اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

دستفروش‌ها ماسک1300تومانی دارند؛ داروخانه‌ها نه!/ بالاخره ماسک ارزان دولتی کجا پیدا می‌شود؟

دستفروش‌ها ماسک1300تومانی دارند؛ داروخانه‌ها نه!/ بالاخره ماسک ارزان دولتی کجا پیدا می‌شود؟
ماسک های 1300 تومانی وعده داده شده رئیس سازمان غذا و دارو عاقبت پس از هشت روز تازه دارد توزیع می شود؛ اما نه در داروخانه‌ها، بلکه در کنار خیابان توسط دستفروشان!
[

به گزارش خبرنگار سلامت شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس سازمان غذا و دارو روز سه‌شنبه 23 مهر ماه سال جاری در نشست خبری خود که به مناسبت اعلام خبر تولید و توزیع ماسک در داروخانه‌های تهران و سایر شهرستان‌های کشور برگزار شده بود، مصرانه از مردم درخواست کرده بود که ماسک سه‌لایه را بیشتر از ۱۳۰۰ تومان نخرند و ماسک مورد نیازشان را از داروخانه‌ها تهیه نمایند.

, به گزارش خبرنگار سلامت شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه نسبت به هرگونه گرانفروشی ماسک از سوی مراجع توزیع و عرضه ماسک هشدار داده و تاکید کرده بود: قبل از شیوع بیماری کرونا، میزان تولید انواع ماسک در کشور، بسیار محدود بود و مصرف‌مان هم بسیار محدود بود. در عین‌حال بخشی از تولید علاوه بر پوشش نیاز داخلی، صادر می‌شد. اما با شیوع بیماری کرونا در فاز اول، نیاز کشور حدود ۲۰ برابر افزایش یافت که در کوتاه مدت امکان تامین این نیاز وجود نداشت و بر همین اساس یک ماه الی یک ماه و نیم مشکلاتی را داشتیم که نیروهای مردمی به کمک آمدند و نیاز کشور برطرف شد. بنابراین مصرف کننده نباید ماسک سه لایه را بیش از ۱۳۰۰ تومان دریافت کند.

,

دانا در روز چهارشنبه 24 مهر ماه گزارشی مشروح با تیتر "عدم نظارت بر فروش ماسک؛پاشنه آشیل نابسامانی‌ها/ماسک1300 تومانی؛ حقیقت است یا افسانه؟" در این رابطه منتشر کرد که محور این گزارش مشاهدات میدانی خبرنگار این رسانه در داروخانه‌های برخی از مناطق شهر تهران بود. این گزارش مبین این نکته بود که ماسک های مورد بحث به رغم تاکیدات رئیس سازمان غذا و دارو در داروخانه‌های مناطقی حد فاصل میدان فردوسی تا منطقه تهرانپارس نه تنها یافت نشد؛ بلکه داروخانه‌داران و متصدیان فروش در داروخانه‌های مناطق یاد شده از جزئیات توزیع این محصول بی‌خبر بودند.  

, "عدم نظارت بر فروش ماسک؛پاشنه آشیل نابسامانی‌ها/ماسک1300 تومانی؛ حقیقت است یا افسانه؟" , عدم نظارت بر فروش ماسک؛پاشنه آشیل نابسامانی‌ها/ماسک1300 تومانی؛ حقیقت است یا افسانه؟",

با این وجود این احتمال به ذهن رسید که در پی اعلام دکتر شانه‌ساز تا زمان توزیع ماسک در داروخانه‌ها ممکن است زمان، کافی نبوده باشد و در روزهای بعد از انتشار گزارش دانا، این محصول به داروخانه‌ها رسیده باشد.

,

 با این وجود خبرنگار سلامت دانا از زمان نشست خبری رئیس سازمان غذا و دارو در مراجعه به داروخانه‌ها، پیگیر جزئیات فروش ماسک‌های 1300تومانی در داروخانه‌های تهران بود؛ در این جستجو مناطقی چون میدان فردوسی، چهار راه کالج، خیابان انقلاب، میدان ولیعصر(عج)، نارمک، منطقه تهرانپارس، رسالت، سوهانک، میدان ونک، خیابان افریقا، میدان حر، شهرک محلاتی و... ماسکی با مشخصات فوق نه تنها مشاهده نشد، بلکه قاطبه داروخانه‌ها از محصولی به نام ماسک 1300 تومانی اطلاع نداشتند.

,

القصه اینکه تا زمان انتشار این گزارش هیچ داروخانه‌ای در زمینه فروش و توزیع ماسک های اعلامی 1300 تومانی با سازمان غذا و دارو همکاری نداشته است و داروخانه‌ها، ماسک‌های رنگ به رنگی را به فروش می‌رسانند که با یک بررسی ساده_بر اساس توصیه هایی که متخصصان در خصوص تهیه ماسک به مردم کرده اند_ می توان به این نتیجه رسید که این ماسک‌ها در ورای ظاهر ملون و مدل‌های دلبرانه‌؛ و صد البته، قیمت‌های غیر معقول‌شان، عملا نمی‌توانند فرد استفاده‌کننده را از خطر ابتلاء به کرونا مصون نگاه دارند! بنابر این در این مورد نیز باید الزاماتی در راستای فروش و عرضه ماسک های مورد تایید وزارت بهداشت تدوین و به داروخانه ها ابلاغ شود.

,

ارزان ترین ماسک داروخانه‌ای؛ 2هزار تومان

, ارزان ترین ماسک داروخانه‌ای؛ 2هزار تومان , ارزان ترین ماسک داروخانه‌ای؛ 2هزار تومان ,

 

,

, , ,

 

,

در بررسی‌های دانا ازران ترین ماسک داروخانه‌ها، ماسک‌های بی‌کیفیت و بدون ملزوماتی چون مفتول بینی بودند که به واسطه اندازه و ابعاد غیر استانداردشان درست روی صورت درست قرار نمی‌گرفتند این ماسک‌ها که تنها از یک لایه نازک تشکیل شده‌اند، در یک بسته سه قطعه‌ای به قیمت شش‌هزار تومان عرضه می‌شوند؛ یعنی هر قطعه ماسک به قیمت دو هزار تومان به فروش می‌رسد.

,

افسانه ماسک 1300تومانی

, افسانه ماسک 1300تومانی , افسانه ماسک 1300تومانی ,

حال این سوال به ذهن خطور می‌کند که بالاخره ماسک‌های مورد اشاره رئیس سازمان غذا و دارو  چه شد؟ ماسک‌هایی که به واسطه فتح الفتوح قیمت‌گذاری ثابت و تولید مثلا انبوه این محصول کنفرانس مطبوعاتی برگزار شده بود! اما با گذشت زمانی حدود هشت روز اثری از آثار این محصول پرزنت شده در اطراف و اکناف پایتخت یافت نشد! ضمن آنکه در مورد کمیت این محصول هم محل تردید است.
جالب اینجاست در حالی که داروخانه‌ها دست وزارت بهداشت، خاصه سازمان غذا و دارو را برای توزیع و فروش ماسک‌هایی با قیمت مصوب پس زدند؛ دستفروش‌ها از این وزارتخانه گرفتار بحران، دستگیری کردند؛ به این معنا که روز گذشته در پی‌گیری‌های خبرنگار دانا توزیع ماسک‌های یاد شده در منطقه‌ای از شهر  توسط دو خودرو حامل بسته‌های 50 قطعه‌ای ماسک، در حالی کنار خیابان به فروش می‌رسید که هر خودرو شرایط و قیمت فروش را بر روی بنری تبلیغاتی نوشته و روی خودروها نصب کرده بودند؛ این شرایط فروش توسط جوانانی که هیج خط و ربطی به وزارت بهداشت و امور درمان و کرونا و سازمان غذا و دارو نداشتند، سوالات بی شماری را در ذهن طرح میکند که در نهایت شتابرزدگی و بی‌برنامگی سازمان غذا و دارو و عصیان بیش از پیش داروخانه ها بیشتر از پیش رخ می نماید.

,
,

چرا داروخانه ها از فروش ماسک های 1300 تومانی سر باز زدند؟

, چرا داروخانه ها از فروش ماسک های 1300 تومانی سر باز زدند؟,

 

,

, , ,

 

,

بر اساس بررسی‌هایی که حول یافتن پاسخ این سوال که چه اتفاقی سبب بهم خوردن محاسبات رئیس سازمان غذا و دارو شده و برخلاف توصیه‌های وی مردم در مراجعه به داروخانه‌ها دست خالی، عصبی و سرخورده باز می گردند؟

,

در نهایت به واقعیتی برخوردیم که علت آن به سر زلف مادیات و حساب سود و زیان حضرات گره می‌خورد. به این معنا که گویا هر قطعه ماسک یاد شده برای فروش 1200تومان از سوی تولید کننده به فروشندگان عرضه می شود که در نهایت انان با سودی 100 تومانی بابت فروش هر قطعه ماسک را به خریداران عرضه کنند.

,

البته برای ممانعت از هر سوءتفاهمی باید یادآور شد که ماسک‌های مذکور به هیچ عنوان خرده فروشی ندارد و بصورت بسته‌های 50 قطعه‌ای به فروش می‌رسند که از این بایت هیچ مشکلی به لحاظ بهداشتی برای خریداران پیش نخواهد آمد. بنابراین فروشندگان به ازای فروش هر بسته 50 قطعه ای مبلغ پنج هزار توامن سود می‌برند.

,

بر اساس اطلاعات حاصل شده، فروشندگان عمدتا از قشر جوانان تحصیل کرده بیکار به فروش ماسک‌ها در کنار خیابان مبادرت کرده‌اند. در گفت و گو با آنان مشخص شد که فروش ماسک ها چندان هم آسان نیست و ماموران شهرداری در تذکرهایی مداوم مانع از فروش آنان می شوند.

,

سود شخصی یا سلامت جانی؛ مسئله این است!

, سود شخصی یا سلامت جانی؛ مسئله این است!, سود شخصی یا سلامت جانی؛ مسئله این است!,

, , , ,

شاید اگر برخی داروخانه ها، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و همچنین نهادهای ناظر در موضوع اقلام بهداشتی به ویژه ماسک، حساسیت بیشتری از خود نشان می دادند، این روزها خرید ماسک به دغدغه مردم تبدیل نمی شد.

,

ضمن آنکه گذشته از سلامت مردم و جامعه، باید در این مورد تامل کرد که چرا برخی مسئولان در این شرایط بدون سامان توزیع اقلام بهداشتی، تنها به مصاحبه درمانی و دادن آمارهای بدون پشتوانه بسنده می کنند؛ آنها حتما باید به این سوال پاسخ دهند که سلامت مردم برای آنها دارای اهمیت است یا سود شخصی کسب شده از راه گزارش کارهای خوش رنگ و لعاب؟

,

انتهای پیام / خ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه