اخبار داغ

رئیس پژوهشکده و اندیشکده تمدن‌سازی آرکا:

مجموعه همایش فتح الفتوح در مسیر " گفتمان‌سازی و تمدن‌سازی انقلاب اسلامی" است

مجموعه همایش فتح الفتوح در مسیر " گفتمان‌سازی و تمدن‌سازی انقلاب اسلامی" است
ایمانی فر گفت: مجموعه همایش‌های فتح‌الفتوح یک تا ۵ در مسیر گفتمان‌سازی و تمدن‌سازی انقلاب اسلامی قرار گرفته است که محوری‌ترین موضوع انقلاب هم اصل تعلیم و تربیت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، ایمان ایمانی‌فر رئیس پژوهشکده و اندیشکده تمدن‌سازی آرکا امروز، یکم آبان‌ ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به برگزاری سلسله همایش‌های ملی «فتح‌الفتوح» اشاره کرد و گفت: این همایش در ۵ مرحله تعریف شده است که در آن مباحث تعلیم و تربیت تمدنی مدنظر قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
 
,
وی با بیان اینکه برای نخستین بار است که یک همایش علمی و پژوهشی با موضوع تعلیم و تربیت تمدنی در کشورمان برگزار می‌شود،‌ افزود:‌ فضای این همایش کاملاً غیرسازمانی بوده و با نگاه عمومی دانشگاهی است البته در برگزاری این همایش سازمان‌های مختلفی نظیر جهاد دانشگاهی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اداره‌کل ورزش و جوانان، بسیج رسانه، بسیج فرهنگیان، بسیج دانشجویی، کنگره شهدای فارس، مدیریت حوزه علمیه و غیره ما را یاری داده‌اند.
,
 
,
ایمانی‌فر با تصریح اینکه امروز در جهان واقعیتی تحت عنوان جهانی‌سازی، جهانی‌ شدن و جهانی‌گرایی وجود دارد، گفت: تفکر اصیل امام راحل جهان‌گرایی بود نه تسلط بر جهان و نه وابستگی به جهان بلکه همگرایی با جهان چنانچه از ابتدای اسلام تاکنون نیز، این مکتب آسمانی به دنبال همبستگی جهانی بوده است نه تسلط بر جهان.
,
 
,
, ,
 
,
دبیر همایش علمی پژوهشی فتح‌الفتوح با تأکید بر اینکه امروز جمهوری اسلامی در دنیا به دنبال موضوع جهانی‌گرایی است، فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص علوم انسانی را یادآور شد و گفت: معظم‌له فرمودند که در حوزه علوم انسانی دچار عقب‌افتادگی هستیم و این موضوع بسیار کلیدی است و باید بدانیم که فضای علوم انسانی در واقع خط قرمز غرب و جهان سلطه است در صورتی که برخی‌ها خط قرمزها را اشتباهی ارائه می‌دهند.
,
 
,
وی یادآور شد: استکبار در هر کشوری که تسلط پیدا می‌کند اولین جایی که تغییر می‌دهد، فضای علوم انسانی آن کشور و مملکت است به همین دلیل علوم انسانی بسیار اهمیت دارد ولی در این حوزه دچار عقب‌ماندگی هستیم و اگر کتب علوم انسانی رهبر معظم انقلاب را مطالعه کنیم، قطعاً به ضعف علوم انسانی پی خواهیم برد.
,
 
,
ایمانی‌فر با بیان اینکه در واقع تولید علم خاصی در حوزه علوم انسانی وجود نداشته است که در حد و تراز تمدن‌سازی باشد، گفت: موضوع انقلاب اسلامی، موضوع تمدنی است و اختلاف ما با بسیاری افکار نظیر بازرگان هم بر سر صدور تمدن انقلاب اسلامی بود.
,
 
,
رئیس پژوهشکده و اندیشکده تمدن‌سازی آرکا بیان کرد: مجموعه همایش‌های فتح‌الفتوح یک تا ۵ در مسیر گفتمان‌سازی و تمدن‌سازی انقلاب اسلامی قرار گرفته است که محوری‌ترین موضوع انقلاب هم اصل تعلیم و تربیت است.
,
 
,
اجرای «فتح‌الفتوح» در ۵ مرحله
,
وی با بیان اینکه همایش فتح‌الفتوح با موضوع تعلیم و تربیت تمدنی در ۵ مرحله اجرا خواهد شد، گفت: در مرحله اول که فراخوان آن از مردادماه سال جاری اعلام شده بود، موضوع تعلیم و تربیت تمدنی یعنی فضای عمومی انسان‌شناسی تمدن‌ساز مدنظر قرار گرفته است.
,
 
,
ایمانی‌فر با تصریح اینکه مهلت وصول چکیده مقالات در فتح‌الفتوح یک تا ۲۴ مهرماه و مهلت وصول اصل مقالات نیز تا ۲۴ آبان‌ماه جاری است، گفت: اختتامیه همایش فتح‌الفتوح یک در ۲۲ بهمن‌ماه برگزار خواهیم کرد و افتتاحیه فتح‌الفتوح ۲ هم با موضوع فرهنگ، سیاست و اقتصاد را از همین روز انجام می‌دهیم و اختتامیه آن هم در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ خواهد بود و فتح‌الفتوح‌های ۳، ۴ و ۵ را با همین موضوع فرهنگ‌، سیاست و اقتصاد را تا سال ۱۴۰۱ ادامه خواهیم داد.
,
 
,
رئیس پژوهشکده و اندیشکده تمدن‌سازی آرکا یادآور شد: همایش علمی پژوهشی فتح‌الفتوح با رعایت کلیه اصول حرفه‌ای علمی پژوهشی در سطح کشور برگزار می‌شود و امروز قریب ۲ ماه و نیم است که این همایش نمایه علمی در مجموع کنفرانس‌های کشور شده است.
,
 
,
وی ضمن قدردانی از سپاه فجر به‌عنوان محوری‌ترین حامی این همایش، گفت: هدف از برگزاری این همایش هم‌افزایی علمی در حوزه تعلیم و تربیت تمدنی برای گره‌گشایی سراسری است.
,
 
,
ایمانی‌فر همچنین از برخی از نهادها و سازمان‌ها  در عدم همکاری برگزاری این همایش گلایه کرد و گفت: تعلیم و تربیت تمدنی موضوع تمام دانشگاه‌ها و رشته‌هاست و نباید گمان کرد که این مسئله مربوط به دانشگاه‌های خاصی می‌شود.
,
 
,
وی به برخی از اعضای هیئت علمی و داوران این همایش نیز اشاره کرد و گفت: اساتیدی چون علی‌رضا صدرا از دانشگاه تهران، جهانی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، شریفی عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و غیره جزو داوران و هیئت علمی این همایش هستند.
,
 
,
دبیر همایش «فتح‌الفتوح» همچنین محورهای همایش مذکور را برشمرد و گفت: تربیت تمدنی، نقش روان‌شناسی و حقوق در تربیت، تربیت فنی و حرفه‌ای در راستای تولید محصول، تربیت بدنی و  انسان تمدنی، نقش شیوه‌های آموزش در تربیت تمدنی، گفتمان‌سازی و تربیت انسان تمدنی، نقش دین معنویت و جهاد فی سبیل‌الله در تربیت تمدنی، نقش اقتصاد و انرژی در تربیت تمدنی از جمله محورهای این همایش هستند.
,
 
,
ایمانی‌فر در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه ذیل این همایش همایش‌های تخصصی دیگری نیز اجرا خواهیم کرد، گفت: موضوع دیگری که به آن ورود خواهیم کرد، بحث شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) است که همایش ویژه‌ای با این موضوع را در آینده اجرا می‌کنیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه