اخبار داغ

مرا به خیر تو امید نیست؛

تحریم «امید» صادرکنندگان با «تدبیر» دولتی‌ها/ بازرگانی وزارت خارجه تعطیل است!

تحریم «امید» صادرکنندگان با «تدبیر» دولتی‌ها/ بازرگانی وزارت خارجه تعطیل است!
وزارت خارجه دو پست اقتصادی دارد یکی رایزن اقتصادی است که باید کارهای اقتصادی دولت را در کشورهای مختلف انجام دهد و دیگری نیز بازاریاب یا رسته بازرگانی است که خارج از سفارتخانه ها با استفاده از کادر مجرب محصولات تولیدی را به دیگر کشورها صادر می کنند اما این بخش در وزارت خارجه ایران فقط به صورت محدود در چند کشور خاص فعالیت دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گلستان ما، 29 مهر ماه روز ملی صادرات است، روزی که شاید در این سال‌ها کمتر از آن شنیده باشیم و همچنان این ذهنیت را داشته باشیم که صادرکنندگان جزو سرمایه داران کشور هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

, ,

در این روزها که کشور ما با تورم چندین درصدی و تحریم های ناجوانمردانه رو به روست صادرات یکی از بازوانی است که می تواند دست دولت ها را در شرایط سخت بگیرد و ارز آوری مناسبی برای کشور علاوه بر ایجاد اشتغال داشته باشد.

,

انگار در این شرایط که کشور تجربه می کند آواز صادرات از دور خوش است چرا که وقتی را با هم سخنی با صادرکنندگان می گذرانیم متوجه این موضوع می شویم که شرایط نه تنها از قبل بهتر نشده بلکه برخی کم کاری ها و تصمیم های غلط اوضاع را از گذشته برای صادرکنندگان سخت تر کرده است.

,

حمید دامغانی مدیرعامل یک کارخانه مطرح در زمینه تولید روغن موتور است که از سال 82 به صورت مستمر محصولات این کارخانه را به 14 کشور و 4 قاره صادر می کرد، اما در حال حاضر نیز محصولات خود را فقط به کشورهای امارات، هندوستان و افغانستان صار می کند.

,

دولتی ها دغدغه ای برای همکاری با صادرکنندگان ندارند

, دولتی ها دغدغه ای برای همکاری با صادرکنندگان ندارند,

دامغانی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه در شرایط حاضر میزان صادرات کاهش پیدا کرده، اظهار کرد: ما در گذشته در هر سال چند میلیون دلار ارز آوری داشته ایم اما گرانی مواد اولیه و دسترسی دشوار به آن ها باعث شده صادرات شرکت مهتاب موتور به سالی یک میلیون دلار برسد.

,

این صادرکننده نمونه گلستان با اشاره به تورم بسیار زیاد، خاطرنشان کرد: سال گذشته کارخانه ما با 10میلیارد تومان در گردش، کار خود را انجام می داد اما امسال با 40 میلیارد تومان در گردش تولید ادامه دارد اما نمی توانیم تورم 200 درصدی را پوشش دهیم و بانک ها نیز آمادگی حمایت از ما در این تورم را ندارند.

,

 

,

وی افزود: بخشی از مشکلات به موضوع تحریم هایی بر می گردد که ما را در زمینه حمل و نقل و تبادلات مالی با مشکل رو به رو کرده اما مهم تر از این دو بحث با وجود تحریم از خارج کشور صادرکنندگان انتظار دارند تسهیلی در امور داخلی اتفاق بیفتد.

,

وی با بیان اینکه که سازمان های دولتی برای حل مشکلات صادرکنندگان دغدغه ای ندارند، تصریح کرد: فشارهایی که دولتی ها در شرایط عادی به بخش خصوصی می آوردند دو برابر آن را در حال حاضر به ما تحمیل می کنند.

,

بازرگانی وزارت خارجه تعطیل است!

, بازرگانی وزارت خارجه تعطیل است!,

دامغانی بیان کرد: صادرکنندگان بیش از آن که از تحریم ها رنج ببرند از عدم وجود عزم حل مشکل بین دولتی ها رنج می برند.

,

وی با اشاره به ناکارآمدی وزارت امور خارجه در بحث بازاریابی و کمک به صادرکنندگان بیان کرد: وزارت خارجه دو پست اقتصادی دارد یکی رایزن اقتصادی است که باید کارهای اقتصادی دولت را در کشورهای مختلف انجام دهد و دیگری نیز بازاریاب یا رسته بازرگانی است که همه کشورها این بخش را جدی می گیرند و خارج از سفارتخانه ها با استفاده از کادر مجرب محصولات تولیدی را به دیگر کشورها صادر می کنند.

,

این صادرکننده گلستانی متذکر شد: یکی از وعده های دولت به صادر کنندگان همین امور بازرگانی وزارت خارجه بود که چندین بار هم این موضوع را مطرح کردند اما هیچ اتفاقی نیفتاد و فقط به صورت محدود در چند کشور خاص این بازرگانی فعالیت دارد.

,

تیغ دولت بران تر از تحریم ها

, تیغ دولت بران تر از تحریم ها,

دامغانی یادآور شد: فعالان اقتصادی امیدوار بودند دولت کاری کند اما رفتار دولتی ها در کند شدن تولید و صادرات بسیار تاثیرگذارتر از تحریم ها بوده است.

,

وی ادامه داد: وقتی در اتاق های خصوصی خود تصمیم می گیرند امکان دارد زحمات چندین ساله بخش خصوصی و تولیدکنندگان را بر باد دهند، گاهی نیز تصمیم هایی می گیرند که کار را فرسایشی می کنند و موجب اعتراضات می شوند و بعد از آن به دنبال اصلاح تصمیم غلط خود هستند که این تصمیم ها باعث کاهش صادرات شده است.

,

, ,

نرخ گذاری غیر واقعی گمرک چالش اصلی صادرکنندگان

, نرخ گذاری غیر واقعی گمرک چالش اصلی صادرکنندگان,

احمد صمدی مدیرعامل یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان اوراق چوبی فشرده کشور است که بازار 14 کشور و 4 قاره را به دست آورده است.

,

این شرکت که دارای قدمتی 40 ساله است، توانسته در حالی که کشور در اوج تحریم قرار دارد سالانه 2 میلیون دلار صادرات محصول داشته باشد تا علاوه بر ارز آوری در زمینه ایجاد اشتغال پایدار برای 200 خانوار گلستانی موفق باشد.

,

 

,

صمدی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به چالش های عمده در زمینه صادرات، اظهار کرد: اولین چالش ما تحریم است چرا که آوردن ارز به خصوص از کشورهای ترکمنستان و افغانستان که دارای سیستم بانکی ضعیفی هستند بسیار سخت است.

,

این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: مسئله دوم نرخ گذاری غیر واقعی گمرک است که 40 درصد از ارزش واقعی بالاتر است، به همین جهت تعهدات ارزی نسبت به بانک مرکزی کمر شکن و فلج کننده است.

,

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از شرکت های ارز آور هستیم به این نتیجه رسیده ایم که دیگر صادرات نداشته باشیم چرا که به تعهدات واهی رفع تعهدات ارزی مواجه هستیم و نسبت به ارزی که نگرفتیم باید رفع تعهد کنیم.

,

مرا به خیر تو امید نیست...

, مرا به خیر تو امید نیست...,

صمدی با انتقاد از برخی تصمیم های غیر کارشناسی دولت نسبت به حمایت از صادرکنندگان، بیان کرد: دولت چوب لای چرخ ما نگذارد ما هیچ کمکی نمی خواهیم، گاهی با قوانین دست و پا گیر جلوی کار ما می گیرد، تصمیم های خلق الساعه و غیرکارشناسی نیز بسیار بیشتر ما را اذیت می کند.

,

این فعال صنعتی بیان کرد: انتظار داریم دولتی ها دیدگاه خود را درست کنند در نشست های خود دغدغه ها و مشکلات را بشنوند و با توجه به مشکلات تولیدکنندگان تصمیم بگیرند.

,

وی متذکرشد: در واردات برخی از نیازهای خود با مشکلات بسیاری رو به رو هستیم برای مثال برخی تجهیزات ما از آلمان وارد می شود که تا شرکت های این کشور متوجه می شوند قرار است ماشین آلات وارد ایران شود سفارش را لغو می کنند به همین جهت خودمان باید به دنبال راه حل باشیم.

,

, ,

اتاق‌های مشترک بازرگانی نمایشی است

, اتاق‌های مشترک بازرگانی نمایشی است,

صمدی بیان کرد: هزینه های انتقال پول 4درصد است که بسیار ظالمانه تر از تحریم های آمریکاست و باعث شده برخی از صرافی های داخلی به کاسبان تحریم تبدیل شوند.

,

این صادر کننده با انتقاد از عملکرد اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: وزارت خارجه اتاق های مشترک زیادی با کشورهای همسایه ایجاد کرده که بیشتر آن ها نمایشی بوده تا این که کمکی به حال صادرکنندان کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه