اخبار داغ

گزارشی از وضعیت محصول راهبردی زرشک در فصل برداشت؛

روزهای سیاه یاقوت سرخ/ قیمت خرید تضمینی، بزرگترین ضربه به کشاورزی است

روزهای سیاه یاقوت سرخ/ قیمت خرید تضمینی، بزرگترین ضربه به کشاورزی است
کشاورزان خراسان جنوبی با بیان این‌که مسئولان به جای شعار، به وعده‌های برزمین مانده عمل کنند، گفتند: تعاون روستای هر کیلوگرم زرشک را بین 8 تا 10 هزار تومان خریداری می‌کند که این بزرگترین ضربه به زرشک‌کاران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، اواخر مهر و اوایل آبان‌ماه فصل برداشت یاقوت سرخ خراسان جنوبی است. کشاورزان بسیار خوشحال و خرسند از برداشت زرشک هستند اما امسال آن‌قدر مشکلات زرشک‌کاران زیاد شده که کشاورزان توان جمع‌آوری این محصول مهم و راهبردی را ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

کشاورزان از قیمت پایین زرشک و قیمت بالای نهاده‌های کشاورزی و دیگر هزینه‌ها گلایه دارند و عده‌ای از دلالان با دسترنج کشاورزان زحمتکش سودهای کلانی به جیب می‌زنند.

,

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سفر وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی با تأکید بر این‌که کشاورزان نگران خرید زرشک نباشند، افزود: نمی‌گذاریم زرشک روی دست کشاورز بماند بلکه بدون رقابت با خریداران و تجار در حاشیه بازار فعالیت می‌کنیم تا تولیدکننده ضرر نکند.

,

به گفته حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، مشکلات زرشک‌کاران و کشاورزان استان از گفتاردرمانی گذشته و باید فکر اساسی و اقدام جهادی در این خصوص صورت گیرد.

,

امروز در اوج فصل برداشت زرشک در خراسان جنوبی قرار داریم اما کشاورزان در اوج نگرانی از جمع‌آوری و فروش محصولات خود هستند.

,

زرشک

, زرشک,

قیمت زرشک جوابگوی هزینه‌های آن نیست/ مسئولان شعار ندهند

, قیمت زرشک جوابگوی هزینه‌های آن نیست/ مسئولان شعار ندهند, قیمت زرشک جوابگوی هزینه‌های آن نیست/ مسئولان شعار ندهند,

اسدالهی یکی از کشاورزان قاینی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، از قیمت پایین زرشک و قیمت توافقی، بسیار انتقاد کرد و گفت: زرشک تازه با قیمت 8 تا 10 هزار تومان از ما خریداری می‌شود در حالی که این مبلغ اصلا جوابگوی هزینه‌ها نیست.

,

وی با اشاره به این‌که درخت زرشک هر دوسال یک بار به ثمر می‌رسد افزود: تولید زرشک با وضعیت و گرانی موجود، زحمت زیادی دارد و اصلا برای کشاورز نمی‌صرفد که با این وضعیت به کشاورزی ادامه دهد.

,

اسدالهی با بیان این‌که هنوز زرشک‌های سال گذشته، دخل انبارها و سردخانه موجود است عنوان کرد: با این قیمت‌ها نه می‌توان زرشک را فروخت و نه مکانی برای نگهداری داریم.

,

 وی با بیان این‌که قیمت فعلی زرشک، هزینه جمع‌آوری و پول کارگر را هم نمی‌شود، اظهار کرد: خیلی از کشاورزان به خاطر مشکلات اقتصادی و نداشتن مکان نگهداری زرشک به پایین‌ترین قیمت به دلالان می‌فروشند.

,

اسدالهی خواسار توجه ویژه مسئولان به موضوع زرشک شد و افزود: خواهش ما از مسئولان این است که یک بار هم که شده شعار ندهند و یک کار عملی برای این کشاورزان انجام دهند.

,

قیمت خرید تضمینی بزرگترین ضربه به کشاورزی است

, قیمت خرید تضمینی بزرگترین ضربه به کشاورزی است, قیمت خرید تضمینی بزرگترین ضربه به کشاورزی است,

میری از زرشک‌کاران شهرستان زیرکوه نیز به خبرنگار ما گفت: با این تورم کمرشکن و بالابودن قیمت سایر اجناس و مایحتاج مردم، چرا باید زرشک با قیمت 8 تا 10 هزار تومان به فروش برسد؟ مسلما این قیمت نارضایتی کشاورزان را به دنبال دارد.

,

وی با انتقاد از قیمت توافقی خرید زرشک توسط تعاون روستایی افزود: اکنون تعاون روستای هر کیلوگرم زرشک را بین 8 تا 10 هزار تومان خریداری می‌کند که این بزرگترین ضربه به کشاورزی استان است.

,

میری ادامه داد: دلالان نیز از این فرصت سوءاستفاده کرده و با طمع سود بیشتر، زرشک تازه را خرید می‌کنند و کشاورزان به علت ترس از خراب‌شدن محصول و نداشتن مکان نگهداری، خواسته یا ناخواسته مجبور به فروش می‌شوند.

,

وی عنوان کرد: یک شرکت فرآوری نیز در شهرستان قاین فعال است که آن هم با هر قیمتی که بخواهد زرشک را از کشاورز می‌خرد و باید دو روز، در نوبت تخلیه باشید و زرشک تازه دو روز بماند، نصف می‌شود.

,

زرشک

, زرشک,

حمایتی از مسئولان دیده نمی‌شود/ وعده ساخت بارگاه محقق نشد

, حمایتی از مسئولان دیده نمی‌شود/ وعده ساخت بارگاه محقق نشد, حمایتی از مسئولان دیده نمی‌شود/ وعده ساخت بارگاه محقق نشد,

رحیمی از کشاورزان شهرستان درمیان نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، با ابراز تأسف از این‌که کشاورزان مجبورند زرشک خود را به دلالان با قیمت بسیار نازل بفروشند، گفت: این کار برای کشاورزی که دو سال برای محصول زمان گذاشته چیزی جز ناامیدی نیست.

,

وی از این‌که محصول زرشک تاکنون خرید تضمینی نشده، گلایه کرد و افزود: قیمت توافقی فقط به نفع دلالان و و بستن دهان کشاورزان است.

,

وی عنوان کرد: همه کالاها و محصولات از سال گذشته چندین برابر افزایش قیمت داشته اما شاهد کاهش چند برابری قیمت زرشک هستیم و از طرفی نیز هیچ حمایت و برنامه‌ای از سوی مسئولان دیده نمی‌شود.

,

رحیمی، صادرات و معرفی زرشک را یکی از بهترین راه‌های حمایت از زرشک‌کاران دانست و افزود: این موضوعات باید در سطح ملی پیگیری شود.

,

وی با گلایه از ضعف تبلیغات در فروش محصول زرشک گفت: قیمت زرشک با خواص دارویی فراوان، با ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی کاهش یافت.

,

رحیمی با اشاره به ساخت بارگاه برای نگهداری زرشک عنوان کرد: سال گذشته این قول به کشاورزان داده شد اما اقدامی صورت نگرفته و اگر کشاورزی به بانک معرفی شده، در چرخه سنگین قوانین بانکی دیگر نتوانست از آن استفاده کند.

,

قیمت توافقی 8 تا 10 هزار تومان/ آمادگی برای خرید هر میزان زرشک

, قیمت توافقی 8 تا 10 هزار تومان/ آمادگی برای خرید هر میزان زرشک, قیمت توافقی 8 تا 10 هزار تومان/ آمادگی برای خرید هر میزان زرشک,

وحید ضیائیان‌احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان گفت: خراسان جنوبی بالغ بر ۱۰۰ هزار تن در سال، تولید زرشک را به خود اختصاص داده است که متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرون، میزان زیادی از این محصول راهبردی استان از سال گذشته در بارگاه‌ها و سردخانه‌ها روی دست کشاورزان مانده و بازار آن به شدت کاهش یافته است که با رایزنی‌هایی که با فروشگاه‌های بزرگ کشور از جمله اتکا، شهروند و ... صورت گرفت توانستیم بازار این محصول ارزنده را تقریبا پیدا کنیم.

,

وی با اشاره به اتفاقاتی که چند ماه اخیر در بازار زرشک استان افتاد افزود: این اتفاق‌ها باعث افت قابل توجه قیمت زرشک در بازار شد که تعاون روستایی با هدف ترمیم بازار زرشک وارد حاشیه بازار خرید و فروش زرشک استان شد.

,

وی با بیان این‌که قبول داریم قیمت توافقی زرشک زیاد مناسب نیست و گلایه کشاورزان را هم قبول داریم افزود: فعلا قیمت توافقی زرشک مدیریت شده و قیمت آن بین 8 تا 10 هزار تومان ثابت مانده است.

,

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی عنوان کرد: تاکنون 150 تن زرشک تازه از کشاورزان خریداری شده و این آمادگی وجود دارد که هرچه قدر کشاورزان، زرشک به مراکز تحویل دهند، خریداری کنیم.

,

استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی مجارستان

, استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی مجارستان, استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی مجارستان,

سلمان اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، ضمن قدردانی از زحمات وزارت خارجه در راستای معرفی زرشک به سفارت‌خانه‌ها گفت: معرفی ظرفیت صادرات زرشک خراسان جنوبی در سایت اتاق کشاورزی کشور مجارستان اقدامی مهم است.

,

وی افزود: یکی از برنامه‌های کاری حوزه بنده پیگیری‌های زیاد در راستای معرفی محصولات راهبردی خراسان جنوبی به ویژه زرشک و زعفران در سطح گسترده است و چندی پیش بود که در دیدار با معاون اقتصادی وزارت امور خارجه حضور یافتم و برای صادرات زرشک و زعفران خراسان جنوبی پیگیر شدم.

,

وی با بیان این‌که محصولات راهبردی خراسان جنوبی تا این مرحله مانند پازلی بی‌انتهاست که نفع آن‌چنان برای کشاورز ندارد افزود: محصولات راهبردی خراسان جنوبی تاکنون ناشناخته در سطح جهان مانده است؛ در این راستا با توجه به اقداماتی که وزیر امور خارجه کشورمان رقم زد، معرفی محصولات به سفارت‌خانه‌ها بود که جا دارد از آقای ظریف قدردانی کنیم.

,

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام خوب دیگری که رقم خورده است این‌که برای تسهیل صادرات زرشک در سایت رسمی اتاق بازرگانی مجارستان همراه با ترجمه انگلیسی یکی از توان‌مندی استان که زرشک خراسان جنوبی است در سایت کشور مجارستان قرار گرفته است و در صفحه‌ای به نام خراسان جنوبی محصول زرشک به زبان انگلیسی ترجمه شده است.

,

اسحاقی افزود: اقدام دیگر رایزنی با تجار مجارستانی برای فروش و معرفی بیشتر محصولات راهبردی استان است تا واسطه‌ای بین کشاورز، سرمایه‌گذار و صادرکننده باشیم و در گام نخست درج محصول زرشک در سایت کشور مجارستان اقدامی بزرگ است.

,

زرشک

, زرشک,

زرشک

, زرشک,

صف‌های طولانی برای فروش

, صف‌های طولانی برای فروش, صف‌های طولانی برای فروش,

یکی از شرکت‌هایی که این روزها در کنار کشاورزان قاینی، روزهای پرکاری دارد، شرکت کشت و صنعت خوشه سرخ شرق به عنوان تنها تولیدکننده کنسانتره آب زرشک ایران و جهان در قاین است.

,

به گفته درزی مدیر عامل این شرکت، اگرچه تحریم‌ها و وضعیت دو سال اخیر کشور مشکلات عدیده‌ای را برای بخش تولید فراهم کرده است اما آن‌چه برای این شرکت در سال جهش تولید مهم بوده است، بازگشایی گره‌ای از مشکلات کشاورزان منطقه به خصوص زرشکاران است.

,

او می‌گوید: از 19 مهرماه خرید زرشک تازه را از کشاورزان شروع کرده‌ایم و روز به روز بر حضور کشاورزان جهت فروش زرشک افزوده می‌شود به حدی که شاهد صف‌های طولانی خودروها هستیم و حتی برخی از افراد 48 ساعت نیز منتظر فروش محصول خود بوده‌اند.

,

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خوشه سرخ شرق قاین با بیان این‌که کارخانه با دو خط تولید و با سه شیفت کاری فعال است گفت: روزانه بین 100 تا 150 تن زرشک تازه در این کارخانه تخلیه و تبدیل به محصول ارزشمند کنسانتره زرشک می‌شود.

,

پیش‌بینی خرید چهار هزار تن زرشک برای تبدیل به کنسانتره

, پیش‌بینی خرید چهار هزار تن زرشک برای تبدیل به کنسانتره, پیش‌بینی خرید چهار هزار تن زرشک برای تبدیل به کنسانتره,

طیب مدیر کارخانه خوشه سرخ شرق نیز با بیان این‌که کارخانه علاوه بر خرید زرشک محصولاتی مانند انگور، خرما، انار و آلبالو را از استان‌های فارس، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، کرمان و ... خریداری و تبدیل به کنسانتره می‌کند گفت: کنسانتره تولیدشده به شرکت‌های معتبر کشور از جمله عالیس، میهن و کاله فروخته می‌شود.

,

وی با بیان این‌که با فعال‌بودن این کارخانه در حال حاضر 35 نفر به صورت رسمی و 20 نفر کارگر فصلی مشغول به کار هستند افزود: تمام سعی و تلاش ما این است که چرخ کارخانه بچرخد و باعث ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه شود.

,

طیب از صادرات کنسانتره میوه و زرشک به کشورهایی مانند ارمنستان، ترکیه، ژاپن و کره‌جنوبی خبر داد.

,

وی ادامه داد: در این واحد فرآوری، آزمایشات بر اساس استاندارهای لازم انجام می‌شود و محصولات تولیدی منطبق با استانداردهای جهانی و دارای گواهینامه ایزو 9001 22000HASSP  GM است.

,

به گفته طیب، استان خراسان جنوبی 95 درصد زرشک کشور را تولید می‌کند و بالغ بر 20 درصد زرشک تولیدی کشاورزان در این واحد تولیدی تبدیل به کنسانتره می‌شود و پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 4 هزار تن زرشک تازه کشاورزان توسط این واحد صنعتی خریداری و تبدیل به کنسانتره شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه