اخبار داغ

یادداشت؛

خرید صندوق پالایش یکم به ضرر رسید/ زمان بازگشایی نامعلوم شد

خرید صندوق پالایش یکم به ضرر رسید/ زمان بازگشایی نامعلوم شد
به طور طبیعی سر و سامان دادن به بازار سرمایه به خودی خود مشکل ایجاد شده را نیز مرتفع خواهد ساخت، مشکلی که امروز کمی برای دولت حل آن سخت شده است و روز گذشته نیز مجلس به این موضوع ورود جدی داشت اما به هر حال نمی توان انتظار داشت در بازه زمانی چند روزه راهکارهای اساسی اتخاذ شود و به نظر زمان بیشتری نیاز دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛بعد از دارایکم دومین صندوق دولتی تحت عنوان پالایش یکم وارد بازار شد که البته برای ثبت نام این صندوق با توجه به اتفاقاتی که افتاد دولت مجبور به تمدید های چند باره شد اما سرانجام در پایان شهریور ماه ثبت نام این صندوق به پایان رسید و قرار بود بعد از یک ماه این صندوق بازگشایی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

مجموع صندوق دارایکم و پالایش یکم مبلغ پنج میلیون تومان است؛ اما این دو صندوق در شرایط کاملاً متفاوتی در بازار قرار گرفته و در حالی که دارایکم سود خوبی به خریداران داد، صندوق پالایش یکم شرایط متفاوتی دارد؛ طبق اعلام قبلی این صندوق باید از ابتدای آبان ماه در پرتفوی خریداران قرار می گرفت و بعد از بازگشایی قابل خرید و فروش می شد که تا به این روز این اتفاق  نیفتاده است اما دلیل این تاخیر چیست؟

,

برای این صندوق در ابتدا تخفیف 20 درصدی در نظر گرفته شد اما بعد از اینکه بورس روزهای ناخوشایند را پشت سر می گذاشت 10 درصد دیگر نیز به این تخفیف اضافه شد و 30 درصد تخفیف پیدا کرد؛ اما این 30 درصد تخفیف نیز خیلی زود در روزهای قرمز بورس دود شد و در روزهای ابتدایی آبان ماه ارزش این صندوق با احتساب 30 درصد تخفیف باز هم به خریداران سودی نمی داد.

,

از این رو باز شدن این صندوق آن هم بدون سود شاید صورت خوشی نداشته باشد، همین امر باعث شد انتظار برای بازگشایی این نماد در حالی که قبلا صحبت ها از بازگشایی در هفته اول آبان ماه حکایت داشت به زمان نامعلومی موکول شود؛ اما در ادامه نیز بازار روند منفی را دنبال کرد تا ارزش این صندوق با افت 6 درصدی رو به رو شود و در واقع خریداران تا کنون بیش از 6 درصد از خرید این صندوق دولتی ضرر کنند.

,

حتی اگر این صندوق هم اکنون نیز باز شود با توجه به روند بازار دارای صف فروش خواهد شد و عملاً برخی از خریداران تا بتوانند سهام خود را اگر تصمیم فروش دارند، بفروشند بیشتر از این درصد ضرر خواهند کرد؛ اتفاقی که می تواند بی اعتمادی ویژه ای در صندوق های بعدی دولت ایجاد خواهد کرد و حتی باعث خواهد شد دارادوم و سوم دولتی با خریدار و استقبال قابل توجه روبه رو نشود.

,

از این رو به نظر می رسد سود این صندوق باید برای خریداران میزانی باشد که انگیزه ای برای شرکت در صندوق های بعدی دولتی ایجاد کند، اما این سوال این است که راهکار برای ایجاد این سود چگونه است؟ بدون شک بسته نگاه داشتن نماد برای اینکه زمان، اتفاقی موثر را رقم بزند کارساز نخواهد بود، خصوصا در حال حاضر که بازار سرمایه با سرمای گذارانی روبروست که بسیار کوتاه مدت هدف گذاری کرده و اینگونه خرید انجام می دهند.

,

به طور طبیعی سر و سامان دادن به بازار سرمایه به خودی خود مشکل ایجاد شده را نیز مرتفع خواهد ساخت، مشکلی که امروز کمی برای دولت حل آن سخت شده است و روز گذشته نیز مجلس به این موضوع ورود جدی داشت اما به هر حال نمی توان انتظار داشت در بازه زمانی چند روزه راهکارهای اساسی اتخاذ شود و به نظر زمان بیشتری نیاز دارد.

,

یکی از راهکارهایی که دولت می تواند برای این صندوق در نظر بگیرد افزایش تخفیف این صندوق از 30 درصد است که البته باید این تصمیم خیلی فوری اتخاذ شود چرا که اگر نمادهای پالایشی با این مسیر حرکت کنند حتی تخفیف های 50 درصدی هم کارساز نخواهد بود.

,

همچنین دولت می تواند امتیازاتی را برای خریداران این صندوق در نظر بگیرد تا بخشی از نارضایتی آن ها جبران شود برای مثال اینکه صندوق بعدی البته در شرایطی که توجیه و انگیزه خرید باشد، دارندگان این صندوق با ضریب بیشتری بتوانند خرید کنند و به این شکل در سود صندوق آینده بیشتر سهمیم باشند.

,

از کارهای دیگری که می توان برای این صندوق در نظر گرفت همخوانی زمان سرمایه گذاری و سود صندوق است که به این شکل بازگشایی صندوق را منوط به این می کند که این دو همخوان یکدیگر باشد که در این صورت باید انتظار داشته باشیم حداقل برای چند 10 روز دیگر این صندوق بسته بماند، البته اگر روند بورس به صورت چند روز گذشته باقی بماند.

,

البته این نکته همیشه در بازار سرمایه آشکار است که هر خرید دارای ریسک است اما همیشه بر این باور بودیم که صندوق های دولتی ریسک پایین داشته و شاید از این روست که همه انتظار دارند، سود این صندوق را برای خریداران ببینند و نه ضرر؛ البته در روی دیگر سکه نیز دولت با توجه به رویکردی که در پیش گرفته است، تمایل دارد استقبال خوبی از صندوق های بعدی که عرضه می کند، شود که به نظر آینده و سرنوشت صندوق پالایش اول تا حد زیادی استقبال و رغبت خریداران برای صندوق های بعدی را مشخص خواهد کرد.

,

البته فعالان بازار سرمایه همه در انتظار اقدام مسئولان هستند تا وضعیت بازار سرمایه به نقطه قرمز رسیده و شرایط بحرانی را به خود می بیند چاره کرده و به روند طبیعی خود این بازار نیز برگردد.

,

*جمشید حسینی جزه

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه