اخبار داغ

بررسی راه‌های برون رفت از افزایش قیمت نهاده‌های دام؛

کشاورزی قراردادی، راهکار توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای و تامین خوراک دامی/ از سرگیری صادرات دام، راهکار کاهش فشار مالی بر دامداران

کشاورزی قراردادی، راهکار توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای و تامین خوراک دامی/ از سرگیری صادرات دام، راهکار کاهش فشار مالی بر دامداران
دامداران کشور در نیمه نخست امسال از وضعیت افزایش قیمت نهاد ها در بازار آزاد و کاهش قیمت دام زنده در میادین عرضه دام به شدت گلایه دارند و می گویند این وضعیت آنان را در تامین خوراک دام نانوان کرده است که مجبور شده اند که بخشی از دام های خود را به خط کشتار بسپارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، پرورش و نگهداری دام سبک و سنگین چه به صورت سنتی و چه به صورت نیمه صنعتی و صنعتی یکی از بخش های حوزه کشاورزی کشور است که درآمدزایی و اشتغال بخشی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

هر چند که طی چند دهه اخیر سرمایه گذاری‌های خرد و کلان در این بخش علاقه‌مندان و پا به کارهای خاص خود را داشته است که از دل سرمایه‌گذاری در این بخش یا معیشت خانوار تامین شود و یا برای سرمایه گذار عمده، سود قابل توجهی را به دنبال داشته باشد و حتی فرصت اشتغال برای عده ای دیگر را نیز رقم بزند، با این وجود، این بخش از تولید هیچ گاه از مسائل و مشکلات جانبی مبرا نبوده و بدون دغدغه مسیر تولید را نپیموده است.

,

نیمه نخست امسال که افزایش قیمت نهاده ها و کاهش کشش بازار داخلی برای خرید دام زنده و یا گوشت قرمز گریبان دامداران کشور را گرفت، دوباره سریال تکراری این مشکل را در سال های دور و نه چندان دور را یادآوری کرد.

,

هرچند که در سال گذشته این بخش از تولید پس از گذشت سال ها طعم شیرین افزایش قیمت و تامین خوراک مورد نیاز و بدون افزایش قیمت را در زیر دندان خود احساس کرد و شاهد هدایت نقدینگی ها به سوی خود برای سرمایه گذاری بود اما متاسفانه در اواخر سال 98 شیوع بیماری کرونا دوباره این شیرینی را به کام دامداران تلخ کرد.

,

طی چند ماه اخیر، دوباره گلایه و فریاد دامداران نسبت به افزایش قیمت نهاده ها، کاهش قیمت دام زنده، نبود توانایی مالی لازم برای خرید نهاده ها با قیمت آزاد، روانه شدن تعداد زیادی از دام های پرواری و حتی شیرده با قیمت های پایین به خط کشتار و زیان مالی وارده به معیشت و درآمد دامداران به آسمان بلند شده و این شرایط سیاست دولت در زمینه اعطای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به ویژه در بخش دامپروری را زیر سال برده است.

,

حتی به اذعان عده ای این وضعیت موجب شده است قوی تر از قبل بتواند شبکه توزیع آرد را از نانوایی ها به سمت دامداری ها تغییر جهت دهد.

,

اما آنچه که مسلم است صنعت دامداری کشور که پیشینه ای تاریخی و کهن در این سرزمین دارد برای ماندگاری، ثبات و توسعه خود به اتخاذ تصمیمات همه جانبه، با ثبات و آینده نگرانه از جمله اعمال کشاورزی قراردادی برای تامین خوراک دام مورد نیاز کشور برای رهایی از واردات و خوداتکایی در تولید این محصول همچنین صادرات دام و یا گوشت قرمز به بازارهای هدف پایدار نیازمند است تا در زمان بروز اتفاقات قابل پیش بینی از جمله فشار تحریم ها و اتفاقات غیر قابل پیش بینی از جمله شیوع بیماری کرونا، چرخ آن بر محور تولید بچرخد و سرمایه های هزینه شده را به خطر ورشکستگی نیندازد و معیشت عده ای را بلاتکلیف نگذارد.

,

   

,

دامداران با بلبشوی قیمت نهاده ها دست و پنج نرم می کنند

, دامداران با بلبشوی قیمت نهاده ها دست و پنج نرم می کنند, دامداران با بلبشوی قیمت نهاده ها دست و پنج نرم می کنند,

در این باره الهیان، از دامداران شهرستان مانه و سملقان که به پرورش و نگهداری دام سبک مشغول است در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک گفت: از ابتدای امسال تا به کنون دامداران دام سبک با گرانی و افزایش قیمت نهاده ها دست و پنجه نرم کرده اند.

,

الهیان بیان کرد: در حال حاضر در بازار آزاد قیمت جو به کیلویی چهار هزار و 400 تومان، قیمت یونجه به سه هزار و 500 تومان و کنسانتره به کیلویی بیش از سه هزار تومان رسیده است.

,

وی افزود: این در حالی است که قیمت خرید میش و بره زنده در میدان عرضه دام در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته بسیار افت کرده است.

,

وی افزود: اوایل هفته جاری در میدان عرضه دام بجنورد قیمت میش زنده به کیلویی 22 هزار تومان و قیمت بره زنده به کیلویی 37 هزار تومان معامله شد درحالیکه در مدت مشابه آن در سال گذشته قیمت میش زنده کیلویی 30 هزار تومان و بره زنده 45 تا 50 هزار تومان معامله می شدند.

,

این دامدار مانه سملقانی خاطر نشان کرد: علاوه بر اینکه قیمت خرید دام سبک زنده کاهش یافته و قیمت خرید پشم و چرم گوسفند نیز بسیار ناچیز است و در مقابل قیمت نهاده های دامی نیز بسیار افزایش یافته است، شماری از دامداران از جمله بنده از ابتدای امسال تا به کنون نتوانستیم هیچ خوراک دامی با قیمت یارانه ای را دریافت کنیم.

,

وی تصریح کرد: در این وضعیت بلبشوی قیمت نهاده ها مجبور شدم تمامی دام های پرواری ام را بفروشم تا خوراک دام برای حفظ دام های داشتی ام را تامین کنم اما در فصل زمستان که نمی توان از مراتع برای تغذیه دام ها استفاده کرد، مجبور می شوم دام های داشتی را هم بفروشم.

,

الهیان افزود: در نیمه نخست امسال از این وضعیت بوجود آمده نتوانستم هیچ پس اندازی داشته باشیم درحالیکه زندگی مخارج دیگری هم دارد.


 

,
,
,
,




التماس به خریدار برای خرید دام

,


التماس به خریدار برای خرید دام
,


التماس به خریدار برای خرید دام
, ,
,
,
,

الیاس از دیگر دامداران استان که دام سنگین ( شیری و پرواری) نگهداری می کند و پرورش می دهد در گفت و گو با عصر اترک با گلایه شدید از افزایش قیمت نهاده ها عنوان کرد: از ابتدای امسال با وضعیت افسار گسیخته قیمت خوراک دام مواجه شده ایم درحالیکه قیمت شیر خام هیچ تغییری نکرده و دام سنگین زنده به علت اینکه بازار کشش خرید را ندارد با قیمتی بسیار کمتر از سال گذشته به فروش می رسند.

,

وی خاطر نشان کرد: اخیرا برای خرید خوراک دام مجبور به فروش تعدادی دام پرواری و شیری شدم اما چون بازار کشش خرید نداشت به خریدار التماس می کردم تا این دام ها را بخرد.

,

الیاس افزود: در این وضعیت، مجبور شده ام که مقدار کنسانتره کمتری را به دام ها بدهم و جو را به عنوان غذای اصلی، خوراک این دام ها کنم.

,

وی افزود: میزان تولید شیر خام گاوهای شیری ام کمتر شده است.

,

وی خاطر نشان کرد: خوراک دام یارانه ای هم با بدبختی تهیه کرده ام و اخیرا نیز دوباره تقاضای داده ام اما به نتیجه نرسیدم.

,


 نان در آخور دام ها

,
,  نان در آخور دام ها,  نان در آخور دام ها,

همچنین شماری دیگر از دامداران استان نیز در گفت و گو با عصر اترک اظهار کردند: با توجه به اینکه توان مالی اشان برای خوراک دام ضعیف شده است به ناچار به خرید نان برای دام های خود روی آورده ایم.

,

روانه شدن دام ها به کشتارگاه ها

,

حسینعلی حصاری، رییس اتحادیه گاوداران بجنورد نیز در این باره اظهار کرد: تمامی گاوداران استان از وضعیت کنونی بسیار ناراضی هستند.

,

حصاری افزود: دامداران از شرایط بوجود آمده برای بخش دامداری و دامپروری متحمل ضرر شده و مجبور شده اند که دام های خود را روانه کشتارگاه کنند چون نگهداری آنها هیچ صرفه ای برای آنان ندارد.

,

وی خاطر نشان کرد: قیمت خرید دام سبک و سنگین زنده در حالی کاهش یافته که گوشت قرمز در قصابی ها یک ریال کمتر نشده است.

,

 زیان خانوارهای عشایری از قیمت آزاد نهاده ها

,  زیان خانوارهای عشایری از قیمت آزاد نهاده ها,  زیان خانوارهای عشایری از قیمت آزاد نهاده ها,

محمد رضا قلی پور، مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی نیز بیان کرد: حدود نیمی از نهاده های دامی مورد نیاز دام عشایر استان با قیمت یارانه ای توسط شرکت پشتیبانی امور دام و مقداری نیز توسط تشکل های عشایری به هنگام برداشت جو خریداری شده، تامین می شوند.

,

قلی پور افزود: اما نیم دیگری از نهاده مورد نیاز توسط خود دامداران عشایری تامین می شود اما قیمت نهاده در بازار آزاد بالا است که این امر بر روی اقتصاد خانوار آنان تاثیر منفی گذاشته و آنها دچار مشکل شده اند.

,

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه با آغاز فصل سرما وابستگی عشایر به مراتع کمتر شده، عشایر باید برای خوراک دام خود از نهاده های دستی استفاده کنند، این مسئله فشار مالی زیادی را بر خانوارهای عشایری تحمیل می کند.

,





 از سرگیری صادرات دام، راهکار کاهش فشار مالی بر دامداران

,
, ,
,
,
,  از سرگیری صادرات دام، راهکار کاهش فشار مالی بر دامداران,  از سرگیری صادرات دام، راهکار کاهش فشار مالی بر دامداران,

نیک فرجام، مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان شمالی نیز اظهار کرد: گلایه مندی دامداران از وضعیت پیش آمده در نیمه نخست امسال بجا است چون هزینه های زندگی بالا رفته، خوراک دام بسیار بالا رفته، در مقابل قیمت خرید دام زنده پایین آمده و قیمت شیرخام، پشم و چرم نیز تغییر نکرده اند.

,

نیک فرجام گفت: با این وجود، در نیمه نخست امسال برای کمک به دامداران استان و حمایت از تولید 57 هزار تن خوراک دام ( جو، ذرت، سویا) با ارز چهار هزار و 200 تومان تامین شدند و میان دامداران استان عرضه شد.

,

وی افزود: این مقدار از نهاده با قیمت یارانه ای تامین شده در استان 35 درصد بیشتر از خوراک دام یارانه ای در سال گذشته بوده است.

,

در عین حال، مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان شمالی عنوان کرد: با توجه به اینکه عده ای از دامداران استان با مراجعه به این اتحادیه از عدم دریافت خوراک دام یارانه ای گلایه کرده اند، این موضوع گویای آن است که در توزیع این محموله نارسایی هایی نیز وجود داشته است که شاید علت این نارسایی بخاطر ناکافی بودن این محموله بوده باشد.

,

وی در ادامه به فقدان کشش لازم در بازار برای خرید دام زنده، شیر خام، گوشت قرمز و پشم و چرم نیز اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای برون رفت از این وضعیت انجام صادرات محصولات بخش دامداری و دامپروری در کشور است.

,


فروش نان به دامداران برای تامین خوراک دام

,
, فروش نان به دامداران برای تامین خوراک دام, فروش نان به دامداران برای تامین خوراک دام,

جلال موسوی، مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: اخیرا در شهرهای بجنورد و شیروان شماری از نانوایی ها با تعطیلی خود سرانه علاوه بر سرگردانی مردم در تهیه نان همچنین موجب ایجاد صف های طولانی در سایر نانوایی ها شدند.

,

موسوی تصریح کرد: متاسفانه شماری از نانوایی ها سهمیه آرد دریافتی خود را به خارج از شبکه عرضه می کنند و به دامداری ها می فروشند.

,

مهدی امیدوار، رییس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی نیز اظهار کرد: با گران شدن قیمت نهاده های دامی و کاهش توان خرید دامداران برای دام خود از نان استفاده می کنند که این مسئوله موجب افزایش مصرف نان در استان شده است.

,


 افزایش 68 درصدی کشتار دام در استان طی نیمه نخست امسال

,
,  افزایش 68 درصدی کشتار دام در استان طی نیمه نخست امسال,  افزایش 68 درصدی کشتار دام در استان طی نیمه نخست امسال,

حمید رمضانی، معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در پاسخ به سوال خبرنگارعصر اترک درباره وضعیت کشتار دام های سبک و سنگین در استان و صدور آنها به کشتارگاه های دیگر استان ها در نیمه نخست امسال و مقایسه آن با سال گذشته اعلام کرد: در نیمه نخست امسال 33 هزار و 538 راس دام سبک و سه هزار و 512 راس دام سنگین در کشتارگاه های خراسان شمالی کشتار شدند درحالیکه در نیمه نخست سال گذشته تعداد 23 هزار و 186 راس دام سبک و دو هزار و 242 راس دام سنگین کشتار شده بودند.

,

رمضانی خاطر نشان کرد: طی نیمه نخست امسال برای خروج 243 هزار و 597 راس دام سبک و سه هزار و 537 راس دام سنگین به منظور کشتار در کشتارگاه های دیگر استان ها مجوز صادر کردیم درحالیکه در نیمه نخست سال گذشته برای خروج 152 هزار و 497 راس دام سبک و برای دو هزار و 713 راس دام سنگین مجوز صادر شده بود.

,


تامین 57 هزار تن خوراک دام یارانه ای برای استان

,
, تامین 57 هزار تن خوراک دام یارانه ای برای استان, تامین 57 هزار تن خوراک دام یارانه ای برای استان,

محمد محمدزاده، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در پاسخ به خبرنگار عصر اترک درباره اقدامات انجام شده در نیمه نخست امسال برای حمایت و کمک به بخش دامداری و دامپروری استان در شرایطی که قیمت نهاده ها بسیار بالا رفته است، اظهار کرد: در خراسان شمالی دو میلیون و 48 هزار راس گوسفند و بز و 79 هزار راس گاو گوساله پرورش و نگهداری می شوند.

,

محمدزاده گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته قیمت دام زنده برای خرید بالا رفت و تامین خوراک دام نیز به اندازه کافی انجام شد، دامداران استان در پرورش و نگهداری دام های خود با مشکلی مواجه نبودند به گونه ای که حتی بخشی از نقدینگی های مردمی نیز به سوی سرمایه گذاری در این بخش هدایت شد.

,

وی در ادامه بیان کرد: با این وجود، از اسفند ماه سال 98 بیماری کرونا در دنیا و کشور شیوع پیدا کرد که این بیماری بسیاری از مراسم ها، فعالیت رستوران ها و مراکز عرضه غذا را تعطیل کرد، مسافرت ها کم شد که این مسائل میزان مصرف گوشت را تحت تاثیر قرار داد و قیمت دام را نیز کاهش داد.

,

وی خاطر نشان کرد: مقدار مصرف گوشت قرمز در سبد خانوار نیز کاهش یافت.

,

محمدزاده همچنین افزود: در نیمه نخست امسال ارز مورد نیاز برای خرید این محصول به موقع تامین نشد تا خوراک مورد نیاز دام به موقع تامین و توزیع شود.

,

علاوه بر این، وی یادآور شد: در سطح کشور میزان تولید محصول جو به اندازه کافی نبود و آنچه که تولید شد با قیمت بیش از چهار هزار تومان به فروش رسیده است.

,

وی تصریح کرد: این علل اشاره شده ،موجب شدند که کشور با کمبود خوراک دام مورد نیاز و افزایش قیمت خوراک دام مواجه شود.

,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: با این وجود، در استان خراسان شمالی طی نیمه نخست امسال سازمان جهاد کشاورزی، استانداری و نمایندگان مردم استان در مجلس تلاش بسیاری را انجام دادند تا بخشی از خوراک مورد نیاز دام را با ارز چهار هزار و 200 تومان برای واحدهای دامداری استان را تامین کنند.

,

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که در استان نیاز خوراک دام در هر ماه به کنسانتره هشت تن و به  جو 10 هزار تن است که هر واحد دامی یا باید از جو و یا از کنسانتره استفاده کند، اعلام کرد: با پیگیری های انجام شده، توانستیم طی نیمه نخست امسال 57 هزار تن ذرت، کنجاله سویا، سبوس و جو را تامین کنیم که بخشی از این اقلام به کنسانتره تبدیل شد و در اختیار دامداران قرار گرفت و یا به صورت خام به آنان اختصاص یافت.

,

وی تصریح کرد: این مقدار از خوراک دام تامین شده در نیمه نخست امسال که با قیمت دولتی در اختیار دامداران قرار گرفت، 60 درصد از نیاز واحدهای دامداری استان را پاسخ داد.

,

محمدزاده در ادامه عنوان کرد: با این وجود، شکی وجود ندارد که عده ای از دامداران نتوانستند از این اقلام خوراک دام برخوردار شوند که در روند دریافت خوراک دام یارانه ای بازماندند.

,

وی افزود: البته عده ای از دامداران استان نیز که گندم، جو و علوفه کشت کرده بودند متقاضی خرید این خوراک دام یارانه ای نشدند.

,

وی درباره مصرف آرد در دامداری ها به عنوان خوراک دام نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه آرد فقط خاصیت پروتئینی دارد و موجب پروار دام نمی شود و در هنگام مصرفنیز موجب چسبندگی می شود به دامداران هیچ گاه توصیه نمی کنیم که از آرد گندم برای خوراک دام استفاده کنند.

,

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: با این وجود، برخی از دامداران بدون توجه به این توصیه از این محصول برای خوراک دام خود استفاده می کنند.

,

وی در بخش دیگری از سخن خود، اهرم توسعه، پایداری و ماندگاری صنعت دامپروری استان را تغییر روش نگهداری و پرورش دام از وضعیت سنتی به وضعیت پرورش نیمه صنعتی و صنعتی دانست.

,

محمدزاده همچنین افزود: بخش دامداری استان به وجود تشکل های قوی در زمینه تامین و توزیع نهاده ها میان تمامی دامداران استان نیازمند است.

,

اجرای ذخیره‌سازی گوشت قرمز برای حمایت از تولید و مصرف

, اجرای ذخیره‌سازی گوشت قرمز برای حمایت از تولید و مصرف, اجرای ذخیره‌سازی گوشت قرمز برای حمایت از تولید و مصرف,

علیرضا توسلی نیا، مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان شمالی نیز در گفت و گو با عصر اترک اعلام کرد: با توجه به اینکه از چند ماه قبل دامداران استان با کاهش قیمت خرید دام زنده مواجه شدند، دولت ذخیره سازی گوشت قرمز در گوساله پرواری را در دستور کار قرار داده تا از دامداران حمایت کند و قیمت دام زنده و گوشت قرمز در کشور متعادل شود.

,

وی گفت: از دو ماه قبل، در استان خرید تضمینی گوشت قرمز گوساله پرواری بدون استخوان منجمد شده از دامداران استان به قیمت کیلویی 72 هزار و 500 تومان آغاز شد که تا به کنون 86 تن از این گوشت کشتار شده از دامداران استان خریداری و در سردخانه بخش خصوصی ذخیره سازی شده است که این روند ادامه دارد تا در شرایط مشخص به بازار عرضه شود.

,

توسلی نیا تصریح کرد: البته این قیمت نتوانسته است که نظر تمامی دامداران استان را به خود جلب کند تا آنان دام های خود را به این قیمت ارائه دهند.

 

,
,
,




 قیمت گوشت قرمز قصابی ها تابع قیمت فروش دام زنده است

, ,
,
,
,  قیمت گوشت قرمز قصابی ها تابع قیمت فروش دام زنده است,  قیمت گوشت قرمز قصابی ها تابع قیمت فروش دام زنده است,

حسین قاسم زاده، رئیس اتحادیه لبنیات، مرغ‌ فروشان و قصابان بجنورد در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کاهش قیمت خرید دام زنده، قیمت گوشت قرمز در قصابی ها همچنان بالا است، اظهار کرد: قیمت گذاری گوشت قرمز در قصابی ها بالا نیست بلکه قیمت گذاری گوشت قرمز در قصابی ها تابع قیمت خرید دام زنده در میادین عرضه دام است.

,

قاسم زاده گفت: شنبه هر هفته قیمت خرید و فروش دام زنده در میادین عرضه دام توسط اتحادیه دامداران استان به اتحادیه قصابان ارائه می شود تا بر اساس آنالیز قیمت های تعیین شده توسط اتاق اصناف و صمت استان قیمت مصرف کننده برای گوشت قرمز تعیین شود.

,

وی تصریح کرد: درصورتیکه قیمت دام زنده کاهش پیدا کند، قیمت مصرف کننده برای گوشت قرمز کاهش و درصورتیکه قیمت دام زنده افزایش پیدا کند، قیمت مصرف کننده برای گوشت قرمز افزایش می یابد.

,

وی گفت: در نیمه نخست امسال قیمت گوشت قرمز گوسفندی از 110 هزار تومان به 95 هزار تومان و قیمت گوشت قرمز گوساله از 85 و 90 هزار تومان به 70 هزار تومان کاهش یافت.

,

قاسم زاده افزود: با این وجود، طی یک هفته اخیر با افزایش قیمت خرید دام سبک و سنگین پیش بینی می شود قیمت گوشت قرمز گوسفندی در قصابی ها به 110 هزار تومان و گوشت قرمز گوساله نیز 100 تا 105 هزار تومان افزایش یابند.

,


 کشاورزی قراردادی، راهکار توسعه کشت گیاهان علوفه ای و تامین خوراک دامی

,
,  کشاورزی قراردادی، راهکار توسعه کشت گیاهان علوفه ای و تامین خوراک دامی,  کشاورزی قراردادی، راهکار توسعه کشت گیاهان علوفه ای و تامین خوراک دامی,

محمد نقی کاظمیان، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز درباره توسعه کشت گیاهان علوفه ای در استان به منظور تامین بخشی از نیاز خوراک دام استان اظهار کرد: در سطح استان، در سال 98 در سطح دو هزار و 240 هکتار از مزارع دیم به کشت جو و 250 هکتار از مزارع دیم استان به کشت گیاهان علوفه ای اختصاص یافت.

,

کاظمیان گفت: در فصل زراعی پاییزه امسال نیز چهار هزار و 480 هکتار از مزارع دیم به کشت جو و هزار هکتار نیز به کشت گیاهان علوفه ای اختصاص خواهد یافت.

,

وی خاطر نشان کرد: کشاورزان مجاور حاشیه رودخانه اترک نیز به کشت یونجه در اراضی خود تمایل پیدا کرده و نسبت به کشت آن اقدام کرده اند.

,

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که توسعه کشت گیاهان علوفه ای در خراسان شمالی از اهداف اجرای طرح پروژه امنیت غذایی به منظور پاسخگویی به نیاز دامداری ها و ایجاد درآمدزایی برای کشاورزان استان است که از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان به صورت جدی دنبال می شود، افزود: در حال حاضر مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان بر روی توسعه کشت این محصول در سطح استان در حال مطالعه است.

,

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: توسعه کشت این محصول در سطح کشور و استان نیازمند آن است که انجام کشاورزی قراردادی ( میان دامدار و کشاورز) در دستور کار قرار گیرد و حمایت شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه