اخبار داغ

وقتی فعالان حقوق بشری زن در زندان هستند؛

عربستان متجاوز؛ میزبان اجلاس زنان!/اعتبار بین‌المللی نامطلوب و لافِ پوچ اصلاحات

عربستان متجاوز؛ میزبان اجلاس زنان!/اعتبار بین‌المللی نامطلوب و لافِ پوچ اصلاحات
عربستان سعودی در حالی میزبان اجلاس زنان است که فعالان حقوق بشری زن این کشور پشت میله های زندان به سر می برند. تا زمانی که فعالان آزاد نیستند سخن گفتن از اصلاحات پوچ است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ عربستان سعودی در حالی میزبان اجلاس زنان است که فعالان حقوق بشری زن این کشور پشت میله های زندان به سر می برند. تا زمانی که فعالان آزاد نیستند سخن گفتن از اصلاحات پوچ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

عربستان سعودی طی هفته جاری میزبان اجلاس زنان20 (W20) خواهد بود. در طول این رویداد بیش از 80 کارشناس حقوق زنان به نمایندگی از سازمان های غیر انتفاعی، شرکت های خصوصی و مؤسسات دانشگاهی در مورد موضوع "تحقق فرصت های قرن بیست و یکم برای همه" بحث و گفتگو خواهند کرد. عنوان به ظاهر زیبای این اجلاس، واقعیتِ امروزِ بسیاری از فعالان حقوق زنان سعودی را نفی می کند.

, W20,

بهره برداری دولت سعودی از حقوق زنان برای انحرافِ توجه دیگران از سوء استفاده های جدی کاملا مستند است. تحولات اخیر، از جمله حق رانندگی و مسافرت بدون اجازه سرپرست مرد ممکن است قابل توجه باشد، اما این حقیقت که برخی از زنانی که برای این تحولات مبارزه کردند و همچنان پشت میله های زندان افسرده می شوند را کتمان نمی کند.

,

اجلاس زنان20 یک گروه تعاملی رسمی با G20 است که اطمینان حاصل می کند که ملاحظات جنسیتی در دستور کارها و تعهدات سیاسی رهبران منعکس می شود. شرکت کنندگان باید از سرکوب فعالان حقوق زنان توسط دولت "محمد بن سلمان" (MBS) ولیعهد عربستان سعودی آگاه باشند.

,

مقامات این کشور در آغاز ماه مه سال 2018 درست چند هفته پیش از لغو ممنوعیت رانندگی، "لجین الهذلول" فعال برجسته و چند نفر دیگر را دستگیر کردند.

,

الهذلول که به خاطر مبارزاتش علیه ممنوعیت رانندگی مشهور بود، پس از دستگیری به مدت 3 ماه در انفرادی بود. اعضای خانواده وی گفتند که مقامات او را در بازداشت در معرض شوک های الکتریکی، شلاق و آزار و اذیت جنسی قرار دادند. دیگران نیز با همان سوء استفاده ها یا مشابه آنها مواجه شدند. هیچ یک از آنها محکوم نشده است.

,

در حالی که برخی از آنها آزاد شده اند، اما الهذلول و همچنین "نسیمه سعده"، "سمر بدوی" و "نوف عبدالعزیز" که در اواخر همان سال دستگیر شدند در بازداشت باقی می مانند. افرادی که آزاد شده اند نیز در صورت انجام کوچکترین خطا در معرض خطر بازگشت فوری به زندان قرار دارند.

,

بعلاوه در اوایل سال جاری (2020)، زنان سعودی در توئیتر نسبت به تبعیض متجاوزانه علیه زنان شفاف سازی کردند. آنها خواستار لغو سیستم سرپرستی مردان، خاتمه دادن به آزار و اذیت جنسی و نابرابری در ازدواج، طلاق و حضانت فرزند شدند.

,

ریاست G20 و متعاقبا امتیاز میزبانی W20، اعتبار بین المللی نامطلوبی را به دولت MBS اعطا کرده است. مادامی که زنان شجاع به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز مورد شکنجه قرار می گیرند، دولت عربستان در صحنه بین المللی به عنوان یک قدرت اصلاح کننده به دنبال اثبات خود است.

,

شرکت کنندگان در W20 باید از نقش بازی کردن در زمینِ پنهان کاری های عربستان سعودی خودداری کرده، از پلتفرم خود برای صحبت درباره حمایت از حقوق زنان عربستان بهره ببرند و از خاتمه دادن به تمام تبعیض ها علیه زنان دفاع کنند.

,

اگر آنها متعهد به "تحقق فرصت های قرن بیست و یکم برای همه" باشند، این تعهد شامل تمام زنان فعال سعودی در پشت میله های زندان و بسیاری از قربانیان بی نامِ تبعیض می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه