اخبار داغ

در بازار این روزهای مازندران چه می‌گذرد؛

تداوم بی‌تفاوتی بازار مرغ به نرخ مصوب/بازار با پاسکاری دستوری، تنظیم نمی‌شود!

تداوم بی‌تفاوتی بازار مرغ به نرخ مصوب/بازار با پاسکاری دستوری، تنظیم نمی‌شود!
در حالی نرخ مصوب تازه ستاد تنظیم بازار برای هر کیلو مرغ، 24 هزار و 400 تومان تعیین شده که نرخ این کالا در بازار حداقل 26 هزار تومان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، بر اساس دستور دو جلسه اخیر کارگروه تنظیم  بازار کشور، قیمت مرغ با افزایش 5 هزار و 400 تومانی در مقایسه با نرخ قبلی 15 هزار تومانی، 20 هزار و 400 تومان تعیین شد.

بر این اساس نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده 14 هزار و 400 تومان و حداکثر قیمت مرغ گرم برای مصرف کننده 20 هزار و 400 تومان تعیین شد.

بررسی‌های میدانی از بازار مازندران نشان می‌دهد که بازار همچون دوره قبل اعلام نرخ مصوب، کماکان به نرخ‌های مصوب این ستاد بی تفاوت است.

در حالی فروش قیمت مرغ در باراز بیش از نرخ مصوب تخلف اعلام شده است که قیمت امروز این کالا در بازار استان تفاوت فاحشی با آن دارد!

کامران هاشمی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ در بازار استان، 26 تا 27 هزار تومان است.

وی افزود: در حالی قیمت هر کیلو مرغ در کشتارگاه، 23 هزار و 800 تومان است، چطور یک فروشنده در واحد صنفی، آن را 20 هزار و 400 تومان بفروشد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: هرچند که قیمت مرغ در روزهای اخیر افزایش داشته است، اما اگر نهاده‌ها با قیمت مناسبی به دست تولید کنندگان برسد قیمت مرغ نیز در بازار کاهش خواهد یافت.

هاشمی ادامه داد: بالا بودن قیمت نهاده‌ها در بازار سبب شده هزینه تولید مرغ برای تولید کنندگان افزایش یابد و این سبب شده تولیدکنندگان برای تولید، رغبت کمتری نشان دهند.

وی با بیان اینکه، اینکه عده‌ای تصور می‌کنند نوسان قیمت مرغ مربوط به فروشندگان است، کاملا اشتباه است؛  تصریح کرد: یک فروشنده واردکننده است؟ تولیدکننده است؟ نرخ ارز را تعیین می‌کند؟ فروشنده با احتساب سود قانونی، همان نرخی را می‌فروشد که بسته به نرخ خرید یا همان توزیع، در اختیار او قرار می‌گیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، متذکر شد: واحدهای صنفی، تنها فروشنده مرغ هستند و هیچ دخل و تصرفی در تعیین نرخ بازار ندارند، با یک قیمت مشخص این کالا را می‌خرند و با سود مشخصی نیز به مصرف کننده عرضه می‌کنند.

هاشمی با اعلام اینکه فعالان صنفی بازار مرغ از اعمال جریمه‌های متعدد دستگاه‌های نظارتی شدیدا گلایه‌مند هستند؛ گفت: متاسفانه در حالیکه یک کسبه هیچ نقشی در تعیین نرخ ندارد، اما متاسفانه با توجه به قیمت حال حاضر بازار که بیش از نرخ مصوب است؛ جریمه می‌شوند.

وی یادآور شد: کسبه، کاره‌ای نیست، فقط مرغ را با سود مشخص به دست مصرف کننده می‌رساند؛ برای کنترل بازار، فشار به فروشنده می‌آورند در حالیکه که گره کار جای دیگری باز می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، تاکید کرد: درست است که ستاد تنظیم بازار قیمت قبلی مصوب خود را 5 هزار تومان بالاتر برده است اما باید این نکته را هم مد نظر قرار دهند که وقتی یک تصمیمی را امروز می‌گیرند و نرخی را مصوب می‌کنند، باید آن را برای 50 روز بعد اعمال کنند نه از صبح فردا.

هاشمی اضافه کرد: این ستاد باید وقتی نرخی را مصوب کرد باید با هماهنگی با سایر دستگاه‌های ذیربط، جوجه را مهیا کند، علوفه را مهیا کند، هزینه‌های تولید را پایین بیاورد و در تولید جدید مرغداری‌ها، قیمت جدید را اعمال کند.

وی عنوان کرد: چطور وقتی یک مرغدار جوجه، علوفه، ذرت، سویا و سایر اقلام مورد نیازش را با قیمت قبلی خریده است و هزینه‌های تولیدش کم نشده است، یکباره با قیمتی به کشتارگاه بدهد که تازه فروشنده آن را 20 هزار و 400 تومان بفروشد؟

با توجه به اظهارات این مسئول صنفی، باید گفت قیمت مرغ با اقدامات دستوری کنترل نمی‌شود و می‌بایست قبل از تعیین نرخ مصوب، اقداماتی برای کاهش هزینه‌های تولید نیز تدبیر می‌شد.

در حالیکه هیچ اقدامی در جهت تامین و یا کاهش نهاده‌های مورد نیاز مرغداران صورت نگرفته است، توقع عرضه مرغ زیر 20 هزار تومان توسط تولیدکننده به کشتارگاه‌ها، منطقی و شدنی نیست.

بازار به این نرخ‌ها کاری ندارد، قانون دو- دو تا- چهارتای خودش را دارد؛ یک نرخی می‌خرد، سود مشخصی می‌گیرد و با قیمتی نیز می‌فروشد و این می‌شود که قیمت مرغ، امروز در بازار 26 هزار تومان است؛ یعنی 5 هزار و 600 تومان بیشتر از نرخ مصوب!

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه