اخبار داغ

تحلیل‌گر مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

اقتصاد مقاومتی کلید حل مشکلات اقتصادی کشور

اقتصاد مقاومتی کلید حل مشکلات اقتصادی کشور
زراعت کیش گفت:تنها راه برون رفت از تحریم ها،فشارهای اقتصادی ،تورم،جلوگیری از افزایش قیمت ها،مشکلات اشتغال و رسیدن به پویایی اقتصادی همین عمل به محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی است که اصول و چارچوب آنهم به درستی تبیین و شفاف شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یعقوب زراعت کیش،اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گوی اختصاصی با صبح زاگرس،درباره راه کارهای پویایی اقتصادی در شرایط تحریم گفت:ببینیداین موضوع به همان بحث جهش تولید برمیگردد که حضرت آقا امسال را به همین عنوان نامگذاری کردند،اگر دقیق به این موضوع نگاه کنیم مشاهده می کنیم که سال های گذشته هم به نوعی با نام حمایت از کالای ایرانی،تولید و اشتغال،رونق تولید و نیز دیگر موضوعات اقتصادی هم بیان شده بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

کلید حل مشکلات اقتصادی

, کلید حل مشکلات اقتصادی,

وی افزود:بنابراین وقتی از جهش تولید حرف به میان می آید، یعنی اینکه کلید حل مشکلات اقتصادی یک استان ، یک منطقه و یا یک مملکت در جهش تولید خلاصه می شود ،جهش تولید از این نظر اهمیت دارد که رشد قابل ملاحظه ای در فرایند تولید اتفاق بیافتد که آن رشد خیلی بالاتر از روند معمول رشد تولید در گذشته باشد.

,

رونق و جهش تولید

, رونق و جهش تولید,

زراعت کیش اظهارکرد:به عنوان مثال اگر در سال های گذشته رشد اقتصادی 5درصد بود از این به بعد این رشد باید جهشی بین 20تا 30درصدی داشته باشد و قطع یقین بدانید که پویایی اقتصادی در سطح استان ما هم از این قائده مستثنی نیست و لازمه اینکه یک اقتصاد قوی، پویا ، قدرتمند و مستمر داشته باشیم این است که در سطح استان ما هم رونق و جهش تولید اتفاق بیافتد.

,

این تحلیل گر مسائل اقتصادی در ادامه درباره راهکارهای پویایی اقتصاد در کهگیلویه و بویراحمد،گفت:اتفاقا کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت ها برای جهش تولید را دارد ،اما متاسفانه برنامه ریزی برای تحقق این جهش تولید را در سطح استان ملاحظه نمی کنیم ، اینکه در بحث های اقتصادی و تولیدی در سطح استان موفق بشویم لازمه این است که یک برنامه ریزی صحیح ،منظم و منسجم در همه بخش ها آنهم براساس مزیت نسبی در هر بخش را داشته باشیم.

, .,

مزیت های نسبی

, مزیت های نسبی,

وی افزود:کهگیلویه و بویراحمد در چند محور دارای مزید نسبی است، هرچند در بحث محصولات تبدیلی،نفت ،گاز ، پتروشیمی و صنایع پایین دستی، شیلات، منابع فراوان آب و جنگل و نیز محصولات کشاورزی و باغی استانی داریم که می توانیم با برنامه ریزی صحیح در این بخش ها توان تولیدی خودمان را به فعل تبدیل کنیم، اشتغال زیادی را به وجود بیاوریم و از محل تولیدات هم  صادرات خوبی را به سایر استان ها و هم به خارج از کشور داشته باشیم.

,

بازگشت به چرخه تولید

, بازگشت به چرخه تولید,

زراعت کیش تصریح کرد:به هرحال هنوز آن برنامه ریزی صحیح در بحث جهش تولید را در سطح استان ندیده ایم، چرا که لازمه اش این است که کارخانجات راکد و نیمه فعال مجددا به چرخه تولید بازگردند و شروع بکار کنند تا  اشتغال بوجود بیاید و به تبع یک تحول مطلوب در سطح استان را نیزشاهد باشیم.

,

برنامه مدون اقتصادی

, برنامه مدون اقتصادی,

این مدرس دانشگاه اظهارکرد:بنابراین لازمه پویایی و جهش تولید در سطح استان، همکاری و همیاری همه دستگاه های اجرایی و مردم را می طلبد که در راس نقش استانداری بسیار مهم است ،البته برنامه کاملی را با برخی از اساتید اقتصادی تدوین کرده ایم که اگر استانداری و مجوعه مدیریت استان بخواهند ،می توانیم در اختیارشان قرار دهیم و موضوعات را ارائه دهیم تا شاهد یک تحول در بحث جهش تولید، اشتغال و اقتصاد پویا در سطح استان باشیم.

,

وی افزود:برنامه براین منوال است که سه محور اساسی دارد که محور اول بر شناسایی مزیت های نسبی نقطه به نقطه در سطح استان تاکید دارد،محور دوم نیز برکاهش بروکراسی  اداری و تسهیل  ارائه مجوزهای کسب و کار است و محور سوم نیز برمارکتینگ و بازار یابی تولید در سطح استان متمرکز است.

, .,

راهگشای بحث تولید

, راهگشای بحث تولید,

این تحلیل گر مسائل اقتصادی در ادامه بیان کرد:این برنامه می تواند در سه محور راهگشای بحث تولید ، اقتصاد و اشتغال در سطح استان باشد هرچند امروز در بحث کنترل قیمت ها برخی از نقاط استان ناهمگونی ها و عدم نظارت هایی وجود دارد به عنوان مثال در گچساران قیمت ها در برخی از کالاها بالاتر از سایر نقاط استان است که می طلبد نظارت دقیقی بر برخی از کالا در این شهرستان اعمال بشود.

,

مدیریت بخشی در کنترل قیمت ها

, مدیریت بخشی در کنترل قیمت ها,

زراعت کیش در ادامه در پاسخ به سوالی که چگونه می توان با مدیریت بازار از کوچک سازی سفره مردم جلوگیری کرد؟،افزود:واقعا در این شرایط کنونی که تحت فشارهم هستیم و اینکه چگونه می توانیم کنترل دقیق تری بروی بازار داشته باشیم؛ به نظر می رسد راهکاری هایی که در گذشته و در شرایط عادی در بحث مدیریت بازار اعمال می شد را باید فراموش کنیم و در این شرایط تحریم برنامه ریزی دقیق تری برای کنترل قیمت ها و بازار در سطح کشور اعمال کنیم که به نظر می رسد یک کنترل و به نوعی مدیریت بخشی بر قیمت ها اعمال شود.

,

تعیین سقف قیمت بامدیریت بخشی

, تعیین سقف قیمت بامدیریت بخشی,

این مدرس دانشگاه تصریح کرد:کنترل و مدیریت بخشی به این عنوان است که اعمال مدیریت باید بخش به بخش و کالا به کالا در سطح بازار و قیمت ها صورت گیرد، به عنوان مثال در بخش محصولات کشاورزی همه قیمت ها دارای یک سقف قیمتی باشند و همه محصولات بالاتر از آن سقف قیمت عرضه نشوند ، سایر کالا ها نیز به هم صورت باشند و در اقتصاد حتما یک سقف قیمت در نظر گرفته شود.

,

افسارگسیختگی در ارائه کالاهای مصرفی

, افسارگسیختگی در ارائه کالاهای مصرفی,

وی درادامه گفت:منظور از سقف قیمت همان بحث حمایت از مصرف کننده است، البته به این معنی هم نیست که هزینه های تولیدکننده هم در نظر گرفته نشود و آن یارانه ای که دولت هم با ارز پایین برای کالاهای وارداتی در نظر گرفته است، طوری تنظیم شود که هزینه های تولید کننده هم از یک حد معینی هم بالاتر نرود ،هرچند به نظر می رسد الان هم یک بی نظمی در بحث ارائه کالاهای با ارز ترجیحی و هم یک افسارگسیختگی در بحث ارائه و یا فروش کالاهای مصرفی نهایی وجود دارد.

,

همکاری سه قوه

, همکاری سه قوه,

این تحلیل گر مسائل اقتصادی در ادامه بیان کرد:بنابراین به نظر می رسد یک نظارت دقیق و قیمت تعیین شده ای در حد سقف قیمت برای کالاهای مصرفی باید وجود داشته باشد و در این زمینه همکاری دقیق دولت، قوه قضاییه و مجلس بسیار حائز اهمیت است که با یک برنامه ریزی دقیق در این شرایط تحریم های ظالمانه، سقف قیمت ها را به صورت مدیریت بخشی اعمال کنند.

, .,

آمریکایی ها بدنبال اثرات روانی تحریم ها

, آمریکایی ها بدنبال اثرات روانی تحریم ها,

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آمریکا با تحریم‌های بیشتر بانک‌های ایرانی به دنبال چیست؟و جمهوری اسلامی ایران در مقابل این تحریم ها چه واکنش های موثری می تواند داشته باشد؟،گفت:قطعا آمریکایی ها با اعمال تحریم های بیشتر و همین تحریم های اخیربانکی،بدنبال این هستند که راه های تبادلات مالی ایران را به طور کامل ببندند ،هرچند این تحریم ها ،تحریم هایی جدیدی نیستند و  قبلا این موارد هم وجود داشته است بنابراین آمریکایی ها بدنبال اثرات روانی تحریم های جدید هستند و همچنین بدنبال اثرات این تحریم ها برانتخابات ریاست جمهوری خودشان هستند.

,

سود دولت از افزایش نرخ دلار؟

, سود دولت از افزایش نرخ دلار؟,

زراعت کیش تصریح کرد:اما اینکه دولت از افزایش قیمت دلار و مواد غذایی می تواند سودی ببرد، اینگونه نیست هرچند افزایش قیمت دلار در واقع هیچ کمکی به دولت در بحث کسری بودجه نخواهد کرد ،چرا که از آن طرف دولت مجبور است یارانه و سوبسید هنگفتی را به بخش واردات نیز اختصاص بدهد و عملا هم شاید هزینه های دولت هم سنگین تر شود کما اینکه هیچ دولتی نمی خواهد که قیمت اقلام مورد نیاز مردم و کالاهای اساسی در کشور افزایش پیدا کند.

,

عبور از بحران؟

, عبور از بحران؟,

این تحلیل گر مسائل اقتصادی در ادامه بیان کرد:بنابراین همانطوری که بیان شد در شرایط تحریم نیاز به یک برنامه ریزی دقیق،صحیح و مدون داریم تا ان شالله بتوانیم کنترل و مدیریت دقیق تری بر بازار و تولید در سطح کشورمان داشته باشیم تا از این بحران ها هم بتوانیم با شایستگی عبور کنیم که آنهم با تکیه برتوان داخلی محقق خواهد شد.

,

تکیه براقتصاد مقاومتی

, تکیه براقتصاد مقاومتی,

وی افزود:حقیقتا راهکار برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی و گذر از این تحریم ها،همان بحث اقتصاد مقاومتی است که سال ها پیش مقام معظم رهبری مطرح فرمودند و شاید این موضوعات اشتغال ،رونق تولید ،جهش تولید،پویایی اقتصادی و مدیریت اقتصادی همه و همه درچارچوب همین طرح اقتصادی مقاومتی خلاصه می شوند.

, .,

تنها راه برون رفت؟

, تنها راه برون رفت؟,

زراعت کیش در پایان تاکید کرد:بنابراین اگر به چارچوب ها و اصول اقتصاد مقاومتی برگردیم شاید تنها راه برون رفت از تحریم ها،فشارهای اقتصادی ،تورم،جلوگیری از افزایش قیمت ها،مشکلات اشتغال و رسیدن  به پویایی اقتصادی همین محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی است که اصول و محورهای آنهم به درستی تبیین و شفاف شده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه