اخبار داغ

تأثیر DBA و MBA بر روی کسب و کار و پیشرفت شغلی و اجتماعی افراد

تأثیر DBA و MBA بر روی کسب و کار و پیشرفت شغلی و اجتماعی افراد
در این مطلب به تأثیر دوره MBA و دوره DBA بر روی کسب و کار و پیشرفت شغلی و اجتماعی افراد از نگاه اساتید مدیریت می پردازیم. این مطلب برگرفته از سایت موسسه آموزش عالی آزاد بهار اولین مرکز تخصصی MBA و DBA در ایران می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در این مطلب به تأثیر دوره MBA و دوره DBA بر روی کسب و کار و پیشرفت شغلی و اجتماعی افراد از نگاه اساتید مدیریت می پردازیم. این مطلب برگرفته از سایت موسسه آموزش عالی آزاد بهار اولین مرکز تخصصی MBA و DBA در ایران می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دوره MBA, دوره DBA, موسسه آموزش عالی آزاد بهار,

 

,

از نگاه پروفسور مهدی الوانی :

, از نگاه پروفسور مهدی الوانی :,

دانش مدیریت را می توان به 2 دسته دانش نظری و دانش عملی یا کاربردی تقسیم نمود. دانشگاه ها و مراکز آکادمیک بیشتر اهتمام خود را در زمینه دانش نظری و تئوریک مدیریت صرف می نمایند و دانش کاربردی در مجموعه دروس آنها جایگاهی در خور ندارد.

,

مراکز علمی کاربردی برای پرکردن این­خلاءکه نیاز اغلب سازمان هاست دوره های اجرایی عملی و کاربردی را طراحی و ارائه می نمایند.موسسه بهار بدین منظور دوره DBA و MBA را با گرایش کاربردی و اجرائی طراحی و با موفقیت اجرا نموده است. این دوره ها با نیازهای مدیرانی که منصب مدیریت دارندامارشته تحصیلی آن ها مدیریت نمی باشد سازگار شده و حاوی دروسی کاربردی است. مدیران و کارشناسان در این دوره ها به مهارت ها و توانائی‌های مدیریتی در عرصه عمل احاطه پیدا می کنند و بدون آنکه مبانی فلسفی نظریات مدیریت را موضوع مباحث درسی قرار دهند بر جنبه های عملی و رفع مشکلات مبتلا به جنبه سازمانی تمرکز پیدا می کنند حل مسائل مدیریت ارتقاء مهارت های منابع انسانی، توجه به مسئولیت ارزش های حاکم بر جامعه اساس و بنیان برنامه های این دوره ها می‌ باشند.

,

 

,

از نگاه دکتر رحیم فرضی پور :

, از نگاه دکتر رحیم فرضی پور :,

افرادی که تخصص لازم را در زمیـنه های مختلف کسب کرده اند ، با گذراندن دوره ی MBA نحـوه استفاده موثر از آن تخصص ها را پیدا می کنند MBA برای همه افراد در هر شغل و هر سازمان و در هرسطح سازمانی موثر است و علاوه برتأثیرش بر روی موفقیت شغلی افراد ، باعث افزایش مهارتهای اجتماعی افراد می شود . بیشتر کسانی که دوره های MBA را با موفقیت به پـایـان می رسانند ، بیـان می کنند که این دوره علاوه بر تأثیرش در موفقیت شغلی ،تأثیر بسیاری بر زندگی شخصی و اجتماعی دارد .

,

بر اعتقاد من ، مهمترین تأثیر MBA ، بر روی نگرش افراد است و با تغییر نگرش هـر چیزی امکان پذیر است. MBAمبتنی بر این مفهوم است که بهترین راه پیش بینی آینده ، ساختن آن است؛ در این صورت ما دیگر نیازی به پیش بینی آینده نداریم و دیگران باید آینده ای را که ما ساختـه ایـم پیش بینی کنند.

,

ازآنجایی که امروزه دانش پایانی ندارد و هیچ کس در هیچ دوره ای نمی تواندخود را حرفه ای و دارای مهارت بداند مگر اینکه هر روز به دانش خود بیافزاید و مدیران به هر میزان که موفق تر باشند نیاز بیشتری به علم و دانش روز مدیریت احساس می‌کنند؛ در ادامه‌ی برنامه MBA ، برنامه DBA طراحی و اجرا شد.

,

طبیعتا در این دوره علاوه بر ارتقاء علم ومهارت و علاوه بر تحقیق در ریشه.....های مدیریت سعی شده است که مرزهای علم مدیریت گسترش یابد و اثرات علوم اجتماعی ، جامعه شناسی ، انسان شناسی ، روان شناسی ، تکنولوژی و آینده پژوهی در مدیریت مورد ارزیابی قرار بگیرد.

,

 

,

از نگاه دکتر رضا تهرانی :

, از نگاه دکتر رضا تهرانی :,

از آنجایی که در رشته های مختلف تحصیلی بر تخصص علمی رشته مربوطه توجه دارند اما در عمل فارغ التحصیلان رشته های فنی و غیره در محیط های عملیاتی خود نیاز به مهارتهای مدیریتی دارند. رشته MBA توانـایی و مهارتهای لازم مدیریتی را برای مدیران فراهم می سـازد تا بتواننـد شرایـط مناسب تری را برای استفاده از تخصص های خود ایجاد کنند تا زمینـه های جدید شغلی و پیشرفت اجتماعی برای آنها فراهم شود .

,

 

,

از نگاه دکتر سعید شهبازمرادی :

, از نگاه دکتر سعید شهبازمرادی :,

دراین دوره یعنـی دوره MBA ، اولین سئوال شایـد ماهیـت MBA باشد که بصورت کلاسـیک مخفـف Master of Business Administration می باشد اما آنچه اتفاق می افتد Management Attitude مدیریت نگرش محور است ، به تعبیر بهتر دراین دوره ها نگاه وطرز قضاوت افراد نسبت به پدیده ها و محیط پیرامونشان خصوصاً انسانها تغییر می یابد. و در دوره دکترای حرفه ای DBA در بازرگانی یا اداره کسب و کار در این سطح نیازمنددرک عمیـق و چندسطحی از موضوعاتی مانند : مدیریت ، بازرگانی ، استراتژی ، اداره انسانها و امور مالی است کـه و نگاه بومی و الگو برداری شده از محیط رقابتی در سطح بین الملل ارائه می شود.در ایـن دوره مبنـای تئوریک وعلمی مفاهیم اداره کسب وکار کشف رمزشده ومجدداً با الزامات محیط ایران تنیده می شود.

,

 

,

از نگاه دکتر محمد خطیبی :

, از نگاه دکتر محمد خطیبی :,

مدیریت اثـربخش سازمان‌هـا در عصر حاضر، نیازمند زیربنـایی محکم از جنس دانـش و عـملکـردی هنرمندانه و هوشمندانه دردنیایی از پویایی‌ها و پیچیدگی‌هاست. MBA را می توان ارزنده ترین ابزار توانمندساز مدیران در این عرصه دانست که تلاش دارد تا تلفیقی از دانش مدیریت و مهارتهای عملی پیاده سازی آن را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های MBA، کمک به مدیران برای دستیابی به نگرشی جامع در فضای کسب و کار و تکمیل توانمندی‌های تخصصی، فنی و تحلیلی آنـان با دیدگـاهـی کل نگر و سیستمی است.

,

یکپـارچگـی گستره دانش MBA این امکـان را بوجود می‌آوردکه مدیران از زوایای مختلف،کسب وکار خود را مورد ارزیابی قرار دهند و راهکارهایی خلّاق برای ارزش افزایی بلند مدت سازمان بیآفرینند.علاوه بر این، با توجه به تنوع پیشینه تحصیلی و شغلی شرکت کنندگان در دوره MBA و ماهیت تعاملی اجرای آن، کسب تجربیات ارزشمند و ارتقاء توانمندی‌های ارتباطی نیز از نتایج مهم گذراندن این دوره است.

,

دکترای حرفه ای مدیریت کسب و کار یا DBA در دو راستا به تکمیل و تعمیق آموخته های مدیران می پردازد ، نخست اینکه DBA دامنه تمرکز بر حل مسائل را به فرصت شناسی و فرصت سازی هدفمند توسعه می دهد و دنیایی گسترده تر از گزینه ها و مدل ها را بدون تعصب یا تأکید برگونه ای خاص از آنها در اختیار دانش آموختگان مدیریت قرار می دهد تا بسته به اقتضای ذهنی و ساختاری خود و سازمانشان از آن بهره گیرند . دوم آنکه DBA ضمن آشنا سازی مدیران یا الگوهای پژوهش و روشهای تحقیق ، زمینه ساز تعریف مسائل و فرصتهای جدید برای آنان شده و به گسترش توان توسعه فردی و سازمانی مدیران کمک شایانی می نماید.

,

 

,

از نگاه استاد محمدرضا شعبانعلی :

, از نگاه استاد محمدرضا شعبانعلی :,

دوره های MBA، برای تقویت دانش و مهارت کارکنان درکلیه زمینه های مورد نیاز در مدیریت یک کسب و کار طراحی شده اند طبیعی است شناخت بهتر و علمی تر محیط های کسب و کار , می توانـد زمینه ساز رشد و پیشرفت شغلی انسانها باشد.

,

از مزایای دیگر دوره های MBA ساختار بخشیدن بـه فکر و ذهن دانش آموختـگان است به گونـه ای که بتوانـد دنیای کسب و کار را با نگــاهـی عملی تـر مشاهده و تحلیل کنند از تبعات حضور مدیران و پرسنل با سابقه در دوره های آموزشی MBA ایجاد شبکـه های ارتبـاطی و نیز تبادل غیر رسمـی دانش و تجربه در میان دانشجویـان است در بسیـاری از کشور های دنیا، مهمترین انگیزه مدیران از شرکت در دوره های MBA در کنار بازآموزی دانسته ها بهره گیری از منافع این نوع شبکه های اجتماعی است .

,

 

,

از نگاه دکتر محمد بلوریان تهرانی :

, از نگاه دکتر محمد بلوریان تهرانی :,

بسیاری از مدیران اجرایی ما افرادی هستند که در رشته های فنـی و مهندسی و یا به عبارت بهتـر در رشته های غیر علوم انسانی دارای تحصیلات و تخصص و تجربه هستند حال آنکه مدیریت کردن فقط در حیطه مسائل فنی و آزمایشگاهی و علوم تجربی نیست و یک مدیر قرن بیست و یکم یا یک مدیـر عصر ارتباطات و اطلاعات از آنجا که عـلاوه بر سخت افزار ها با نرم افـزار هـا و قوانیـن و انسان ها و اعصاب و روان او نیز سر وکار دارد باید با طی دوره های مدیر سـاز MBA ، توانـایـی و ظرفیت های مدیریتی خود را در زمینه های منابع انسانی ، مالی ،حقوقی ، بازرگانی ، روان شناسی ، جامعه شناسـی ، ... نیز بارور سازد.

,

علوم انسانی مشتمل بر رشته های وسیع و متنوعی است که متأسفانه در کشور مــا مدعیان بسیار دارد و همه خود را صاحب نظر در مسائل اداری و مدیریتی می دانند و حال آنکه باید با طی دوره های رسمی MBA یا با مطالعه و تحقیق در این زمینه با این تخصص آشنا شوند . امروزه در نظام های مدیریتی کشورهای پیشرفته ، طی دوره های MBA برای بسیاری از مدیران ، گرچه رسمـاً اجباری نیست ولی عملاً ضرورت آن احساس شده و فـارغ التحصیلان رشته های غیر علـوم انسـانـی و مدیریتـی برای اطمینان از موفقیت خـود در جریـان شغلی آینـده در سطـح فوق لیسانس بـه آن روی می آورند. و دربسیاری از شرکتهای بزرگ دنیا ، فارغ التحصیلان MBA را بر سایر دانش آموختگان ترجیح می دهند .

,

 

,

از نگاه دکتر علی شایق :

, از نگاه دکتر علی شایق :,

دوره MBA ، آموزش و انتقال تجارب و دستاوردهای مدیریتی است که نمی توان آنرا در دانشـکده ها ی مدیریت و بازرگانی یافت . نگاهـی است ژرف و کاربـردی بر واقعیات دنیای کسب و کـار و فراگیری اولویت های رهبری و مدیریتی آن .

,

این برنامه زمینه ساز تحول و تغییر نگرش مدیریتی برکار و زندگی و متعاقباً زمینه ساز موفقیت ها و پیشرفت های چشمگیر در عرصه های شغلی و اجتماعی است. و دوره DBA علاوه بر برخورداری از ویژه گی های دوره MBA زمینه ساز تغییرات ژرف علمی و همزمان کاربردی در نگرش رهبـری و مدیریتی است.

,

همزمان فرصتی است برای ارتقاء شایستگی های لازم علمـی و مدیریتی جهت قبـول مسئولیت پست های کلیدی درسازمان هاست.این برنامه هم چنین فرصتی است برای ارائـه خدمـات آکادمیک و آموزشی در موسسات علمی و آموزشی و سازمان ها و بنگاههای اقتصادی.

,

 

,

از نگاه دکتر فرانک جواهر دشتی :

, از نگاه دکتر فرانک جواهر دشتی :,

در پاسخ به این سوال بهتر بگوئیم در دنیای امروز کاربردی کار کردن و کاربردی بودن آموزش بسیار مهم است دوره های آکادمیک دانشگاهی به‌تنهایی نمی توانند کمک کننده و حل کننده مشکلات صنعت باشند MBA رشته ای است که از بین کلیه مطالب مدیریت ، مفاهیم اصلی و اساسی را در برگرفته و در خصوص آن صحبت می کنـد و می تـوانـد افرادی را که رشته های مدیریتی را نخوانده اند ، با مباحث اصلی همچون رفتـار سازمـانـی ، ساختـار ، برنامه ریزی استراتژیک ، تحول ، منابع انسانی ، برنامه ریزی فروش ..... آشنا کند.

,

این آشنایی سبب می شود که افراد در محیط کارشـان بهتر بتوانند قدرت تجزیـه و تحلیل پیدا کنند و با مسائـل روبـرو شوند .کسانی که دوره MBA را می گذرانند دارای توانمندی می باشند که برخلاف سـایر رشتـه های دیـگرتک بعـدی نبـوده و می توانـد تفکـر جهان شمـولی را نسبت به مشکلات سـازمـانـی و طراحـی برنامه هایشان داشته باشند، آنها قادر هستند به مسائل با دیـد سیستمی تر نگریسته و مسائل و معضلات شرکت خویش را در حوزه‌های مدیریتی شناسای وحل نماید. اما این مسأله به همین موضوع ختم نمی‌شود و در دوره های DBA دانش پژوه با مسائل دیگری در سطح کلان کشور وسایر شاخص های تصمیم سازی و تصمیم گیری مواجه می شود که ضرورت تحصیل DBA را فراهم می‌آورد.

,

 

,

از نگاه دکتر امیر تجریشی :

, از نگاه دکتر امیر تجریشی :,

نیاز اولیه برای دوره MBA از آنجا شکل گرفت که افـراد متخصص در سازمانـها برای ارتقای شغلی نیاز به کسب مهارتهای اجرایی و مدیـریتی داشتند . این افراد بر اساس مطالبی که فرا گرفته بودنـد ، توانستند نتـایج بهتـری نسبت به همتایانی که دوره های مشـابه را طـی نکرده بودند ، کسب کننــد . به این ترتیب به مرور زمان تقاضا برای اینگونه دوره ها فزونی یافت .درنتیجه در حال حاضر، افرادی که مـوفـق به کسب گواهی نامـه های MBA می شوند نه تنهـا دانش مـورد نیاز برای سر آمـدکردن سازمانهایشان را به دست می آورنـد بلکـه شور و اشتیاقشان را بـه پیشرفت و تغییر پیشاپیش اثبـات کرده اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه