اخبار داغ

وقتی صنایع دستی دریایی پای ثابت سوغات گردشگران می‌شود؛

ساخت هنرهای فاخر از صدف‌های بی‌جان/ صنایع دستی دریایی، زمینه‌ای برای اشتغال ساحل‌نشینان است

ساخت هنرهای فاخر از صدف‌های بی‌جان/ صنایع دستی دریایی، زمینه‌ای برای اشتغال ساحل‌نشینان است
همجواری هرمزگان با دو دریای بزرگ خلیج فارس و عمان سبب شده ساحل نشینان بندری از ظرفیت دریا نیز در صنایع دستی غافل نشوند و با استفاده از صدف ها آثار هنری فراوانی را تولید کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ صنایع دستی هنر مردان و زنان در هر منطقه از جمله ابزاری به شمار می رود که فرهنگ و آداب و رسوم مردمان را با استفاده از ابزار هنر به نمایش می گذارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز؛,

صنایع دستی از دیرباز در مناطق مختلف جهان رونق داشته و زمانی که تکنولوژی برای ساخت انواع وسایل رفاهی وجود نداشته مردم با استفاده از وسایل اولیه که در محیط زندگیشان وجود داشته به خلق آثاری برای زندگی می پرداختند.

,

هرمزگان که از تمدن کهن برخوردار بوده مردمان این خطه از دیرباز با کمترین امکانات در دل طبیعت وسایل فاخری را تولید می کنند که هر بیننده ای را محو تماشای خود می سازند.

,

گلابتون دوزی، خوس دوزی، بادله دوزی، شک دوزی، سوزن دوزی، ملیله دوزی، چادر شب بافی، قالی بافی، سبد بافی، حصیر بافی، صنایع صدفی، سفال گری، درب و پنجره چوبی، کرچاب، خورجین، کوزه سازی و صنایع دستی دریایی و لنج سازی از جمله صنایع دستی پر طرفدار در هرمزگان به شمار می رود.

,

, ,

همجواری هرمزگان با دو دریای بزرگ خلیج فارس و عمان سبب شده ساحل نشینان بندری از ظرفیت دریا نیز در صنایع دستی غافل نشوند و با استفاده از صدف ها آثار هنری فراوانی را تولید کنند.

,

هنرمندان خوش ذوق بندری با استفاده از صدف ها و مرجان ها که در کنار ساحل پیدا می کنند و یا صیادان از دریا می آورند انواع زیور آلات برای زنان، آویزهای تزیینی، دور آینه ای، قاب  و…. تولید می کنند و علاوه بر فروش در بازار های داخلی به کشورهای دیگر نیز صادر می شود.

,

تنوع فراوان صدف های دریایی در سواحل خلیج فارس سبب شده که محصولات متنوعی که با آن ها تولیدشود پای ثابت سبد خرید سوغات گردشگران باشد.

,

, ,

جزایر قشم و هرمز و شهر بندرعباس از مناطق پر رونق صنایع دستی دریایی به شمار می رود که هنرمندان آن عمده در رشته تراش کاری صدف مشغول به خلق آثار چشم نواز هستند.

,

هر چند که مسئولان برای حمایت از از هنرمندان بازارچه های دائمی مانند بازارچه معبد هندوها راه اندازی کرده اند اما نفوذ کالاهای مشابه خارجی سبب کاهش رونق این صنعت شده است که همت والای مسئولان این امر برای جلوگیری از ورود کارهای صدفی به استان شوند.

,

رشته تراش صدف جز رشته های بومی و شاخص هرمزگان

, رشته تراش صدف جز رشته های بومی و شاخص هرمزگان,

سهراب بناوند، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان از برگزاری دوره تخصصی تراش و هنروری روی صدف در بندرعباس خبر داد.

,

بناوند گفت: این دوره با هدف بالابردن کیفیت تولیدات صنایع دستی دریایی و آشنایی صنعتگران این رشته با تکنیک های پیشرفته تراش به مدت یک  هفته برگزار می شود.

,

وی با اشاره به استقبال صنعتگران از کارگاه تراش صدف، گفت: ۱۱ نفر از هنرمندان، در این دوره شرکت کرده اند که پس از پایان دوره و شرکت در آزمون، مدرک معتبر دریافت می کنند.

,

, ,

بناوند با بیان اینکه رشته تراش صدف جز رشته های بومی و شاخص استان است، افزود: علاقمندان و هنرمندان زیادی در حوزه صنایع دستی دریایی داریم که برای کمک به ارتقا و کیفیت محصولات تولیدی آنها نیازمند طراحی و نوآوریهایی هستیم.

,

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان خاطر نشان کرد: دوره تخصصی تراش صدف کمک بزرگی در جهت تحول این بخش است و صدف تراش خورده می تواند به عنوان یک محصول صادراتی مورد توجه واقع شود.

,

امید است با برگزاری این دوره ها در استان و حمایت از صنعتگران موجب تحولی عظیم در صنایع دستی دریایی باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه