اخبار داغ

چالش «مومو» و بالابردن سطح سوادرسانه‌ای/خانواده‌ها در کنار فرزندان خود باشند

چالش «مومو» و بالابردن سطح سوادرسانه‌ای/خانواده‌ها در کنار فرزندان خود باشند
در این برهه از زمان که فرزند به تنهایی از فضای مجازی استفاده می‌کند خانواده باید در کنار آنها باشد و روش‌های استفاده از این فضا را به فرزند آموزش دهد اگر این بستر بین خانواده و فرزند ایجاد شود که اتفاقات رخ داده را به والدین اطلاع دهد دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ این روزها که جامعه اسلامی مانند دیگرجوامع بشری در معرض خطرات فضای مجازی است حفظ امنیت افراد دراین بستر از دغدغه هایی است که متولیان این امر را به تفکر واداشته است فضای مجازی که هر چیزی در آن مجاز شده است و خیلی راحت اعتمادها به آن جلب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

در این بین اما برخی از کاربران نیز هستند که از هرفرصتی نه تنها استفاده بلکه سوءاستفاده‌هایی را می کنند تا به جامعه و انسانیت ضربه وارد کنند اهداف شومی که در پس پرده تمام آن اتفاقات فقط برخی سودجویی هایی برای انسان های به ظاهر متشخص هستند، افرادی که با خاص جلوه دادن خود و رفتارهایی که از خود نشان می دهند در پی جلب هستند تا زندگی انسان ها را به کام مرگ بکشانند.

,

بنابراین احساس به افرادی که امنیت جانی و مالی را برای کابران به وجود می آورند بیش از پیش احساس می شود و همچنین نیاز به افرادی که آموزش چگونگی از این فضای به ظاهر جذاب را برای مردم داشته باشد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است تا در این زندگی مجازی نه مالی به فنا رفته و نه انسانی به استقبال خودکشی و نابودی برود.

,

در همین رابطه سرگرد احسان بهمنی سرپرست پلیس فتا هرمزگان اظهار کرد: در حال حاضر و با توجه به بستری که برای آموزش کشور فراهم شده است، فضای مجازی جزء موارد لاینفک زندگی بشر است که هم یک بستر خوبی را برای مردم ایجاد کرد ه است و تهدیدی است که تا بی نهایت راه دارد، یکی از موضوعات بسیار مهم ایجاد امنیت در فضای مجازی برای کاربران است که از وظایف پلیس فتا می باشد.

,

سرپرست پلیس فتا هرمزگان افزود: از فراوانی جرایم در پلیس فتا می توان به مشکلات مالی بانک ها و ایجاد مزاحمت ها درفضای مجازی نام برد که هم در حوزه مالی در بحث فیشینگ و هم مزاحمت ها مهم ترین عامل عدم آگاهی مردم در استفاده از این لفضای مجازی است.

,

بهمنی ادامه داد: فیشینگ به معنی ایجاد یک صفحه جعلی جهت خرید اینترنتی در درگاه الکترونیکی است که کاربران برای پرداخت وجه باید این تشخیص را داشته باشند که آیا صفحه مورد نظر اصلی است یا خیر که متهمین از همین موضوع جهت سوء استفاده های مالی بهره می برند توجه به آدرس درگاه پرداخت اینترنتی و اطمینان از اینکه آدرس آن، صرفاً و بدون هیچ حرف یا علامت اضافه باشد و با کلمهhttps شروع و صرفاً با عبارت shaparak.ir. (دات شاپرک دات آی آر) به پایان می‌رسد.

,

وی تصریح کرد: در بیشتر مزاحمت های اینترنتی نیز مقصر کاربر است که نباید به راحتی به طرف مقابل اعتماد کند و اطلاعات شخصی خود را در اختیار او قرار دهد ۹۰ درصد مزاحمت ها به دلیل سهل انگاری فرد است در فضای مجازی و پیام رسان هایی مانند اینستاگرام تمام اطلاعات را بارگزاری می کنند و در معرض دید عموم مردم قرار می دهند که زمینه را برای سوء استفاده افراد سودجو فراهم می کنند.

,

سرپرست پلیس فتا هرمزگان خاطرنشان کرد: در ایران به تازگی چالشی ایجاد شده است تحت عنوان «مومو» که در جنوب کشور نیز بیشتر اتفاق افتاده است،عروسکی افسانه ای که سال های گذشته به عنوان «نهنگ آبی» مشکلی را برای کابران ایجاد کرده بود حالا با یک ربات اینترنتی مشکلاتی را برای کاربران فضای مجازی در دنیای حقیقی ایجاد کرده است.

,

بهمنی افزود: در این برهه از زمان که فرزند به تنهایی از فضای مجازی استفاده می کند خانواده باید در کنار آنها باشد و روش‌های استفاده از این فضا را به فرزند آموزش دهند، اگر این بستر بین خانواده و فرزند ایجاد شود که اتفاقات رخ داده را به خانواده اطلاع دهد دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت که نیازمند افزایش سواد رسانه ای است.

,

وی ادامه داد: خانواده می تواند با نظارت بر فضای مجازی و سخت افزای هایی که در اختیار فرزند قرار داده است محدودیت استفاده زمانی را برای آنها در نظر داشته باشد که البته باید توجه داشت برای نصب همین نرم افزارهای کنترلی نیز از فروشگاه های مجاز خریداری شود تا دیگران نتوانند با نصب بدافزارها سوء استفاده کنند.

,

سرپرست پلیس فتا هرمزگان اضافه کرد: پلیس فتا شبانه روزی و به صورت ۲۴ ساعته از طریق شماره تلفن ۲۱۸۲۱۴۸۴۴ و ۲۱۸۲۱۴۸۸۴ پاسخگوی سوالات مردم است همچنین در حوزه سایبری می تواند از طریق سایت www.police.ir در قسمت ارتباط مردمی سوالات خود را مطرح کنید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه