اخبار داغ

کارشناس بازارسرمایه:

سرمایه‌گذاری در بورس تأثیری در رونق تولید ندارد/ ضرورت مهار تورم توسط دولت

سرمایه‌گذاری در بورس تأثیری در رونق تولید ندارد/ ضرورت مهار تورم توسط دولت
ندری، کارشناس بازار سرمایه گفت: استقبال مردم از بازار سرمایه باعث رشد تولید و رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کامران ندری در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: سرمایه گذاری در بورس تفاوت زیادی با سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز ندارد؛ بورس یک سهام و سهام هم یک دارایی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بورس باعث نمی شود که چیزی جدیدی تولید شود، افزود: حرکت مردم به سمت بازار سهام به این معنی نیست که تولید رونق پیدا می‌کند چون یک سهامی بوده که آن را سفته بازی و دلال بازی می‌کنند و قیمتش افزایش پیدا می‌کند.

,

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: از انتهای سال گذشته تا تابستان امسال همه مردم منابع خود را به سمت بازار سرمایه بردند ولی این کار چه تاثیری بر روی تولید ما داشته است؟ بنابراین استقبال مردم از بازار سرمایه نه باعث رشد تولید و نه رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشورشده است.

,

سیاست‌های داخلی سبب افزایش تقاضا شده است

, سیاست‌های داخلی سبب افزایش تقاضا شده است, سیاست‌های داخلی سبب افزایش تقاضا شده است,

وی خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم‌ها توان و ظرفیت تولید در اقتصاد ما پایین آمده است و متأسفانه سیاست‌هایی که در داخل اتخاذ شده سطح تقاضا را بالا برده یعنی در حال حاضر نسبت به زمان قبل از تحریم، کالا و خدمات کمتری را می‌توانیم عرضه کنیم اما تقاضا برای کالا و خدمات را، با سیاست های داخلی افزایش داده‌ایم.

,

ندری عنوان کرد: مثلا در همین بحث خودرو سازی، ظرفیت خودروسازها محدود است به طوری که برای خودروهایی که تولید می کنند مجبور به قرعه‌کشی می‌شوند ولی تقاضا چندین برابر بیشتر از ظرفیت تولید است؛ در اینجا باید بدانیم چه باید کرد و چه قدر باید ظرفیت سازی کنیم تا صنعت خودروسازی بتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.

,

وی تصریح کرد: قیمت یک پژو ۲۰۷ اگر ۱۲۷ میلیون تومان هم باشد برای خودروساز می‌صرفد، چون تحویل آن در سه ماه آینده است، ولی همین خودرو در بازار حدود ۳۵۰ میلیون تومان قیمت دارد، چون تقاضا برای آن زیاد است و خودروسازان نمی‌توانند آن میزان تقاضایی که در اقتصاد وجود دارد را پاسخ دهند.

,

دخالت نادرست دولت در همه امور

, دخالت نادرست دولت در همه امور, دخالت نادرست دولت در همه امور,

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: تحریم‌ها ظرفیت تولید را در اقتصاد ما کاهش داده و سیاست‌های داخلی میزان تولید را تغییر نداده اما تقاضا را در اقتصاد افزایش داده و این موضوع، تورم را در پی داشته است و هیچ راه فراری هم از این تورم پیش‌آمده وجود ندارد.

,

وی گفت: دلیل اینکه خودروسازان نمی‌توانند ظرفیت تولید را بالا ببرند تا حداقل به ظرفیت سال‌های ۹۵ و ۹۶ برسند، تحریم است که باعث شده تیراژ تولید خودرو در کشور ما کاهش یابد و از طرفی تمام سیاست‌های اعمال شده در اقتصاد مثل سوق دادن مردم به سمت سرمایه، پایین آوردن نرخ بهره، رشد نقدینگی و… همه افزایش سطح تقاضا را به دنبال داشت که هیچ کمکی به تولید نخواهد کرد.

,

ندری افزود: باید سطح تقاضا را کاهش داد و بعد مسائل مربوط به تحریم، مشکلات ساختاری تولید، مثل فضای نامناسب کسب و کار، نظام مالیاتی، نظام بیمه‌ای و سیستم تامین اجتماعی ضعیف و همچنین فساد گسترده را حل کنیم تا ظرفیت تولید افزایش یابد.

,

وی عنوان کرد: دولت در همه امور از جمله  خودروسازی، بازار فولاد و آهن که یکی از اصلی ترین مصالح تولید ساختمان است دخالت می‌کند و اینگونه نیست که فقط در بازار سرمایه دخالت داشته باشد پس ایراد اصلی در اقتصاد ما این است که دولت به شکل ناصحیحی در همه چیز دخالت می‌کند.

,

بازار ارز و طلا، تحت تأثیر عوامل بیرونی است

, بازار ارز و طلا، تحت تأثیر عوامل بیرونی است, بازار ارز و طلا، تحت تأثیر عوامل بیرونی است,

این کارشناس بازار بورس و سرمایه خاطرنشان کرد: چگونه باید قیمت ارز ثابت شود وقتی صادرات نفتی نداریم و ارز صادرات غیر نفتی هم بازگشت داده نمی شود؛ وقتی ارزی عرضه شود بازار نمی‌تواند قیمت‌ها را ثابت نگه دارد.

,

وی با بیان اینکه قیمت طلا همیشه از قیمت ارز تبعیت می‌کند، تصریح کرد: با بالا رفتن نرخ ارز قیمت طلا هم افزایش پیدا می‌کند؛ در حال حاضر قیمت طلا علاوه بر ارز از قیمت طلای جهانی نیز پیروی می‌کند.

,

ندری بیان کرد: همزمان با ارز قیمت جهانی طلا نیز در حال افزایش است بنابراین افزایش قیمت طلا اجتناب‌ناپذیر است و برای کنترل آن نمی‌توان کاری انجام داد چون عوامل بیرونی بر آن تأثیر می‌گذارند.

,

وی با بیان اینکه نرخ ارز هم تحت تأثیر عوامل بیرونی یا همان تحریم است، گفت: سرمایه گذاری مردم در بازارهای مختلف امری طبیعی است چون روز به روز ارزش ریال کاهش پیدا می‌کند و این افراد به دنبال یک دارایی جایگزین هستند.

,

اولویت اول دولت باید مهار تورم باشد

, اولویت اول دولت باید مهار تورم باشد, اولویت اول دولت باید مهار تورم باشد,

این کارشناس اقتصادی در رابطه با اشکال مختلف سرمایه‌گذاری، افزود: کسی که وسع مالی بالایی دارد، در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند و دیگری در بازار ارز و طلا تا به این شکل ارزش پول خود را حفظ کنند.

,

وی عنوان کرد: دولت باید به جای اینکه تمرکز خود را بر روی تولید قراردهد، بر موضوع مهار تورم متمرکز شود و آن را در اولویت قرار دهد چون تا وقتی  تورم مهار نشود کسی به سمت تولید نمی‌رود.

,

ندری گفت: همه به دنبال سفته بازی، دلال بازی، خرید ارز، سکه و… هستند، بنابراین سطح تقاضا بسیار بالاست در چنین شرایطی باید بدانیم که حل مسائل مربوط به تحریم‌ها و مشکلات بنیادی و ساختاری یک شبه امکان‌پذیر نیست پس فعلاً باید اولویت اول کاهش تورم باشد که اگر این اتفاق رخ دهد تولید هم رونق می‌گیرد.

,

تشدید آثار منفی تحریم با سیاست‌های غلط داخلی

, تشدید آثار منفی تحریم با سیاست‌های غلط داخلی, تشدید آثار منفی تحریم با سیاست‌های غلط داخلی,

وی افزود: بخشی از تورم ناشی از تحریم‌هاست و واقعیت این است که حلقه‌ تحریم‌ها تنگ‌تر شده و نمی‌توان آن را کاهش داد، ولی یک بخش دیگر را می‌توانیم کنترل کنیم، مثلاً به جای تورم ۳۰ درصدی تورم ۲۰ درصدی داشته باشیم و این کار از طریق افزایش نرخ بهره و کنترل رشد نقدینگی تا حدودی در کوتاه مدت امکان پذیر است.

,

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در کوتاه مدت با مدیریت صحیح در بازار سرمایه می‌توان تورم را کنترل کرد؛ یعنی اگر شما بتوانید بازار سرمایه را درست مدیریت کنید می‌توانید تورم را کنترل کنید.

,

وی با بیان اینکه آثار تحریم‌ها را به طور کامل نمی توان خنثی کرد، گفت: بالاخره تحریم وجود دارد و روی تولید و قیمت‌ها هم اثر منفی داشته ولی خودمان نباید این موضوع را تشدید کنیم؛ مشکل اینجاست که ما با سیاستهای داخلی اثر منفی تحریم ها را بر تولید و تورم بیشتر می‌کنیم و به عنوان مکمل تحریم عمل کرده‌ایم.

,

ندری افزود: هدف آمریکا این است که تولید ما را کاهش دهد و تورم را بالا ببرد و ما هم در مسیر مکمل آن هستیم؛ می توان با افزایش نرخ بهره و با مدیریت روش نقدینگی در اقتصاد تا حدودی این اثرات منفی تحریم ها را کم کرد اما نمی توان آن را کاملاً از بین برد.

,

افزایش نرخ بهره و کنترل رشد نقدینگی راهکاری برای کاهش تورم

, افزایش نرخ بهره و کنترل رشد نقدینگی راهکاری برای کاهش تورم, افزایش نرخ بهره و کنترل رشد نقدینگی راهکاری برای کاهش تورم,

وی عنوان کرد: بالاخره ما نمی‌توانیم در بلندمدت به این سیاست نه جنگ و نه مذاکره ادامه دهیم چون این سیاست به معنی نااطمینانی و از نظر اقتصادی به معنی بلاتکلیفی است.

,

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اگر تورم به همین منوال تداوم پیدا کند بورس بالا می‌رود، تصریح کرد: افرادی که فکر می‌کردند قیمت سهام در بورس به حداکثر خود رسیده شروع به خارج شدن از این بازار و روی آوردن به سمت دارایی‌های دیگر که فکر می‌کردند به اندازه سهام بالا نرفته است مثل ارز و سکه کردند؛ قیمت ارز و سکه هم  شروع به بالا رفتن کرد و بورس ریزش کرد که این چرخه ادامه پیدا می‌کند و درگیر یک سیکل شدید تورمی می‌شویم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه