اخبار داغ

عیار طلای سرخ پایین آمد!

دسترنج یک ساله زعفرانکاران دست‌مایه دلال بازی‌ها/ قیمت زعفران به یک سوم کاهش یافت

دسترنج یک ساله زعفرانکاران دست‌مایه دلال بازی‌ها/ قیمت زعفران به یک سوم کاهش یافت
در حالی که طی جلسات متعدد شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان، قیمت کف خرید زعفران به تصویب رسید و همگان ملزم به رعایت حداقل خرید به قیمت کف شدند اما به دلیل فعالیت دلالان قیمت این محصول به یک سوم میزان تعیین شده رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ کار برداشت زعفران از ۹۰ هزار هکتار اراضی زعفران خیز خراسان رضوی آغاز شده و این روز ها زعفرانکاران در حال جمع کردن محصولی هستند که یکسال چشم انتظار ان را کشیدند تا در این اوضاع معیشتی مرهمی برای دردهای آنان باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در اوایل آبان هر سال و با سرد شدن هوا، فصل برداشت طلای سرخ از مزارع زعفران خیز خراسان رضوی آغاز می شود و در همین ابتدا، محور مواصلاتی زعفرانی ترین شهر جهان یعنی تربت حیدریه به زاوه شاهد برداشت این محصول است.

,

محصول زعفران بعنوان یکی ازمهمترین منابع در آمدزایی و اشتغال مردم منطقه تربت حیدریه و زاوه به شمار می رود که بیش از ۷۰۰ هزار نفر روز در شهرستانهای تربت حیدریه و زاوه مشغول برداشت و فرآوری این محصول هستند.

,

علاوه بر تربت حیدریه و زاوه که عنوان قطب تولید زعفران ایران و جهان را یدک می کشند، این محصول در شهرستانهای مه ولات، رشتخوار، کاشمر، بردسکن، نیشابور و فریمان نیز کشت می شود اما خاک حاصلخیز جلگه زاوه در منطقه تربت حیدریه بر عیار طلای سرخ در این منطقه افزوده است.

,

دسترنج یک ساله زعفرانکاران دست مایه دلال بازی ها

, دسترنج یک ساله زعفرانکاران دست مایه دلال بازی ها,

, ,

در حالی که طی جلسات متعدد شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان قیمت کف خرید زعفران با امضای همه اعضا به تصویب رسید و همگان ملزم به رعایت حداقل خرید به قیمت کف شدند اما از ابتدای آبان با اوج گل دهی مزارع و عرضه فراوان زعفران، قیمت این محصول به یک سوم میزان تعیین شده رسیده است.

,

در بازار های گل زعفران تربت حیدریه و زاوه بعنوان قطب تولید این محصول، متاسفانه عیار طلای سرخ بسیار پایین آمده و طی سه روز اخیر قیمت زعفران به پایین ترین حد ممکن یعنی بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان معامله شد و این در حالی است که طبق مصوبه شورای ملی زعفران قیمت کف خرید گل زعفران ۴۵۰ هزار تومان تعیین شده بود.

,

کاهش شدید قیمت گل زعفران، صدای زعفرانکاران شهر کدکن را درآورد

, کاهش شدید قیمت گل زعفران، صدای زعفرانکاران شهر کدکن را درآورد,

, ,

روز گذشته و در دومین روز از آبان ماه و در اوج گلدهی مزارع زعفران، کشاورزان شهر کدکن پس از پایان برداشت روزانه زعفران خود و عرضه به بازار گل این شهر، برای فروش با قیمت های بسیار پایین روبرو شدند، کاهش قیمتی که باعث تجمع زعفرانکاران کدکنی شد، مردمی که به خاطر کاهش شدید قیمت گل زعفران و عدم خرید این محصول به قیمت مناسب معترض بودند.

,

بسیاری از کشاورزان این شهر بر این باورند که دلالان و سودجویان، زعفران این منطقه را در روزهای اوج برداشت به قیمت های پایین خریداری کرده و زحمات یک ساله قشر زحمتکش زعفرانکار را نادیده گرفته اند.

,

در حالی که قیمت خرید و فروش گل زعفران در دیگر نقاط زعفران خیز استان هر من حدود ۲۰۰ هزار تومان معامله می شد اما در منطقه کدکن قیمت بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان اعلام شده بود و حالا باید فهمید علت اختلاف قیمت در این منطقه با مرکز شهرستان چیست؟

,

نوسان قیمت زعفران و رنج کشاورزان

, نوسان قیمت زعفران و رنج کشاورزان,

, ,

با توجه به فصل برداشت این محصول مهمترین دغدغه کشاورزان و تولید کنندگان زعفران قیمت آن است و
در حال حاضر قیمت هر کیلو زعفران تر در بازار گل بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و بنا به کیفیتی که دارد معامله می شود، هر چند گاهی این قیمت در اوایل شب با فراوانی گل کمتر هم می شود.

,
,

در یک ماه گذشته نماینده مردم شهرستان تربت حیدریه و زاوه و مه ولات با رایزنی های انجام گرفته با شورای ملی زعفران کف خرید این محصول در بازار گل را ۴۵۰ هزار تومان و نگین خشک ۲۰ میلیون تومان و همچنین پوشال را ۱۶ میلیون تومان اعلام کردند اما این رویه تقریبا به یک سوم قیمت رسیده است.

,

یک سال است که چشم انتظاریم

, یک سال است که چشم انتظاریم,

رضا محمدی یکی از زعفرانکاران که با ۱۰۰ کیلو گل به بازار گل تربت حیدریه امده به خبرنگار ما گفت: تقریبا یک سال است که در این اوضاع اقتصادی کشور چشم انتظاریم تا زعفران خود را به گونه ای بفروشیم که مرهمی بر دردهای التیام نیافته مان باشد اما نمیدانم چرا همه اجناس و کالاها در این کشور گران شده اما زعفران همچنان در جا می زند.

,

وی بیان کرد: امروز گل های خود را به بازار گل اوردم متاسفانه به قیمت پایین بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان می خرند و ناچارم به همین قیمت بفروشم چون کسی برای فراوری آن ندارم و این فروش یعنی ضرر و واقعا نمی دانم باید چکار کنم.

,

غلامی دیگر زعفرانکار زاوه که برای فروش محصول خود به بازار گل تربت حیدریه آمده از وعده های نماینده مجلس گلایه دارد و می افزاید: نماینده مجلس در شهریور ماه امسال در سفری با نیکزاد نایب رییس مجلس به شهرستان زاوه قول پیگیری حل مشکلات زعفرانکان را داد و ما خوشحال شدیم بلاخره در مجلس شورای اسلامی برای زعفران و زعفرانکار ارزشی قائل شدند اما اکنون قیمت ها به پایین ترین حد ممکن رسیده و محصول ما را به ضرر می خرند.

,

وی اظهار داشت: متاسفانه خبری هم از خرید حمایتی و یا تضمینی زعفران هم نیست و وزارت جهاد و تعاون روستایی هنوز ورود نکردند هر چند که محصول تحویلی پارسال ما را هم تا شهریور امسال طول کشید که تسویه کردند.

,

حسینی که در میدان مرکزی تربت حیدریه زعفران فروشی دارد، به خبرنگار ما گفت: در ابتدا اعلام کردند که قیمت زعفران خشک و نگین ۲۰ میلیون و پوشال ۱۶ میلیون تومان است اما این قیمت ها در همان هفته اول و آن هم هنوز گلی به بازار نیامده بود و اکنون با توجه به گلدهی مزارع و عرضه فراوان در بازار، قیمت ها به شدت کاهش یافته و زعفران خشک بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان در بازار معامله می شود.

,

در حالی که نمایندگان خراسان در جلسه با صادرکنندگان شرایط استفاده از تسهیلات ۱۰۰۰ میلیارد تومانی را فراهم کردند تا زعفران را به قیمت تعیین شده از کشاورز بخرند اما این صادرکنندگان و اعضای شورای ملی زعفران هستند اعتنایی به این تسهیلات نمی کنند و در نقش دلال دست مایه یک ساله کشاورز را به ثمن بخس می خرند.

,

از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت این محصول در ایران، استانهای خراسان رضوی با ۹۰ هزار هکتار و ۸۰ درصد تولید و خراسان جنوبی با ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار و حدود ۵ درصد و همچنین سایر استانها با ۸ هزار هکتار دیگر به ترتیب بیشترین میزان کشت و تولید این محصول را به خود اختصاص داده اند.

,

میانگین برداشت زعفران در اراضی منطقه تربت حیدریه هر هکتار ۴٫۲ کیلو گرم است که با روش های نوین و ارگانیک در سالهای اخیر در برخی مزارع این رقم به چهار برابر افزایش یافته است.

,

امسال پیش بینی می شود از سطح بیش از ۲۲ هزار هکتار اراضی زعفران منطقه تربت حیدریه و زاوه حدود ۷۰ تن زعفران خشک برداشت شود.

,

در استان خراسان رضوی بیش از ۱۲۰ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بیش از ۳۰ هزار خانوار در تربت حیدریه و زاوه به این کار اشتغال دارند.

,

اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه