اخبار داغ

گلایه کارشناسان از بی توجهی به بلایای طبیعی؛

یزد؛ درگیر سیلاب و خشکسالی! / هیچ وقت از بلایای طبیعی درس نگرفتیم

یزد؛ درگیر سیلاب و خشکسالی! / هیچ وقت از بلایای طبیعی درس نگرفتیم
کارشناسان معتقدند مشکل اصلی ما در مواجهه با بلایای طبیعی درس نگرفتن از گذشته است. ما هر ساله با بلایای طبیعی نظیر سیل و خشکسالی مواجه هستیم اما تنها چیزی که در این زمینه مطرح می شود وعده جبران خسارت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید ابوالفضل میرقاسمی در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا اظهار داشت: تشدید روند تخریب پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع، معدن کاوی و سد سازی بی ضابطه و تغییر اقلیم باعث افزایش دما و تداوم خشکسالی در کشور شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سید ابوالفضل میرقاسمی در مصاحبه با خبرنگار , یزدرسا,  اظهار داشت: تشدید روند تخریب پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع، معدن کاوی و سد سازی بی ضابطه و تغییر اقلیم باعث افزایش دما و تداوم خشکسالی در کشور شده است.,

این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: مشکل اصلی ما در مواجهه با بلایای طبیعی درس نگرفتن از گذشته است. ما هر ساله با بلایای طبیعی نظیر سیل و خشکسالی مواجه هستیم اما تنها چیزی که در این زمینه مطرح می شود وعده جبران خسارت است. این در حالی است که برخی موارد مانند تلفات انسانی و از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری قابل جبران نیستند.

,

وی در تشریح خطرات سیلاب بیان کرد: در ایران 300 تا 800 سال زمان لازم است تا یک سانتی متر خاک تشکیل شود اما یک سیلاب کافی است تا همه خاک های حاصلخیز را شسته و از بین ببرد و زمانیکه حاصلخیزی خاک از بین برود گیاه نیز از مواد آلی خاک بی بهره می ماند.

,

 

,

یزد؛ درگیر سیلاب و خشکسالی!

,

جواد منصوری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد نیز در این رابطه اعلام کرد: هم اکنون تغییر اقلیم در مقیاس جهانی اتفاق افتاده و خشکسالی های مستمر و سیلاب های که در یزد شاهد آن هستیم پیامدهای منطقه ای ناشی از آن است. 

,

وی با بیان اینکه سیل بزرگترین و مهمترین بحران اقلیمی است که هر ساله خسارت فراوانی برجا می گذارد گفت: استان یزد بیش از یک دهه خشکسالی را تجربه کرده و این خشکسالی مستمر، زمینه ایجاد و تشدید اثرات مخرب سیلاب ها را چه از نظر فیزیکی و چه از نظر روانی افزایش داده است. به عنوان مثال تلقی رودخانه فصلی به عنوان رودخانه خشک و قابل تصرف یکی از همین آثار روانی خشکسالی است.

,

منصوری تاکید کرد: متاسفانه بستر و حریم رودخانه ها به خصوص در مناطق ییلاقی استان یزد مورد تصرف و تعرض قرار گرفته و حتی در برخی مسیل ها امکان عبور ایمن و بی خطر سیلاب وجود ندارد.  البته تا کنون افزون بر 500 مورد تصرف بستر و 1564 مورد تصرف حریم شناسایی شده و اخطارهای لازم صادر شده ، گفتنی است اولویت ما رفع تصرف است اما در صورت عدم تمکین اقدام قانونی لازم جهت رفع تصرف انجام می شود.

,

وی ابراز داشت: تغییر حوزه آبخیز، تصرف بستر و حریم رودخانه ها، از بین رفتن پوشش گیاهی، فرونشست زمین و تغییر مسیر رودخانه ها از عمده عوامل چالشی فرا روی استان جهت مقابله و کاهش اثرات سیل است.

,

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات شرکت آب منطقه ای یزد جهت کاهش اثرات سیل گفت: شناسایی 157 نقطه حادثه خیز استان و اعلام به مراجع ذیصلاح و انجام مطالعات تعیین حریم و بستر رودخانه های استان به طول 2000 کیلومتر از جمله اقدامات برای کاهش اثرات مخرب سیلاب ها در استان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه