اخبار داغ

با پخش مستند «وطنم»؛

نگاهی به زندگی ترکمن ها از قاب هیسپان تی وی

نگاهی به زندگی ترکمن ها از قاب هیسپان تی وی
اپیزود «ترکمن ها در ایران» (Turcomanos en Irán) )از مجموعه مستند «وطنم»، محصول سازمان هنری رسانه ای اوج، در شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی به موضوع آشنایی با قوم ترکمن ایران می پردازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  این بخش از مجموعه هفت قسمتی «وطنم» داستان قوم ترکمن ایران است که به تاریخچه این قوم می پردازد و از تاریخ طولانی و قدمت 6 هزار ساله این قوم می گوید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
«وطنم» به معرفی اقوام مختلف ایرانی و پیروان مذاهب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران و زندگی آنها تحت لوای ایران اختصاص دارد.
,
بر اساس این قسمت از مجموعه مسنند «وطنم»، دست نوشته و سنگ نوشته هایی وجود دارد که نشان می دهد ترکمن ها در حوزه آسیای مرکزی ساکن بوده و با چین و ماچین از لحاظ موقعیت جغرافیایی مرتبط بودند و برهمین اساس آنها یک دوره تحول تاریخی را دارند و سپس به مناطق سرسبز مهاجرت کردند و حکومت های مختلفی تشکیل دادند.
,
ترکمن های ایران به طور کلی در شمال شرقی ایران مستقر هستند و جمعیت انها حدود 1/5 میلیون برآورد شده است، بزرگترین شهرهای ترکمن نشین، بندر ترکمن، آق قلا و گنبد کاووس است که عمدتا در استان گلستان است. اسب در فرهنگ ترکمن ها اهمیت ویژه ای دارد. ترکمن ها بسیار ساده، مطیع و وفادار و بسیار پایبند به وعده هایشان هستند.
,
این مستند همچنین خصوصیات اخلاقی، سنت ها و آداب ترکمن ها را نشان می دهد و سپس درباره صنایع دستی ترکمن ها توضیح می دهد .
,
همچنین در ادامه این مستند به تاریخچه موسیقی انها اشاره دارد. موسیقی و فرهنگ و ادب و مذهب آنها و علاقه زیادشان به ورزش و سوارکاری و والیبال را نشان می دهد و با بازیکن ترکمنی الاصل تیم ملی والیبال هم مصاحبه می کند. از آداب و اعمال اعیاد دینی آنها و همچنین از رسوم جشن و عروسی ایشان نیز می گوید.
,
مستند «ترکمن ها در ایران» از سری مجموعه  «وطنم» محصول 2017 برای مخاطبان اسپانیایی زبان شبکه هیسپان تی وی زبانگردانی شده است و روز پنجشنبه ساعت 3:30 ،14،8و 20:30 به وقت تهران در طلیعه هفته وحدت به روی آنتن می رود.
,
مجموعه مستند «وطنم» از تولیدات سازمان هنری رسانه‌ای اوج به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سید مصطفی موسوی تبار و هادی داوودآبادی با محوریت ادیان، مذاهب و اقلیت‌ها در ایران در هفت قسمت ساخته شده است.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه