اخبار داغ

عضو هیأت علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در گفت و گو با دانا:

توجه بودجه ای دولت و اهتمام به اقتصاد رسانه راه حل برون رفت شبکه های برون مرزی از مشکلات است

توجه بودجه ای دولت و اهتمام به اقتصاد رسانه راه حل برون رفت شبکه های برون مرزی از مشکلات است
صدیقه ببران با تاکید بر اینکه توجه به اقتصاد رسانه حلقه مفقوده رسانه های ما است گفت: همه دست اندرکاران و گردانندگان شبکه های برون مرزی برای برون رفت از مشکلاتشان باید بر این بعد از رسانه توجه داشته باشند.
[

صدیقه ببران عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با عنوان اینکه شبکه های برون مرزی به منظور ارائه تصویری درست از جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده اند، گفت: شبکه های برون مرزی مامور شده اند چه به جهت حوزه های اجرایی چه به جهت حوزه های متعدد، رویکرد نظام و حاکمیت در زمینه های مختلف را منعکس کنند؛ قاعده این کار بر همین بود و فکر می کنم که هدف اولیه از تاسیس این شبکه ها هم همین بود که به طور کلی می توان از دیپلماسی رسانه در این باره یاد کرد.

, صدیقه ببران عضو, صدیقه ببران, هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه های برون مرزی,

وی در همین باره افزود:ن آن  اگر با رویکرد نظری دیپلماسی رسانه هم نگاه کنیم در دیپلماسی رسانه به این پرداخته می شود که رسانه های دولتی چگونه می توانند در خدمت انعکاس تصویری صحیح از یک دولت و یک حاکمیت در جهان بین المللی قرار بگیرند . قرار بر این است که این شبکه ها بتوانند این کار را انجام دهند حال اینکه چقدر توانسته اند؟ بحث مفصل تری دارد.

,

ما درگیر یک جنگ رسانه ای تمام عیار هستیم

, ما درگیر یک جنگ رسانه ای تمام عیار هستیم, ما درگیر یک جنگ رسانه ای تمام عیار هستیم, ما درگیر یک جنگ رسانه ای تمام عیار هستیم,

ببران عنوان کرد: یکی از بحث هایی که انجام می شود این است که اساسا آیا ضرورت دارد ما شبکه های برون مرزی داشته باشیم یا نه که قطعا ضرورت دارد، ولی نکته مهم تر این است که فارغ از ضرورت های اولیه راه اندازی، در شرایط کنونی حضورشان به نظر من بسیار پر اهمیت تر شده است زیرا اینکه ما درگیر یک جنگ رسانه ای تمام عیار هستیم؛ یعنی کشورها از تئوری قدرت نرم استفاده می کنند و در تئوری قدرت نرم اگر کشوری نتواند از رسانه به عنوان ابزار قدرت نرم استفاده کند، قطعا در این جنگ رسانه ای شکست می خورد. پس ما  نیازمند شبکه های برون مزی هستیم، اما شبکه هایی که توانمند و با مهارت بتوانند صدای اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران را منعکس کنند و تصویر درستی ازآن  ارائه کنند و تصاویر غلطی را که رسانه های بیگانه از کشور ما ایجاد می کنند، بزدایند.

,

از ارزیابی عملکرد شبکه هایمان غافل نشویم

, از ارزیابی عملکرد شبکه هایمان غافل نشویم, از ارزیابی عملکرد شبکه هایمان غافل نشویم, از ارزیابی عملکرد شبکه هایمان غافل نشویم,

, , , , ,

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ضمن بیان اهمیت ضرورت سنجی برای هر یک از شبکه های برون مرزی صداوسیما همچون پرس تی وی، العالم، الکوثر، هیسپان تی وی و ... گفت:  سطح رفتار عمومی برای هر یک از شبکه های برون مرزی باید سنجیده شده و هرساله ارزیابی عملکرد شوند. معاونت برون مرزی باید یک بررسی و ارزیابی اساسی از این شبکه های رادیویی و تلویزیونی که ایجاد کرده، انجام دهد . به طور مثال پرس تی وی جزو شبکه های پرمخاطب و تاثیرگذاری است که به هر ترتیب باید حفظ شود.

,

کم کاری ما در برون مرزی باعث ایران هراسی می شود

, کم کاری ما در برون مرزی باعث ایران هراسی می شود, کم کاری ما در برون مرزی باعث ایران هراسی می شود, کم کاری ما در برون مرزی باعث ایران هراسی می شود,

ببران درباره قابلیت هایی که فرهنگ ایرانی اسلامی برای صادر شدن در جهان دارد، گفت: این قابلیت وجود دارد اما باید شرایط انتقال آن را فراهم کنیم، یکی از این راه ها فراهم آوری زمینه رشد و توسعه شبکه های برون مرزی رسانه ملی است. باید از خودمان بپرسیم چرا هنوز در برخی از کشورها چهره واقعی کشور ما منعکس نیست؟ اگر از ابتدا روی این زمینه ها کار شده بود مثلا یک فرد آفریقایی از ما یک دیدگاه طالبانی نداشت. ایران هراسی و اسلام هراسی اصلا از کجا به وجود می آید ؟ این از کم کاری ما در گسترش و تقویت شبکه های برون مرزی است.

,

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر صرف کمیت شبکه ها مهم نیست بلکه کیفیت مهم است. ذائقه مخاطب فضای اجتماعی و بین المللی روابط بین کشوری حتی بحث فضاهای مذهبی و غیر مذهبی باید مورد نظر قرار بگیرد و به نظر من همه این ها نیازمند برنامه سازان متبحر است.   

,

اهمیت اقتصاد رسانه

, اهمیت اقتصاد رسانه, اهمیت اقتصاد رسانه, اهمیت اقتصاد رسانه,

, , , , ,

این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت اقتصاد رسانه در زمان کنونی گفت: دولت باید بودجه را تامین کند اما اقتصاد رسانه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ یعنی ما در فضای بین المللی قطعا بایستی از طریق فعالیت های تبلیغاتی تامین بودجه کنیم. بحث اقتصاد رسانه شامل مباحث متعددی است که اساسا در ایران مورد بی توجهی قرار می گیرد، اگر بودجه ای ثابت برای هر رسانه در نظر گرفته شود از کیفیت کار کاسته می شود، اما زمانی که دست اندرکاران یک رسانه تلاش می کنند و خود بخشی از نیازهای مالی و اقتصادی یک رسانه را تامین می کنند آن زمان در مدیریت منابع مالی سنجیده تر عمل خواهند کرد.

,

وی بر همین اساس افزود:  شبکه های برون مرزی باید کالاهای بومی را تبلیغ کنند. به این ترتیب هم به اقتصاد کشور کمک می کنند و هم از بار مشکلات مالی خودشان کاسته می شود، بازاریابی ها بایستی درست شود، تبلیغات و حوزه اقتصادی رسانه را بشناسند و مشارکت های متعدد از جاهای مختلف ایجاد کنند.

,

 ببران با نظر بر اهمیت لزوم شبکه های برون مرزی گفت: وجود شبکه های برون مرزی بسیار ارزشمند است ولی شبکه برون مرزی که اثر بخشی لازم را در حوزه اهداف ما داشته باشد و اینکه حتما نیازمند برنامه ریزی خوب و مدیریت کلان و درست است. در این مدیریت کلان نیازمند مدیریت منابع انسانی متبحر، دانا و کاربلد و در عین حال نیازمند تجهیزات درست، جدید و مطابق روز و با تکنولوژی های ارتباطی جدید  هستیم. ولی چیزی که مهم تر از همه است نحوه راهبری و مدیریت آن است که بتواند اقتصاد رسانه را مد نظر قرار دهد.

,

کمترین وظیفه دولت حمایت است

, کمترین وظیفه دولت حمایت است, کمترین وظیفه دولت حمایت است, کمترین وظیفه دولت حمایت است,

وی در پایان گفت: اگر شبکه های برون مرزی بیایند و یک بررسی جدیدی انجام دهند و یک خودپالایی درون این شبکه ها انجام شود، مطمئنا اتفاقات خوبی برای شبکه های برون مرزی خواهد افتاد که در حوزه دیپلماسی رسانه به جمهوری اسلامی ایران کمک خواهد شد تا بتوانند تصویر صحیحی از ایران ارائه کنند، صلح طلب بودن ایران را نشان دهند و بسیاری از تکنولوژی هایی را که ایران روی آن کار می کند، تبلیغ کنند، راجع به نیروهای متخصص و کالاهای ما صحبت کنند و البته حوزه های فرهنگی را انعکاس دهند. من چشم انداز خوبی را در این صورت می بینم و در عین حال وظیفه دولت است که تا حد لازم تامین کند و وظیفه رسانه هم این است که اقتصاد خودش را بتواند تامین کند. در این شرایط این شبکه ها موفق خواهند بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه