اخبار داغ

در گفت‌وگوی دانا با یک روانشناس مطرح شد؛

وقتی نوجوانان از جامعه‌ستیزان فضای مجازی الگو می‌گیرند!/ ترویج مدل‌گرایی در میان کودکان؛ آغاز از خودبیگانگی!

وقتی نوجوانان از جامعه‌ستیزان فضای مجازی الگو می‌گیرند!/ ترویج مدل‌گرایی در میان کودکان؛ آغاز از خودبیگانگی!
یک روانشناس با بیان اینکه ترویج مدل‌‌گرایی و یا رفتن به سمت خودجرحی (خودزنی) و... از مهمترین پیامدهای شبکه های مجازی است، گفت: باید آگاهی نوجوانان و سواد رسانه‌ای آنان را از افراد سایکوپات یا جامعه‌ستیز که دارای مشکلات روانی هستند و در بستر شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند را بالا ببریم.
[

حمید خانی پور، روانشناس و استاد دانشگاه خوارزمی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار کرد: رسانه ها به طور قطع الگوی سبک زندگی افراد هستند و زمانی که کودکان به خودآگاهی نرسیده و یا خانواده مراحل تحولی برای تربیت و به دنیا آوردن فرزندان خود رعایت نکرده باشد و فرزندان خود را آماده بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز نکرده باشد، در تربیت آنها نمی‌تواند چندان موفق عمل نماید.

, حمید خانی پور، روانشناس و استاد دانشگاه خوارزمی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی, حمید خانی پور, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: مجموعه عوامل فوق یک آشفتگی را در زندگی فرزندان ایجاد می‌کند و شبکه‌های اجتماعی به این آشفتگی‌ها دامن زده و موجب می شود ارزش های انسانی در چنین محیط هایی کنار گذاشته شوند.

,

لزوم تربیت جنسی نوجوانان براساس آموزه های دینی

, لزوم تربیت جنسی نوجوانان براساس آموزه های دینی, لزوم تربیت جنسی نوجوانان براساس آموزه های دینی,

خانی‌پور با اشاره به لزوم آگاه‌سازی نوجوانان در زمینه مسائل جنسی با توسل به شیوه‌های دینی و فرهنگی عنوان کرد: باید رشد هیجانی و خودآگاهی ارزش‌ها و رفتار اخلاقی را به فرزندان یاد بدهیم.

,

استاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه بسیاری از گروه ها و کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی به دنبال معرفی مدل‌گرایی در میان کودکان و نوجوانان هستند، ابرازکرد: این شبکه های اجتماعی روزانه مدل‌هایی را ارائه کرده و کودکان این مدل ها را در مقام الگو با خود مقایسه می‌کنند؛ در واقع این شبکه‌ها طوری طراحی شده‌اند که به تبلیغات دامن می‌زنند و با معرفی الگو ها و مدل‌های پر زرق و برق طوری عمل میکنند تا نوجوان هرگز از خود راضی نباشد، این عدم رضایت از خود می‌تواند از حالت غیر‌اخلاقی گرفته تا سوءاستفاده یا مسائل روحی روانی دیگر را شامل شود؛ بنابراین در برابر شبکه های اجتماعی و نوعا کانال ها و گروه‌های مورد اشاره، راهبرد سانسور و راحت‌گذاری پاسخ نمی‌دهد، بلکه خانواده و مسئولان باید نگرش خود را نسبت به این شبکه‌ها تغییر دهند و برای محافظت از کودکان و مادران بلاگر قوانینی ایجاد کنند.

,

ترویج خودزنی،مواد مخدر و مدل‌سازی پیامد شبکه‌های اجتماعی

, ترویج خودزنی،مواد مخدر و مدل‌سازی پیامد شبکه‌های اجتماعی, ترویج خودزنی،مواد مخدر و مدل‌سازی پیامد شبکه‌های اجتماعی,

وی با اشاره به تبلیغات و آسیب های فضای مجازی برای کودکان، خاطرنشان کرد: مدل‌سازی و ایجاد سبک خاصی از زندگی و یا رفتن به سمت خودجرحی (خودزنی) و استفاده از مواد مخدر را می‌توان از مهمترین پیامدهای استفاده از شبکه های مجازی برای کودکان و نوجوانان به شمار آورد.

,

خانی‌پور ادامه داد: انسان نیازمند استاتوس(جایگاه) است و می خواهد دیده شود و افراد در شبکه‌های اجتماعی می‌خواهند تأییدیه بگیرند و خود را معرفی کنند، که این پایین‌ترین سطح از آسیب‌های این شبکه به شمار می آید.

,

این روانشناس به دیگر تبعات و آسیب های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: بازی های رایانه‌ای بدون شک فرد را از ارزش خالی و زندگی را در نزد او بی معنا می‌کنند، باید رسانه ها به این کودکان و نوجوانان کمک کنند تا الگوهای صحیحی در زندگی هدفمند داشته باشند. در بحث خودکشی، الگوگیری از رفتارهای هم گروه‌ها در فضای مجازی بسیار خطرناک است و تبعات آن می تواند رفتارهای پرخطر، غیربهداشتی و .‌‌ .‌ باشد.

,

بازی‌های ضد اجتماعی"مومو" و "نهنگ آبی"

, بازی‌های ضد اجتماعی"مومو" و "نهنگ آبی" , بازی‌های ضد اجتماعی"مومو" و "نهنگ آبی" ,

وی در ادامه افزود: بازی هایی مانند "مومو" و "نهنگ آبی" مستقیما با یک انگیزه غیراجتماعی ایجاد شده اند؛ این در حالی است که یک رسانه می تواند کارکرد مثبت را نیز دارا باشد. در حقیقت افراد سایکوپات یا جامعه‌ستیز دارای مشکلات روانی در بستر شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند که باید آگاهی فرزندان خود را در حوزه سواد رسانه‌ای بالا ببریم.

,

این استاد دانشگاه با قلدری های موجود در فضای مجازی را خطرناک توصیف کرد و ابراز داشت: در همین فضای مجازی آسیب زا برخی حرکات قلدرمآبانه نیز دیده می شود که بعضا افراد را به انتشار فضای خصوصی‌شان تهدید می کنند که در اینباره نیز باید سواد رسانه ای مصرف کنندگان افزایش یابد.

,

انتهای پیام/ا

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه