اخبار داغ

متخصصان رسانه مطرح کردند؛

«مومو» دروغی که نبود سواد رسانه‌ای بزرگش کرد/ مراقبت‌های درون خانوادگی تنها راه مصون‌سازی اجتماع از آسیب‌های فضای مجازی

«مومو» دروغی که نبود سواد رسانه‌ای بزرگش کرد/ مراقبت‌های درون خانوادگی تنها راه مصون‌سازی اجتماع از آسیب‌های فضای مجازی
«مومو» دروغ منسوخ شده‌ای است که از دو سال پیش در برخی کشورهای جهان منسوخ شده است اما به دیل کمبود سواد رسانه‌ای در ایران، توانست در صدر اخبار رسانه‌ها قرار بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  به نقل از صاحب نیوز؛ این روزها در گروه‌ها و کانال‌ها و متأسفانه حتی در سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها صحبت از «مومو» است. چالشی که امروز دیگر نه به عنوان یک خطر برای نوجوانان و کودکان بلکه به عنوان چالشی برای سواد رسانه‌ای مردم ایران و فضای رسانه‌ای کشور مطرح است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در هفته گذشته پیامی به سرعت در فضای مجازی ایران انتشار یافت که خبر از یک پدیده جدید به نام «چالش مومو» می‌داد و در خبرها این چنین آمده بود که هر کس پیامی که از اکانتی به نام MOMO برای وی ارسال شده باشد را مشاهده و اصطلاحاً سین کند به دام مومو افتاده و گرفتار یک خطر جدی می‌شود.

,

کاربران فضای مجازی فارسی نیز بدون پی بردن به صحت مطلب به محض مشاهده این پیام آن را برای دیگر گروه‌ها ارسال می‌کردند تا جایی که همه جا صحبت از چالش مومو بود و هرچند عقل حکم می‌کند انسان جوانب احتیاط در مقابل خطرات احتمالی را رعایت کند اما متأسفانه در فضای رسانه‌ای کشور تحلیل روشنگرانه‌ای برای شفاف سازی در این رابطه منتشر نشد.

,

تا جایی که سرهنگ پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا، از طریق صدا و سیما اعلام کرد موج ایجاد شده از چالش مومو در کشور و هراس به وجود آمده از خود موضوع بزرگتر است و اصلاً مومو در اندازه‌ای نبوده که این طور در رسانه‌ها مطرح شده است و تنها بازنشر این پیام به ویژه از طرف افرادی که به دنبال شوخ طبعی و یا قلدری در فضای مجازی هستند سبب شده تا چرخه تولید هراس و احساس ناامنی در این فضا ایجاد شود.

,

اما معدود کارشناسانی نیز بودند که با حضور در صدا و سیما و سایر رسانه‌ها تلاش کردند موضوع را روشن کنند. محمد لسانی، کارشناس و مدرس سواد رسانه‌ای، از این جمله بود که اظهار کرد: چالش مومو از سه سال پیش در کشورهای مختلف جهان به عنوان یک حقه شناخته می‌شود.

,

, , ,

وی با بیان این که انگیزه مروجان چنین چالش‌هایی جذب فالور بیشتر است گفت: این موضوع در ژوئیه 2018 از اندونزی شروع شده است و سپس در چندین کشور جهان منتشر شد ولی با وجود این که در هیچ نقطه‌ای از جهان گزارشی از این که کسی از این چالش آسیب دیده باشد وجود ندارد، موجب هراس افکنی در بین خانواده‌ها شد.

,

عزیزالله تاجیک اسمعیلی، عضو هیئت مدیره انجمن روانشناسی ایران، در این رابطه به صاحب نیوز گفت: فضای مجازی، مجازی در در برابر فضای فیزیکی است و حقیقت این است که فضایی واقعی است و کسی که در فضای مجازی حضور پیدا می‌کند از ارتباطات و پیام‌هایی که در این فضا وجود دارد، تأثیر می‌گیرد.

,

این روانشناس اجتماعی اظهار کرد: آنجا که گروه‌هایی وجود داشته باشد و هم افزایی در انتقال پیام دیده شود مانند چالش‌های مختلف و یا موج‌ها و طوفان‌های توئیتری که به راه می‌افتد، موج افکار در سطح فردی و اجتماعی به وجود خواهد آمد.

,

, , ,

وی اما اضافه کرد: تأثیرپذیری از پیام‌ها در فضای مجازی مانند تأثیرپذیری از پیام‌ها در فضای فیزیکی بستگی به خصوصیات شخصیتی افراد دارد و در افرادی که حالت انفعالی، القاپذیری، تلقین پذیری یا چنین زمینه درونی داشته باشند ممکن است موجب تقویت ناامیدی، هدایت به سمت خودکشی و یا غیره شود.

,

تاجیک اسمعیلی تصریح کرد: عوامل زمینه‌ای مانند خصوصیات شخصی، فرهنگ، طرز تفکر، نظام ارزشی الگوهای احساسی، شیوه‌های تفکر و غیره که بر اساس تربیت فرد در وی ایجاد شده است در اثرپذیری از چالش‌هایی همچون مومو مؤثر است و اگر ضعف بنیادهای شخصیتی در افراد اعمّ از کودکان و نوجوانان وجود نداشته باشد، مشکلی برای آن‌ها به وجود نخواهد آمد.

,

این عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: تنها راه مصون سازی خانواده‌ها در برابر تهدیدات این چنینی تحکیم روابط درون خانواده‌ها و تقویت شخصیت کودکان و نوجوانان و مراقبت از ایشان در درون خانواده‌ها است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه