اخبار داغ

ادامه‌ مشکلات، فریاد دامداران فردوس را درآورد؛

گلایه دامداران خراسان جنوبی از عدم‌ تحقق وعده‌ها/ بی‌تدبیری‌ها دام‌های مولد را روانه کشتارگاه‌ها کرد

گلایه دامداران خراسان جنوبی از عدم‌ تحقق وعده‌ها/ بی‌تدبیری‌ها دام‌های مولد را روانه کشتارگاه‌ها کرد
برخی دامداران خراسان جنوبی با بیان این‌که نهاده‌های یارانه‌ای دامی به دامداران واقعی نمی‌رسد، گفتند: استاندار سابق گفته بیشترین نهاده‌ها را در استان خرسان جنوبی جذب کردیم اما چرا نهاده‌ها به شکل بد توزیع می‌شود و به دامداران داده نمی‌شود؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، اولین بار نیست که موضوع کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و عدم‌تناسب قیمت نهاده با قیمت گوشت و شیر، زمینه اعتراض و گلایه مردم و دامداران را به وجود آورده است. گرانی نهاده‌ها و خوراک دام و عدم‌دریافت بسته‌های حمایتی دولت باعث گلایه‌ی دامداران شهرستان فردوس شده است. امروز نیز برخی از گاوداران شهرستان فردوس با حضور مقابل فرمانداری این شهرستان، بار دیگر اعتراض خود را به گوش مسئولان رساندند تا این‌بار، مشکلات آن‌ها حل شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

یکی از دام‌داران شهرستان فردوس در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، ضمن انتقاد شدید از روند نرخ‌گذاری و گرانی نهاده‌های دامی گفت: در شرایط کنونی که باید نهاده‌های دامی ارزان‌تر به دست دامدار برسد اما اصلا نهاده‌های یارانه‌ای دامی به دامداران واقعی نمی‌رسد.

,

وی با اشاره به نحوه توزیع نهاده‌ها با قیمت بسیار بالا، عنوان کرد: نهاده، اگر حق دامدار است باید به دامدار بدهند اما چرا به کارخانه خوراک دام می‌دهند که هر طور دوست دارد توزیع کند؟

,

این دامدار گفت: ما می‌گوییم نهاده‌ها را به دامدار بدهند. استاندار سابق گفته بیشترین نهاده‌ها را در استان خرسان جنوبی جذب کردیم اما چرا نهاده‌ها به شکل بد توزیع می‌شود و به دامداران داده نمی‌شود؟

,

وی با بیان این‌که فقط شعار حمایت از دامدار می‌شنویم اظهار کرد: با وضعیت فعلی اگر گاوهای خودمان را بفروشیم دیگر شاهد ضرر بیشتر نخواهیم بود.

,

این دامدار متضرر با بیان این‌که هر روز بر مشکلات دامداران افزوده می‌شود و مسئولان جلوی رسانه‌ها فقط شعار می‌دهند، گفت: وام از بانک گرفتیم تا برای دام‌ها علوفه بخریم اما با این شرایط نمی‌توانیم گاوداری را اداره کنیم و رو به ورشکستی می‌رویم.

,

وی با بیان این‌که کارد به استخوان رسیده است تصریح کرد: دامداران شیر تولید می‌کنند و لازم است دولت علوفه دامدار را تأمین کند.

,

کسی پاسخگوی مشکلات دامداران نیست

, کسی پاسخگوی مشکلات دامداران نیست, کسی پاسخگوی مشکلات دامداران نیست,

یکی دیگر از دامداران به خبرنگار ما گفت: اکنون گوشت و شیر در پایین‌ترین نرخ از دامدار خریداری می‌شود و اما در عوض ذرت و علوفه با بالاترین قیمت باید در بازار سیاه برای دام تهیه کنیم.

,

وی با اشاره به این‌که کسی پاسخ‌گوی مشکلات دامداران نیست، اظهار کرد: امسال قیمت هر کیلوگرم گوشت نسبت به سال گذشته دو برابر کاهش پیدا کرده است و این در صورتی است که قیمت خوراک و علوفه دام دو برابر افزایش داشته  شده است.

,

وی با بیان این‌که اصلا نهاده‌های یارانه‌ای بین دامداران توزیع نمی‌شود و در توزیع مشکلات فراوان وجود دارد افزود: چگونه است ما باید برای تهیه کنسانتره و نهاده‌های دامی در بازار آزاد پول را نقدی پرداخت کنیم اما کارخانه‌دار، شیری که از ما خریداری می‌کند هزینه‌اش را چند ماه بعد پرداخت می‌کند؟

,

وی با گلایه از مسئولان استان و کشور عنوان کرد: در وضعیت شیوع بیماری کرونا و مشکلات ناشی از این بیماری مسئولان استان و کشور هیچ برنامه‌ای برای قشر دامدار ندارند.

,

وی با اشاره به سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان گفت: در این سفر فقط شعار و وعده دادند اما در عمل خبری نیست.

,

افزایش 300 درصدی قیمت برخی نهاده‌های دامی

, افزایش 300 درصدی قیمت برخی نهاده‌های دامی, افزایش 300 درصدی قیمت برخی نهاده‌های دامی,

غریبی مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان ‌جنوبی اظهار کرد: قیمت نهاده‌های مورد نیاز دامپروری‌ها از ابتدای سال تاکنون حدود 100 تا 320 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت شیرخام از ابتدای سال‌جاری هیچ تغییری نداشته است.

,

وی افزود: قیمت دام زنده نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است که این موضوع باعث شده پرورش دام صرفه اقتصادی نداشته باشد و ما هر روز شاهد تعطیلی این صنعت مهم هستیم تا جایی‌که هم‌اکنون برخی از دامداران دام مولد را به کشتارگاه انتقال می دهند.

, هم‌اکنون برخی از دامداران دام مولد را به کشتارگاه انتقال می دهند., هم‌اکنون برخی از دامداران دام مولد را به کشتارگاه انتقال می دهند.,

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان ‌جنوبی با بیان این‌که چندان حمایتی از سوی مسئولان در حوزه دامداری دیده نمی‌شود، تصریح کرد: تأمین نهاده‌های یارانه‌ای و توزیع صحیح بهترین حمایت برای دامداران استان است.

,

غریبی با اشاره به افزایش قیمت برخی محصولات دامی در استان اظهار کرد: یکی از عمده مشکلات دامداران استان نبود واحدهای فرآوری تولیدات محصولات دامی در استان است که هم‌اکنون از 120 تن شیر تولیدی استان 75 تن به خارج استان جهت فرآوری حمل می‌شود.

,

وی با اشاره به این‌که زیرساخت‌های لازم برای فرآوری محصولات تولید دامی در استان وجود ندارد عنوان کرد: دولت باید برای تأمین زیرساخت رونق دامداری و تولیدات تلاش بیشتری کند.

,

افزایش قیمت داروهای دامپزشکی و نبود آزمایشگاه تخصصی از دیگر مشکلات دامداران بود که غریبی به آن اشاره کرد و افزود: دامداران استان با تأمین دارو و در حوزه درمان مشکلات فراوان دارند و هزینه‌های دارو بسیار بالا است و هیچ‌کسی به فکر دامداران نیست.

,

جهاد کشاورزی پاسخ مناسب نداد

, جهاد کشاورزی پاسخ مناسب نداد, جهاد کشاورزی پاسخ مناسب نداد,

در خصوص مشکلات دامداران با تلفن همراه محمود اشرفی معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تماس گرفتیم اما شخصیت دیگری به جای آقای اشرفی با ما صحبت کرد و او نیز پاسخ‌گوی کامل سؤالات ما نبود.

,

وی به خبرنگار ما گفت: قیمت مصوب نهاده‌های دامی در مصوبه کشوری است.

,

وی ضمن رد صحبت‌های دامداران افزود: هیچ‌گونه کمبود نهاده دامی در استان وجود ندارد. دامداران از طریق سایت باید ثبت‌نام و نهاده‌های دامی را دریافت کنند.

,

وی در خصوص پایین‌بودن قیمت محصولات دامی از قبیل شیر و گوشت اظهار کرد: این قیمت مصوبه کشوری است.

,

این فرد به خبرنگار ما نگفت نظارت‌های جهاد کشاورزی در کجای این موضوع قرار دارد و جهاد کشاورزی در توزیع، ستاد تنظیم بازار و حمایت از کشاورز چه فعالیتی داشته است.

,

بنابراین گزارش؛ آن‌چه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد این است که اگر امروز به مشکلات هزاران دامداران استان رسیدگی نشود، زنگ خطر نابودی صنعت دامداری استان که به صدا در آمده است، اتفاقات ناخوشایندی را در پی خواهد داشت.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه