اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

نقش آفرینی انتخابات در مقابله با بحران‌های اقتصادی/ بیم و امید های اقتصادی موتور محرک انتخابات

نقش آفرینی انتخابات در مقابله با بحران‌های اقتصادی/ بیم و امید های اقتصادی موتور محرک انتخابات
مشکلات اقتصادی جامعه و خصوصا وضعیت موجود بسیاری را به سمت حضور در پای صندوق های رای ترغیب می کند که هر چه زودتر تغییری اساسی در شکل اجرایی امور با رای خود ایجاد کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ انتخابات به عنوان ابزار دموکراسی و چرخش نخبگان و تغییر چرخه قدرت شناخته می شود. ابزاری کاربردی و مهم که در آن جامعه می تواند روحیه و امیدی تازه جهت ادامه مسیر پیدا کند و از سوی دیگر به بازیابی توان خود و اهدافش برای رسیدن به پیشرفت و توسعه بپردازد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
در این راستا انتخابات می تواند خونی تازه به رگ جامعه تزریق کند. از یک طرف فضای آزاد خبری و اطلاع رسانی در خصوص مشکلات و موانع پیشرفت و زندگی مردم در این حوزه بیشتر از گذشته ایجاد میشود و از سوی دیگر تب و تاب انتخاباتی سبب می شود که این مشکلات بیشتر دیده شود و با تمرکز کاندیداها مردم به این نتیجه می رسند که مسائل و دغدغه های آنان مورد توجه مسئولان قرار دارد.
,
از سوی دیگر فضای انتخابات سبب ایجاد شعارهای امید آفرین می شود. تجارب برگزاری انتخابات در ادوار مختلف نشان داده که مشارکت هنگامی حداکثری بوده که احساس همبستگی اجتماعی تقویت شده و امید و انگیزه به ایجاد تغییر وضعیت بیشتر بوده است.
,
 
,
چرخ دنده های اقتصادی در رقابت های انتخاباتی اثرات بسزایی دارد. همواره به طور پایه ای یکی از اساسی ترین حوزه هایی که کاندیداها به آن می پردازند حوزه اقتصادی است که با شعارهای مختلف در این زمینه روبرو میشود. نگرانی و همچنین امیدها برای پیشرفت رفاه اقتصادی همواره یکی از دغدغه های تک تک آحاد جامعه بوده اند. جوانان برای اشتغال و ازدواج و ادامه زندگی و همچنین افراد کهنسال برای گذران زندگی خود به امیدهای تازه ای نیاز دارند و از این رو با مطرح شدن مشکلات آنها و همچنین راهکارها و شعارهایی که از سوی کاندیداهای انتخاباتی مطرح می شود هم احساس می کنند که مسئولان به طور مستقیم با مشکلات آنها آشنا هستند و این مسائل را درک می کنند و هم نسبت به بهبود اوضاع برای آینده دلگرم می شوند. از این رو مسائل اقتصادی هم دغدغه افکارعمومی است و هم تاثیر بسیار زیادی در نگرش و نوع انتخاب آنها دارد.
,
 
,
آنچه در حوزه انتخاباتی همواره مطرح می شود ایجادهیجانات مختلف است و شعارهای رنگارنگ زیادی در این عرصه مطرح می شود اما آنچه خصوصا در حوزه اقتصادی مطرح می شود بایستی با واقعیت های موجود جامعه تطابق داشته باشد. همچنین شعارها نبایستی انتظارات مردم را به صورتی بالا ببرد که بعدها عدم اجرای آنان باعث ناامیدی آنها شود. 
,
 
,
با توجه به اینکه روزانه اقشار و صنوف مختلف در حوزه اقتصادی درگیر هستند این مسئله برای مردم اهمیت بالایی خصوصا نسبت به سایر موارد و حوزه ها دارد. صنایع و تولید، اشتغال جوانان، مسکن، حقوق بازنشستگان و ... همه  اقشار در این حوزه درگیری بالایی با موضوع اقتصاد دارند.
,
 
,
برخی از کاندیداها برای اینکه مردم نسبت به کاندیدای رقیب نگرش منفی داشته باشنده سعی در ایجاد فضای رعب و وحشت نسبت به سیاست های وی می کنند. در حوزه اقتصادی این نگرانی ها به جامعه تزریق می شود و خود از لحاظ روانی باعث ایجاد نگرشی نسبت به بحران های اقتصادی در جامعه می شود و هراس و ترسی را در این زمینه در جامعه ایجاد می کند.
,
 
,
بحث تبلیغات در انتخابات بسیار حائز اهمیت است و از این رو کمپین های انتخاباتی سعی می کنند که در این راستا با به راه انداختن جنگ روانی افکارعمومی را به سمت اهداف خود هدایت کنند. از این رو درحوزه اقتصادی هم شاهد تبلیغات در دو حوزه مثبت و منفی هستیم. از یک سو موضوع وعده های اقتصادی مختلف بیان می شود و از سوی دیگر مسئله هراس افکنی در زمینه سیاست های اقتصادی رقیب مطرح می شود و جامعه را نسبت به بروز مشکلات نگرانی می کند. در این موارد بایستی نسبت به ایجاد انتظارات فزاینده و از سوی دیگر هراس ها و نگرانی های روانی اقتصادی نظارت دقیق صورت گیرد.
,
 
,
انتخابات و بحران های اقتصادی می توانند به طور مستقیم بر یکدیگر اثر بگذارند. از یکسو مشکلات اقتصادی جامعه و خصوصا وضعیت موجود بسیاری را به سمت حضور در پای صندوق های رای ترغیب می کند که هر چه زودتر تغییری اساسی در شکل اجرایی امور با رای خود ایجاد کنند.
,
 
,
از سوی دیگر اگر نامزدهای انتخاباتی به شعارهای خود پایبند باشند نیز می توانند با کمک و همیاری جامعه از سد مشکلات عبور کنند. درواقع انتخابات ها می توانند در ایجاد فضای امیدواری برای حل مشکلات و بحران‌ها بسیار اثرگذار باشند. انتخابات این فرصت را به جامعه می دهد که با فکر اصلاح و ریکاوری اقتصادی با امیدواری به سراغ حل بحران های اقتصادی حرکت کنند. درواقع انتخابات فرصتی تازه و امیدوارانه برای حل مشکلات است.
,
 
,
دراینجا پس از انتخابات نیز کاندیدایی که پیروز میدان شده است و مسئولیت یافته است می تواند امیدوار به همبستگی و همیاری جامعه برای حل مشکلات شود. درواقع تازه شدن دولت و نگرش و راهبردها به امور و حضور مسئولان تازه نفس و جوان در این امر انگیزه مضاعفی را برای حل مشکلات اقتصادی ایجاد می کند. فرصتی که هم انگیزه و اراده لازم و مضاعف را به جامعه می دهد و انرژی هدفمندی را بوجود می آورد که با قدرت بیشتری مشکلات حل و فصل شوند. بنابراین انتخابات پیش رو با توجه به رکود و مشکلات بسیاری که امروز خصوصا درعرصه اقتصادی وجود دارد فرصتی تازه برای احیای اقتصادی جامعه است.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه