اخبار داغ

رئیس جهاد کشاورزی ازنا:

سالانه ۴۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در ازنا تولید می‌شود

سالانه ۴۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در ازنا تولید می‌شود
درویشی، رئیس جهاد کشاورزی ازنا با اشاره رتبه اول تولید لوبیا در کشور، گفت: سالانه 400 هزار تن محصولات کشاورزی در ازنا تولید می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خیرالله درویشی در گفت‌وگو با ازناخبر اظهار داشت: ازنا با داشتن ۶۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۲۷ هزار هکتار آبی و ۳۴ هزار هکتار دیم‌زار حدود پنج درصد از کل اراضی کشاورزی استان لرستان را دارد، درصورتی‌که از مجموع حدود سه میلیون تن تولیدات کشاورزی لرستان بیش از ۴۰۰ هزار تن از آن را به خود اختصاص داده است که بر این اساس بیش از ۱۳ درصد از تولیدات را دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ازناخبر ,

وی افزود: در سال زراعی ۹۹_۹۸ میزان ۶۴ هزار و ۵۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد که از این مقدار حدود ۲۳ درصد از گندم خریداری‌شده از کل استان لرستان را تشکیل می‌دهد و ازنا را رکورددار و مقام اول تولید گندم لرستان کرده است.

,

رئیس جهاد کشاورزی ازنا عنوان کرد: توازن تولیدات کشاورزی در شهرستان ازنا با ترکیب کشت بیش از ۲۵ نوع محصولات زراعی و ۱۷ نوع محصولات باغی از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است که این موضوع در اقتصاد کشاورزی و فراهم شدن وضعیت مزیت نسبی نقش بسزایی دارد و شرایط را هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ اقتصادی ازنظر تناوب و تنوع کشت برای بهره‌برداران فراهم می‌کند.

,

وی تصریح کرد: ازنا قطب تولید حبوبات کشور در زمینه تولید انواع لوبیا محسوب می‌گردد و سالانه حدود ۱۷ هزار تن انواع لوبیا باکیفیت منحصربه‌فرد به نام لوبیای ازنا تولید می‌شود و به همین دلیل نیز استان لرستان هرساله مقام اول تولید حبوبات کشور را دارد.

,

درویشی گفت: درواقع لوبیای ازنا یک شاخص و معرفی‌نامه برای کشاورزی شهرستان است و علاوه بر آن زراعت‌های دیگری مانند سیب‌زمینی، پیاز، چغندرقند، انواع سبزی و صیفی و محصولات جالیزی از وضعیت مطلوب و قابل‌ملاحظه‌ای هم ازنظر زراعی و هم ازنظر عملکرد برخوردارند.

,

رئیس جهاد کشاورزی ازنا با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از کل تولیدات ازنا قابل‌جذب در حوزه شهرستان است و ۸۵ درصد دیگر به خارج از شهرستان صادر می‌گردد، افزود: ما گنجایش جذب این حجم انبوه از تولیدات را نداریم بنابراین بخش عمده‌ای از تولیدات نه‌تنها به خارج از استان حتی در شرایط مقتضی به خارج از کشور نیز صادر می‌گردد ازجمله لوبیا، سیب‌زمینی، پیاز و محصولات دیگری نظیر خیار، هویج و گوجه‌فرنگی که حالت تازه خوری دارند.

,

وی تصریح کرد: بیش از ۶۴ هزار و ۵۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش حدود ۱۶۲ میلیارد تومان خریداری‌شده است که خوشبختانه تمام مطالبات آن‌ها به‌طور صد درصد پرداخت گردید و این کار امسال با سرعت بیشتری انجام شد.

,

درویشی با اشاره به اینکه خسارت زیاد سیل سال گذشته بر حوزه کشاورزی این شهرستان، یادآور شد: از همان ابتدای شروع بارندگی‌ها اقدام به تشکیل کارگروه تخصصی کردیم و همکاران ما با بازدیدهای میدانی اقدام به ارزیابی و برآورد خسارت نمودند که در نوع خود یک پروسه بسیار سنگینی بود، ولی حتی‌الامکان برآوردها انجام شد و تشکیل پرونده گردید و در سامانه‌های مربوطه ثبت، ویرایش، پردازش و رصد گردید و نهایتاً اینکه در موضوع جبران خسارت، اگرچه جبران همه آن حجم سنگین میسر نبود اما در زیر بخش‌های شیلات، زراعت، باغبانی، دام و طیور حدود دو میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۷/۲ میلیارد تومان تسهیلات به خسارت دیدگان پرداخت گردید، همچنین در زیر بخش آب‌وخاک تعداد سه رشته جاده بین مزارع، شش دهنه قنات و سه رشته کانال آب‌رسانی بااعتباری معادل دو میلیارد تومان مرمت و بازسازی شد.

,

رئیس جهاد کشاورزی ازنا گفت: در زمینه بیمه کشاورزی از بهره‌برداران خواستاریم مشاغل و فعالیت‌های خود را حتماً بیمه کنند چون در صورت بروز خسارت احتمالی در آینده فقط موارد بیمه‌شده مشمول جبران خسارت خواهند شد، در سال زراعی ۹۹_۹۸ تاکنون مبلغ شش میلیارد و۳۰۰ میلیون ریال توسط شرکت‌های بیمه به خسارت دیدگان زیر بخش‌های مختلف اعم از آبزیان، دام سبک و سنگین، طیور، زراعت و باغبانی بابت جبران خسارت، پرداخت‌شده است.

,

وی اظهار داشت: کود اوره یا همان کود سفید هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته اما متأسفانه کودهای فسفاته و پتاسه که به‌صورت خاک کاربرد مصرف می‌شوند و از منابع مهم غذایی گیاه محسوب می‌شوند اخیراً افزایش قیمت قابل‌ملاحظه‌ای داشته و تا پنج برابر قبل گران‌تر شده‌اند.

,

درویشی افزود: این موضوع سبب کاهش تقاضای مصرف این کودها شده که به‌طور حتم روی عملکرد و تولید محصول اثرات نامطلوبی خواهد داشت، توصیه‌ای که ما داریم این است که مصرف نکردن کود به دلیل اینکه باعث کاهش عملکرد و کاهش تولید نهایی محصول می‌گردد موجب ضرر بیشتری خواهد شد، ضمن اینکه برابر ارزیابی و آنالیزهای کارشناسی این گران شدن کود روی محصول اصلی شهرستان که گندم است هر کیلو حدود ۳۵۰ تومان اثر دارد که با افزایش نرخ گندم از کیلویی دو هزار و ۵۰۰ تومان به چهار هزار تومان جبران خواهد شد.

,

رئیس جهاد کشاورزی ازنا تصریح کرد: حتی‌الامکان از کودهای فسفاته استفاده شود چون این‌گونه کودها به‌عنوان خمیرمایه تولید محسوب شده و نقش اساسی در شکل‌گیری گیاه دارند اما کسانی که امسال محصول خود را بدون کود فسفاته کشت کرده‌اند سعی کنند در طول دوره زراعی بخصوص پس از پایان فصل زمستان از کودهای مکمل و تقویتی استفاده نمایند تا لااقل بخشی از کمبود غذایی گیاه جبران گردد.‌

,

وی خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی کشت متناسب بر اصول فنی و اقتصادی، سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی از اهداف مهی هستند که دنبال می‌کنیم، بنابراین توسعه کشت گیاهان دارویی نظیر آویشن، موسیر، زعفران، گل‌گاوزبان که از گیاهان بومی منطقه محسوب می‌شوند موردحمایت جهاد کشاورزی می‌باشد.

,

درویشی گفت: بسیاری از گیاهان دارویی در ازنا موجود است و خاستگاه آن‌ها زاگرس و دامنه‌های اشترانکوه است، بنابراین شهرستان ازنا ظرفیت تبدیل‌شدن به قطب تولید گیاهان دارویی را دارد و لذا از بهره‌برداران به خصوص کسانی که سطح اراضی کمتری در اختیاردارند و میزان کمی سهم آب‌دارند درخواست می‌کنیم به سمت کشت گیاهان دارویی روی‌آورند.

,

رئیس جهاد کشاورزی ازنا با اشاره به اینکه پیگیر احداث و توسعه گلخانه‌ها به‌ویژه در قالب شهرک‌های گلخانه‌ای هستیم،عنوان کرد: ایجاد و توسعه گلخانه‌های کوچک‌مقیاس روستایی به ابعاد ۳۰۰ مترمربع باهدف اشتغال و درآمد پایدار روستاییان است، این گلخانه‌های کوچک‌مقیاس در محدوده بافت مسکونی روستاها قابل احداث‌شده و موجب اشتغال و ایجاد درآمد اعضای خانوار روستایی می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه