اخبار داغ

تأملی بر هزینه‌های تولد فرزند؛

زوجین مایل به «فرزندآوری» هستند؛ مسئولان و سیاستگذاران مانع هستند/ عدم سنخیت برنامه‌ دولت با سیاست‌های کلی نظام‎!

زوجین مایل به «فرزندآوری» هستند؛ مسئولان و سیاستگذاران مانع هستند/ عدم سنخیت برنامه‌ دولت با سیاست‌های کلی نظام‎!
بسیاری از مردم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و در عمل به این فرامین فرزنداوری را سرلوحه ی خود و خانواده شان قرار دادند، اما عدم سنخیت برنامه های دولت با سیاست های کلی نظام به نوعی اقدامات ضد جمعیتی را رواج می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، در پیام رهبر انقلاب به دست اندرکاران همایش ملی تغییرات جمعیتی که اواسط سال 1392 برگزار شد، آمده است: "مسئله جمعیّت که بجد هم مورد بحث و اختلاف نظر در جامعه است، مسئله بسیار مهمّی است. بلاشک از نظر سیاست کلّی کشور، کشور باید برود به سمت افزایش جمعیّت؛ البتّه به نحو معقول و معتدل. همه ‌ی اشکالات و ایرادهایی که وارد میشود -که بعضی از اشکالاتی را هم که مطرح میکنند ما دیده ایم - قابل برطرف شدن و قابل پاسخ دادن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

آنچه مهم است این است که کشور ما با ظرفیّت طبیعی و با ویژگی جغرافیای سیاسی خود احتیاج دارد به یک جمعیّت بیشتر؛ علاوه بر این –همان طور که قبلاً هم گفته ایم- مسئله ی نمای جوان برای کشور یک مسئله ی اساسی و مهم و تعیین کننده است.

,

, ,

لذا در این راستا بسیاری از مردم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و در عمل به این فرامین فرزنداوری را سرلوحه ی خود و خانواده شان قرار دادند، اما عدم سنخیت برنامه های دولت با سیاست های کلی نظام به نوعی اقدامات ضد جمعیتی را رواج می دهد.

,

چرا که در اقدامی پرداخت یارانه به فرزندان تازه متولد شده تنها به تایید وزارت کار و رفاه اجتماعی و ان هم در صورت تامین منابع مالی به موالید تعلق می گیرد در حالی که قبلا بدون هیچ شرطی یارانه ها به فرزندان تعلق می گرفت. این اقدام دولت در شرایط کنونی و با توجه به سیاست‌های جمعیتی کشور، اقدامی ضد جمعیتی محسوب می‌شود.

,

, ,

اقدام بخصوصی توسط دولت برای مقابله با روند پیری جمعیت و یا تشویق فرزندآوری صورت نگرفته است

, اقدام بخصوصی توسط دولت برای مقابله با روند پیری جمعیت و یا تشویق فرزندآوری صورت نگرفته است,

بهار شافعی کارشناس ارشد روانشناسی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: در حال حاضر بزرگترین بحرانی که دنیای غرب را علاوه بر بحران مالی و پولی که از سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ شروع شده، بحران پیری جمعیت است و در این راستا باید ساختار جمعیتی را برای 30 سال آینده حفظ کنیم.

,

وی گفت: بعد از رسیدن نسل جوان آنها به بازنشستگی نیرویی برای جایگزین کردن آنها ندارند و اگر ما هم دقت کافی نداشته باشیم در آینده نزدیک به همین وضعیت دچار می شویم.

,

شافعی افزود: اقدام بخصوصی توسط دولت برای مقابله با روند پیری جمعیت و یا تشویق فرزندآوری صورت نگرفته است و رشد جمعیتی ایران به دلایل مختلف از جمله کاهش نرخ باروری و مشکلات معیشتی اقشار متوسط و ضعیف، در سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

,

وی افزود: برای افزایش باروی نیاز است تسهیلاتی به صورت بلاعوض در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد؛ برای فرزندان بیشتر یارانه‌های ویژه در نظر بگیرند، برای خانم‌ها و برای آقایانی که صاحب فرزند می‌شوند مرخصی زایمان و مرخصی نگهداری از فرزند لحاظ شود.

,

این روانشناس کُردستانی با بیان اینکه هزینه‌های نگهداری فرزند را به‌ویژه در دوران زیر شش سال کاهش و یارانه دهند تا حتی خانم‎ها و آقایانی هم که شاغل هستند با راحتی خیال فرزند بیاورند و مطمئن باشند در دوران طفولیت هم امکان نگهداری فرزند در کنار شغلشان وجود دارد تاکید کرد: باید حق اولاد، حق فرزندان و حق عائله‌مندی را در فیش‌های حقوقی کارکنان دولت افزایش داد، باید هزینه تولد و هزینه نگهداری، آموزش و پرورش کودک را به حدی کاهش دهیم که میل به فرزند آوری بالا رود.

,

, ,

از طرفی هم گرانی وسایل سیسمونی فرزندان کمر خانواده را خم کرده است و عدم حمایت دولت باعث شده است که پیری جمعیت را به زودی در کشور شاهد باشیم.

,

حمایت های دولت جهت فرزنداوری بسیار کم است

, حمایت های دولت جهت فرزنداوری بسیار کم است,

یکی از زوجینی که برای اولین فرزند خود جهت خرید سیسمونی به مغازه ای در داخل شهر سنندج مراجعه کرده بودند می گویند: تمام کشورهای دنیا آرزوی داشتن جمعیت جوان را دارند،  به همین جهت مبالغ کلانی از بودجه خود را به تشویق برای فرزندآوری اختصاص می‌دهند، زیرا جمعیت جوان محرک و پیشبرنده یک جامعه است اما متاسفانه در ایران حمایت های دولت جهت فرزنداوری بسیار کم است و نه تنها در این راستا اقدام خاصی ضورت نگرفته و یارانه و معیشتی نیز به ؟آن تعلق نمی گیرد بلکه هزینه های گزاف از جمله پوشاک و وسایل فرزند کمر خانواده را خم کرده است و به تنها داشتن یک فرزند اکتفا می کنند.

,

وی گفت: برخی خانواده‌ها معتقدند، وقتی نشود شکم کودک را سیر کرد و مخارج هنگفت آموزش و تربیت و رشد او را پرداخت کرد، چرا باید بچه‌دار شد؟ و حال با خرید سیسمونی هایی که شاید زیاد هم مهم نباشد اینقدر پول داده شود وای به حال روزی که بزرگ شود و توقعات بالاتری داشته باشد!

,

, ,

وی افزود: قیمت مجموعه کامل وسایل ایرانی سیسمونی، از چهار تا ده میلیون تومان متغیر است و با احتساب وسایل سنتی که به تازگی از وسایل مورد نیاز خانواده‌ها در سیسمونی محسوب شده، پنج تا 15 میلیون تومان هزینه‌ای است که خانواده عروس برای یک سیسمونی ایرانی باید بپردازد.

,

به راستی ماجرای تولد و هزینه‌های آن اما ادامه دارد. هنوز پرونده‌های قطور بالا رفتن سن ازدواج و موانع اقتصادی تشکیل خانواده، آمار بالای طلاق و شاخص بیکاری روی میزها باز مانده که پرونده تازه‌ای در دستور کار قرار گرفته است. آیا تشویق‌های دولتی برای جوان کردن ایران و محدود کردن سیاست‌های کنترل جمعیت این پرونده را با موفقیت خواهد بست؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه