اخبار داغ

هنر دست مردان کهن در روزگار کرونایی/ سبدبافی، هنری دیرینه که به فراموشی سپرده شد

هنر دست مردان کهن در روزگار کرونایی/ سبدبافی، هنری دیرینه که به فراموشی سپرده شد
سبدبافی هنر دست مردان کهن در شهرستان اردل که گذر زمان آن را از یادها برده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری به اشکال مختلف و با نقوش متنوع در سراسر نقاط رایج بوده است در حال حاضر بانفوذ زندگی شهری در بین ایلات وعشایر بختیاری روی آوردن آن ها به زندگی شهری، به غیر از مناطقی که هنوز بافت سنتی خود راحفظ نموده اند، در مناطق دیگر صنایع دستی کمتر تولید می شوند واکثر زنان تنها به بافت، قالی یا گلیم و کالاهای دیگر می پردازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,



سبد بافی

, ,
,
, سبد بافی,

صنایع  بافت و پیچ ترکه ها و شاخه های نازک درختان مانند بید،کبود و. . . به منظور ساخت انواع ظروف را سبدبافی می گویند متاسفانه با ورود سایر مصنوعات پلاستیکی و خارجی، این هنر سالهاست که دیگر رونق چندانی ندارد.

,

علی صالحی یکی از کشاورزان کهنسال شهرستان اردل که 90 سال دارد  در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز گفت:سبد بافی یکی از هنرهایی بود که بزرگان ما انجام میدادند اما کم کم این هنر به فراموشی سپرده شد.

, جهانبین نیوز,
, ,

صالحی افزود: این روزها که معمولا  کارهای کشاورزی کمتر شد و در ایام کرونایی هم هستیم و باید از رفت و آمد خودداری کنیم با آوردن شاخه های درختان بید مشغول درست کردن سبد های چوبی هستم.

وی در پایان با بیان اینکه شرایط زندگی  برا جوانان خیلی سخت شد و در همین شهر اردل بسیاری از جوانان بیکار هستند و روز به روز هم شاهد افزایش قیمت های نجومی اجناس هستیم از رئیس جمهور محترم خواست تا چاره ای برا این اوضاع بیندیشند.

این کشاورز کهنسال اردلی در زمینه برنجکاری زراعت گندم و جو و باغداری نیز فعالیت می کنند.

,
,
,
,
,



انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه