اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

خیال راحت «VOD»ها از کج سلیقگی مدیران سیما/ جاده صاف کنی تلویزیون برای رقیبان مساله‌دار

خیال راحت «VOD»ها از کج سلیقگی مدیران سیما/ جاده صاف کنی تلویزیون برای رقیبان مساله‌دار
بارها اتفاق افتاده که کارگردانی که از روز اول با تلویزیون کارش را شروع کرده و به اوج رسیده، بابت کج سلیقگی برخی مدیران سیما عطای کار را به لقایش بخشیده و سر از شبکه نمایش خانگی درآورده است؛ شبکه ای که درآمدزایی حتی با سریال های مساله دار، یکی از مهم ترین دغدغه های اوست.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از پخش اخبار و وجه رسمی بودن منبع خبر از رسانه ملی، بعد سرگرمی بویژه پخش فیلم و سریال از کارکردهای مهم تلویزیون به شمار می آید. با وجود ریزش مخاطبان تلویزیون در این سال ها، هنوز پخش سریال های با کیفیت، گاها در مناسبت های نوروز و رمضان و حتی در میانه سال، آشتی مخاطبان این جعبه جادو را به دنبال دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کج سلیقگی مدیران سیما بارها کار دستشان داده

, کج سلیقگی مدیران سیما بارها کار دستشان داده, کج سلیقگی مدیران سیما بارها کار دستشان داده, کج سلیقگی مدیران سیما بارها کار دستشان داده,

تلویزیون در این سال ها ثابت کرده اگر سلیقه های شخصی برخی مدیران خود را کنار بگذارد و به هنرمندان با سواد و خلاق خود احترام بیشتری بگذارد، آورده بیشتری نصیب خود و مخاطبان رسانه ملی به ارمغان می آورد. به نمونه می توان از هنرمندان و کارگردان های فراوانی نام برد که در بستر تلویزیون رشد کرده اند، دیده شده اند و گاها با بی مهری های همان مدیران کج سلیقه و نبود بودجه، سر از شبکه نمایش خانگی درآورده اند که این روزها با سرمایه نقد و به روز، آغوش خود را برای این هنرمندان گشوده است. در صورتی که تلویزیون می تواند با مدیریتی خلاقانه، این جاده را برای رقیب خود به این سادگی هموار نکند و با تزریق بودجه و رونق سریال سازی و برنامه های جذاب، مخاطبان خود را کماکان حفظ کند.

, به نمونه می توان از هنرمندان و کارگردان های فراوانی نام برد که در بستر تلویزیون رشد کرده اند، دیده شده اند و گاها با بی مهری های همان مدیران کج سلیقه و نبود بودجه، سر از شبکه نمایش خانگی درآورده اند که این روزها با سرمایه نقد و به روز، آغوش خود را برای این هنرمندان گشوده است. , در صورتی که تلویزیون می تواند با مدیریتی خلاقانه، این جاده را برای رقیب خود به این سادگی هموار نکند و با تزریق بودجه و رونق سریال سازی و برنامه های جذاب، مخاطبان خود را کماکان حفظ کند.,

آش شور شبکه نمایش خانگی

, آش شور شبکه نمایش خانگی, آش شور شبکه نمایش خانگی,

در شبکه نمایش خانگی این روزها، نه از کمبود بودجه و وعده های امروز و فردای مدیران برای پرداخت دستمزدها خبری است و نه از سانسورهای به اصطلاح تلویزیونی؛ البته همین دو عامل باعث شده تا VOD ها نیز تخته گاز بروند و آش را شور کرده و صدای اکثر منتقدان و کارشناسان فرهنگی رسانه ها را از عدم نظارت بر محتوای سریال های پخش شده در این بستر درآورند. سریال هایی که در تولید محتوا و داستان، به گفته برخی منتقدان، روی سریال های ترکیه ای و شبکه های جم را سفید کرده است.

, در شبکه نمایش خانگی این روزها، نه از کمبود بودجه و وعده های امروز و فردای مدیران برای پرداخت دستمزدها خبری است و نه از سانسورهای به اصطلاح تلویزیونی؛ البته همین دو عامل باعث شده تا VOD ها نیز تخته گاز بروند و آش را شور کرده و صدای اکثر منتقدان و کارشناسان فرهنگی رسانه ها را از عدم نظارت بر محتوای سریال های پخش شده در این بستر درآورند. سریال هایی که در تولید محتوا و داستان، به گفته برخی منتقدان، روی سریال های ترکیه ای و شبکه های جم را سفید کرده است., VOD,

در این گزارش قصد داریم مروری کوتاه و مختصر بر افراد و نام هایی داشته باشیم که سال هایی نه چندان دور باعث رونق تلویزیون در جذب مخاطب بوده اند و این روزها، مخاطبان باید آثار آن ها را در شبکه نمایش خانگی دنبال کنند.

,

 

,

مهران مدیری

, مهران مدیری, مهران مدیری,

, , , ,

پس از پخش برنامه های طنز آیتمی «ساعت خوش» و «جنگ 77»، مدیری و تیمی که همراه او در حال تجربه اندوزی بودند، سریال های به نسبت موفق «پاورچین» و «نقطه چین» را به آنتن آوردند تا بینندگان تلویزیون مدت ها با داوود و بامشاد این سریال ها خاطره بازی کنند. تیم مدیری با تجربه ای که از سریال سازی به دست می آورند، با «شب های برره» استعداد و خلاقیت خود را در سریال های طنز به اثبات می رسانند و مدیری با این سریال جایگاه خود را به عنوان طنز ساز حرفه ای تلویزیون تثبیت می کند.

,

کاراکتر «قل مراد» در باغ مظفر و «مسعود شصتچی» در مجموعه های «مرد هزار چهره» و «دوهزار چهره» در نوروز 87 و 88 در ادامه پاذل موفقیت مدیری را تکمیل می کند.

,

اکثر مخاطبان کارهای مدیری، شاهکار «قهوه تلخ» و بازی خوب اکثر بازیگران این مجموعه را بعید است از یاد ببرند؛ سریالی که با به تفاهم نرسیدن مدیری با مدیران تلویزیون سر از شبکه نمایش خانگی درآورد. البته در ادامه مدیری با «گنج مظفر» و «ویلای من» در شبکه نمایش خانگی نتوانست موفقیت «قهوه تلخ» را دوباره تکرار کند و پس از چند سال دوباره به تلویزیون برمی گردد.

, اکثر مخاطبان کارهای مدیری، شاهکار «قهوه تلخ» و بازی خوب اکثر بازیگران این مجموعه را بعید است از یاد ببرند؛ سریالی که با به تفاهم نرسیدن مدیری با مدیران تلویزیون سر از شبکه نمایش خانگی درآورد.,

بازگشت دوباره مدیری به تلویزیون با سریال های «درحاشیه 1و2» سر و صدای پزشکان را درمی آورد و همین باعث می شود که مدیری به گفته خودش خسته از سریال سازی، سراغ ساخت اولین فیلم سینمایی خود برود. با تمام تبلیغات فراوانی که برای اکران «ساعت 5 عصر» مدیری می شود، مخاطبان میل چندانی برای نخستین فیلم او نشان نمی دهند و مدیری مجبور می شود برای به دست آوردن محبوبیت گذشته خود، دست به دامن «دورهمی» و تلویزیون شود.

, مخاطبان میل چندانی برای نخستین فیلم او نشان نمی دهند و مدیری مجبور می شود برای به دست آوردن محبوبیت گذشته خود، دست به دامن «دورهمی» و تلویزیون شود.,

با وجود زمزمه هایی برای تولید سریال «هیولا» برای تلویزیون، باز مدیری با رسانه ملی به تفاهم نمی رسد و «حساب نقد و پر پول» شبکه نمایش خانگی را بر مخاطبان بی شمار تلویزیون ترجیح می دهد و مثل اینکه این داستان کماکان ادامه دارد و او قصد دارد ادامه این سریال را باز در همین بستر تولید و پخش کند.

,

 

,

حسن فتحی

, حسن فتحی, حسن فتحی,

, , , ,

خاطراتی که حسن فتحی با سریال های بی نظیری همچون «پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه، میوه ممنوعه و زمانه» برای بینندگان تلویزیون به یادگار گذاشته، به این زودی ها از خاطرمان نمی رود.

,

سعه صدر مدیران وقت تلویزیون و خوش سلیقگی آن ها شاید باعث می شد که «شهرزاد» فتحی به جای شبکه نمایش خانگی، میهمان مخاطبان میلیونی تلویزیون شود.

, سعه صدر مدیران وقت تلویزیون و خوش سلیقگی آن ها شاید باعث می شد که «شهرزاد» فتحی به جای شبکه نمایش خانگی، میهمان مخاطبان میلیونی تلویزیون شود.,

فتحی با موفقیتی که با «شهرزاد» به دست آورد و استقبالی که از مخاطبان دید، فصل 2 و 3 این مجموعه را نیز روانه بازار کرد؛ هر چند نتوانست موفقیت فصل یک را تکرار کند ولی قطعا آورده مالی بسیار و آزادی عمل او در متن، باعث شده تا این روال را در بستر شبکه نمایش خانگی و با «جیران» و در همان حال و هوای دلخواه خود تکرار کند.

,

 

,

داوود میرباقری

, داوود میرباقری, داوود میرباقری,

, , , ,

بدون شک خاطره سازترین مذهبی ساز تلویزیون را می شود به نام «داوود میرباقری» سند زد. خلق شخصیت هایی که با سریال های او در قاب تصویر جاودانه شدند؛ از «مالک اشتر» تا «شوذب» و اخیرا جناب «مختار» و یا حتی سینمایی «آدم برفی» او با بازی به یادماندنی اکبر عبدی که حاشیه های فراوانی برای او باقی گذاشت.

, بدون شک خاطره سازترین مذهبی ساز تلویزیون را می شود به نام «داوود میرباقری» سند زد.,

سیاست بازی های مدیران تلویزیون ثابت کرده اگر شما حتی میرباقری با آن کارنامه درخشان هم که باشید؛ برای ساخت سریالی به نام «سلمان» باید رنج ها متحمل شوید تا کارتان شاید به سرانجام رسد.

, سیاست بازی های مدیران تلویزیون ثابت کرده اگر شما حتی میرباقری با آن کارنامه درخشان هم که باشید؛ برای ساخت سریالی به نام «سلمان» باید رنج ها متحمل شوید تا کارتان شاید به سرانجام رسد.,

وقتی صبر میرباقری از ناملایمتی ها و بی کفایتی های برخی مدیران سیما از کاسه لبریز می شود و زبان به گلایه می گشاید: « چقدر باید به خاطر «سلمان» روح و زندگیم زخم بخورد؟ این زخم ها زمانی اجر دارد که نتیجه داشته باشد. من ۱۵ سال پیش «سلمان» را نوشته ام و آماده است، دیگر خسته شده ام از این نوع کار کردن، یعنی شما سال ها زحمت می کشی ولی آخر کار با آنچه که فکر می کردی تفاوت دارد و موضع گیری ها، کمبود امکانات و یک تغییر مدیریت این همه لطمه به کار وارد می کند.»

, .,

البته پس از سختی های بسیاری که میرباقری برای «سلمان» متحمل شد، این سریال در حال تصویربرداری است و به گفته عوامل سریال، احتمالا پنج سالی ساخت این پروژه به طول انجامد که اگر این کار هم تسریع نمی شد، به احتمال زیاد، تلویزیون ممکن بود گزینه ای مانند میرباقری را نیز برای همیشه از دست بدهد. 

, البته پس از سختی های بسیاری که میرباقری برای «سلمان» متحمل شد، این سریال در حال تصویربرداری است و به گفته عوامل سریال، احتمالا پنج سالی ساخت این پروژه به طول انجامد که اگر این کار هم تسریع نمی شد، به احتمال زیاد، تلویزیون ممکن بود گزینه ای مانند میرباقری را نیز برای همیشه از دست بدهد. ,

میرباقری که به گفته خودش، فیلمنامه «سلمان» را حتی قبل از «مختارنامه» آماده ساخت داشته با بی مهری مدیران وقت تلویزیون روبرو می شود و پس از اتمام ساخت مختار، سال 92 راهی شبکه نمایش خانگی می شود و با تهیه کنندگی و سرمایه گذاری سید محمد امامی ابتدا «شاهگوش» را با بازی محسن تنابنده و پس از آن «دندون طلا» را روانه بازار می کند.

,

 

,

حسین سهیلی زاده

, حسین سهیلی زاده, حسین سهیلی زاده,

, , , ,

نام سهیلی زاده پیش از آنکه با سریال ماورایی «آخرین گناه» در ماه رمضان بر سر زبان ها بیافتد، با «پیله های پرواز» و «روزهای اعتراض» خودنمایی می کرد. ولی بدون شک «ترانه مادری» برای سهیلی زاده سکوی پرشی بود تا پس از آن مخاطبان با «دلنوازان» و «فاصله ها» های او خاطره بازی کنند و با «آوای باران» هر شب در انتظار رسیدن و وصل «آزاده زارعی» به پدرش در سریال باشند.

,

طولی نکشید تا سهیلی زاده نیز راه میانبر شبکه نمایش خانگی را پیدا کرد و با ساخت «مانکن» و حالا «ملکه گدایان»، ترجیح می دهد فعلا در این بستر سریال سازی کند.

, طولی نکشید تا سهیلی زاده نیز راه میانبر شبکه نمایش خانگی را پیدا کرد و با ساخت «مانکن» و حالا «ملکه گدایان»، ترجیح می دهد فعلا در این بستر سریال سازی کند.,

 

,

منوچهر هادی

, منوچهر هادی, منوچهر هادی,

, , , ,

همه او را به عنوان کارگردان می شناسند ولی قبل از کارگردانی؛ نویسندگی، بازیگری، برنامه ریزی و مسئول تدارکات را در سینما تجربه کرده است. برنامه ریز و دستیار اول اصغر فرهادی در فیلم «چهارشنبه سوری» بوده و طولی نمی کشد تا با ساخت تله فیلم به عنوان کارگردان خود را مطرح می کند و فیلم های سینمایی قابل دفاعی همچون «قرنطینه» و «یکی می خواد باهات حرف بزنه» را در کارنامه خود دارد.

,

شاید بینندگان تلویزیون او را با سریال «خداحافظ بچه» به خاطر بیاورند؛ سریالی که با بازی خوب مهراه شریفی نیا، استقبال مخاطبان را به همراه داشت و باعث شد تا اعتماد مدیران سیما را به دست آورد و سریال نوروزی «خوب بد زشت» را برای شبکه دو کارگردانی کند.

,

بعد از آن بود که با «عاشقانه» به شبکه نمایش خانگی سلام می کند و اتفاقا با همراهی مخاطبان نیز روبرو می شود. هادی در بازگشت به تلویزیون، سریال «دلدادگان» را برای شبکه سوم سیما در دو فصل راهی آنتن می کند و در سینما با ساخت «آینه بغل» و «رحمان 1400» تا می تواند برای خود حاشیه درست می کند. البته این حاشیه ها به همراه لاکچری سازی طوری به مزاق او خوش می آید که در بازگشت خود به شبکه نمایش خانگی در تولید «دل» سنگ تمام می گذارد. این بار علاوه بر انتقاد کارشناسان فرهنگی و منتقدان به بی کیفیتی سریال، انتقاد و پشیمانی سعید راد از حضور و بازی در «دل» را برای هادی به همراه دارد.

, این حاشیه ها به همراه لاکچری سازی طوری به مزاق او خوش می آید که در بازگشت خود به شبکه نمایش خانگی در تولید «دل» سنگ تمام می گذارد. این بار علاوه بر انتقاد کارشناسان فرهنگی و منتقدان به بی کیفیتی سریال، انتقاد و پشیمانی سعید راد از حضور و بازی در «دل» را برای هادی به همراه دارد.,

منوچهر هادی کماکان در این مسیر پیش قدم است و در حال تدارک ساخت ادامه سریال «عاشقانه» ای است که حالا به «گیسو» تغییر نام داده است.

,

بی شک تلویزیون از مدیران خوش فکر و خلاق بی بهره نیست و بهتر است به جای تیم بازی و سیاست هایی که در نهایت به فراری شدن نیروهایی که خودش بزرگ کرده بیانجامد، هرچه زودتر فکری به حال مخاطبان خودش کند و با سعه صدر بیشتر و خوش سلیقگی، تولید سریال ها و برنامه های خود را به سمتی هدایت کند که به روزهای اوج گذشته خود برگردد.

, بی شک تلویزیون از مدیران خوش فکر و خلاق بی بهره نیست و بهتر است به جای تیم بازی و سیاست هایی که در نهایت به فراری شدن نیروهایی که خودش بزرگ کرده بیانجامد، هرچه زودتر فکری به حال مخاطبان خودش کند و با سعه صدر بیشتر و خوش سلیقگی، تولید سریال ها و برنامه های خود را به سمتی هدایت کند که به روزهای اوج گذشته خود برگردد.,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/,

مصطفی پورکیانی

, مصطفی پورکیانی]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه