اخبار داغ

کارشناس مسائل اجتماعی مطرح کرد؛

رشد بزه کاری؛ ثمره آسیب های اجتماعی کووید 19 در کشور

رشد بزه کاری؛ ثمره آسیب های اجتماعی کووید 19 در کشور
احمد رحیمی گفت: یکی از معضلات کرونا، ایجاد سیر قهقرایی افکار غیر طبیعی و رفتارهای بزه کارانه، مجرمانه و بیمارگونه فردی و اجتماعی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس مسائل اجتماعی در البرز در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: پاندمی و همه گیری یک رخداد اپیدمیولوژیک بوده که در اعصار اخیر دیده شده است. بلاهای فراگیر طبیعی و غیر طبیعی مثل جنگ در طول تاریخ اتفاق افتاده و درذهن بشر نقش بسته است؛ علت شناسی پدیدار شدن این وقایع مبحث بسیار پیچیده علمی، پزشکی،اجتماعی و سیاسی است که در ابعاد پزشکی اطبا و اپیدمیولوژیست ها، ایمونولوژیست ها و سایر متخصصین علم طب نظرگاه های قابل استنادی خواهند داشت، اما از عوارض این وقایع خاص حیطه های مختلفی اعم از جامعه شناسان، روان شناسان و حقوق دانان نظرهای متعددی می توانند داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
احمد رحیمی ادامه داد: نامشخص بودن آمار و ارقام برای روشنگری میزان عوارض بیماری کرونا، تحلیل داده ها یا آمار واقعی و موضوعاتی که بشود از آن اوضاع اجتماع را رصد مناسبی کرد؛ بعد از مدتی نمود پیدا خواهد کرد، زیرا پدیده ای تکوینی است، پدیده عینی بیماری است که مستولی می شود، عارضه جسمی قابل مشاهده و اندازه گیری است و پروسه درمان را طی می کند، اما پدیده ای که از مجموعه عوامل بیماری، مسائل اقتصادی، شغلی و ... عارض می شود؛ پدیده هایی تکوینی هستند که بعد از گذشت مدت زمان کوتاه یا بلندی در حال جامعه، خانواده و یا اقتصاد نمودار می شود.
,
 
,
وی افزود: پس ما مجموعه عوامل یک رخداد قابل اندازه گیری و شهودی کامل که همان بیماری باشد را در قیاس با عوارض و تبعات منفی آن بیماری قیاس کردیم که بعد از گذشت مدتی ملاحظه می شود برای گردآوری و تبیین این آمار که از تالی فاسد (پیامد زیان آور یا ناخوشایند) آن بیماری برخاسته است رصد گاه مناسبی نداشته ایم؛ چرا که بعد از مسائل مختلف زن و شوهری بین فرزندان با یکدیگر تنش هایی ایجاد می شود و حتی چند در صدی از آنها قضایی می شوند پس ما یک تأخر (پس افتادگی ) پدیدار شدن این عوارض را به سبب اجتماعی بودن این عوارض شاهد هستیم.
,
 
,
این کارشناس تصریح کرد: حال صنوف و اتحادیه های مختلف و منابع و مراکز دولتی – حاکمیتی که بخواهد این آمار و ارقام را استخراج کند و برحسب شرایط تحلیل درست کرده و تجمیع کند و بدون سوگیری یا تلطیف واقعیت به جهت مصلحت اندیشی در اختیار جامعه قرار دهد، یعنی هماهنگ عمل کردن واحدهای مانیتورینگ، اوضاع اجتماعی، فردی، خانوادگی و اقتصادی در همه جوانب آن هم متأثر از بیماری کرونا در جامعه دچار فقدان است.
,
 
,
, ,
 
,
رحیمی ادامه داد: نبود رصد گاه  بدون سوگیری عوارض غیر پزشکی کرونا از آمار های پر ضد و نقیض مبادی ذیربط خصوصاً در آخر سال گذشته مشهود بوده که قوه قضاییه، پلیس، دولت و بخش های دولتی  هر یک در رابطه با بالا رفتن آمار تنش های درون خانوادگی یا ارجاعات دعاوی خانوادگی به دادگاه های مربوطه نظری داشتند که این عدم هم نظری درباره این مسائل را نشان می داد.
,
 
,
وی خاطر نشان کرد: تمامی این مسائل عوارضی را در نهاد خانواده می تواند داشته باشد؛ کسانی که بستر اضطرابی داشتند، اضطراب بیشتری پیدا کردند، کسانی که بستر وسواسی داشتند، خصوصاً وسواس نظافت، پاکیزگی و شستشو در آنها عود پیدا کرد و کسانی که بهداشت روانی و تاب آوری پایینی داشتند، شرایط شکننده تری پیدا کردند .
,
 
,
کارشناس مسایل اجتماعی تاکید کرد: حضور کودکان در منزل بهداشت روانی آنها را کم کرد، همین کاهش بهداشت روانی کودکان موجبات تخریب رابطه سالم بین والدین و برعکس تخریب رابطه والدین موجب تخریب عمیق تر روی بنیان خانواده و بهداشت روانی و شخصیت فرزند خواهد شد. تلخ تر از همه این است که عوارض این ناشکیبایی و تنش های درون خانوادگی که قطعاً بالا رفته است؛ متأسفانه در بیش از 5 سال آینده در شخصیت و رفتار نوجوانان نمود پیدا کرده و شاهد آن خواهیم بود.
,
 
,
, ,
 
,
وی در ادامه گفت: پس اگر ما عوارض منفی این بیماری را بخواهیم بگوییم خود فرصت طولانی را طلب می کند. از سبک زندگی، الگوی خواب، الگوی تغذیه، مسائل ارگونومی و مسائل بینایی به واسطه دیدن فضای مجازی، کاهش خلاقیت های فردی و ضعف جسمانی،آتروفی عضلانی، انحراف ستون فقرات تا میل به مواد مخدر و الکل به سبب فرصت زیاد کودکان و نوجوانانی که به صورت انفرادی در منزل می مانند. به دلیل اینکه بخش عظیمی از زندگی عادی اعم از بیرون رفتن، تفریح، دید و بازدیدها تغییر فاحش پیدا کرده است که باعث تغییرات عمیقی در سبک زندگی و شیوع افسردگی خصوصاً در افرادی که زمینه این موضوعات را داشته اند شاهد هستیم. از طرفی هم مسائل اقتصادی، اجتماعی و ضعف مدیریت در سیستم، باعث شده که رفتارهای غیر طبیعی و میزان ناکامی و خشم قطعاً افزایش یابد و یک سلسله روابط علت و معلولی آسیب شناسانه باعث سیر قهقرایی تشکیل پاره گروه ها و افکار غیر طبیعی و رفتارهای بزه کارانه، مجرمانه و بیمارگونه فردی و اجتماعی می شود.
,
 
,
رحیمی گفت: برای مثال نمونه بارز آن ضعف عملکردی برای طیف دانش آموزانی است که 90% آنها  در سال جاری درخانه تحصیل می کنند؛ نبود زیر ساخت مناسب فضای مجازی اعم از قطع و وصل شدن های مکرر اینترنت، نبود گوشی مناسب برای محصلین حاضر در منزل و بازمانده از تحصیلان زیاد به خصوص در استان ها و سکونتگاه های کمتر برخوردار منجر به بازماندگی از تحصیلات می شود، از طرفی هم قطع بودن سامانه شاد در دوره های زیاد، لاجرم خانواده ها و دانش آموزان را به استفاده از بسترهای نامطمئن و ناهمگون سوق می دهد که  یکی دیگر از مصادیق بارز این موضوع است.
,
 
,
, ,
 
,
وی در پایان خاطر نشان کرد: پس می شود در فرصت مناسبی به شکل مبسوط در بخش های مختلفی عوارض پدیده کرونا را در رفتار فردی، گروهی، اجتماعی و تنش های خانوادگی و مباحث مربوط به شغل، فعالیت های ورزشی و ... را دسته بندی کرد.
,
 
,
 
,
 
,

انتهای پیام/


 

,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه