اخبار داغ

مدیر امور زراعت خراسان شمالی اعلام کرد؛

اعطای تسهیلات مقابله با شوک قیمتی نهاده‌های زراعی به کشاورزان/ پیشنهاد کشت محصولات استراتژیک به جای صیفی جات

اعطای تسهیلات مقابله با شوک قیمتی نهاده‌های زراعی به کشاورزان/ پیشنهاد کشت محصولات استراتژیک به جای صیفی جات
کاظمیان گفت: با توجه به اینکه با آغاز فصل کشت پاییزه، قیمت نهاده های کود و سم بسیار افزایش یافته است، سازمان جهاد کشاورزی استان، بانک کشاورزی را برای اعطای تسهیلات به کشاورزان به منظور خرید و تامین این نهاده ها به پای کار دعوت کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد نقی کاظمیان، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: آغاز کشت محصولات زراعی در فصل پاییز امسال با افزایش قیمت نهاده های کود و سم تا 400 درصد متاثر از تامین این نهاده ها با ارز نیمایی با قیمت 18 هزار و 500 تومان مواجه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , عصر اترک,

کاظمیان افزود: این در حالی است که کشاورزان استان در نیمه نخست امسال با کاهش بهای خرید محصولات سبزی و صیفی مواجه شدند و نتوانستند از محل فروش این محصولات درآمدی متناسب با هزینه تولید خود دریافت کنند تا برای کشت پاییزه محصولات گندم، جو و کلزا که کشت آنها آغاز شده است، پس انداز سرمایه ای لازم را داشته باشند.

,

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در فصل کشت پاییزه امسال متاثر از شرایط تشریح شده، کشاورزان استان با مشکل توانایی مالی برای خرید نهاده های کود و سم مواجه شده اند، سازمان جهاد کشاورزی استان، بانک کشاورزی استان را به پای کار دعوت کرده است تا کشاورزان بتوانند برای خرید نهاده های یاد شده تسهیلات دریافت کنند.

,

وی اعلام کرد: هماهنگی های لازم با بانک کشاورزی استان انجام شده است تا این بانک بدون احتساب کارکرد حساب بانکی کشاورزان، تسهیلات را در اختیار آنان قرار دهند.

,

کاظمیان گفت: میزان کف و سقف اعطای تسهیلات برای هر واحد از سطح زراعی با کارمزد 18 درصد مشخص شده است.

,

وی خاطر نشان کرد: کشاورزان استان که با سازمان جهاد کشاورزی استان به منظور تامین کود، سم و بذر از کارگزاری های توزیع در استان قرارداد منعقد کرده اند به بانک کشاورزی استان برای دریافت تسهیلات معرفی خواهند شد.

,

در عین حال، وی توصیه کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان در این شوک قیمت نهاده ای که به کشاورزان وارد شده است، روش های صحیح مقدار مصرف کود و سم را به کشاورزان اطلاع رسانی خواهد کرد تا سطح تولید با افت کمی و کیفی مواجه نشوند.

,

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خواستار شد: کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزان عمل کنند تا این دوره کشت را بدون افت سطح تولید سپری کنند.

,

با این وجود، وی اعلام کرد: همانطور که بازار نهاده های کود و سم به خصوص در بخش زراعت با افزایش قیمت مواجه شده است، دولت نیز به تناسب آزادسازی قیمت این نهاده ها، بهای خرید تضمینی محصولات گندم، جو و کلزا را برای دوره برداشت پیش رو را افزایش داده است تا کشاورزان بتوانند به سود متعارفی دست یابند.

,

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بهای خرید تضمینی این محصولات زراعی افزایش یافته است، سود حاصل از فروش این محصولات، هزینه های تولید را جبران خواهد کرد و سود خالص برای کشاورز در فصل برداشت پیش رو بیش از سود خالص دوره های قبل خواهد بود.

,

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: دست یابی کشاورزان به سود بیشتر منوط به تامین به موقع نهاده ها، کشت به موقع و عمل به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی است.

,

کاظمیان در خاتمه با اشاره به اینکه قیمت بذور سبزی، صیفی، ذرت، آفتابگردان و ... ( البته به جز بذور گندم، جو و کلزا که یارانه ای هستند) با آزادسازی بهای آنها، بسیار افزایش یافته است همچنین صادرات این محصولات نیز با مشکل تحریم مواجه شده اند، پیشنهاد کرد: کشاورزان استان بخشی از سطح زیر کشت این محصولات یاد شده را به کشت محصولات گندم، جو، کلزا و ذرت علوفه ای و چغندر قند اختصاص دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه