اخبار داغ

تأمین آب آشامیدنی از چشمه سارهای کُردستان؛

بوی بد آب آشامیدنی کام 400 هزار سنندجی ها را تلخ کرد/ وعده های توخالی مسئولین به مردم

بوی بد آب آشامیدنی کام 400 هزار سنندجی ها را تلخ کرد/ وعده های توخالی مسئولین به مردم
چند سالی است که شهروندان سنندجی از کیفیت آب شرب این شهر که از سد قشلاق تامین می‌شود گلایه دارند و این در حالی است که شرکت آب و فاضلاب کردستان بارها ضمن اذعان به تغییر طعم آب شرب سنندج بر سلامت آن تاکید دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، تغییر در بو و طعم بد آب شرب بانه و سنندج، قطعی های چند روزه آب شرب شهر دلبران قروه، ایجاد مشکل برای آب دیواندره، اثبات آلودگی آب شرب شهر بیجار به نفت تنها بخشی از مشکلات ایجاد شده درسال گذشته در حوزه آب شرب استان کردستان بوده است و با پیگیری رسانه ها بخشی از این مشکلات حل شد اما مردم شهرستان سنندج همچنان از طعم و مزه ی آب ناراضی هستند و برای تامین آب یا از آب معدنی استفاده می کنند و یا از چشمه سارهای استان از جمله کانی شفا آب خوردنی خود را تامین می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

چند سالی است که شهروندان سنندجی از کیفیت آب شرب این شهر که از سد قشلاق تامین می‌شود گلایه دارند و این در حالی است که شرکت آب و فاضلاب کردستان بارها ضمن اذعان به تغییر طعم آب شرب سنندج بر سلامت آن تاکید دارند.

,

, ,

طعم بد بوی آب علاوه‌بر نارضایتی مردم، منجر به تحمیل هزینه اضاف پرداخت عوارض و معطلی چند ساعته آنان در صف چشمه‌های آب در سطح شهر شده و شهروندان سنندجی مجبورند مسافت طولانی را تا مرکز شهر طی و آب شرب مورد نیاز خود را تهیه کنند.

,

, ,

هر چند بهمن مرادنیا استاندار کردستان از انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج اشاره کرد و گفت: حفظ سلامت و جلب رضایت مردم همواره در اولویت مدیران استان قرار دارد و  استان کردستان یکی از تامین‌کنندگان آب در کشور به شمار می‌رود، بنابراین مردم حق دارند از آب شرب سالم، بهداشتی و گوارا بهره‌مند باشند.

,

مدیر عامل آب و فاضلاب کردستان نیز خاطر نشان کرد:  مصرف آب شرب در سنندج به میزان ۲ متر مکعب در ثانیه است و استفاده شهروندان سنندجی از آب سد آزاد تا بالا آمدن مخزن سد قشلاق و بازگشت کیفیت آن به حالت عادی و نرمال تداوم خواهد داشت.

,

, ,

اما با این حال جمعی از تشکل های محیط زیستی و شهروندان سنندجی با تشکیل کمپین و بیانیه ای در فقضای مجازی خواستار رسیدگی و حل مشکلات مربوط به طعم و بوی آب شده اند و خواستار رفع این مشکل شده اند.

,

در این بیانیه آمده است؛ 

,

استان کردستان با بیشترین میزان منابع آبی در کشور متاسفانه کمترین بهره‌برداری از آب را در راستای تامین نیازهای اساسی خود ازجمله تامین آب کشاورزی و تامین آب شرب مصرفی را دارد .

,

حال که بخش اعظم آب استان چه بسا دورتر صرف تامین کشاورزی و دیگر مصارف می شود خود بزرگترین جفا در حق شهروندان استان است که با وجود این همه منابع آبی در استان از آب شرب بی نصیب باشند .لذا به موجب ماده ۲نص صریح قانون کیفیت آب آشامیدنی عمومی از نقطه آبگیر تا مصرف مسئولیت آن به عهده وزارت بهداشت ودرمان آموزش پزشکی می باشد که تخطی وعدول ازاین مسئولیت مصداق بارز نقض آشکار حقوق مردم محسوب می شود.

,

حال با توجه به وضعیت بسیار نامناسب آب شرب سنندج و اظهارات مسئولین در خصوص حل این معضل  منجربه نارضایتی عمومی از عملکرد منفی مسئولین استان در جهت تامین آب سالم برای شهروندان شده است .

,

چند روزی است که بوی نامطبوع آب سنندج  که ناشی از رسوبات ولجن های انباشته شده در داخل سد و سرازیر شدن فاضلاب های خانگی روستاهای محوطه سد واز همه خطرناکتر سرازیر شدن  آلاینده های کودها وسم های کشاورزی در فصل بارندگی  که منجربه آلوده شدن آب مصرفی مردم شده، حال با لحاظ این نکته که عمر مفید سد جهت تامین آب مصرفی مردم به پایان رسیده و بهره برداری از آن جهت تامین آب کشاورزی و توسعه توریسم و گردشگری امکان پذیراست، لذا راه حل اساسی و کاربردی حل معضل آب شرب سنندج به عنوان یک مطالبه عمومی از مسئولین ذیربط خصوصا استانداری ، دانشگاه علوم پزشکی  و دیگرادارات و سازمانها و ارگانهای مربوطه ارتقاء تجهیزات تصفیه خانه های موجود منطبق با استانداردهای روز  وانتقال مستقیم آب سد آزاد به تصفیه خانه می باشد. 

,

, ,

لازم است با توجه به وضعیت حاد آب مصرفی و عدم رضایت عمومی از آلودگی آب به منظور پیشگیری از انواع بیماریهای در اسرع وقت سریعا اقدام فرمائید.

,

اگر چه علاوه بر تدبیر اندیشیده شده به زودی بارش های فصلی، تقویت حجم مخزن سد قشلاق و افزایش کیفیت آب شرب این شهر را در پی خواهد داشت اما در این میان پرسش پاسخ داده نشده این است که بر اساس تحقیقات انجام شده "مشکل آب شرب شهر سنندج چیست، که انتظار می رود با انتقال 2 متر مکعب آّب از سد آزاد مرتفع گردد؟ و نیز آیا تزریق این حجم آب به مخزن سد تا چه میزان بر رفع مشکل موثر خواهد بود.

,

لذا با توجه به حساسیت موضوع سلامت آب شرب، شفافیت و جدیت مسوولین و در بررسی این موضوع و ارایه راه حل متناسب مورد انتظار شهروندان سنندجی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه