اخبار داغ

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان:

رها شدن نوزاد در حاشیه شهر اصفهان بی کفایتی دستگاه های متولی را به ما گوش زد می کند

رها شدن نوزاد در حاشیه شهر اصفهان بی کفایتی دستگاه های متولی را به ما گوش زد می کند
رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رها شدن نوزاد در حاشیه شهر اصفهان بی کفایتی دستگاه های متولی را به ما گوش زد می کند، این مناطق نیازمند توجه جدی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ حاشیه نشینی در واقع نوعی محرومیت و ناشی از مشکلات اجتماعی و ساختاری است، این پدیده تحت تاثیر متغیرها و مولفه‌ های گوناگون ظهور می کند که یکی از شکل های بروز آن جریان شتابان مهاجرت از روستاها به شهرها و عدم توسعه شهرها است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
 
,
به باور جامعه شناسان، در شرایط امروزی پیوندی تنگاتنگ بین آسیب‌ ها و مشکلات اجتماعی با حاشیه نشینی و مهاجرت وجود دارد؛ مناطق حاشیه نشین با وجود داشتن ویژگی های منحصر به فرد، در برخی خصوصیت ها از جمله فقر، رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی گسترده، وضعیت مشابهی دارند.
,
 
,
حاشیه نشینی معضل فراگیر امروز کلانشهرهای کشور از جمله اصفهان است که تهدیدها و آسیب های مربوط و همچنین ارائه امکانات بهداشتی و رفاهی برای ساکنان آن نیازمند بررسی و برنامه ریزی اصولی است؛ شهر اصفهان نیز که اغلب برخی آن را به عنوان یک شهر برخوردار یاد می کنند اما در حقیقت کمی دورتر از مرکز این شهر شرایط به گونه ای دیگر است.
,
 
,
شرایطی که در سال های اخیر می طلبید به شکل جدی تر به آن رسیدگی و وضعیت آن با سرعت بیشتری تغییر کند اما در تمامی ابعاد این توجه صورت نگرفت و حتی در کارهای خدماتی و عمرانی شهر نیز رسیدگی ها پررنگ نشد تا شرایط همچنان در حاشیه های اصفهان خوب نباشد و هر از گاهی یکی از زنگ خطرها از این شرایط به گوش برسد.
,
 
,
افرادی که به شکلی دچار آسیب های اجتماعی می شوند رفته رفته شرایط در حاشیه های شهر برایشان برای سپری کردن روزها مهیا تر می شود که نیاز است همه دستگاه ها با اقدامات فرهنگی فضا را برای برگشت یک فرد به جامع فراهم کرده و همچنین بستری که گاهی در گوشه و کنار ایجاد شده نیز با بسط امکانات تغییر کند که همتی مضاعف را از مدیریت شهری در این زمینه می طلبد
,
 
,
روز گذشته انتشار تصویری دردناک از جسد نوزاد رها شده در بیابان های حاشیه شهر اصفهان درحالی که بر روی بدن برهنه و خاکی او جای دندان های سگ دیده می شود دل بسیاری از مردم را به درد آورد.
,
 
,
فعال اجتماعی ساکن منطقه حصه که برای نخستین بار عکس این نوزاد را در شبکه اجتماعی خود منتشر کرد، گفته است که این نوزاد متعلق به یکی از زنان کارتن خواب در مناطق حاشیه ای شهر اصفهان است که فعالان اجتماعی بارها معضلات آنها را به گوش مسئولان استان و شهر اصفهان رسانده اند؛ البته هنوز این خبر تایید رسمی نشده است.
,
 
متولی خاصی برای آسیب های اجتماعی مناطق حاشیه نشین نداریم
 
,
 
,
متولی خاصی برای آسیب های اجتماعی مناطق حاشیه نشین نداریم
, متولی خاصی برای آسیب های اجتماعی مناطق حاشیه نشین نداریم, متولی خاصی برای آسیب های اجتماعی مناطق حاشیه نشین نداریم,
 
,
کوروش محمدی در این زمینه به خبرنگار صاحب نیوز گفت: دستگاه ها در زمینه آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین، به ناکارآمدی کامل رسیدیم و بیشتر از آنچه درگیر برنامه های اصولی و صحیح برای رفع این مشکلات باشیم؛ درگیر سلائق ها و منیات فردی و ناکارآمدی دستگاه های متولی هستیم.
,
 
,
رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: متولی خاصی برای آسیب های اجتماعی مناطق حاشیه نشین و پاسخگو در این زمینه نداریم، همواره باعث می شویم که رفتارهای سلیقه ای و توجیهات رفع تکلیف کننده از طرف دستگاه ها و سازمان های متولی مطرح شود و  به طور کلی بی تفاوتی سازمانی نسبت منطقه حاشیه ای می بینیم.
,
 
,
وی افزود: متأسفانه قوانین و مقرارت از این روند حمایت می کند به دلیل اینکه قوانین مشخص نکرده که متولی اصلی آسیب های اجتماعی در مناطق حاشینه نشن چه دستگاهی است؛ همین مسئله باعث شده که خیلی از امور به صدور مجوز برای خیریه ها و انجیو ها واگذار کنند و این کار قطعا تمام کننده کار نیست و حتما باید دستگاه های حاکمیتی در این زمینه ورود کنند.
,
 
,
محمدی با بیان اینکه مناطق حاشیه نشین شهر اصفهان دیده و شنیده شود و توسعه عدالت اجتماعی داشته باشد؛ تصریح کرد: ما با شعار، شوآف و شومن بازی نمی توانیم ادعای اجرای عدالت اجتماعی در این مناطق باشیم؛ فقر، بیکاری و کارتن خوابی و زنان آواره و سرپرست خانواده و کودکان کار در این مناطق بیداد می کند و همواره هم در حال رشد هستند و ما همچنان دست روی دست نشستیم و با جلسات ضعیفی می خواهیم مسائل و مشکلات این مناطق را حل کنیم.
,
 
,
وی اضافه کرد: ما در سه دهه اخیر نتیجه ای جز رشد آسیب های اجتماعی در این مناطق و حتی توسعه مناطق حاشیه نشین نگرفتیم؛ ما در مدیریت شهری واکنش این است که تغییر روال دهیم و رویه را تغییر دهیم و کار را باید به مناطق حاشیه نشنین بسپاریم؛ سال ها است که ما برای مناطق حاشیه نشین تصمیم گرفتیم.
,
 
,
تشکیل کمیته اضطراری رسیدگی به مناطق حاشیه نشین در اصفهان
, تشکیل کمیته اضطراری رسیدگی به مناطق حاشیه نشین در اصفهان, تشکیل کمیته اضطراری رسیدگی به مناطق حاشیه نشین در اصفهان,
 
,
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با توضیح اینکه کمیته اضطراری رسیدگی به مناطق حاشیه نشین روز گذشته تشکیل دادیم، بیان کرد: اعضای این کمیته فعالان ساکن مناطق حاشیه نشین انتخاب شدند واز افرادی که بی خبر هستند و دنبال مطرح شدن هستند را استفاده نکردیم؛ این فعالان در این کمیته برای مدیریت شهری تصمیم بگیرند و این تصمیمات را برای خود لازم الاجرا می دانیم.
,
 
,
وی خاطر نشان کرد: امیداور هستیم که دیگر دستگاه ها بر اساس توان و ظرفیت خود پای کار بیایند و قانون مشکل را به طور کلی حل کند؛ از دستگاه های نظارتی، مدیریت ارشد استان و مجلس شورای اسلامی درخواست می کنیم مقرارت و قانون را در چهارچوب این کمیته ها و کارگروه ها و برخوردهای مقطعی و سطحی پیش نبردند بلکه قوانین و مقرارت این زمینه اصلاح شود و یک متولی و پاسخگو با اختیارات تام برای همه آسیب های اجتماعی مناطق حاشیه نشین تعریف شود.
,
 
,
محمدی با بیان اینکه مناطق حاشیه ای شهر اصفهان با این روند و نقشه راهی که تاکنون پیش رفتیم، باز هم پیش بگیریم نتیجه ای بهتر نمی بینیم و هر روز شاهد مشکلات بیشتر و بیشتر در این زمینه باشیم، گفت: این موردی که روز گذشته رسانه ای شد قطعا موارد مشابه ای و فجیح تری دارد که تاکنون رسانه ای نشده است؛ قضیه نوزاد رها شده در حاشیه شهر اصفهان، یک زنگ خطر و هشدار برای ما و دستگاه های متولی است.
,
 
,
وی تأکید کرد: این حادثه بی کفایتی دستگاه های متولی را به ما گوش زد می کند، این مناطق نیازمند توجه جدی هستند.
,
 
,
رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وظایف شهرداری در این زمینه اظهار کرد: شهرداری ها بر اساس تکالیف که دارند در کنار ایجاد فضا و کالبدی شهری مناسب، یک سری وظایف اجتماعی دارند ولی دستگاه متولی نیستند اما کمک ها و تسهیلاتی را ایجاد می کنند، اما این ها مقطعی است و نگرشی در این زمینه در شهرداری ها و دستگاه ها وجود دارد که توجیه کننده و برای رفع تکیلف است.
,
 
,
کارهای مقطعی در حاشیه شهر کافی نیست
, کارهای مقطعی در حاشیه شهر کافی نیست, کارهای مقطعی در حاشیه شهر کافی نیست,
 
,
وی با بیان اینکه در این چند سال اخیر شهرداری ها را با تکیلف اجتماعی بیشتر در این زمینه دیدیم، تصریح کرد: فاجعه روز گذشته حاشیه اصفهان، دردناک ترین فاجعه ای است که در این سه سال اتفاق افتاده است و مناطق حاشیه ای در شهر اصفهان روبه رو شد است و نیازمند یک نظام قانونمند در این زمینه هستیم.
,
 
,
محمدی خاطر نشان کرد: کارهای مقطعی در حاشیه شهر انجام می شود که کافی نیست؛ دستگاه های متولی وظایف خود را بر دوش چند خیریه و انجمن های مردمی نگذارند و خود را کنار بشکند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه