اخبار داغ

سازمان ملل اعلام کرد؛

آغاز اجرای معاهده بین المللی منع تسلیحات اتمی

آغاز اجرای معاهده بین المللی منع تسلیحات اتمی
سازمان ملل متحد از آغاز اجرای معاهده بین المللی منع تسلیحات اتمی پس از تصویب آن در ۵۰ کشور خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فرانس ۲۴، سازمان ملل متحد اعلام کرد که هندوراس به عنوان پنجاهمین دولت، معاهده بین المللی منع تسلیحات اتمی که تسلیحات اتمی را ممنوع می کند، به تصویب رسانده و بدین ترتیب این معاهده تاریخی پس از ۹۰ روز اجرایی خواهد شد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
گرچه کشورهای دارنده تسلیحات اتمی هنوز این معاهده را امضا نکرده اند، اما فعالانی که برای قانونی شدن این معاهده تلاش کرده اند، امیدوارند که این معاهده یادشده فقط جنبه نمادین نداشته باشد و بتواند به ­طورتدریجی اثر بازدارندگی از خود نشان دهد.
,
 
,
بر اساس بیاینه سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، او این معاهده را «حاصل حرکتی جهانی برای معطوف کردن توجهات به پیامدهای انسانی فاجعه­بار تسلیحات اتمی خواند»
,
 
,
در این بیانیه آمده است که: «این معاهده تعهدی هدفمند در راستای حذف کامل تسلیحات اتمی است که همچنان اولویت اصلی برنامه خلع سلاح سازمان ملل است.»
,
 
,
سازمان های غیردولتی، همچون کارزار نابودی تسلیحات اتمی (ICAN)، که در سال ۲۰۱۷ جایزه نوبل صلح را برنده شد، نیز از این خبر استقبال کردند.
,
 
,
موجی از کشورها، شامل نیجریه، مالزی، ایرلند، مالت و تووالو، در هفتادوپنجمین سالگرد بمباران هسته ­ای هیروشیما و ناکازاکی، این معاهده را به تصویب رساندند.
,
 
,
بر اساس اعلام سازمان ملل این معاهده از ۲۲ ژانویه ۲۰۲۱ اجرایی خواهد شد.
,
 
,
معاهده منع تسلیحات اتمی – که استفاده، توسعه، تولید، آزمایش، استقرار، ذخیره و تهدید به استفاده از تسلیحات اتمی را منع می­ کند- در جولای سال ۲۰۱۷ با رأی مثبت ۱۲۲ کشور تصویب شد.
,
 
,
گفتنی است که گرچه ۸۴ کشور این معاهده را امضا کرده ­اند اما هنوز همه آنها آن را به تصویب نرسانده اند. 
,
 
,
شماری از کشورهای مسلح به سلاح هسته­ ای، ازجمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه این معاهده را امضا نکرده­ اند.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه