارد و با تقویت حواس های دیگر فردو آموزش هایی که به او داده می شود آن مقدار توانمندی هایی که در فرد به صورت بالقوه وجود دارد را به حالت بالفعل و منصه حضور می گذاریم.
,
 
,
ما در سه سطح پیشگیری اولیه، ثانیه و ثالثیه در سازمان بهریستی برنامه هایی را برای کلیه معلولیت ها و معولیت های بنایی در دست اقدام داریم.
,
 
,
زمانی که از پیشگیری اولیه صحبت می کنیم، منظور آن دسته از آموزش هایی است که در جامعه ارائه می کنیم برای اینکه جلوی ایجاد معولیت را بگیریم.
,
 
,
زمانی که از پیشگیری ثانیه صحبت می کنیم برنامه هایی غربالگری است که افرادی که دچار مشکل هستند را زود و سریع شناسایی کنیم و اقدامات لازم درمانی را انجام دهیم که میزان ناتوانی برای فرد ایجاد می کند حداقلی باشد .
,
 
,
پیشگیری ثالثیه خدمات توانبخشی است، فرد به هر حال دچار معلولیت شده و بخواهیم از تک تک توانمدی های فرد کمک کنیم تا این فرد مشارکت زمنیه فعال در جامعه فراهم شود.
,
 
,
*مراکزی در سطح استان به معلولان به خصوص نابینایان خدمات ارائه می دهد، در این زمینه بیشتر بگویید.
, *مراکزی در سطح استان به معلولان به خصوص نابینایان خدمات ارائه می دهد، در این زمینه بیشتر بگویید., *مراکزی در سطح استان به معلولان به خصوص نابینایان خدمات ارائه می دهد، در این زمینه بیشتر بگویید.,
 
,
در بحث خدمات توانبخشی که برای نابینیان است، ما یک سری مراکزی تحت عنوان مراکز توانخواهان کم بینا و نابینا داریم تا سن 15 سل که دراین مراکز آموزش هایی که ارائه می شود مهارت های زندگی است و فعالیت های روزمره، آموزش تحرک و جهت یابی است، استفاده از وسایل کمک بینایی است، تمرینات بینایی در اتاق تاریک است، تقویت حواس دیگر و پرورش درک و نگرش صحیح توانخواهان نسبت به توانایی هایشان، استفاده از بحث های نمایشی و موسیقی و قصه خوانی، آموزش خط بریل برای نابیناین در این مراکز ارائه می شود.
,
 
,
بخش دیگر از خدماتی در مراکز توانبخشی حرفه ای به این عزیزان ارائه می شود بیشتر جنبه های حرفه آموزی و ارتقا مهارت های نابینیان کار می شود هدف این است که افراد نابنیا را به سطحی از خود کفایی نسبی در خصوص فعالیت های روز مره برساند.
,
 
,
*تنها فعالیت های بهزیستی در خصوص آموزش ها است؟
, *تنها فعالیت های بهزیستی در خصوص آموزش ها است؟, *تنها فعالیت های بهزیستی در خصوص آموزش ها است؟,
 
,
خیر، بخش دیگر از خدماتی که ما داریم بیشتر جبنه حمایتی داریم، مشغول دریافت کمک هزینه های مستمراز ما شوند، افرادی که معولیت ببنایی دارند تسهیلات عالی داشته باشند و به دانشتگاه بروند اگردانشگاه های غیر دولتی استفاده کنند قسمت عظمی از هزینه تحصلی توسط ساطمان بهزیستی پرداخت می شود.
,
 
,
آن دست از عزیزانی که از مراکز آموزش عالی دولتی استفاده می کنند کمک هزینه های تشویقی در نظر گفته می شود و در رابطه با ایاب ذهاب دانش آموزان و دانشجویان نابینا هم سازمان بهزیستی هزینه هایی را در نظر گرفته است که بیشتر جنبه های حمایت دارد.
,
 
,
از جمله کارهای دیگر که ما انجام می دهیم وسایل کمک توانبخشی مورد نیاز افراد نابینا را وظیفه داریم تأمین کنیم؛ ساعت پویا و لمسی، دستگاه ویس رکوردر و عصای سفید و دیگر امکاناتی که مور نیاز بچه های نابینا است؛ با تعاملی که ما با تشکل های نابینایان داریم، بر اساس نیازی که به ما اعلام می کنند تأمین کنیم.
,
 
,
*خدماتی که به نابینایان در حال ارائه است در چه وضعیتی قرار دارد؟
, *خدماتی که به نابینایان در حال ارائه است در چه وضعیتی قرار دارد؟, *خدماتی که به نابینایان در حال ارائه است در چه وضعیتی قرار دارد؟,
 
,
این خبر خوب را می دهم با توجه به جلسات متعددی که با تشکل های مختلف نابینایان در چند ماه گذشته داشتیم، مصمم هستیم که خدمات توانبخشی به نابینایان را تا پایان سال به نحو چشمگیری ارتقا دهیم و امیدواریم که این شرایط در سال های آینده هم استمرار پیدا کند و هدفمان این است که در قالب بخش دولتی و غیر دولتی خدمات را به نابینیان عزیز افزایش و ارتقا دهیم.
,
 
,
ما بعد از مدت ها یک دستکاه ها چاپگر بریل که فناوری روز دنیا را دارد و توسط یکی از شرکت های دانش بنیان اصفهان تولید شده را خریداری کردیم و به زودی بچه های نابینا می توانند برای چاپ بریل خود به مرکز هفتم تیر مراجعه کنند و از خدماتی که این مرکز ارائه می شود استفاده کنند.
,
 
,
مجموعه تلاشی که همکاران ما در بهزیستی استان دارند در این جهت است که، میزان توانمندهای معلول نابینا را با آموزش های و وسایل کمک توانبخشی که به آن ها داده می شود، ارتقا دهیم اعتماد به نفس لازم را بچه ها پیدا کنند و توامندی های ارتقا پیدا کند.
,
 
,
در مرحله بعدی وظیفه مهم دیگری که بر عهده ما است این است که جامعه را برای پذیریش این عزایزان آماده کنیم.
,
 
,
*شما به پذیرش معلولان به خصوص نابینایان در جامعه اشاره کردید، در این باره بیشتر توضیح دهید.
, *شما به پذیرش معلولان به خصوص نابینایان در جامعه اشاره کردید، در این باره بیشتر توضیح دهید., *شما به پذیرش معلولان به خصوص نابینایان در جامعه اشاره کردید، در این باره بیشتر توضیح دهید.,
 
,
مشکل بزرگی که ما با ان مواجهه هستیم این است که علی رغم اینکه تعداد قابل توجهی از به لحاظ کسب مهارت های فردی و وسایل کمک توانبخشی  آن ارتقا لازم را به دست می آورند اما هنوز جامعه پذیرای این عزیزان نیست.
,
 
,
دو وظیفه داریم موانع فرهنگی که بر سر راه این عزیزان در مشارکت فعال در جامعه وجود دارد را بر طرف کنیم؛ دید جامعه را نسبت به این عزیزان باید به یک دید مثبت تغییر دهیم و جامعه را با توانمدی های این عزیزان آشنا کنیم.
,
 
,
موانع فیزیکی که بر سر راه این عزیزان وجود دارد را بر طرف کنیم، در تردد در سطح شهر را مرتفع کنیم؛ در دو زمینه موانع فرهنگی و فیزیکی تلاش های زیادی کردیم و از شهرداری در این زمینه کمک های خوبی را گرفتیم.
,
 
,
علی رغم این تمام این فعالیت هایی که انجام می شود، متاسفانه در دستگاه های دولتی و مشاغل آزاد موانعی را بر سر راه استخدام و به کار گیری این عزیزان قرار می دهند.
,
 
,
نابینایان نیازمند نگاه های ترحم آمیز مردم نیستند انتظار دارند که مردم توانمندی های آن را ببینند و مانع حضور آن ها در جامعه نشوند، متأسفانه این مشکل بزرگی است؛ فرد نابینا می تواند در جامعه حاضر شود و نقش اجتماعی خود را ایفا کند اما جامعه است که او همراهی را نمی کند.
,
 
,
*جمعیت نابینایان اصفهان چقدر است؟
, *جمعیت نابینایان اصفهان چقدر است؟, *جمعیت نابینایان اصفهان چقدر است؟,
 
,
شیوع معلولیت بینایی شدید و خیلی شدید، 18 نفر در بین 100 هزار نفر است و آمار در استان داریم 9 هزار و 161 نفر به دلیل معولیت بینایی تحت پوشش خدمات حوزه توانبخشی هستند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه