اخبار داغ

عضو کمیسیون صنایع مجلس:

راهکار نجات اقتصاد کشور توسعه صادرات غیرنفتی است/ لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه

راهکار نجات اقتصاد کشور توسعه صادرات غیرنفتی است/ لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه
سلیمی عضو کمیسیون صنایع مجلس، گفت: صادرات عرصه ای نیست که به آن بی توجهی شود و راهکار نجات اقتصاد کشور هم توسعه صادرات غیرنفتی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ 29 مهر ماه به عنوان روز ملی صادرات در تقویم جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

یکی از محصولات صادراتی ایران طی چند دهه اخیر نفت و مشتقات آن بوده است که با توجه به تحریم های نفتی و لزوم جدا کردن اقتصاد کشور از اقتصاد نفتی، چند سالی است صادرات غیرنفتی در دستور کار کشور قرار گرفته است و نیاز است تا با توجه بیشتر به این بخش از صادرات آن را تقویت کرد؛ چرا که افزایش بیش از پیش صادرات غیر نفتی یعنی افزایش تولید و در نتیجه افزایش تقاضا برای نیروی کار که همان ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری است. در نتیجه با افزایش صادرات غیر نفتی می توان به راحتی معضل بیکاری و حتی تورم را در سطح جامعه ریشه کن کرد.

, .,

راهکار نجات اقتصاد کشور توسعه صادرات غیرنفتی است/ لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه

, راهکار نجات اقتصاد کشور توسعه صادرات غیرنفتی است/ لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه, راهکار نجات اقتصاد کشور توسعه صادرات غیرنفتی است/ لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه,

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون صنایع و هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با دیارآفتاب، گفت: هرگاه ایران در راستای صادرات غیرنفتی اراده ای داشته است، گام های بلندی برداشته است. البته سهم دولت در این اراده تعیین کننده است.

,

وی افزود: قوانین کشور به اندازه کافی حمایت کننده هستند ولی واقعیت این است که در برخی موارد، مقرراتی که دولت آن ها را وضع کرده است و روز به روز تغییر می کند باعث ایجاد مشکلاتی در این حوزه شده است. لذا دولت باید تجدید نظر جدی در این زمینه داشته باشد. البته مجلس هم باید مواظبت کند که قانونی را تصویب نکند تا جلوی صادرات را سد کند. همچنین بعضی از مشوق ها در پاره ای از موارد در حد حرف باقی مانده است که باید با رعایت قوانین آن ها را عملیاتی کرد.

,

عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم گفت: البته وجود ناهماهنگی هایی در بین دستگاه های ذیربط مانند بانک مرکزی، گمرک، سازمان های مالیاتی و ... به صادرات آسیب وارد می کند.

,

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به نادیده گرفتن ظرفیت صادراتی کشورهای همسایه، گفت: ایران با پانزده کشور با جمعیتی نزدیک به 900میلیون جمعیت، همسایه است. گرچه مبادلات ایران با این کشورها نسبت به سایر کشورهای دنیا بیشتر است، ولی واقعیت آن است که ظرفیت بسیار بیشتر از این است و در حال حاضر تنها از قسمتی از آن استفاده می کنیم لذا لازم است از تمام ظرفیت به نحو احسن استفاده شود.

,

وی افزود: در زمینه صادرات خدمات و دانش فنی علیرغم داشتن ظرفیت های جدی، هنوز در گام های اول هستیم و باید جدی تر به این بخش ورود پیدا کرد. در هر صورت عرصه صادرات عرصه ای نیست که به آن بی توجهی شود و راهکار نجات اقتصاد کشور هم توسعه صادرات غیرنفتی است و می توان با استفاده از ظرفیت های کشور به این مهم دست یافت.

,

سلیمی خاطرنشان کرد: دولت هم باید بخش خصوصی را آزاد بگذارد تا در زمینه صادرات کار خود را انجام دهد و فشار ها بر بخش خصوصی را کاهش دهد. دولت باید با اعتماد به بخش خصوصی عرصه را برای حضور بیشتر این بخش در صادرات باز بگذارد و خود را به رقیبی برای آن تبدیل نکند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه