شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان خراسان شمالی
ساعت: 11:56 منتشر شده در مورخ: 1399/07/28 شناسه خبر: 1658659
کارشناس مرکز بهداشت بجنورد:

افراد با تغذیه سالم نیاز به مصرف مکمل‌ها ندارند/ از انجام فعالیت ورزشی در منزل در ایام کرونا غافل نشوید

افراد با تغذیه سالم نیاز به مصرف مکمل‌ها ندارند/ از انجام فعالیت ورزشی در منزل در ایام کرونا غافل نشوید
عفت حکمت آرا گفت: توصیه به مصرف مکمل ها تنها در افراد با کمبود ریزمغذی‌ها توصیه می شود، زیرا استفاده بیش از حد از مصرف مکمل ها اثرات سویی به همراه خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عفت حکمت آرا، کارشناس مرکز بهداشت بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه پاندمی کووید 19 از زمان پیدایش، چالش های متعددی را پیش روی افراد و جوامع قرار داده  است، اظهار داشت: تغییر سبک زندگی و فاصله گذاری اجتماعی، مشکلات روحی و روانی ناشی از استرس بیماری، تعطیلی مدارس، دانشگاهها مراکز ورزشی و تفریحی بخشی از این تغییرات اساسی هستند که در زندگی افراد ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه سالم نبودن سبک زندگی، زمینه بیماری هایی همچون چاقی، دیابت، پرفشاری خون، بیماری های ریوی را فراهم می کند، گفت: این بیماریها نه تنها باعث ایجاد اختلالات و آسیب به فرد می شوند، بلکه عوامل خطر و عوارض ابتلا به بیماری کرونا را نیز افزایش می دهند.

حکمت آرا عوامل موثر در سبک زندگی سالم را شامل تغذیه، فعالیت فیزیکی، بهداشت فردی، الگوی خواب، پرهیز از مصرف دخانیات و مواد، روابط دوستانه و خانوادگی مناسب عنوان کرد.

این کارشناس مرکز بهداشت بجنورد چاقی و دیابت را از مهمترین عوامل خطرساز برای بیماران مبتلا به کرونا اعلام کرد و گفت: چاقی )شاخص توده بدنی بالاتر از 30 ( احتمال بستری شدن بعلت کووید 19 را دو برابر میکند که لازم به توجه است افراد برای مقابله با چاقی، برنامه تغذیه و ورزش مناسب را مدنظر قرار دهند.

حکمت آرا با اشاره به اینکه زنان به عنوان اساسی ترین عضو یک خانواده برای کل افراد، تعیین کننده الگوی تغذیه هستند، گفت: تغذیه سالم عادات غذایی را شامل می شود که بتواند در مجموع املاح، ویتامین، پروتئین و سایر نیازهای بدن را تامین کند.

وی ادامه داد: مواد غذایی مختلف هر یک برای اندام های خاصی مفید هستند و مصرف جامع از این مواد باعث می شود تا نیاز روزانه به مواد و املاح مختلف تامین شود.

این کارشناس مرکز بهداشت بجنورد خاطرنشان کرد: یک برنامه غذایی سالم، برنامه روزانه ای است که شامل نان و غلات، میوهها و سبزیجات، شیر و لبنیات،گوشت و تخم مرغ و حبوبات، چربیها، نوشیدن آب کافی روزانه ) 8 لیوان در روز(، استفاده از شیر و لبنیات کم چرب )حداقل روزانه دو لیوان شیر(، مصرف ماهی حداقل دوبار در هفته، پرهیز از مواد غذایی سرخ شده و فست فودها و نوشابههای گازدار،استفاده از روغن مایع گیاهی، و گنجاندن انواع آجیل و مغزهای بی نمک در آن گنجانده شده باشد.

وی یادآور شد: هرچند مکمل ها نیز می توانند مواد مورد نیاز بدن را تامین کنند، اما مصرف غذای سالم از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و باید سعی شود با مصرف میوه ها، سبزیجات و غذاهای سالم این مواد برای بدن تامین شود.

حکمت آرا بیان داشت: در حال حاضر مطالعه مستندی که نشان دهد انواع مکمل ها نقشی در پیشگیری از ابتلا به کرونا داشته باشند، وجود ندارد اما بطور مشخص کمبود پروتئین، ویتامین دی، ویتامین سی، ویتامین آ و سلنیوم در ناتوان کردن سیستم ایمنی برای مقابله با هر عفونتی دخیل هستند.

کارشناس مرکز بهداشت بجنورد گفت: توصیه به مصرف مکمل ها تنها در افراد با کمبود ریز مغذی ها توصیه می شود، زیرا استفاده بیش از حد از مصرف مکمل ها اثرات سویی به همراه خواهد داشت، همچنین افراد با تغذیه سالم نیازی به مصرف مکمل نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه فعالیت های بدنی از اهمیت بالایی در سلامت فرد برخوردار هستند، گفت: به همان اندازه که ویروس کرونا خطرناک و مرگ آفرین است، اثرات ناگوار و مخرب بی تحرکی و نشستن طولانی مدت بر سلامتی، می تواند منجر به عواقب ناخوشایندی مانند سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشارخون بالا، چاقی، چربی خون بالا، کبد چرب، افسردگی، کاهش قوای عضلانی و ....شود.

این کارشناس مرکز بهداشت بجنورد خاطرنشان کرد: همچنین فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل کووید 19 بالا و در کاهش استرسهای ناشی از پاندمی موثر خواهد بود.

حکمت آرا افزود: این یک واقعیت تلخ است که در دوران مبارزه با ویروس کرونا افراد باید به اجبار در خانه بمانند و از فعالیت های ورزشی و تفریحی محروم می شوند، که در این دوران کم تحرکی می تواند سرمنشا بسیاری از بیماری های روحی و جسمی برای افراد باشد.

وی گفت: لازم به توجه است که پنج دقیقه فعالیت در ساعت می تواند اثرات مخرب نشستن طولانی مدت را خنثی کند، همچنین نیازی نیست که انجام فعالیت بدنی و ورزش حتما در طبیعت و بیرون از منزل باشد بلکه در منزل در ایام قرنطینه نیز می توان فعالیت ها را داشت.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1658659
ارسال نظر
نظرات