اخبار داغ

با گذشت یک سال و نیم از آتش‌سوزی بازار تبریز؛

رمز گشایی از جعبه سیاه ایکی قاپیلار / از ترانس تیمچه تا غافلگیری شرکت بیمه

رمز گشایی از جعبه سیاه ایکی قاپیلار / از ترانس تیمچه تا غافلگیری شرکت بیمه
اردیبهشت ماه سال ۹۸ بود که آتش سوزی در محوطه ایکی قاپلی بازار تبریز اتفاق افتاد، سوال اینجاست که آیا بی احتیاطی های بازاریان باعث این آتش سوزی شده یا بی تدبیری ها حریق ایجاد کرده است؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار، راسته «ایکی قاپیلار» در بازار تاریخی تبریز سال گذشته طعمه آتش شد. آتشی که در صورت عدم مهار، می رفت تا فاجعه ای را رقم بزند، با این وجود، نیروهای امدادی توانستند با تلاش خود، این فاجعه را پس از ۵ ساعت، مهار کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار،,

شعله‌های آتش مهار شد اما گوشه و کنار بازار مسقف تبریز، تلخی و بوی خاکستر این روزها را خوب به یاد دارد.

,

سرای ایکی قاپیلار که ۲۰۰ باب مغازه در آن وجود دارد، سال ۸۸ هم تقریبا به طور کامل در آتش سوخت و پس از آن این قسمت از بازار سرپوشیده تبریز به طور کامل بازسازی و سال ۹۱ افتتاح شد و بعد از ۱۰ سال از آتش‌سوزی بزرگ، سال گذشته  بار دیگر این حادثه تکرار شد.

,

در آتش‌سوزی ۱۸ اردیبهشت ۹۸ دلیل اصلی آتش گرفتن، سیم‌کشی‌های برق و اتصالات بوده و پس از آن باز هم ماجرای تکراری انفجار اسپری‌های آرایشی و بهداشتی که به شدت قابل اشتعال هستند، باعث دامن زدن به آتش شده و بیش از ۱۰۰ مغازه در شعله‌های آتش می‌سوزند.

,

چندی قبل با گذشت بیش از یک سال از این حادثه، سری به این سرای در بازار تاریخی تبریز زده ایم تا حال و هوای آن را جویا شویم.

,

به محض ورود به سرای ایکی قاپیلار و طرح موضوع، ما را سمت رئیس هیات امنا هدایت می کنند.

,

, ,

سید کاظم پایدار رئیس هیات امنای بازار ایکی قاپیلار است که بعد از احوالپرسی یک راست به روایت حادثه اردیبهشت ۹۸ پرداخته و می گوید: این بازار که به تازگی ثبت جهانی شده بود، یکبار در سال ۸۸ آتش سوزی را تجربه کرده است ولی متاسفانه آن زمان برخلاف سال گذشته، اصناف بیشتر از آتش نشانان جان فشانی کردند چون آتش نشان ها شناخت میدانی آنچنانی از این بازار نداشتند و همچنین به دلیل ساخت و ساز بازار مشروطه دسترسی آتش نشانان به این بازار ممکن نبود.

,

 

,

, ,

عدم وجود نگهبان در اکثر تیمچه ها

, عدم وجود نگهبان در اکثر تیمچه ها,

وی با گلایه از کمبود نگهبان در بازار تبریز می گوید: در آتش سوزی شبانه سال۹۸ نگهبانی وجود نداشت تا این آتش سوزی را در همان جرقه  اول به اطلاع مأموران آتش نشانی برساند و مأموران نیروی انتظامی بعد از بلند شدن آتش از بالای سقف تیمچه و پخش شدن بو و صدای آتش، حادثه را متوجه شده و اطلاع رسانی کرده بودند.

,

پایدار در مورد علت حادثه نیز می گوید: اداره برق ۱۰ سال پیش ترانس برقی را با توجیه پیشرفت تکنولوژی در این محوطه تدارک دید که البته اصناف مخالف این قضیه بودند ولی در نهایت اداره برق به ما قول داد که این ترانس به هیچ وجه خطری ندارد و ما هم روی حرف آن ها حساب باز کردیم. در نتیجه قرار شد این ترانس به صورت دفن در زیر زمین فعالیت کند ولی بعدا گفتند نیمه پایینی این ترانس در زمین دفن شود که بعد از عملیات حفر مکان برای ترانس، متوجه شدند که آن قسمت یکی از پایه های این تیمچه است و عملیات ناممکن است و مجبور به جای گذاری این ترانس بزرگ در محوطه بیرونی و حیاط این تیمچه شدند.

,

, ,

ترانس حادثه ساز

, ترانس حادثه ساز,

وی ادامه می دهد: مردم و اصناف اعتراض کردند ولی مدیران اداره برق اظهار داشتند که دیگر کار انجام شده است. همچنین در ازای اشغال مکان، قرار شده بود که اجاره بهای آن را به اصناف بپردازند که البته تا الان ریالی بابت اجاره به ما پرداخت نشده است.

,

رئیس هیئت امنا بازار ایکی قاپیلار می افزاید: این ترانس قبل از آتش سوزی ۹۸ چندین بار اتصالاتی داشت ولی چون اداره برق این مسأله را جدی نگرفت و کارش را ناقص انجام داد،  ترانس در شب دوم ماه رمضان سال گذشته، به علت فشار بیش از حد برق آتش گرفته و منجر به آتش سوزی کل تیمچه شد.

,

پایدار ادامه می دهد: اصناف چند روز قبل از آتش سوزی در مورد ضعف فیوزهای کارگذاشته شده و قطعی برق اعتراض کرده بودند و اداره برق فیوز ها را به دلیل عدم مرغوبیت فیوز های موجود و ناموجود بودن فیوز مرغوب در کشور، با استفاده از سیم مسی تبدیل به جریان مستقیم کرده بود. نتیجه تحقیقات نیز همین مطلب را تأیید می کرد. 

,

وی در مورد اقدامات آتش نشانی در مهار آتش سوزی می گوید:  آتش نشانان برخلاقف سآتش سوزی سال ۸۸ با مشرف بودن به نقشه کل بازار و با در دست داشتن تجهیزات قدرتمند، خوب عمل کردند و آتش در ورودی های تیمچه ها مهار شد ولی چون از طرف صادقیه با ضعف قوا حضور یافتند، باعث شد قسمت های داخلی تیمچه طرف صادقیه بسوزد.

,

پایدار در مورد پیگیری های صورت گرفته برای علت یابی حادثه می گوید: شواهد دال بر مقصر بودن اداره برق است ولی آنها قبول نمی کنند. طبق فیلم ضبط شده توسط دوربین مداربسته، مغازه ها یک در میان آتش گرفته اند و این حاکی از آتش سوزی سیم های برق در داخل مغازه ها به دلیل فشار بیش از حد برق می باشد. همچنین عکس های موجود حاکی از آتش گرفتن کنتور های برق و انفجار برخی از آجر های داخل مغازه می باشد که مطلب بیان شده را تأیید می کند. در حالی که سیم کشی مغازه های آتش گرفته قدیمی و نامرغوب نبوده و دارای کنتور دیجیتالی بودند.

,

, ,

وی می افزاید: اداره ی برق اظهار داشت ۴ فیوز کار گذاشته است و کنتورها نیز به درستی عمل کرده است ولی بعد از حفاری و مشاهده سیم های سوخته در زیر زمین، مشخص شد که فیوزها عمل نکرده و جریان برق بعد از فشار بیش از حد، قطع نشده و باعث آتش سوزی شده است.

,

پایدار در خصوص ترانس جدیدی که در زیر زمین کار گذاشته شده می گوید: ما اصرار داشتیم  این ترانس را به دلیل خطر، به فضای باز و به کنار رود آجی چای منتقل کنند تا ولی آن ها با بهانه افت فشار برق، این کار را انجام ندادند که ما به این مطلب اعتراض کردیم که می توانند افت فشار را با دستگاه حل کنند ولی آن ها قبول نکردند و حرف خود را به کرسی نشاندند که نهایتا با خواهش اهالی و اصناف، ترانس جدید در زیر زمین کار گذاشته شد.

,

دولت چقدر همکاری می کند؟

, دولت چقدر همکاری می کند؟,

رئیس هیات امنای بازار ایکی قاپیلار در مورد بازسازی این سرا می گوید: در آتش سوزی سال ۸۸ دولت در خصوص بازسازی با ما همراهی و همکاری کرد و  ولی این بار خدمات مدیر میراث فرهنگی کمتر از قبل بود. در سال ۸۸ اداره میراث فرهنگی  حتی داخل مغازه ها را ترمیم کرد ولی این بار فقط خدمات آنها ترمیم آوار هایی بود که سقف نداشتند. در آتش سوزی قبلی دولت بودجه برای ترمیم تخصیص کرد ولی این بار با وجود برآورد بودجه ۲۰ میلیاردی، طبق اظهارات خودشان فقط ۸ میلیارد آن هم با مشارکت اهالی برای بازسازی هزینه شد.

,

غافلگیری شرکت بیمه

, غافلگیری شرکت بیمه,

وی در مورد تعهدات بیمه نیز می گوید: ۸۰ درصد مغازه‌ ها بیمه داشتند و تمامی مبلغ قرارداد با کمی اختلاف توسط بیمه پرداخت شد البته به خاطر عدم مطابقت تورم و مبلغ قراردادی در بیمه نامه، اصناف با کمبود مواجه شدند. شرکت بیمه هم باور نمی کرد که این حادثه اتفاق بیفتد ولی با این حال، مبلغ قراردادی بیمه نامه با دو، سه میلیون تومان اختلاف واریز شد.

,

فشار کرونایی دولت به اصناف

, فشار کرونایی دولت به اصناف,

پایدار خاطر نشان می کند: از اردیبهشت ۹۸ تا بهمن ماه مشغول بازسازی و جبران خسارت های وارده بودیم که کرونا شایع شد و دوباره مغازه ها تعطیل شد و اصناف زیر بار فشار اقتصادی رفته و کسب و کارشان کساد و تعطیل شد و از طرفی هم حمایت مالی صورت نگرفت و حتی با وجود این مضیقه دارایی از ما مالیات سال ۹۷ را مطالبه می کنند. دولت به ما اعتماد ندارد و رحم نمی کند. صدای ما به هیچ کس نمی رسد. در سال ۸۸ هر مغازه را نسبت به مقدار خسارتی که وارد شده، معاف مالیاتی کردند ولی در سال ۹۸ دولت ما را تحت فشار گذاشته که باید مالیات پرداخت کنید. اهالی این تیمچه اهل حرام خواری نیستند و اگر بدانند که حق با آنان نیست، اصرار نمی ورزند و در مقابل قانون و حکم اسلامی سرخم می کنند.

,

, ,

اداره برق چه می گوید؟

, اداره برق چه می گوید؟,

بدنبال اظهارات رئیس هیات امنای سرای ایکی قاپیلار خواستار پاسخگویی اداره برق تبریز بودیم که بعد از پیگیری و درخواست مصاحبه از مدیرعامل، اداره روابط عمومی این شرکت حاضر به پاسخگویی شد.

,

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق تبریز  در خصوص ادعای بروز آتش سوزی به وسیله ترانس برق گفت: کارشناسان رسمی دادگستری و سازنده پست کیوسک و کارشناسان اداره برق به دفعات این مورد را بازرسی کرده و طبق چک های صورت گرفته توسط واحد دیسپاتینگ، آتش سوزی از طرف ترانس نبوده و از بیرون به داخل ترانس سرایت کرده است.

,

مرامی افزود:  ۲۰ دقیقه بعد از شروع آتش سوزی، پست ما در آنجا دارای برق بوده و مشخص است که از بیرون به داخل ترانس سرایت کرده است.

,

وی در خصوص ترانس جدید و رعایت نکات ایمنی اظهار داشت: ما برای جمع آوری ترانس قبلی و به کارگذاشتن ترانس جدید ۱ میلیارد تومان هزینه کردیم. ترانس جدید کاملا بر اساس اصول فنی و با رعایت استانداردها کار گذاشته شده است.این پست جدید حوضچه ای، اولین نوع پست حوضچه ای است که در آذربایجان کار گذاشته می شود و همیشه قابل کنترل است و درصد آتش سوزی آن به حداقل رسیده است.

,

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق تبریز در خصوص تضمین عدم اتصلات و آتش سوزی سوزی دوباره ترانس جدید گفت: این ترانس یکی از ایمن ترین پست هایی است که در سطح کشور موجود می باشد.ما از کارشناسان شرکت سازنده دعوت کردیم و برای اهالی توضیحات دادند که ترانس جدید از استاندارد ها برخوردار می باشد.

,

بازاری ها خودسرانه سیم کشی نکنند

, بازاری ها خودسرانه سیم کشی نکنند,

وی در خصوص تمهیدات اتخاذ شده برای برق بازار اظهار داشت: سیم کشی های داخل بازار دو بخش است، یکی سیم اصلی که وارد فیوز ها می شود و بخش دیگری از آن توسط خود بازاری ها سیم کشی شده است که بعضی از آن ها ایمنی لازم را ندارند.کار آن افراد باعث شده که نمای بازار خراب شده و همچنین کارشناسان اداره ی برق در مواقع تحقیقات و عیب یابی دچار اذیت های فراوان و اتلاف وقت به دلیل اختلاط سیم ها شوند.ما بارها از عموم بازاری ها خواهش کرده ایم که خود سرانه سیم کشی نکنند و اگر لازم به سیم کشی بود از افردا متخصص و کاربلد در جهت این کار استفاده کنند.

,

وی افزود: تصمیم ما اینست که در تمام نقاط بازار از سیمِ کشی روی دیوار استفاده کنیم ولی بعضی از دیوارهای بازار مانع از این کار می شود و میراث فرهنگی روی اینکار حساس است. ما با رعایت استاندار ها و رعایت جلوه و زیبایی بازار تبریز این کار را در برخی نقاط بازار در ساعت های تعطیلی مغازه ها به دلیل شلوغ نبودن جمعیت انجام خواهیم داد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه