اخبار داغ

یادداشت؛

چرا مومو به عنوان یک چالش معرفی شد؟

چرا مومو به عنوان یک چالش معرفی شد؟
معرفی مومو به عنوان یک چالش توسط بعضی از خبرگزاری ها و سایت های خبری باعث رشد کاربران فیک مومو در بستر شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام شده که خیلی از این ها برای سرگرمی و یا در بدترین حالت برای هک کردن اطلاعات افراد استفاده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، چالش های فضای مجازی که گاه بی هدف و گاه با اهداف گوناگون در بین کاربران فضای مجازی مطرح می شود از رخدادهای نوین در دهه گذشته می باشد. کمتر کسی است که این روزها در فضای مجازی و یکی از شبکه های اجتماعی حضور داشته باشد و با آن آشنا نباشد، چالش هایی با عنوان های مختلف که این روزها یا به آن دعوت می شویم یا از دیگران می خواهیم که در آن شرکت کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

کلمه چالش  به معنای «مبارزه» و «کسی را به مبارزه طلبیدن» است. در فرهنگ چالش باید فرد یا افراد دیگری برای انجام همان کار دعوت یا به مبارزه طلبیده شود. و افراد مختار هستن که مبارزه را قبول یا رد کنند.

ولی آیا از فلسفه شروع این چالش ها با خبریم؟ شاید بتوان به دلیل قدمت فیس بوک، چالش های دعوتی را متولد آن دانست؛ ولی کم کم موج این چالش ها به توئیتر، یوتیوب، تلگرام و ایسنتاگرام نیز رسید، دقیقا اطلاعی در دست نیست که اولین بار کدام چالش همگانی شد و کاربران بسیاری از آن دنباله روی کردند ولی هم اکنون چند سالی است که از این چالش ها برای برخی اهداف چون فرهنگ سازی برخی امور، کمک های خیریه، آگاهی سازی اجتماعی و … استفاده می شود؛ گاهی یک اتفاق روز مانند مرگ یک هنرمند، یک حمله تروریستی و … می تواند یک چالش جدید در فضاهای مجازی به راه بیندازد.

چالش هایی چون تغییر عکس پروفایل به آن هنرمند یا گذاشتن یک جمله اعتراضی و … برخی چالش ها هم به دنبال برخی فرهنگ سازی هستند چون چالش آغوش، کاهش وزن، کتابخوانی، یک سال دویدن و … که به نظر می آید اهداف مثبتی را دنبال می کنند؛ ولی گاه این چالش ها به تعاریف و دعوت های عجیب و غریب که حتی از شکل سرگرمی نیز خارج می شود تبدیل می شوند، چون چالش عکس سیاه و سفید، چالش عکس بدون آرایش، چالش عروس و مادر شوهر و… در این میان برخی چالش ها نیز چالش های مخصوص مدیران است چون چالش های فیش های حقوقی و چالش دمای ۱۸ درجه …

اگراین موضوع به صورت یک ایپدمی در جامعه شکل بگیرد و یا کاربرانT دوستان و فالوورهای خود را به یک موضوع خاص  به صورت مبارزه طلبیدنT دعوت کنند آن موقع میتوان اسم چالش را بر روی حرکت مطرح شده گذاشت.

در حقیقت هر اتفاق  را هم نمی شود به معنی چالش نام گذاری کرد. اشتباه رایجی که این روزها بیشتر شاهد آن هستیم.

بر همین اساس انجام دادن یک بازی را نمی توان به تنهایی به اسم چالش مطرح کرد مگر اینکه فرد یا افرادی، دیگران  را برای انجام آن دعوت کند یا به اصطلاح حریف بطلبند.

داستان مومو نیز بر همین قاعده استوار است. نمی توان آن را چالش نامگذاری کرد چراکه به غیر از کاراکتر مربوطه هیچ کاربر دیگری شما را برای انجام آن دعوت نمی کند.

برای مومو (Momo) داستان های متفاوتی شروع شده است. در برخی عنوان شده که از فیس بوک آغاز گردیدو بعضی خواستگاه آن را یوتوب میدانند. شخصیت مومو در حقیقت یک مجسمه می باشد  که  چند سال قبل بر اساس یک افسانه در ژاپن ساخته شده و بعدا منهدم شده و اینک اصلا وجود ندارد.

یک کاربر با استفاده از این تصویر و این کاراکتر ,  در یک ویدیو یا پیام از کاربران برای ایجاد ارتباط با او توسط یک شماره ناشناس در بستر واتس آپ دعوت می کند. برخی از  کاربران بعد از تماس و ارسال پیام در بستر واتس آپ ، پاسخی با تصاویری وحشتناک، خشونت آمیز و حتی تهدید دریافت میکنند. مثل ارتباط با یک کاربر ناشناس دیگر . و هیچ دعوتی توسط مخاطبان برای ارسال پیام به این کاربر شکل نمیگیرد.

معرفی مومو به عنوان یک چالش توسط بعضی از خبرگزاری ها و سایت های خبری، باعث رشد کاربران فیک مومو در بستر شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام شده است که خیلی از این ها برای سرگرمی و یا در بدترین حالت برای هک کردن اطلاعات افراد استفاده می شود.

درواقع رسانه ها مردم را به سمت اکانت های فیک که بیشتر هدف سئو استفاده از کاربران و یا  هک و استخراج اطلاعات گوشی آنها همچون لیست مخاطبان و شماره تلفن ها می باشد هدایت کردند  و خواسته یا ناخواسته کاربران را قربانی تله هکرها قرار دادند. در کنار آن ترس ساختگی ناشی از اطلاعات غلط را نیز به جامعه تزریق کردند.

داستان مومو بیشتر از کودکان برای خانواده ها و نهاد های آموزشی و فرهنگی یک زنگ هشدار جدی می باشد که چه مقدار کودکان را برای حضور در فضای مجازی با چنین اتفاقات متنوع آماده کرده اند؟ چه مقدار آموزش ها لازم برای کاهش اسیب ها و شناخت واقعیت و تخیل در چنین موضوعات برای کودکان و نوجوان در نظر گرفته اند؟

اگر حداقل های فعالیت در فضای مجازی برای کودکان باید تشریح شود. مواردی  همچون  عدم پاسخ دهی به پیغام های افراد  ناشناس , عدم باز کردن عکس ها , فایل ها و  لینک های ناشناس , مسدود کردن کاربران مزاحم – که ساده ترین و بهترین راه حل برای جلوگیری از اسیب های دیگر می باشد –  همچنین همراهی خانواده با کودکان در فضای مجازی از جمله شاه کلیدهای جلوگیری از حواشی های اخیر برای کودکان و نوجوانان و نگرانی های اخیر می باشد .

* حسن قدیمی، کارشناس و مدرس سواد رسانه‌ای

انتهای پیام/

,

کلمه چالش  به معنای «مبارزه» و «کسی را به مبارزه طلبیدن» است. در فرهنگ چالش باید فرد یا افراد دیگری برای انجام همان کار دعوت یا به مبارزه طلبیده شود. و افراد مختار هستن که مبارزه را قبول یا رد کنند.

,

ولی آیا از فلسفه شروع این چالش ها با خبریم؟ شاید بتوان به دلیل قدمت فیس بوک، چالش های دعوتی را متولد آن دانست؛ ولی کم کم موج این چالش ها به توئیتر، یوتیوب، تلگرام و ایسنتاگرام نیز رسید، دقیقا اطلاعی در دست نیست که اولین بار کدام چالش همگانی شد و کاربران بسیاری از آن دنباله روی کردند ولی هم اکنون چند سالی است که از این چالش ها برای برخی اهداف چون فرهنگ سازی برخی امور، کمک های خیریه، آگاهی سازی اجتماعی و … استفاده می شود؛ گاهی یک اتفاق روز مانند مرگ یک هنرمند، یک حمله تروریستی و … می تواند یک چالش جدید در فضاهای مجازی به راه بیندازد.

,

چالش هایی چون تغییر عکس پروفایل به آن هنرمند یا گذاشتن یک جمله اعتراضی و … برخی چالش ها هم به دنبال برخی فرهنگ سازی هستند چون چالش آغوش، کاهش وزن، کتابخوانی، یک سال دویدن و … که به نظر می آید اهداف مثبتی را دنبال می کنند؛ ولی گاه این چالش ها به تعاریف و دعوت های عجیب و غریب که حتی از شکل سرگرمی نیز خارج می شود تبدیل می شوند، چون چالش عکس سیاه و سفید، چالش عکس بدون آرایش، چالش عروس و مادر شوهر و… در این میان برخی چالش ها نیز چالش های مخصوص مدیران است چون چالش های فیش های حقوقی و چالش دمای ۱۸ درجه …

,

اگراین موضوع به صورت یک ایپدمی در جامعه شکل بگیرد و یا کاربرانT دوستان و فالوورهای خود را به یک موضوع خاص  به صورت مبارزه طلبیدنT دعوت کنند آن موقع میتوان اسم چالش را بر روی حرکت مطرح شده گذاشت.

,

در حقیقت هر اتفاق  را هم نمی شود به معنی چالش نام گذاری کرد. اشتباه رایجی که این روزها بیشتر شاهد آن هستیم.

,

بر همین اساس انجام دادن یک بازی را نمی توان به تنهایی به اسم چالش مطرح کرد مگر اینکه فرد یا افرادی، دیگران  را برای انجام آن دعوت کند یا به اصطلاح حریف بطلبند.

,

داستان مومو نیز بر همین قاعده استوار است. نمی توان آن را چالش نامگذاری کرد چراکه به غیر از کاراکتر مربوطه هیچ کاربر دیگری شما را برای انجام آن دعوت نمی کند.

,

برای مومو (Momo) داستان های متفاوتی شروع شده است. در برخی عنوان شده که از فیس بوک آغاز گردیدو بعضی خواستگاه آن را یوتوب میدانند. شخصیت مومو در حقیقت یک مجسمه می باشد  که  چند سال قبل بر اساس یک افسانه در ژاپن ساخته شده و بعدا منهدم شده و اینک اصلا وجود ندارد.

,

یک کاربر با استفاده از این تصویر و این کاراکتر ,  در یک ویدیو یا پیام از کاربران برای ایجاد ارتباط با او توسط یک شماره ناشناس در بستر واتس آپ دعوت می کند. برخی از  کاربران بعد از تماس و ارسال پیام در بستر واتس آپ ، پاسخی با تصاویری وحشتناک، خشونت آمیز و حتی تهدید دریافت میکنند. مثل ارتباط با یک کاربر ناشناس دیگر . و هیچ دعوتی توسط مخاطبان برای ارسال پیام به این کاربر شکل نمیگیرد.

,

معرفی مومو به عنوان یک چالش توسط بعضی از خبرگزاری ها و سایت های خبری، باعث رشد کاربران فیک مومو در بستر شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام شده است که خیلی از این ها برای سرگرمی و یا در بدترین حالت برای هک کردن اطلاعات افراد استفاده می شود.

,

درواقع رسانه ها مردم را به سمت اکانت های فیک که بیشتر هدف سئو استفاده از کاربران و یا  هک و استخراج اطلاعات گوشی آنها همچون لیست مخاطبان و شماره تلفن ها می باشد هدایت کردند  و خواسته یا ناخواسته کاربران را قربانی تله هکرها قرار دادند. در کنار آن ترس ساختگی ناشی از اطلاعات غلط را نیز به جامعه تزریق کردند.

,

داستان مومو بیشتر از کودکان برای خانواده ها و نهاد های آموزشی و فرهنگی یک زنگ هشدار جدی می باشد که چه مقدار کودکان را برای حضور در فضای مجازی با چنین اتفاقات متنوع آماده کرده اند؟ چه مقدار آموزش ها لازم برای کاهش اسیب ها و شناخت واقعیت و تخیل در چنین موضوعات برای کودکان و نوجوان در نظر گرفته اند؟

,

اگر حداقل های فعالیت در فضای مجازی برای کودکان باید تشریح شود. مواردی  همچون  عدم پاسخ دهی به پیغام های افراد  ناشناس , عدم باز کردن عکس ها , فایل ها و  لینک های ناشناس , مسدود کردن کاربران مزاحم – که ساده ترین و بهترین راه حل برای جلوگیری از اسیب های دیگر می باشد –  همچنین همراهی خانواده با کودکان در فضای مجازی از جمله شاه کلیدهای جلوگیری از حواشی های اخیر برای کودکان و نوجوانان و نگرانی های اخیر می باشد .

,

* حسن قدیمی، کارشناس و مدرس سواد رسانه‌ای

, * حسن قدیمی، کارشناس و مدرس سواد رسانه‌ای,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه