اخبار داغ

ابتلای بیش از 900 هزار اصفهانی به بیماری فشار خون

ابتلای بیش از 900 هزار اصفهانی به بیماری فشار خون
آمار شیوع فشار خون در استان اصفهان در افرادی بالای 18 سال در سال 95، 25 درصد است؛ اکنون آمار بیشتر از 25 درصد شده است؛ این درحالی است که حدود ۹۰۰ هزار نفر از اصفهانی‌ها مبتلا به بیماری فشار خون هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛  فشارخون بالا که پر فشاری خون هم نامیده شده است معضلی بزرگ برای بهداشت عمومی درتمام کشورها به شمارمی آید؛ چرا که علائم آشکاری ندارد و معمولا شناخته نمی شود و راهی برای اطلاع از آن وجود ندارد مگر این که توسط یک پزشک یا فردی با تجربه اندازه گیری شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
 
,
فشارخون روز به روز تغییر می کند، اندازه گیری باید در چند نوبت و موقعیت خاص انجام شود تا به تایید برسد. علی رغم این که فشارخون بالا علائمی ندارد، اما می تواند آسیب مهمی به قلب و شریان ها بزند.از این جهت از هر فرد خواسته می شود از مقدار فشارخون خود و وجود عوامل خطر و میزان آن اطلاع داشته باشد.
,
 
,
تشخیص زودرس و درمان مناسب فشار خون بالا، منافع اقتصادی و بهداشتی درمانی متعددی در پی خواهد داشت. درحالی که درمان عوارض فشارخون بالا ازجمله جراحی شرائین کرونر قلبی، بای پس عروق کرونر و یا دیالیز علاوه بر سختی ها و نگرانی هایی که برای بیمار و اطرافیان او ایجاد می کنند، بسیار هزینه بر خواهند بود.
,
 
,
در این زمینه با رامش حسینخانی،  کارشناس مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به گفت و گو پرداختیم.
,
 
,
صاحب نیوز: در خصوص روز جهانی فشار خون بگویید، امسال این روز تغییر پیدا کرد؟
, صاحب نیوز: در خصوص روز جهانی فشار خون بگویید، امسال این روز تغییر پیدا کرد؟, صاحب نیوز: در خصوص روز جهانی فشار خون بگویید، امسال این روز تغییر پیدا کرد؟,
 
,
حسینخانی: هر سال 27 اردیبهشت، روز جهانی فشار خون بود که امسال به دلیل شیوع کرونا، 26 مهرماه روز جهانی فشار خون تعیین شده است.
,
 
,
شعار امسال « فشار خون خود را اندازه گیری و کنترل کنید تا عمر طولانی تری داشته باشید» است.
,
 
,
روز جهانی فشار خون به دلیل آگاهی برای همه مردم است تا از اهمیت و مسئولیت در برابر این بیماری را بدانند.
,
 
,
شیوع فشار خون در استان اصفهان چقدر است؟
, شیوع فشار خون در استان اصفهان چقدر است؟, شیوع فشار خون در استان اصفهان چقدر است؟,
 
,
آمار شیوع فشار خون در استان اصفهان در افرادی بالای 18 سال در سال 95، 25 درصد و میانگین جهان 30 درصد است؛ البته فکر می کنیم که اکنون بیشتر از آمار 25 درصد شده است؛ حدود ۹۰۰ هزار نفر از اصفهانی‌ها مبتلا به بیماری فشار خون هستند.
,
 
,
خیلی از افرادی که دچار بیماری فشار خون هستند و اطلاع ندارد و به همین دلیل است که اگر به موقع تحت درمان قرار بگیرند، عوارض بیشتری پیدا نمی کنند.
,
 
,
آمار فوت این بیماری چگونه است؟
, آمار فوت این بیماری چگونه است؟, آمار فوت این بیماری چگونه است؟,
 
,
از هر چهار نفری که در ایران فوت می کند یک نفر به دلیل مرگ منتسب به فشار خون است و این مرگ ها ممکن است بر اثر سکته مغزی و قلبی که نشی از فشار خون بالا است، رخ دهد.
,
 
,
افراد به دلایل مختلف فشار خون می گیرند و مانند بیماری کرونا نیست که از یک ویروس خاص منتقل شود؛ علت مبتلا شدن به فشار خون یکسری عوامل خطر است که دست به دست هم می دهند و یک فردی را مستعد فشار خون می کند.
,
 
,
در خصوص دلایل این بیماری توضیح دهید.
, در خصوص دلایل این بیماری توضیح دهید., در خصوص دلایل این بیماری توضیح دهید.,
 
,
سه دلیل سابقه خانوادگی، سن بالا، جنیست دست ما نیست و نمی‌توانیم کاری برای آن انجام دهید اما تغذیه و سبک زندگی را می توانیم تغییر دهیم و با یک رژیم غذایی خوب، مناسب و سالم  تا80 درصد از ابتلا به فشار خون جلوگیری کنیم.
,
 
,
اولین نکته کاهش مصرف نمک است، مصرف نمک در استان اصفهان به شدت بالا است و می‌توان گفت که دو و نیم تا سه برابر استاندارد تعیین شده است؛ طبق استاندارد هر فردی باید روزانه شش گرم نمک مصرف کند که این مصرف دراستان اصفهان حدود ۱۲ گرم است.
,
 
,
هر مواد غذایی که بیرون از خانه مانند نان، پنیر، غذاهایی رستواران ها و فست فود ها تهیه کنیم با نمک همراه است؛ باید برای خوش طعم کردن غذا باید از سبزیجات و لیمو ترش استفاده کنیم و مصرف نمک را کاهش دهیم.
,
 
,
دلیل دیگر افزایش فشار خون که باید صرف آن مدیریت شود روغن‌های جامد و آنچه که منشاء حیوانی دارد که کلسترول خون را افزایش می دهد را کاهش دهیم؛ لبنیات، شیر و ماست و پنیر هم باید به صورت کم‌چرب مصرف شود.
,
 
,
در مورد استفاده از سبزیجات گفتید، در این خصوص بیشتر توضیح دهید.
, در مورد استفاده از سبزیجات گفتید، در این خصوص بیشتر توضیح دهید., در مورد استفاده از سبزیجات گفتید، در این خصوص بیشتر توضیح دهید.,
 
,
مصرف سبزیجات و میوه‌جات یکی از راه های کاهش مبتلا شدن به فشار خون است که متأسفانه مصرف این نوع مواد غذایی در بین اصفهانی ها پایین است؛ باید در روز پنج وعده سبزی و میوه مصرف کنیم سه وعده میوه و دو وعده سبزی است؛ هر یک وعده میوه اندازه یک مشت و هر وعده سبزیجات خام اندازه لیوان و سبزیجات پخته نصف لیوان استفاده شود.
,
 
,
موضوع دیگر از عوامل خطر که باعث ابتلا به بیماری فشارخون می‌شود کم تحرکی است؛ خصوصاً در این اپیدمی کرونا که به مردم توصیه می‌کنیم که در خانه‌ها بمانند و باشگاه‌ها تعطیل و پارک‌ها محدود شده است؛ اما توصیه می کنیم که فعالیت های بدنی و ورزشی در خانه انجام شود و طبق استاندارد 30 دقیقه ورزش داشته باشیم.
,
 
,
انجام و یا عدم انجام فعالیت های بدنی چقدر در ابتلا شدن به فشار خون مؤثر است؟
, انجام و یا عدم انجام فعالیت های بدنی چقدر در ابتلا شدن به فشار خون مؤثر است؟, انجام و یا عدم انجام فعالیت های بدنی چقدر در ابتلا شدن به فشار خون مؤثر است؟,
 
,
فعالیت بدنی را باید افزایش دادند اگر فعالیت بدنی کم باشد و رژیم غذایی مناسب نباشد باعث می شود افراد اضافه وزن و چاقی پیدا کند که یکی از مهمترین عوامل مبتلا شدن به فشار خون همین اضافه وزن و چاقی است.
,
 
,
آمار اضافه وزن در استان و کشور بالای ۶۰ درصد ۶۲ است که این موضوع به شدت خطرناک و نامناسب است.
,
 
,
مصرف دخانیات از عوامل خطر دیگر فشار خون است که استفاده از قلیان و سیگار باعث می‌شود فشار خون افزایش پیدا کند و استعمال هر یک نخ سیگار تا 30 دقیقه فشار خون را بالا نگه می دارد؛ مصرف هر بار قلیان هم معادل 70 نخ سیگار است و باعث افزایش فشار خون می شود.
,
 
,
از عوامل خطر ابتلا به فشار خون، چربی و قند خون است؛ سکته قلبی و مغزی در افراد با داشتن این سه بیماری زیاد است.
,
 
,
بیماران دچار فشار خون از بیماری خود اطلاع دارند؟
, بیماران دچار فشار خون از بیماری خود اطلاع دارند؟, بیماران دچار فشار خون از بیماری خود اطلاع دارند؟,
 
,
۵۰ درصد از بیمارانی که فشارخون دارند از بیماری خود اطلاعی ندارند فشارخون علامتی ندارد و به عنوان قاتل خاموش از آن یاد می‌شود و تنها راه این است که آن اندازه گیری کنیم.
,
 
,
از همه مردم که بالای ۴۰ سال هستند درخوسات می کنیم که ضمن تغییر سبک زندگی، فشار خون خود را حداقل سالی یک مرتبه بگیرند که اینکار باعث شود که این افراد دارای بیماری فشار خون باشند که خود اطلاعی ندارند، شناسایی می شود.
,
 
,
25 تا 30 درصد از 50 درصدی که به فشار خون مبتلا هستند داروها را به صورت مداوم و صحیح مصرف نمی کنند و تنها 20 درصد افرادی که دچار فشار خون هستند به دارو و تغییر سبک زندگی این بیماری را کنترل می کنند.
,
 
,
همه این عوامل متأسفانه باعث می‌شود که فرد مبتلا به فشار خون دچار سکته مغزی و قلبی و سنگ کلیه و یا نابینایی شود.
,
 
,
بیماران دچار فشار خون باید چه مدت فشار خون خود را بررسی کنند؟
, بیماران دچار فشار خون باید چه مدت فشار خون خود را بررسی کنند؟, بیماران دچار فشار خون باید چه مدت فشار خون خود را بررسی کنند؟,
 
,
افرادی بیمار فشار خون باید فشار خود را سه ماه یکبار با مراجعه با پزشک بررسی کنند و یک دستگاه فشارسنج هم در خانه داشته باشد و تا فشار خود را ماهی یک مرتبه چک کنند.
,
 
,
افرادی که بیماری فشار خون بالا دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوع شدید کرونا هستند؛ اینکه فردی کرونا بگیرد و یا نگیرد در مورد فشار بیمار فشار خون با یک فرد سالم تفاوتی ندارد اما اگر افرادی داراری فشار خون ممکن است که بیماری کرونا با شدت بیشتری را بگیرند.
,
 
,
توصیه می‌کنیم تا جایی که ممکن است از خانه بیرون نرود و حتمی فشار خود را کنترل و داروها را مصرف کنند.
,
 
,
بیماران فشار خون باید مصرف داروها و تغییر سبک زندگی را فراموش نکنند تا به عدد کنترل برسند؛ عدد کنترل این است که فشار خون کمتر ۱۴ بروی ۹ است و حتی اگر فشار روی 14 بر روی ۹ من باشد نشانه بودن بیماری است.
,
 
,
فشار خون باید حدود ۱۳ بر روی 8 باشد که و اگر ۱۴ و بر روی 9 و بالاتر باشد یعنی که بیماری فشار خون هنوز کنترل نشده است و باید کنترل کند البته برای تشخیص کامل باید فشار در چند مرحله و روز های متفاوت انجام شود.
,
 
,
فشار خون در دنیا و در کشور ما در استان ما یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است افراد مبتلا می‌شود و به دلیل عوارض متعدد دچار مرگ زودرس می شوند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه