اخبار داغ

موانع پیش‌روی صادرات به افغانستان بررسی شد؛

خواب طولانی ناوگان باربری در مرز دوغارون/ «ترانشیمنت»، عامل اصلی ازدحام در گمرکات است

خواب طولانی ناوگان باربری در مرز دوغارون/ «ترانشیمنت»، عامل اصلی ازدحام در گمرکات است
با افزایش صادرات به افغانستان، نرخ کرایه بار، ازدحام ناوگان باربری و بروز مشکلات اساسی در بستر گمرک دوغارون به اوج خود رسیده و مشکلات عدیده‌ای را برای تاجران، شرکت‌های باربری و بازرگانی پدید آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ همزمان با شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت در پرواز‌های خارجی و برخی از مرز‌های زمینی، افغانستان به یکی از بهترین شرکای اقتصادی ایران در همکاری اقتصادی تبدیل ‌شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

عرصه پهناور مرز مشترک ایران و افغانستان موجب شده است تا پتانسیل‌های پنهان صادرات به افغانستان نمایان شده و بهترین فرصت برای افزایش مراودات اقتصادی با این کشور فراهم ‌شده است.

,

متأسفانه با افزایش تعداد محموله‌های صادراتی به سمت افغانستان، عدم نظارت کافی و بروز مشکلات اساسی در بستر گمرکات و شرکت‌های باربری ایران به اوج خود رسیده است و مشکلات عدیده‌ای را برای تاجران، شرکت‌های باربری و بازرگانی پدید آورده است.

,

سلیمان خیل، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در هرات در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در رابطه با افزایش قیمت‌های اخیر حمل‌و‌نقل و باربری از ایران به مقصد افغانستان گفت: هر شغل و کسب‌وکاری بر مبنای عرضه و تقاضا مدیریت می‌شود لذا لازم است برای پیشرفت در هر زمینه‌ای مدیریت به‌گونه‌ای باشد تا در مقابله با افزایش تقاضا بهترین بهره و بازده حاصل شود.

,

وی افزود: با گذشت 9 ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران نه‌تنها  صادرات ایران کاهش نداشته است بلکه به طرز چشم‌گیری واردات افغانستان از طریق مرز‌های مشترک با ایران افزایش‌یافته است.

,

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان ادامه داد: طبیعتاً به همین منظور تعداد خودرو‌های باربری در ایران کفاف این حجم از صادرات را نداشته و جدا از این بحث ازدحام ناوگان باربری در پشت مرز‌ها سبب طولانی‌تر شدن مسیر هر سفر و درنتیجه افزایش قیمت کرایه‌های حمل بار از ایران به افغانستان را در پی خواهد داشت.

,

, ,

افزایش 70 درصدی ترانزیت ایران به افغانستان

, افزایش 70 درصدی ترانزیت ایران به افغانستان,

وی از افزایش 70 درصدی ترانزیت از ایران به افغانستان خبر داد و گفت: با بسته شدن بندر مواصلاتی کراچی بیشتر بار صادرات ایران به عهده بندرعباس گذاشته‌شده است.

,

سلیمان خیل تصریح کرد: بحث نوبت فروشی در گمرکات نیز در حد شایعه بوده و هیچ‌گونه مستنداتی در این رابطه وجود ندارد اما معطلی 10 الی 15 روزه  ناوگان باربری در پشت پایانه مرز‌ی دوغارون تایباد در خراسان رضوی صحت دارد و حجم بار عبوری چند برابر ظرفیت و زیرسازی گمرکات ایران است.

,

وی افزود: چراکه گمرکات ایران بستر عبور روزانه 300 تریلی در روز را دارد ولی اکنون تقاضای عبور 1000 تریلی را از مرز داریم.

,

افتتاح خط سوم راه‌آهن خواف_هرات نرخ کرایه‌ها را کاهش می‌دهد

, افتتاح خط سوم راه‌آهن خواف, _, هرات نرخ کرایه‌ها را کاهش می‌دهد,

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان بهبود ساختار صادرات زمینی ایران در کوتاه‌ترین زمان ضروری دانست و گفت: در قدم اول بایستی زیرساخت گمرکات و باربری فراهم شود و از طرفی با راه‌اندازی خط سوم ریلی خواف_هرات نیز بسیاری از دشواری‌های صادرات از ایران به افغانستان برطرف شده نرخ کرایه بار‌ها به طرز چشمگیری کاهش میابد.

,

وی افزود: همچنین افغانستان، آمادگی کامل خود را جهت افزایش نوبت کاری گمرکات از هفت صبح الی ۱۲ شب اعلام کرده است و منتظر دریافت پاسخ از سوی مسئول گمرکات ایران هستیم.

,

, ,

محمد کوهگرد، مدیرکل گمرک دوغارون از رشد 70 درصدی ترانزیت به افغانستان خبر داد و گفت: تعداد ماشین‌های ترخیصی در گمرک دوغارون سه برابر افزایش‌یافته است.

,

وی افزود: به همین منظور تمام نهاد‌ها در حوزه مرزبانی، گذرنامه و حمل‌ونقل از ساعت 6 صبح الی 5 بعدازظهر در حال خدمت‌رسانی به ناوگان باربری هستند.

,

«ترانشیمنت»، عامل اصلی ازدحام ناوگان باربری در گمرکات است

, «ترانشیمنت»، عامل اصلی ازدحام ناوگان باربری در گمرکات است,

مدیرکل گمرک دوغارون در رابطه با ازدحام خودرو‌های باربری پشت مرز‌ها و افزایش خواب آن‌ها اظهار کرد: تاجران مختار هستند هر مسیری را برای ارسال محموله خود انتخاب کنند ولی ما به تاجران مسیر مستقیم را پیشنهاد داده‌ایم تا ازدحام در پشت مرزها کاهش یابد.

,

وی ادامه داد: چراکه در حال حاضر تاجران با انتخاب روش ترانشیمنت (انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر) بر ازدحام و شلوغی ناوگان باربری در گمرک دوغارون افزوده‌اند و 4 الی 10 روز خودروی حامل بار را معتل می‌کند.

,

کوهگرد تصریح کرد: از لحظه ورود کالا به گمرک دوغارون در سامانه جامعه امور گمرکی ثبت شده و زمان سنجی کالا در تعداد روز طی شده جهت ترخیص و بارگیری شروع می‌شود و هم‌اکنون هیچ مشکلی در نحوه ترخیص کالاها نداریم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه