با افزایش صادرات به افغانستان، نرخ کرایه بار، ازدحام ناوگان باربری و بروز مشکلات اساسی در بستر گمرک دوغارون به اوج خود رسیده و مشکلات عدیدهای را برای تاجران، شرکتهای باربری و بازرگانی پدید آورده است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ همزمان با شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت در پروازهای خارجی و برخی از مرزهای زمینی، افغانستان به یکی از بهترین شرکای اقتصادی ایران در همکاری اقتصادی تبدیل شده است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,عرصه پهناور مرز مشترک ایران و افغانستان موجب شده است تا پتانسیلهای پنهان صادرات به افغانستان نمایان شده و بهترین فرصت برای افزایش مراودات اقتصادی با این کشور فراهم شده است.
,متأسفانه با افزایش تعداد محمولههای صادراتی به سمت افغانستان، عدم نظارت کافی و بروز مشکلات اساسی در بستر گمرکات و شرکتهای باربری ایران به اوج خود رسیده است و مشکلات عدیدهای را برای تاجران، شرکتهای باربری و بازرگانی پدید آورده است.
,سلیمان خیل، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در هرات در گفتوگو با خبرنگار ما، در رابطه با افزایش قیمتهای اخیر حملونقل و باربری از ایران به مقصد افغانستان گفت: هر شغل و کسبوکاری بر مبنای عرضه و تقاضا مدیریت میشود لذا لازم است برای پیشرفت در هر زمینهای مدیریت بهگونهای باشد تا در مقابله با افزایش تقاضا بهترین بهره و بازده حاصل شود.
,وی افزود: با گذشت 9 ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران نهتنها صادرات ایران کاهش نداشته است بلکه به طرز چشمگیری واردات افغانستان از طریق مرزهای مشترک با ایران افزایشیافته است.
,رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان ادامه داد: طبیعتاً به همین منظور تعداد خودروهای باربری در ایران کفاف این حجم از صادرات را نداشته و جدا از این بحث ازدحام ناوگان باربری در پشت مرزها سبب طولانیتر شدن مسیر هر سفر و درنتیجه افزایش قیمت کرایههای حمل بار از ایران به افغانستان را در پی خواهد داشت.
,, ,
افزایش 70 درصدی ترانزیت ایران به افغانستان
, افزایش 70 درصدی ترانزیت ایران به افغانستان,وی از افزایش 70 درصدی ترانزیت از ایران به افغانستان خبر داد و گفت: با بسته شدن بندر مواصلاتی کراچی بیشتر بار صادرات ایران به عهده بندرعباس گذاشتهشده است.
,سلیمان خیل تصریح کرد: بحث نوبت فروشی در گمرکات نیز در حد شایعه بوده و هیچگونه مستنداتی در این رابطه وجود ندارد اما معطلی 10 الی 15 روزه ناوگان باربری در پشت پایانه مرزی دوغارون تایباد در خراسان رضوی صحت دارد و حجم بار عبوری چند برابر ظرفیت و زیرسازی گمرکات ایران است.
,وی افزود: چراکه گمرکات ایران بستر عبور روزانه 300 تریلی در روز را دارد ولی اکنون تقاضای عبور 1000 تریلی را از مرز داریم.
,افتتاح خط سوم راهآهن خواف_هرات نرخ کرایهها را کاهش میدهد
, افتتاح خط سوم راهآهن خواف, _, هرات نرخ کرایهها را کاهش میدهد,رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان بهبود ساختار صادرات زمینی ایران در کوتاهترین زمان ضروری دانست و گفت: در قدم اول بایستی زیرساخت گمرکات و باربری فراهم شود و از طرفی با راهاندازی خط سوم ریلی خواف_هرات نیز بسیاری از دشواریهای صادرات از ایران به افغانستان برطرف شده نرخ کرایه بارها به طرز چشمگیری کاهش میابد.
,وی افزود: همچنین افغانستان، آمادگی کامل خود را جهت افزایش نوبت کاری گمرکات از هفت صبح الی ۱۲ شب اعلام کرده است و منتظر دریافت پاسخ از سوی مسئول گمرکات ایران هستیم.
,, ,
محمد کوهگرد، مدیرکل گمرک دوغارون از رشد 70 درصدی ترانزیت به افغانستان خبر داد و گفت: تعداد ماشینهای ترخیصی در گمرک دوغارون سه برابر افزایشیافته است.
,وی افزود: به همین منظور تمام نهادها در حوزه مرزبانی، گذرنامه و حملونقل از ساعت 6 صبح الی 5 بعدازظهر در حال خدمترسانی به ناوگان باربری هستند.
,«ترانشیمنت»، عامل اصلی ازدحام ناوگان باربری در گمرکات است
, «ترانشیمنت»، عامل اصلی ازدحام ناوگان باربری در گمرکات است,مدیرکل گمرک دوغارون در رابطه با ازدحام خودروهای باربری پشت مرزها و افزایش خواب آنها اظهار کرد: تاجران مختار هستند هر مسیری را برای ارسال محموله خود انتخاب کنند ولی ما به تاجران مسیر مستقیم را پیشنهاد دادهایم تا ازدحام در پشت مرزها کاهش یابد.
,وی ادامه داد: چراکه در حال حاضر تاجران با انتخاب روش ترانشیمنت (انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر) بر ازدحام و شلوغی ناوگان باربری در گمرک دوغارون افزودهاند و 4 الی 10 روز خودروی حامل بار را معتل میکند.
,کوهگرد تصریح کرد: از لحظه ورود کالا به گمرک دوغارون در سامانه جامعه امور گمرکی ثبت شده و زمان سنجی کالا در تعداد روز طی شده جهت ترخیص و بارگیری شروع میشود و هماکنون هیچ مشکلی در نحوه ترخیص کالاها نداریم.
,انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه