اخبار داغ

در گفت‌وگو با دانا مطرح شد؛

دولت اقتصاد را رها کرده و برنامه‌ای ندارد/ اقتصاد ایران تا کی باید معطل خارجی‌ها بماند!

دولت اقتصاد را رها کرده و برنامه‌ای ندارد/ اقتصاد ایران تا کی باید معطل خارجی‌ها بماند!
دبیر خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه به دلیل نوسانات نرخ ارز تولیدکنندگان در سردرگمی به سر می‌بردند و دولت هیچ برنامه‌ای برای اقتصاد ندارد، گفت: نقش تحریم‌ها در مشکلات کشور حدود 30 درصد است، اما تصمیمات و بی‌برنامگی دولت باعث افزایش اثر آن حتی تا حدود 80 درصد شده است.
[
مسعود دانشمند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد تاثیر نوسانات نرخ ارز بر تولید و اقتصاد کشور، اظهار کرد: یکی از چالش‌ها امروز تولیدکنندگان نوسانات نرخ ارز است که به تولید ضربه می‌‎زند؛ زیرا تولیدکننده نمی‌داند برای خرید مواد اولیه خود اقدام کند یا نه.
, مسعود دانشمند, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی توضیح داد: به دلیل نوسانات نرخ ارز، قیمت‌ مواد اولیه تولید متفاوت و در قیمت تمام شده تولید اثر گذار است و باعث کاهش میزان تولید می‌شود؛ زیرا سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نمی‌تواند پاسخگوی افزایش قیمت‌ها باشد.
,
 
,
این فعال اقتصادی گفت: اگر قدرت خرید مصرف کننده هم کاهش یابد و جواب ندهد که در این شرایط نمی‌دهد، کالای تولید شده، روی دست تولیدکننده می‌ماند و از سوی دیگر افزایش قیمت هم باعث می‌شود تولیدکننده دست نگه دارد و کمتر تولید کند. نوسانات نرخ ارز باغث عامل تورمی و رکود اقتصادی می‌شود و  با کاهش یا توقف تولید، نرخ بیکاری بیشتر خواهد شد.
,
 
,
 
,
تولید در سردرگمی/ برنامه‌ای که دولت ننوشت!
, تولید در سردرگمی/ برنامه‌ای که دولت ننوشت!,
 
,
دانشمند ادامه داد: تولیدکنندگان امروز در سردرگمی به سر می‌بردند و دولت هیچ برنامه‌ی منسجمی برای تولید ندارد. هر لحظه یکی اتفاقی رخ می‌دهد؛ مثلا یک روز بانک مرکزی دستورالعمل صادر می‌کند، روز دیگر وزارت صمت بخشنامه تصویب می‌کند و روزی هم رئیس جمهوری سخن می‌گوید. همه این‌ها نشان می‌دهد دولت هیچ برنامه‌ای برای شرایط کنونی اقتصاد ندارد.
,
 
,
وی تصریح کرد: از چند سال پیش که موضوع تحریم‌ها و بازگشت آن مطرح شد، دولت می‌بایست برنامه منسجمی برای حفظ تولید داخلی، بدون اینکه تحریم‌ها چه آثار دارد، برای اقتصاد کشور تنظیم می‌کرد که انجام نداد و امروز هم این برنامه را نداریم و کشور به صورت روزمرگی اداره می‌شود. 
,
 
,
 
,
دبیر خانه اقتصاد ایران گفت: یک نفر یک حرف خوب می‌زند قیمت‌ها واکنش نشان داده و کاهشی می‌شوند و فرد دیگر تند سخن می‌گوید و قیمت‌ها بالا می‌رود؛ با  این شیوه نمی‌تواند کشور را اداره کرد و باید برنامه منسجمی داشته باشیم که دولت تاکنون چنین کاری نکرده و مجلس هم گفته برنامه دارد ولی هنوز چیزی اجرایی و مشخص نشده است.
,
 
,
 
,
تشکیل کمیته‌ای چهارجانبه برای خروج از مشکلات اقتصادی/ دولت ناکارآمدی خودش را به گردن تحریم‌ها می‌اندازد
, تشکیل کمیته‌ای چهارجانبه برای خروج از مشکلات اقتصادی/ دولت ناکارآمدی خودش را به گردن تحریم‌ها می‌اندازد,
 
,
دانشمند معتقد است برای خروج از شرایط کنونی و حل مشکلات اقتصادی باید کمیته‌ای چهارجانبه متشکل از دولت، مجلس، بخش خصوصی و اساتید دانشگاه با اختیارات 10 سال برای برنامه ریزی، اجرا و نظارت ایجاد شود.
,
 
,
وی ادامه داد: این کمیته، برنامه‌ای برای توسعه و افزایش ظرفیت تولید و احیای اقتصاد ایران بنویسد و با نظارت‌شان، اجرا شود؛ فارغ از اینکه دولت‌ها تغییر کند.
,
 
,
این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه اقتصادی ایران باید خصوصی و مردمی باشد، گفت: بی‌برنامگی دولت باعث افزایش اثر گذاری تحریم‌ها شده و دولت ناکارآمدی خودش را به گردن تحریم‌ها می‌اندازد.
,
 
,
دانشمند اعتقاد دارد: اثر گذاری و نقش تحریم‌ها در مشکلات کشور بین 20 الی 30 درصد است و مابقی مشکلات به دلیل مسائل داخلی است، اما تصمیات دولت و بی‌برنامگی باعث افزایش اثر تحریم‌ها شده و اثر گذاری آن را به حدود 70 الی 80 درصد می‌رساند.
,
 
,
 
,
فرمانده اقتصادی دولت کجاست؟/ تا کی باید همه چیز معطل رفع تحریم‌ها باشد
, فرمانده اقتصادی دولت کجاست؟/ تا کی باید همه چیز معطل رفع تحریم‌ها باشد,
 
,
وی در مورد این سوال که چه کسی فرمانده اقتصادی دولت است؟، پاسخ داد: قاعدتا معاون اول رئیس جمهوی باید فرمانده اقتصادی باشد، ولی این‌گونه نیست و به دلیل ارز 4200 تومانی و... به حاشیه رفته و فرمانده اقتصادی و اقتصاد مقاومتی را رها کرده است.
,
 
,
دانشمند با تاکید بر اینکه باید برنامه ریزی 10 ساله برای برون رفت از مشکلات نوشته و اجرا کنیم، بیان کرد: شاید تحریم‌ها، فشارهای آمریکا و مشکلاتش با ما، 10 سال دیگر هم طول بکشد؛ آیا باید کشور را تا 10سال دیگر بلاتکلیف نگه داشت؟ و آیا باید وضعیت درآمد و معیشت مردم و نسل جوان مشتاق کار را معطل روابط خارجی و آمریکا نگهداریم؟
,
 
,
دبیر خانه اقتصاد ایران در مورد نقش بانک مرکزی در خصوص افزایش نرخ ارز؛ گفت: 80 درصد ارز حاصل کشور در دست بانک مرکزی (دولت)  است، بنابراین این بانک سیاست‌گذاری و قیمت تعیین می‌کند. 
,
 
,
وی تصریح کرد: کالا‌ها امروز در گمرک به دلیل سیاست‌های سختگیرانه بانک مرکزی خاک می‌خورد. در ضورتی که مثلا کالا را با ارز نیمایی ترخیص کنند و دولت باید نظارت داشته باشد که این کالا با نرخ نمایی وارد بازار و تولید شود و در فرآیند قرار گیرد در حالی که سیاست‌ها سختگرانه باعث افزایش تقاضا در بازار ارز شده و قیمت‌ها بالا می‌رود و عکس آن با کاهش تقاضا، نرخ‌ها کاهشی خواهند شد.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه