اخبار داغ

بازگشت روزهای سیاه در پی سهل انگاری افرادی خاص؛

آتش بی توجهی به جان تالاب هامون/ وقتی مردم محلی عامل تشدید ریزگردها در سیستان می‌شوند

آتش بی توجهی به جان تالاب هامون/ وقتی مردم محلی عامل تشدید ریزگردها در سیستان می‌شوند
در حالی که این روزها تالاب هامون روزهای بهتری را نسبت به سال های گذشته سپری می کند، اما برخی از مردم محلی با آتش سوزی مراتغ بلای جان این تالاب بین المللی می شوند که به طور قطع در تشدید ریزگردها تاثیرگذار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ یکی از مهمترین عواملی که باعث تثبیت ریزگردها در شمال سیستان و بلوچستان می شود،رشد پوشش گیاهی در بستر تالاب هامون است.

این پوشش گیاهی باعث شده است که امسال آلودگی هوا در زابل نسبت به سال های قبل کمتر شود و در هنگام طوفان ها هوای به نسبت معتدل و خنکی در دل تابستان پدیدار شود.

با این حال بسیاری از افراد در منطقه سیستان عمدی یا غیر عمد در حال نابودی این پوشش گیاهی هستند تا روزهای تیره و تار سیستان بار دیگر به این منطقه بازگردد.

آتش زدن مراتع تالاب هامون به یکی از عواملی تبدیل شده است که در ماه یک یا چند بار رخ می دهد، کارشناسان دلیل این کار را بیشتر عمدی می دانند.

از سویی در حالی که این روزها سرما شمال سیستان و بلوچستان را فرا گرفته است، نمی تواند گرما دلیل آتش گرفتن مراتع تالاب هامون باشد، لذا آتش گرفتن این پوشش گیاهی عمدتاً عمدی و از سوی افراد خاصی رخ می دهد.

آتش بی توجهی به جان تالاب هامون

علیرضا آبتین، یکی از شهروندان شهرستان نیمروز در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره گفت: برخی از افراد روزهای تعطیل به مراتع تالاب هامون می آیند و با روشن کردن آتش چندین هکتار از مراتع این تالاب را به آتش می کشند.

وی افزود: عمده این افراد جوانانی هستند که برای تفریح به این منطقه می آیند و بعد از گشت و گذار خود آتش را خاموش نمی کنند تا نتایج آن سال ها بعد در سیستان فاجعه بار شود.

این شهروند سیستانی بیان کرد: با توجه به اینکه پوشش گیاهی تالاب هامون خشک است تا رسیدن نیروهای آتش نشانی و محیط زیست چندین هکتار از آن در آتش می سوزد.

پوشش گیاهی تالاب هامون مهمترین عامل تثبیت ریزگردها

حسن مرادقلی، فرمانده یگان حیات وحش هامون نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: پوشش گیاهی تالاب هامون یکی از عواملی است که در هنگام طوفان های سیستان باعث می شود تا گرد و غبار کمتری به هوا بلند شود.

وی افزود: افرادی که به مراتع تالاب هامون مراجعه می کنند، باید از خاموش کردن آتش اطمینان داشته باشند و بعد محل را ترک کنند، حتی روشن ماندن مقدار کمی از آتش هم سبب می شود تا آتش گسترش یابد.

مرادقلی بیان کرد: بسیاری از آتش سوزی ها در تالاب هامون نیز عمدتا عمدی و توسط افراد بومی منطقه انجام می شود.

وی ادامه داد: این افراد در این فکر هستند که با نابود کردن پوشش گیاهی در سال بعد گیاه جدیدتری رشد می کند و تغذیه ای برای دام های سبک می شود.

مرادقلی تصریح کرد: اگر پوشش گیاهی تالاب هامون حفظ شود، تا سال ها گرد و غبار های شدید را در سیستان می توانیم مهار کنیم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, آتش بی توجهی به جان تالاب هامون,
,
,
,
,
,
,
,
, پوشش گیاهی تالاب هامون مهمترین عامل تثبیت ریزگردها,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه