اخبار داغ

زنگار بی‌خبری از وضعیت کودکان کار سمنان/ وقتی آغوشی گرم‌تر از خیابان نیست!

زنگار بی‌خبری از وضعیت کودکان کار سمنان/ وقتی آغوشی گرم‌تر از خیابان نیست!
خیابان، آغوش گرمی است وقتی مسئولان از وضعیت کودکان کار بی‌خبرند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، پدیده کودکان خیابانی که اکنون به عنوان یک معضل جدی در کلان شهرها خودنمایی می‌کند یکی از شاخه‌های آسیب‌های اجتماعی است که به نظر می‌رسد ریشه‌های آن تا خشک شدن نهایی راهی زیاد در پیش دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

 ناکام ماندن مسئولان در ساماندهی این  کودکان محروم از رفاه و امنیت  زمانی محرز می‌شود که خیابان‌های شهر همچنان کانون امن این افراد برای درآمدزایی به حساب می‌آید.

,

در ایام  همه‌گیری کرونا، حضور و فعالیت  کودکانی که با برچسب‌هایی چون متکدی، کودک خیابانی، کودک کار و زباله‌گرد در اطراف سطل های زباله و پشت چراغ قرمز پرسه می‌زنند شاید تلخ‌ترین حقیقتی است که  رنج‌های این دوران را مضاعف می‌کند.

,

 آن چه که حال شاهد آنیم افزایش چشمگیر این کودکان است که به جای تجربه‌ی هیجانات  کودکانه، می‌بایست فراتر از سن خود ایفای نقش کنند و در مواردی هم این تکیه‌گاه‌های نحیف، نان آوران قَدَر خانواده‌هایی محسوب می‌شوند که خود جای بسی تأمل دارد و به نظر می‌رسد تا زمانی که به صورت کارشناسی و اصولی برای حمایت این  کودکان نیازمندِ توجه  اقدام نشود و جمع‌آوری‌شان  به صورت مقطعی پیگیری شود  امیدی به بهبودی وضعیت این قربانیان کوچک فقر که در معرض انواع آسیب‌ها قرار دارند ، نیست.

,

البته جای امیدواری است که مسئولان این استان، سمنان را از گزند این آسیب و معضل  پاک دانسته تا جایی که  معاون استاندار نیز چندی پیش عنوان کرد: «سمنان کودک خیابانی  ندارد و برخی کودکان کار با هدایت خانواده‌ها تکدی‌گری می‌کنند.»

,

 خجسته‌پور با تأکید بر ضرورت تفکیک کودکان کار و خیابانی مدعی شد : کودکان خیابانی بدون سرپرست و به صورت سازمان یافته در سطح خیابان فعالیت می‌کنند و کودکان کار سطح شهر نیز با هدایت خانواده‌ها مشغول تکدی‌گری هستند.

,

وی با استناد به یکی از مفاد قانونی در خصوص ساماندهی  کودکان کار و متکدیان، یادآور شد:  نهادهایی چون شهرداری  و نیروی انتظامی  مسئول جمع آوری این کودکان هستند و  شهرداری‌ها نیز  عهده‌دار تأمین و تجهیز محل نگهداری متکدیان هستند.

,

معاون استاندار سمنان در گام اول جمع‌آوری و تعیین تکلیف این کودکان را مورد تأکید قرار داد و اجرای طرح غربالگری به منظور جداسازی این کودکان  را راهکاری برای تحت پوشش قرار گرفتن هر چه بهتر این کودکان عنوان کرد.

,

خجسته‌پور همچنین معرفی افرادی به مراجع قضایی  که با هدف سودجویی اقدام به فعالیت در سطح شهر می‌کنند  را ضروری دانست و گفت: افرادی که بدون نیاز مالی اقدام به تکدی‌گری می‌کنند باید شناسایی شوند و به نسبتِ جرم آنان جریمه‌هایی در نظر گرفته شود تا کارکرد بازدارندگی آن هویدا شود.

,

وی بر هم افزایی فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها  برای استقرار این مرکز تأکید کرد و سمنان و دامغان را به عنوان نخستین مراکز پایلوت اجرای طرح غربالگری معرفی کرد.

,

به گزارش مرآت، اگر به  سخنان معاون استاندار استناد کنیم حال پس از گذشت تقریباً 9 ماه از زمان انتشار این خبر  این سؤال مطرح است که با وجود تأکیدات وی تا کنون برای ساماندهی این کودکان چه اقدامی شده و آیا به منظور شناسایی و تفکیک کودکانی  که با هدایت افراد  سودجو برای کسب درآمد از احساسات مردم سوء استفاده می‌کنند و کودکانی که از سر فقر و بالاجبار راهی  بازار کار شده‌اند تدبیری شده است؟!

,

همچنین طرح غربالگری  که راهکاری برای حمایت و کمک این کودکان در معرض آسیب دیده در نظر گرفته شد، اکنون در چه مرحله‌ای است ؟ آیا  برای  اجرای این طرح گامی برداشته  شده است؟ چون با وجود گذشت زمان  هنوز شاهد فعالیت کودکان کاری به صورت پراکنده در سطح شهر هستیم که در پیک‌های متعدد کرونا در ساعات طولانی به قصد امرار معاش در خیابان‌ها پرسه می‌زنند.

,

گفتنی است: فرماندار سمنان نیز چندی پیش در گفتگو با مرآت با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای معرفی سمنان به عنوان شهر بدون متکدی، گفت: چند  سالی است که  برای معرفی سمنان به عنوان شهر بدون متکدی تلاش شده و به منظور ساماندهی این کودکان اقداماتی شده اما تا کنون نتیجه‌ی دلخواه حاصل نشده است .

,

به عقیده‌ی  این مسئول  ترحم شهروندان به این افراد عامل اصلیِ رشد و افزایش متکدیان در  شهر سمنان شده است!

,

حال این مسأله مطرح می‌شود که بحث آگاه کردن مردم و فرهنگ‌سازی برای چگونگی کمک و حمایت این افراد نیز موضوع مهمی است که نیاز به فرهنگ سازی دارد و آیا برای فرهنگ سازی در این حوزه اقدامی شده است؟

,

در هر صورت امید است با هم افزایی نهادهای متولی  شاهد خشک شدن این پدیده شوم اجتماعی در سطح شهرها باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه