اخبار داغ

درد و دل‌های یک هنرمند گلیم‌باف؛

دست‌بافته‌هایی که در خراسان‌جنوبی جایگاهی ندارد/ نبود بازار فروش و مشکلات تسهیلات گره‌های کوری که گریبان‌گیر گلیم بافی شده

دست‌بافته‌هایی که در خراسان‌جنوبی جایگاهی ندارد/ نبود بازار فروش و مشکلات تسهیلات گره‌های کوری که گریبان‌گیر گلیم بافی شده
مرادی با بیان این‌که استفاده از تسهیلات به گونه‌ای نبود که باعث پیشرفت کار شود گفت: قیمت فروش گلیم‌های بافته شده بسیار پایین است و در مقابل زحمتی که برای بافت دارد و قیمت بالای مواد اولیه، بسیار ناچیز است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، گلیم‌بافی یکی از رشته‌های صنایع دستی دارای کد در خراسان‌جنوبی است. انواع بافت گلیم و گلیمچه در کاربردهای زیرانداز، جوال، چنته (توبره)، نمکدان، جل، سفره آردی و زیرانداز است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان،,

باتوجه به این‌که گلیم بافی دارای پیشینیه تاریخی در خراسان‌جنوبی و یکی از فرش های مورد استفاده مردم بوده است اما در حال حاضر علی‌رغم احیای این هنر و فعالیت هنرمندانی در عرصه گلیم‌بافی، این هنر دست در استان مورد بی مهری قرار گرفته و نه‌تنها از بافنده‌های گلیم حمایت‌های مناسبی نمی‌شود بلکه بازار فروش این هنر در استان بسیار کم است.

,

اشتغال‌زایی برای 6 نفر

, اشتغال‌زایی برای 6 نفر, اشتغال‌زایی برای 6 نفر,

احمد مرادی یکی از فعالان عرصه گلیم بافی که در شهرستان قاین مشغول به کار است در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: حدود دو سال است مجتمع تولیدی گلیم بافی سروناز را در روستای شیرمرغ شهرستان قاین راه‌اندازی کردم.

,

وی با بیان این‌که پنج نیرو در این کارگاه مشغول به کار هستند، افزود: این کارگاه قبل از شیوع ویروس کرونا هر روز فعال بود و در حال حاضر نیز فعالیت در این کارگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دارد.

,

این فعال عرصه گلیم بافی بیان کرد: همسرم در زمینه بافت فرش تخصص داشت و با توجه به اشباع شدن بازار فرش و وجود فرش‌های ماشینی، بازار فروش فرش دست‌بافت کاهش پیدا کرد.

,

مرادی عنوان کرد: با توجه به این‌که هنر گلیم بافی نیز تقریبا مانند بافت فرش و هنر دیرینه مردم استان است، برای احیای این هنر فراموش شده و ایجاد تنوع در کار، همسرم تصمیم به بافت گلیم گرفت و من نیز وی را در این تصمیم همراهی کردم.

,

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که در روستا زنان خانه‌دار زیادی بودند که تمایل به گلیم بافی داشتند و به دلیل این‌که هنر فرش دست‌بافت برای مدتی غیرفعال بود لذا تصمیم گرفتم با دریافت تسهیلات از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی برای راه‌اندازی کارگاه گلیم بافی و به کار گرفتن نیروی کار و تولیدات گلیم بیشتر چند دار گلیم‌بافی خریداری کنم.

,

این فعال عرصه گلیم بافی عنوان کرد: با پیگیری‌هایی که انجام دادم موفق شدم برای دریاف تسهیلات و راه‌اندازی کارگاه گلیم بافی اقدام کنم لذا پس از انجام مراحل اولیه راه‌اندازی کارگاه، برای دریافت تسهیلات اشتغال پایدار به یکی از بانک‌های عامل معرفی شدم.

,

مرادی گفت: تسهیلات در نظر گرفته شده برای راه‌اندازی کارگاه گلیم بافی با تعداد نیرو و دارهایی که معرفی کرده بودم 93 میلیون تومان با 6 درصد سود بود.

,

وی خاطرنشان کرد: ابتدای امر که این مبلغ تسهیلات با درصد سود در نظر گرفته شده برای بازپرداخت به نظرم مناسب بود اما متاسفانه پس از اتمام مراحل دریافت تسهیلات، پرداخت به طور کامل انجام نشد.

,

, ,

دریافت تسهیلاتی که پشیمان کننده بود

, دریافت تسهیلاتی که پشیمان کننده بود, دریافت تسهیلاتی که پشیمان کننده بود,

این فعال عرصه گلیم بافی با بیان این‌که از دریافت تسهیلات پشیمان شدم، تصریح کرد: پرداخت تسهیلات برای راه‌اندازی کارگاه به گونه‌ای کم و در بازه‌های زمانی مختلف بود که اصلا متوجه نمی‌شدم چه میزانی از کارم انجام شده؛ در واقع مبالغی که از تسهیلات آزاد می‌شد کاربردی نداشت و نمی‌شد یکدفعه دار، نخ و رنگ، ابزار و امکانات مورد نظر را خریداری و کارگاه را به سرعت راه‌اندازی کنم.

,

وی افزود: در حال حاضر حدود دو سال می‌شود که کارگاه گلیم بافی راه‌اندازی شده و پنج نیرو مشغول به کار هستند.

,

8 میلیون تومان فروش طی 24 ماه

, 8 میلیون تومان فروش طی 24 ماه, 8 میلیون تومان فروش طی 24 ماه,

مرادی با بیان این‌که طی دو سال گذشته حدود 8 میلیون تومان فروش گلیم داشتیم، اظهار کرد: گلیم‌های بافته شده را به صورت آزاد به فروش می‌رسانیم.

,

مشکلات

, مشکلات, مشکلات,

این فعال عرصه گلیم بافی به مشکلاتی که برایش در این زمینه به وجود آمده اشاره و بیان کرد: با توجه به این‌که استفاده از تسهیلات به گونه‌ای  نبود که باعث پیشرفت کار شود، کار سرعت نداشت از طرف دیگر به دلیل نبود بازار مناسب برای فروش گلیم و ارسال گلیم‌ها به تهران برای فروش، دستمزد نیروها را از خودم پرداخت می‌کنم.

,

وی عنوان کرد: قیمت فروش گلیم‌های بافته شده بسیار پایین است و در مقابل زحمتی که برای بافت دارد و قیمت بالای مواد اولیه، بسیار ناچیز است.

,

مرادی با بیان این‌که طرح و نقش گلیم‌ها ذهنی است، گفت: ابعاد گلیم‌ها 1.5*1.5، 30*30، 40*40، 1*1، تابلو و هر مدل کار دستی که متقاضی داشته باشد را می‌بافیم.

,

این فعال عرصه گلیم بافی خاطرنشان کرد: مواد اولیه مورد نیاز برای بافت گلیم از جمله نخ و پشم را تهیه کرده و کار رنگ آمیزی نخ و پشم‌ها را خودم انجام می‌دهم.

,

وی با بیان این‌که مشکل اصلی ما بازار فروش و تسهیلات است، افزود: متأسفانه هنر گلیم بافی در استان بازاری برای فروش ندارد و ما تولیدات کارگاه را به صورت آزاد برای فروش به تهران ارسال می‌کنیم.

,

وقتی ارزش کار دست نادیده گرفته می‌شود

, وقتی ارزش کار دست نادیده گرفته می‌شود, وقتی ارزش کار دست نادیده گرفته می‌شود,

مرادی عنوان کرد: چند نوبت برای فروش گلیم و انجام گلیم بافی در نمایشگاه‌هایی که در بیرجند برگزار می‌شد شرکت کردم. مردم وقتی که گلیم بافته شده را می‌بینند می‌پسندند اما وقتی کار بافت را به صورت زنده در محل نمایشگاه مشاهده می‌کردند می‌گفتند فلان فامیل ما هم این کار را انجام می‌دهد، گلیم بافی که کار خاصی ندارد و ... و در این وضعیت نه‌تنها گلیم را نمی‌خریدند بلکه با نظراتی که ارائه می‌دادند ارزش این هنر را نادیده می‌گرفتند.

,

این فعال عرصه گلیم‌بافی خاطرنشان کرد: گلیم‌بافی کار راحتی نیست چراکه در بافت گلیم از پیچ‌هایی بافته می‌شود که بافت آن بسیار سخت است.

,

وی تصریح کرد: خریدارهای گلیم در تهران ارزش کار دست را بیشتر می‌دانند و حتی مشتری‌ها اذعان می‍‌‌کنند که تاکنون گلیمی با این نوع بافت، کیفیت، طرح، نقش و تنوع ندیده‌اند.

,

, ,

بافت سفره آردی فقط در مجتمع تولیدی سروناز

, بافت سفره آردی فقط در مجتمع تولیدی سروناز, بافت سفره آردی فقط در مجتمع تولیدی سروناز,

مرادی با بیان این‌که در زمینه بافت سفره آردی نیز نیروهای کارگاه تخصص دارند و انجام می‌دهند، گفت: در بافت سفره آردی از یک نوع گره‌ای استفاده می‌شود که اگر سفره آردی فرسوده شود، گره بافته شده آن باز نخواهد شد.

,

این فعال عرصه گلیم بافی خاطرنشان کرد: در هیچ کارگاه گلیم بافی و حتی هنرمند گلیم بافی در استان، کار بافت سفره آردی را انجام نمی‌دهد و بافت سفره آردی مختص روستای شیرمرغ و کارگاه گلیم بافی ما است.

,

وی عنوان کرد: مسئولان استانی،کشوری و تعدادی گردشگر از سایر استان‌ها برای بازدید از کارگاه گلیم بافی به روستای شیرمرغ آمدند و کار را از نزدیک دیدند و تعدادی از گردشگران نیز سفارش کار دادند.

,

 مرادی تصریح کرد: در هر دار دو گلیم یا سفره آردی برای بافت آماده می‌شود و بافت هر کدام 45 روز طول می‌کشد.

,

این فعال عرصه گلیم‌بافی افزود: در نهایت پس از دو ماه که کار بافت گلیم به اتمام می‌رسد گلیم را به قیمت دو میلیون تومان به فروش می‌رسانیم که با حذف هزینه مواد اولیه، نخ، رنگ و هزینه‌های جانبی در نهایت حدود 700 هزار تومان برای بافت دو کار دست بافنده را می‌گیرد.

, در نهایت پس از دو ماه که کار بافت گلیم به اتمام می‌رسد گلیم را به قیمت دو میلیون تومان به فروش می‌رسانیم که با حذف هزینه مواد اولیه، نخ، رنگ و هزینه‌های جانبی در نهایت حدود 700 هزار تومان برای بافت دو کار دست بافنده را می‌گیرد.,

هزینه مواد اولیه و فروش گلیم با هم برابری نمی‌کند

, هزینه مواد اولیه و فروش گلیم با هم برابری نمی‌کند, هزینه مواد اولیه و فروش گلیم با هم برابری نمی‌کند,

وی اظهار کرد: در حال حاضر که قیمت نخ و رنگ افزایش پیدا کرده و با توجه به پایین بودن قیمت فروش گلیم‌ها، برای دستمزد نیروها باید از خودم هزینه کنم چراکه هزینه فروش گلیم با مواد اولیه با هم برابری نمی‌کند.

,

مرادی از مسئولان حوزه صنایع دستی درخواست کرد: برای بازار فروش گلیم در استان و حمایت از بافنده‌های گلیم بافی اقدامی انجام شود چراکه در غیر این صورت با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت مواد اولیه هنرمندان گلیم باف توانایی خرید مواد اولیه برای ادامه کار را نخواهند داشت.

,

این فعال عرصه گلیم بافی تصریح کرد: کار گلیم بافی برای زنان روستایی یک شغل خانگی بسیار خوبی است که اگر از آن حمایت شود می‌توانند حداقل برای خود منبع درآمدی داشته باشند.

,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه