اخبار داغ

رحمانی فضلی:

دفاع از حاکمیت، امنیت و منافع ملی یک اصل است

دفاع از حاکمیت، امنیت و منافع ملی یک اصل است
وزیر کشور گفت: دفاع از حاکمیت، امنیت و منافع ملی یک اصل است و ضرورت این موضوع قابل تایید همه کشورهاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور امروز(دوشنبه ۵ آبان) در نشست مشترک کمیته پدافند غیرعامل وزارت کشور و شوراها‌ی پدافند غیر عامل استان‌ها اظهار داشت: دفاع از حاکمیت، امنیت و منافع ملی یک اصل است و ضرورت این موضوع قابل تایید همه کشورهاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: دفاع از کشور در مقابل تهدیدات، جزو واجبات حاکمیتی است و اگر این موضوع را دست کم بگیریم و یا در آن موارد کوچکی را نادیده بگیریم، نمی‌توانیم در برابر خداوند، مردم و شهدا پاسخگو باشیم.

,

وزیر کشور با بیان اینکه ما به عنوان یک بخش حاکمیتی باید وظایف خود در بخش پدافند غیرعامل را انجام دهیم، تصریح کرد: یکی از تجلی‌های زیبای هماهنگی را در بحران‌های سیل و زلزله دیدیم. هماهنگی و همکاری و ایثار همه نیرو‌ها بویژه نیرو‌های نظامی غیر قابل انکار بود، باید در پدافند غیرعامل هم این همکاری را داشته باشیم.

,

وی افزود: پدافند غیرعامل بر پیش بینی و پیشگیری استوار است، در حد تجربیات و علم و دانش می‌توان در این حوزه پیش بینی و پیشگیری کرد. در وزارت کشور و استانداری‌ها آمادگی لازم برای همکاری در زمینه پدافند غیرعامل داریم.

,

وزیر کشور تاکید کرد: طرح جامعی را درباره پدافند غیرعامل نیاز داریم.

,

رحمانی فضلی با اشاره به ضرورت به کارگیری پدافند غیرعامل اظهار داشت: ضرورت به کارگیری پدافند غیرعامل در دوره کنونی قابل اثبات و تأیید در همه کشورهاست و هیچ کشوری نیست که مسئله پدافند غیرعامل را نداشته باشد و از آن استفاده نکند.

,

وزیر کشور تصریح کرد: همه کشورها دفاع از حاکمیت، قدرت، امنیت و منافع ملی را اصل می‌دانند و ما هم به عنوان جزئی از حاکمیت‌های ملی جهانی وظیفه‌مان است که از کشورمان در برابر هر نوع تهدید و اقدامی که منافع ملی ما را به خطر بیندازد، مجهز باشیم و کشور را از این تهدیدات مصون بداریم و این جزو واجبات حاکمیتی است.

,

وی ادامه داد: هرچقدر در برابر آن کوتاهی و سهل‌انگاری کنیم و یا خدایی نکرده آن را نادیده بگیریم در مقابل خسارات زیادی که به ما وارد خواهد آمد نمی‌توانیم در مقابل درگاه خداوند متعال، شهدا، امام راحل و مردم پاسخگو باشیم.

,

رحمانی فضلی یادآور شد: پدافند غیرعامل را نباید به عنوان یک موضوع رسمی و سازمان تلقی کنیم، هرچند که جزو این وظایف است اما به عنوان یک مسئله حیاتی مهمی است که در هر کاری، زمانی و مکانی و هر جایگاهی باید ملکه ذهن ما باشد.

,

وزیر کشور عنوان کرد: باید ذهنمان را به گونه‌ای تربیت کنیم که هر اقدامی در کشور انجام می‌دهیم باید این ملکه ذهن ما باشد که پدافند غیرعامل را در سایر موضوعات خرد و کلان در نظر بگیریم.

,

وی با بیان اینکه مسئله پدافند غیرعامل را نباید فقط مختص نیروی نظامی و امنیتی و انتظامی بدانیم، خاطرنشان کرد: همه ملت ایران رکن اساسی قدرت ملی هستند و به همین میزان باید اهمیت و محوریت ملت ایران در پدافند غیرعامل تعریف و جانمایی شود و مسئولیت‌ها مشخص شود و همچنین آموزش‌های لازم داده شود و در فرهنگ عمومی ترویج شود.

,

رحمانی فضلی ضمن بیان اینکه ما به عنوان بخشی از حاکمیت و همه کسانی که پدافند غیرعامل بر عهده‌مان است وظیفه‌مان سازماندهی، آموزش و مهیا کردن شرایط است، گفت: اما همه اجزا هم باید در خصوص پدافند غیرعامل فعال باشند.

,

وزیر کشور گفت: مسئله بعد هماهنگی در همه بخش‌ها و حوزه‌های حاکمیتی است و این موضوع مانند بحث مدیریت بحران است که جلوه بسیار زیبایی از هماهنگی و همکاری در کشور را در زمان سیل و زلزله مشاهده کردیم. از خود گذشتگی و ایثاری که همه نیروها از خود نشان دادند خصوصاً نیروهای نظامی قابل تقدیر است، در موضوع پدافند غیرعامل هم باید بتوانیم با هماهنگی و همکاری امور را پیش ببریم.

,

وی تاکید کرد: ‌البته موضوع پدافند غیرعامل برای عموم مردم کمی نامأنوس است وقتی سیل یا زلزله‌ای می‌آید آن حس عینی و دریافت آنی از موضوع، ارتباط بین موضوع و مردم و رفتاری که آنها نشان می‌دهند را به هم ارتباط می‌دهد زیرا مردم جانشان در خطر است، اما پدافند غیرعامل با توجه به اینکه موضوعی جدید و غریب است و قرار نیست اتفاق بیفتد و اگر رخ دهد خساراتی چند برابر یک سیل خواهد داشت، برای مردم آشنا نیست.

,

رحمانی فضلی بیان داشت: وظیفه رسانه‌ها و دستگاه‌های آموزشی است که پدافند غیرعامل را برای مردم به صورت عینی، واقعی، ملموس و محسوس برای مردم تشریح کنند و اصولی در این زمینه داشته باشند؛ صدا و سیمای ما حتما باید این موضوع را در بین برنامه‌های خود بگنجاند و نمایش دهد و بدین ترتیب پذیرش این موضوع راحت‌تر خواهد بود. 

,

وزیر کشور افزود: موضوع مهم دیگری که در پدافند غیرعامل باید مد نظر داشته باشیم، پیش‌بینی و پیشگیری است، چنانچه پدافند غیرعامل بیشتر روی پیش‌بینی وپیشگیری استوار است در برخی از حوادث مانند سیل ما قدرت پیشگیری نداریم، هرچند که بتوانیم قدرت آمادگی داشته باشیم و امکاناتی را مهیا کنیم؛ با علم، دانش و تجربیات می‌توانیم در حوزه پدافند غیرعامل پیش‌بینی و پیشگیری داشته باشیم.

,

وی تصریح کرد: هیچ چیز را نباید کوچک بشماریم ما حق نداریم در بحث پدافند غیرعامل بیاییم برخی از موضوعات را کوچک و برخی از آنها را بزرگ بشماریم به طور مثال در همین بحث کرونایی که رخ داده است یا مسائل زیستی که همیشه باید مد نظر باشد شاید اتفاقاتی بسیار کوچک رخ دهد اما می‌تواند آثاری بسیار بسیار مخرب داشته باشد، لذا همه امور را باید مهم در نظر بگیریم و پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم.

,

رحمانی فضلی گفت: مسئله دیگر در بحث پدافند غیرعامل جلوگیری از موازی کاری‌ها است، خواهشم از آقای جلالی و دوستانشان این است که حالا که در حال تصویب قوانینی در مجلس هستید حتما به این موضوع توجه کنند که از تداخلات و موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود زیرا انرژی و وقت زیادی نداریم و از آن طرف انقدر موضوعات متنوع و پراکنده است که زمان این کار وجود ندارد.

,

وزیر کشور بیان داشت: آموزش‌های تخصصی در خصوص پدافند غیرعامل نیز مسئله مهمی است، برای اجرای این امر کمی دیر شده اما اقدام مطلوبی است و باید تلاشمان را بیشتر کنیم. تلاش داریم با همکاری مجلس رد پاهای مناسبی را در این باره در قانون ببینیم.

,

وی تأکید کرد: استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و وزارت کشور آمادگی کافی را دارند که هرنوع همکاری را که کار را پیش می‌برد انجام دهیم الحمدالله گزارش‌ها نشان می‌دهد همکاری‌ها بسیار مطلوب است. حتما باید طرح جامع پدافند غیرعامل داشته باشیم و پیوست‌های پدافندی را در پروژه‌های اصلی کشور در حیطه وظایف قانونی در حیطه اختیاراتی که داریم باید در نظر بگیریم. 

,

رحمانی فضلی گفت: هر نوع طرح و پروژه‌ای که مستلزم ویژگی‌های پدافندی است باید آن ویژگی‌ها و شاخص‌ها در ساخت آن در نظر گرفته شود و امیدوارم به لطف خداوند این بخش از اعمال حاکمیت را که به عهده ما در کشور است را اجرایی کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه